Ik heb in het begin eens gereageerd en nu een paar jaar later lukt het (vrijwel altijd) de was fris te laten ruiken. Ik deel hier nog eens mijn tips die grotendeels ook al staan bij 17 juni 2015, op pagina 2
Ik gebruik GEEN wasverzachter. Ik ben daar geen liefhebber van vanwege de parfums etc. Dus voor mij alleen wasmiddel in vloeibare vorm aangevuld met biotex blauw (voorwas) en groen.
Mijn tips:
1. Ik draai elke 1e van de maand een lege machine - kort programma - op 90 graden/kookwas. Daarmee gaan alle bacteriën dood. De machine neem ik daarna aan de binnenkant af met een doek en de ring vooral ook. Daar zitten dan grijze resten. Wat ik ook nog weleens doe i.p.v. lege trommel draaien er wat vaatdoekjes in mee te wassen want die willen nog wel eens extra smerig zijn. Evenals washandjes en soms handdoeken. Die doe ik er dan bij in en was dat op ‘kookwas’.
2. Was dat ik eigenlijk op 60 graden wil wassen maar wat niet lukt bijv omdat er te weinig van is (denk aan ondergoed) doe ik met een voorwas-programma met biotex blauw op 40 graden met andere was erbij wat ik op 40 graden wil hebben zodat ik toch een volle trommel was heb. Soms zet ik dat beetje 60 graden was even in een emmer met biotex en heet water. Dat stinken komt volgens mij echt van te lage temperaturen (icm te weinig watergebruik vd machine).
3. Iets wat stinkt en wat niet heet gewassen mag worden gaat ook in de biotex (groene biotex). In lauw/koud water mag dit langer staan voor een goede werking.
4. Ik las hier ook al iets over doseringen. Ik woon in Flevoland. Ik ga ervan uit dat het water hier vrij zacht is (er zijn ook cijfers van bij waterleiding bedrijven). Ik doseer daarom precies volgens het etiket voor zacht water. Zelf gebruik ik al jaren Robijn klein-verpakking. Daar is maar 35 ml voor nodig voor een volle trommel van 5 kg.
Wanneer ik meer doseer omdat de was ‘viezer’ is, dan kies ik ook graag voor ‘extra water’ op mijn wasmachine zodat de zeepresten goed uitspoelen want wasmachines staan af fabriek erg zuinig ingesteld qua water verbruik.
5. Let op dat je de trommel niet te vol doet. Je eigen hand moet er met gemak nog bovenop gelegd kunnen worden.
6. Ik haal de was het liefst zo snel mogelijk weer uit de machine.
7. De meeste was hang ik te drogen op een rekje. Handdoeken heb ik graag uit de droger omdat ze dan wat zachter zijn maar het is dan voldoende om ze 15-20 min in de droger te doen en dan alsnog op te hangen. Geen idee of dit wat uitmaakt voor de geur maar het werkt voor mijn was
8. Ik probeer tegenwoordig een scheiding te maken tussen overhemden/polo’s etc en sokken/ondergoed was. Die laatste gaat het liefst op 60 graden en met name onderbroeken (boxershorts van meneer). Die moeten echt heter gewassen om die fris te houden. Dat gaat bij mij met 40 graden echt ruiken. Misschien niet na 1 keer maar na 3 keer 40 graden zeker wel.
Ik heb echt gemerkt dat de stank komt door de temperatuur en het zuinige waterverbruik en met name bij onderbroeken en handdoeken en meer bij donker dan bij lichte was.