Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Ondergetekende, (25 jaar werkzaam in de consumentenelektronica) probeert hier voor een ieder in begrijpelijke taal enige voor en nadelen van elektrische fietsen met als hoofdonderwerp "Motoren" te belichten.
Ik doe dit omdat er een levendige handel is ontstaan m.b.t. reparaties van deze fietsen, met de daarbij de belachelijke hoge reparatiebedragen die op veel plaatsen aan de orde van de dag zijn.
Ook lange wachttijden voor reparaties zijn ronduit belachelijk te noemen omdat uitwisselen van een wielnaaf met motor een uur duurt, display vervangen een half uur !!
Repareer met regelmaat motoren en displays van elektrische fietsen, mij is de afgelopen jaren opgevallen dat bepaalde systemen van de motoraandrijving veelal dezelfde klachten hebben.
Bij fietsen met de motor in het voor of achterwiel, zijn twee verschillende soorten te onderscheiden, n.l. de direct aangedreven motoren en de motoren met een planetair tandwielenstelsel er in, hierin zit een kleine motor met een hoger toerental, de tandwielen zijn meestal in een 3:1 of 4:1 verhouding berekend.
Deze laatstgenoemde is erg aan slijtage onderhevig, omdat veelal de Nylon tandwielen (die het toerental van de motor reduceren) erg hard slijten. Deze wielnaaf motoren zijn meestal kleiner in diameter dan de Direct aangedreven wielnaaf motoren, en worden veelal als aanbieding verkocht.
Ook zijn de reparatiekosten belachelijk hoog, zoals ik las in andere berichten, daarbij komt nog dat de fabrikant / importeur erg vaak geen losse motoronderdelen levert, men moet dus een geheel nieuwe motor kopen....Onzin, mijn inziens, pure geldklopperij !!
Direct aangedreven wielnaaf motoren hebben (zoals gezegd) een grotere diameter, de motor is ook twee maal groter en degelijker, het toerental van de motor is gelijk aan dat van het wiel, geen tandwielen die kunnen slijten dus !!
Fietsen met een middenmotor hebben ook een tandwiel overbrenging er in zitten, maar zijn degelijker uitgevoerd dan bijvoorbeeld de Sanyo met zijn Nylon tandwielen in de wielnaaf motoren.
Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
And... Last but not least.. Helaas merk ik tijdens bezoeken aan fietswinkels dat er erg vaak onvoldoende kennis in huis aanwezig is aangaande deze digitale techniek en men meteen overgaat tot het vervangen van complete duurdere delen, zoals complete display's en motoren terwijl vaak alleen een "Hall sensor" van 2 euro in een motor de boosdoener is.
De echte ambacht is meer en meer aan het verdwijnen.. Helaas is het uitwisselen van het complete systeem tegenwoordig de trend.
Ervaringen van een monteur (Met Digitale kennis..dat wel) ... Groet, Hans
Ik doe dit omdat er een levendige handel is ontstaan m.b.t. reparaties van deze fietsen, met de daarbij de belachelijke hoge reparatiebedragen die op veel plaatsen aan de orde van de dag zijn.
Ook lange wachttijden voor reparaties zijn ronduit belachelijk te noemen omdat uitwisselen van een wielnaaf met motor een uur duurt, display vervangen een half uur !!
Repareer met regelmaat motoren en displays van elektrische fietsen, mij is de afgelopen jaren opgevallen dat bepaalde systemen van de motoraandrijving veelal dezelfde klachten hebben.
Bij fietsen met de motor in het voor of achterwiel, zijn twee verschillende soorten te onderscheiden, n.l. de direct aangedreven motoren en de motoren met een planetair tandwielenstelsel er in, hierin zit een kleine motor met een hoger toerental, de tandwielen zijn meestal in een 3:1 of 4:1 verhouding berekend.
Deze laatstgenoemde is erg aan slijtage onderhevig, omdat veelal de Nylon tandwielen (die het toerental van de motor reduceren) erg hard slijten. Deze wielnaaf motoren zijn meestal kleiner in diameter dan de Direct aangedreven wielnaaf motoren, en worden veelal als aanbieding verkocht.
Ook zijn de reparatiekosten belachelijk hoog, zoals ik las in andere berichten, daarbij komt nog dat de fabrikant / importeur erg vaak geen losse motoronderdelen levert, men moet dus een geheel nieuwe motor kopen....Onzin, mijn inziens, pure geldklopperij !!
Direct aangedreven wielnaaf motoren hebben (zoals gezegd) een grotere diameter, de motor is ook twee maal groter en degelijker, het toerental van de motor is gelijk aan dat van het wiel, geen tandwielen die kunnen slijten dus !!
Fietsen met een middenmotor hebben ook een tandwiel overbrenging er in zitten, maar zijn degelijker uitgevoerd dan bijvoorbeeld de Sanyo met zijn Nylon tandwielen in de wielnaaf motoren.
Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
And... Last but not least.. Helaas merk ik tijdens bezoeken aan fietswinkels dat er erg vaak onvoldoende kennis in huis aanwezig is aangaande deze digitale techniek en men meteen overgaat tot het vervangen van complete duurdere delen, zoals complete display's en motoren terwijl vaak alleen een "Hall sensor" van 2 euro in een motor de boosdoener is.
De echte ambacht is meer en meer aan het verdwijnen.. Helaas is het uitwisselen van het complete systeem tegenwoordig de trend.
Ervaringen van een monteur (Met Digitale kennis..dat wel) ... Groet, Hans
Laatst gewijzigd door Radar op 21 aug 2018 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanhef aangepast
Reden: Aanhef aangepast
eveerman
vindt dit leuk
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Mijn advies, gebaseerd op 9 jaren ervaring als e.bikefietser, neem een fiets met een direct aangedreven achterwielmotor enz. enz.newwave schreef:
Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Er schijnen zelfs mensen te zijn die een fiets per Internet willen bestellen. Geldt ook voor brommers en brommobielen.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Volgens mij is TS een zg. "handige buurman" en is zijn ervaring met e-bikes zeer beperkt.
De e-bike-specialist die ik ken vindt wielmotoren niet de beste. De electromotoren zijn overigens het probleem niet. De omliggende hardware is vaak het probleem. E-bikes trillen meer dan je verwacht, en dat kan vreemde gevolgen hebben op printplaten, sensoren en displays. Zelfs de bekabeling is goedkoop, eigenlijk moeten ze veel steviger zooi gebruiken. Maar weinig mensen begrijpen dat voor kwalitatief betere bekabeling een flink bedrag moet worden betaald.
De e-bike-specialist die ik ken vindt wielmotoren niet de beste. De electromotoren zijn overigens het probleem niet. De omliggende hardware is vaak het probleem. E-bikes trillen meer dan je verwacht, en dat kan vreemde gevolgen hebben op printplaten, sensoren en displays. Zelfs de bekabeling is goedkoop, eigenlijk moeten ze veel steviger zooi gebruiken. Maar weinig mensen begrijpen dat voor kwalitatief betere bekabeling een flink bedrag moet worden betaald.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Dat is zo en het overgrote deel krijgt daar, om verschillende redenen, enorme spijt van.Theotrucker schreef:Er schijnen zelfs mensen te zijn die een fiets per Internet willen bestellen. Geldt ook voor brommers en brommobielen.
Maar, voor een paar eurootjes korting, wordt men horende doof voor de waarschuwing voor een dergelijke aankoop.
Een bak minder service en problemen te over bij een beroep op de garantie, daar had men even niet mee gerekend, om van het (niet) passen meten en proefrijden nog maar te zwijgen
Maar ook hier zal de uitzondering daarop zijn woordje doen.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Het gaat hier om motoren met een zogenaamde interne gearbox, deze wordt alleen in fietsen toegepast zover ik weet.
Van de acht die ik demonteerde was bij allemaal de KUNSTSTOF tandwiel overbrenging stuk ,de motor op zich liep zonder problemen op mijn werkbank.
Natuurlijk zijn er meer verbeteringen mogelijk, maar begin daar waar mogelijk is de kosten te drukken is mijn advies en laat fietsen met een interne gearbox het zogenaamde "Planetaire tandwielstelsel" in de motor staan.
Alle andere overige klachten aangaande display , bekabeling, accupakket, connectoren en wat al niet meer, zullen blijven bestaan, ben ik bang.
Service gevoeligheid hangt immers ook van het gebruik van de fiets af.
Een fiets die dag en nacht in de regen staat, zal een kort leven beschoren zijn.
Vergeet ook even niet dat 95% van ALLE elektronica dat in de E-bike verwerkt is uit China komt... Ongeacht het merk. Laat u vooral niets anders wijs maken..
Voor alle duidelijkheid, ik treed hier niet als deskundige op, maar als technicus die de laatste 5 jaar met regelmaat probleemgevallen heb gezien.
Doe er u voordeel mee zou ik zeggen.
Van de acht die ik demonteerde was bij allemaal de KUNSTSTOF tandwiel overbrenging stuk ,de motor op zich liep zonder problemen op mijn werkbank.
Natuurlijk zijn er meer verbeteringen mogelijk, maar begin daar waar mogelijk is de kosten te drukken is mijn advies en laat fietsen met een interne gearbox het zogenaamde "Planetaire tandwielstelsel" in de motor staan.
Alle andere overige klachten aangaande display , bekabeling, accupakket, connectoren en wat al niet meer, zullen blijven bestaan, ben ik bang.
Service gevoeligheid hangt immers ook van het gebruik van de fiets af.
Een fiets die dag en nacht in de regen staat, zal een kort leven beschoren zijn.
Vergeet ook even niet dat 95% van ALLE elektronica dat in de E-bike verwerkt is uit China komt... Ongeacht het merk. Laat u vooral niets anders wijs maken..
Voor alle duidelijkheid, ik treed hier niet als deskundige op, maar als technicus die de laatste 5 jaar met regelmaat probleemgevallen heb gezien.
Doe er u voordeel mee zou ik zeggen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Om te reageren op uw vraag: ik overweeg geen aanschaf van een elektrische fiets.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Vraagje, ik snap het nl. niet meer, vanochtend in de televaag alarm over electrieke fietsen die 50km/uur gaan, opgevoerd dus.
Ik zie veel van die racedingen met blauwe plaat.
Maar laatst haalde een snelle madam me in, terwijl ik op de snorfiets zat, zij had een gele plaat op haar fiets, ze droeg wel een soort racefietshelm.
mag die dan wel 40km/uur?
Ik zie veel van die racedingen met blauwe plaat.
Maar laatst haalde een snelle madam me in, terwijl ik op de snorfiets zat, zij had een gele plaat op haar fiets, ze droeg wel een soort racefietshelm.
mag die dan wel 40km/uur?
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Als ze goeie benen heeft of bergaf rijdt wel.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Er geldt in ieder geval geen snelheidsbeperking als de fiets niet stopt met trapondersteuning bij 25 km/u
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Speed-pedelecs mogen even snel als een brommer. De meeste gaan ietsjes sneller, hier in het dorp is er een gek die 112km/h haalt....
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Met een gele plaat is het toch een brommer of een pedelec die hieraan is gelijkgesteld? Dan moet ze ook een normale helm op.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelecmarnix schreef:Vraagje, ik snap het nl. niet meer, vanochtend in de televaag alarm over electrieke fietsen die 50km/uur gaan, opgevoerd dus.
Ik zie veel van die racedingen met blauwe plaat.
Maar laatst haalde een snelle madam me in, terwijl ik op de snorfiets zat, zij had een gele plaat op haar fiets, ze droeg wel een soort racefietshelm.
mag die dan wel 40km/uur?
Ik fiets zelf op een gewone elektrische fiets. Kan maximaal 25 maar dat rij ik nooit, ik vind 18-19 een fijne snelheid en bovendien zet ik de ondersteuning zo laag mogelijk. Maar elke dag wordt ik ingehaald op het fietspad door mensen op een 'fiets':
- die keihard gaat, berijder met een fietshelm op > meestal een echte racefiets
- die keihard gaat, berijder met een fietshelm op, maar fiets zónder plaatje > een illegale pedelec
- die keihard gaat, berijder zonder fietshelm op, zie hierboven
- die keihard gaat, berijder met brommerhelm op, fiets met gele plaat en dus is het een soort bastaardbrommer maar heet het speedpedelec
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nu dus weer opgevoerde elektrische fietsen... maakt het lekker ingewikkeld.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Staat genoteerd.newwave schreef:Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En de rest van het verhaal is goed herkenbaar. Het display op mijn fiets heeft een ducktape jas gekregen. Nieuw display zou 100 euro moeten kosten, terwijl er alleen een stukje kunststof is afgebroken.
Weet iemand misschien ook een oplossing voor dat andere probleem van elektrische fietsen - de uitvallende of stotterende ondersteuning?
Schijnt vaak voor te komen, vooral op klinkerbestrating. Zelf heb ik er het meeste last van op een fietsviaduct, waar bij elke voegovergang tussen de brugdelen de ondersteuning uitvalt. Erg fijn, want juist daar is de ondersteuning wel zo fijn (helling op). Ligt het aan te hard fietsen of aan ontbrekende schokdempers? Of mogen we een ander de schuld geven, in dit geval de ontwerpers van het viaduct?
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Ik ben aan mijn tweede elektrische fiets en heb nooit, maar dan ook nog echt nooit, last gehad van uitvallende of stotterende ondersteuning.
Ik zou niet weten hoe het voelt. Ik had een Giant Twist en heb nu een Speer II. Ik rij over asfalt, klinkers en half verharde wegen, elke dag.
Ik zou niet weten hoe het voelt. Ik had een Giant Twist en heb nu een Speer II. Ik rij over asfalt, klinkers en half verharde wegen, elke dag.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Mijn advies : een direct aangedreven achterwielmotor (grote naaf) .........Jablan schreef:Staat genoteerd.newwave schreef:Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.![]()
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Toch hoor je vaak neem een middenmotor.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Probeer hier voor de veelal niet-wetende gebruiker in begrijpelijk taalgebruik de werking ven een E-bike uit te leggen, zodat u tijdens een eventuele aanschaf iets beter onderlegd bent over de werking van E-Bikes..
Het systeem is als volgt opgebouwd...
Een drie fase puls gestuurde motor.
Deze motor werkt met een drie fase DUTY CYCLE (Blokgolf) ... zie Google ...
Dit systeem is door deze Duty Cycle het meest energie zuinig en ligt het rendement rond de 85% - 90% .
Door deze Duty Cycle (Pulsbelasting) raakt de accu minder snel leeg in vergelijk met een DC gestuurde motor met maar 50 - 60% rendement. (oudere systeem)
Een convertor waar deze Duty Cycle uitkomt stuurt de motor aan, hieraan hangt ook je accupakket.
In deze convertor zit ook de processor die commando's krijgt vanuit het display en handvat op je stuur.
Dit is een data verbinding die via de kabel naar je stuur loopt. Wanneer er onderbrekingen in komen door slecht contact van connectoren e.d. stopt de ondersteuning of gaat verkeerd reageren . Daarbij komt nog dat de datalijn van display naar motor bestaat een uit puls van enkele micro ampères. Regen en vocht vormen al snel een probleem voor een goede doorgang ervan en is hiermee het meest kwetsbare van het hele systeem. Voorkoming van regen en indringen van vocht is dus noodzaak.
Naast deze datalijn, zit er ook een PWM ( Pulse Wide Modulated) generator in deze convertor, de snelheid van deze generator bepaald de ondersteuning en is uiteraard voorzien van een limiter zodat de fiets niet te hard kan gaan. Deze limiter kan eenvoudig worden gemodificeerd zodat de fiets makkelijk 50 of 60 KM p/u kan lopen, Ik heb hier op de testbank na aanpassing nog hogere snelheden gemeten..
Voor, achter of middenmotor.. Het is maar wat je het fijnste vind.. maar bedenk wel dat een "Gearbox" (tandwiel overbrenging in middenmotor) extra verlies geeft t/o van een direct aangedreven naafmotor...>>> "Direct drive" heeft het hoogste rendement en is het minst onderhoudsgevoelig. <<< . Alle zwaardere elektroscooters hebben ALLEMAAL direct drive in het achterwiel... Niet voor niets dus..
De motor in een middenmotor systeem is veel kleiner in omvang dan een naafmotor, deze kleinere middenmotor loopt vele malen harder dan een naafmotor. De tandwielen "Gearbox" daarachter reduceren dit hogere toerental zodat er aan het eind een bruikbaar toerental uitkomt voor op je trapas. Al met al meer kunststof tandwielen die extra kunnen slijten en wat al niet meer. Ook bestaat de kans dat wanneer er maar een onderdeel in dit complexe systeem stuk is, men tot vervanging van de hele middenmotor zal overgaan, met daarbij de hogere kosten.
Duty Cycle / Puls gestuurde motoren hebben bij ELK toerental DEZELFDE TREKKRACHT , de frequentie (snelheid) van de PWM generator bepaald het toerental / snelheid waarmee je fietst. Daarom adviseer ik een mooi langzaam lopende DIRECT DRIVE naafmotor.... Laat u vooral NIETS anders wijs maken. Want... De fiets waar de grootste marge op zit, zal uiteraard als beste worden aangeprezen..
Dit drie fase Duty Cycle systeem wordt in alle met een elektromotor aangedreven voertuigen toegepast, ja zelfs de dure TESLA auto, werkt EXACT hetzelfde... Groet Hans.
Het systeem is als volgt opgebouwd...
Een drie fase puls gestuurde motor.
Deze motor werkt met een drie fase DUTY CYCLE (Blokgolf) ... zie Google ...
Dit systeem is door deze Duty Cycle het meest energie zuinig en ligt het rendement rond de 85% - 90% .
Door deze Duty Cycle (Pulsbelasting) raakt de accu minder snel leeg in vergelijk met een DC gestuurde motor met maar 50 - 60% rendement. (oudere systeem)
Een convertor waar deze Duty Cycle uitkomt stuurt de motor aan, hieraan hangt ook je accupakket.
In deze convertor zit ook de processor die commando's krijgt vanuit het display en handvat op je stuur.
Dit is een data verbinding die via de kabel naar je stuur loopt. Wanneer er onderbrekingen in komen door slecht contact van connectoren e.d. stopt de ondersteuning of gaat verkeerd reageren . Daarbij komt nog dat de datalijn van display naar motor bestaat een uit puls van enkele micro ampères. Regen en vocht vormen al snel een probleem voor een goede doorgang ervan en is hiermee het meest kwetsbare van het hele systeem. Voorkoming van regen en indringen van vocht is dus noodzaak.
Naast deze datalijn, zit er ook een PWM ( Pulse Wide Modulated) generator in deze convertor, de snelheid van deze generator bepaald de ondersteuning en is uiteraard voorzien van een limiter zodat de fiets niet te hard kan gaan. Deze limiter kan eenvoudig worden gemodificeerd zodat de fiets makkelijk 50 of 60 KM p/u kan lopen, Ik heb hier op de testbank na aanpassing nog hogere snelheden gemeten..
Voor, achter of middenmotor.. Het is maar wat je het fijnste vind.. maar bedenk wel dat een "Gearbox" (tandwiel overbrenging in middenmotor) extra verlies geeft t/o van een direct aangedreven naafmotor...>>> "Direct drive" heeft het hoogste rendement en is het minst onderhoudsgevoelig. <<< . Alle zwaardere elektroscooters hebben ALLEMAAL direct drive in het achterwiel... Niet voor niets dus..
De motor in een middenmotor systeem is veel kleiner in omvang dan een naafmotor, deze kleinere middenmotor loopt vele malen harder dan een naafmotor. De tandwielen "Gearbox" daarachter reduceren dit hogere toerental zodat er aan het eind een bruikbaar toerental uitkomt voor op je trapas. Al met al meer kunststof tandwielen die extra kunnen slijten en wat al niet meer. Ook bestaat de kans dat wanneer er maar een onderdeel in dit complexe systeem stuk is, men tot vervanging van de hele middenmotor zal overgaan, met daarbij de hogere kosten.
Duty Cycle / Puls gestuurde motoren hebben bij ELK toerental DEZELFDE TREKKRACHT , de frequentie (snelheid) van de PWM generator bepaald het toerental / snelheid waarmee je fietst. Daarom adviseer ik een mooi langzaam lopende DIRECT DRIVE naafmotor.... Laat u vooral NIETS anders wijs maken. Want... De fiets waar de grootste marge op zit, zal uiteraard als beste worden aangeprezen..
Dit drie fase Duty Cycle systeem wordt in alle met een elektromotor aangedreven voertuigen toegepast, ja zelfs de dure TESLA auto, werkt EXACT hetzelfde... Groet Hans.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 12 aug 2004 11:19
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Nadat mijn vrouw met een Ebike van de weg werd gereden door een onoplettend automobilist, kregen we in het ziekenhuis te horen dat ze daar dagelijks (!) minimaal 1 slachtoffer met Ebike onder behandeling kregen... Ik vermoed dat het eerder de verkeersintensiteit (vooral in de grotere steden) is die ouderen op Ebikes parten speelt. Voor ons (beiden 70) in ieder geval geen Ebikes meer, een auto voelt toch veiliger aan.
Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?
Heb nu een jaar of vijf een e-bike, intussen met 13.500 km op de teller.
Ben wel al aan mijn tweede direct aangedreven voorwiel bezig, de eerste schraapte al vanaf vrijwel het begin en liep
na bijna drie jaar gewoon vast. Onder 'coulance' een nieuw wiel en dus een nieuwe motor gekregen, maar deze heeft
precies hetzelfde probleem. Bij wegrijden of sneller gaan rijden na een bocht 'schraapt' het voorwiel en moet ik stevig kracht
zetten om op snelheid te komen. Na een jaar met deze motor weer naar de dealer, maar de fabrikant weigert nogmaals het
wiel te vernieuwen. Kortom, ik weet dat het in principe de beste motor is, die van mijn vrouw loopt als een zonnetje, maar ik ben het een beetje beu....
Ben wel al aan mijn tweede direct aangedreven voorwiel bezig, de eerste schraapte al vanaf vrijwel het begin en liep
na bijna drie jaar gewoon vast. Onder 'coulance' een nieuw wiel en dus een nieuwe motor gekregen, maar deze heeft
precies hetzelfde probleem. Bij wegrijden of sneller gaan rijden na een bocht 'schraapt' het voorwiel en moet ik stevig kracht
zetten om op snelheid te komen. Na een jaar met deze motor weer naar de dealer, maar de fabrikant weigert nogmaals het
wiel te vernieuwen. Kortom, ik weet dat het in principe de beste motor is, die van mijn vrouw loopt als een zonnetje, maar ik ben het een beetje beu....