Uiteindelijk gaat het om een herroeping die gedaan mag worden, wat ook zeker mag als reisorganisatie. Echter de nasleep daarvan met alle argumenten vanuit Sunweb heeft argwaan bij mij opgedaan omdat de redenen, berekeningen en houding niet juist waren.
Hierbij komen dan vraagtekens. Ik vind dat er beter gecontroleerd moet worden op zulke acties of prijzen die naar buiten worden gebracht om een website.
Vorige week zondag hadden wij een vakantie geboekt via sunweb.nl naar een ontzettend mooi hotel. Wij waren al helemaal in ons element!
Op maandag werden wij gebeld door een medewerkster van Sunweb met een vervelende mededeling dat er een fout was ontstaan tijdens een calculatie van de reis. Het ging hierom dat de vluchten van de reis niet goed stonden. De vraag aan ons of zij de reis moesten annuleren of dat wij er voor kozen 302 euro per vliegticket extra wilden betalen per persoon (totaal 906 euro)
Er is was geen andere oplossing voor deze fout van Sunweb aangeboden en moesten wij als klant dit maar oplossen.
Een ander stel had 3 kwartier later dan ons die zondag geboekt voor het zelfde hotel en alle reisinformatie was precies hetzelfde als die van ons. Deze mensen waren ook die maandag opgebeld, helaas haar niet kunnen spreken.
Zij hadden haar daarna een mail gestuurd over de reis dat deze niet door kon gaan zoals zij hem had geboekt want de kortingen waren niet goed berekend. Zij zou binnen 2 uur een nieuwe mail ontvangen met daarin de nieuwe factuur.
Wij waren beiden tot het volgende gekomen:
1. Wij hebben een schriftelijke bevestiging gekregen waarin duidelijk de vluchtgegevens in staan en onze extra koffers.
2. Aan de andere boekers word er niets medegedeeld over een foute calculatie i.v.m de vluchten. Hier aan vertellen zij dat de korting niet goed is berekend en zij hebben een nieuwe factuur gekregen waarbij zij totaal 795 euro meer moeten betalen. ( Erg vreemd dat wij op een heel ander bedrag uitkomen, er zou hier geen verschil in prijs mogen zitten. )
Wij vinden het erg vreemd dat er tegen 2 verschillende gezinnen een heel ander verhaal word gehouden?!
3. Sunweb contactcenter heeft geen oplossing en herroepen zich op een 24 uur regeling uit de algemene voorwaarden. Deze uitspraak werd dan ook constant genoemd zelfs letterlijk overgenomen in beiden mails.
4. Wij hadden dezelfde reis ook opgezocht via andere reisorganisaties. De totaalprijs zou hier een stuk lager liggen na de nieuwe berekening van Sunweb. Sunweb maakt reclame dat er een vroegboekkorting en een kinderkorting is.
Wij hebben vervolgens een bericht openlijk gezet op facebook op de pagina van Sunweb zoals hierboven omschreven. Wij kregen weer het volgende als antwoord:
Beste Manuela,
Ik heb even contact gehad met de desbetreffende afdeling om te vragen wat er precies gebeurd is met jouw boeking.
Allereerst kan ik me heel goed voorstellen dat het ontzettend vervelend is om nu het bericht te krijgen dat de vakantie niet kan worden geboekt voor de prijs die jij op de website zag.
Mijn collega gaf aan dat het inderdaad gaat om de vluchten welke niet mee gecalculeerd waren. Dit is uiteraard vervelend, maar wij mogen hier binnen 24 uur op terug komen zoals mijn collega aangaf.
Dit kun je ook terug vinden in onze voorwaarden.
Groetjes [naam verwijderd door de moderator]
Ik heb hier dan ook direct op gereageerd met een aantal punten:
1. Zij geven 2 verschillende redenen op waarom de reis duurder word via de mail (bewijs aanwezig)
2. ene gezin mag 2 dagen over de verandering van de factuur nadenken en de ander 3 dagen? Er is dus totaal geen standaard beleid in dit soort zaken en zuigen ze maar wat uit hun duim.
3. Kunnen geen bewijs aanleveren over vluchten die niet zijn mee geboekt of de miscalculatie van de kortingen als je hier om vraagt.
4.De voorwaarden van 24 uur komt sunweb heel goed uit en weten maar heel snel hier mee te gaan spreken als argument.
5. dat ik via verschillende reisforums precies het exacte verhaal heb gehoord, dus wij zijn ook echt niet de enige!
Ik snap dat organisaties geld willen verdienen, maar dit gaat te ver. Vooral omdat ik met de andere boeker waar ik over schreef op hoofdkantoor ben verschenen met bewijsstukken. Wij hebben gevraagd of zij kunnen aantonen/ ons wilden laten zien dat er iets fout is gegaan met de boekingen ( want er zaten dus 2 totaal verschillende boekers aan tafel met 2 verschillende redenen waarom de prijs ineens duurder werd ).
Zij konden dit niet laten zien!? Logisch uiteraard, want die is er ook niet! Conclusie is dat aan tafel overal wel een smoes voor werd verzonnen en zaten dan ook met een vijandige houding aan tafel. Deze 2 dames van de contactteam wisten donders goed dat ik het spel door had die zij spelen. Alles werd maar weggeschoven onder miscommunicatie etc. Dan waren er weer wel of geen vluchten. De mail naar de andere boeker was ineens verkeerd verzonden?