Och ...
en wie kiest dan de zittende volksvertegenwoordigers?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Het grootste probleem is niet dat er te weinig woningen zijn. Het grootste probleem is dat iedereen op de zelfde plek wil, of moet, wonen.Maar, wat zijn dan uw voorstellen om de jonge generatie uit het slob te kunnen helpen zonder bij de ouders te moeten gaan lenen?
Ik woon richting het oosten en kan zeggen dat hier nog flink bijgebouwd wordt. Ja, het is inderdaad altijd te weinig, en inderdaad, het ligt ook aan je wensen. Onlangs, klein projectje van 12 huizen. Best leuk gelegen en 500 mensen die daarop inschreven. Vreemde is wel dat er al meer dan 15 jaar lang een enorme wijk gebouwd wordt waar nog steeds kavels te koop zijn, nog steeds in alle prijsklasse's gebouwd wordt en waar ondertussen de derde generatie bewoners intrekt omdat er een natuurlijk verloop is. Genoeg kansen dus om te komen wonen.kweenie schreef: ↑06 sep 2018 03:46Als bedrijven zich meer in de periferie zouden vestigen, dan hoeft niet iedereen in hartje Randstad te gaan wonen. Dat hoeft niet meteen noord Groningen of Zeeuws Vlaanderen te worden, ook in bijvoorbeeld noord Brabant en Gelderland zijn een hoop steden te vinden met een goede bereikbaarheid en veel kwalitatief personeel en klandizie. En waar de huizen een stuk voordeliger zijn.
Ik denk dat het daarom verstandiger zou zijn als de energie gebruikt zou worden om bijvoorbeeld meer bedrijven te verleiden om zich buiten de de grote steden te vestigen, in plaats van meer huizen op de zelfde, al druk bezette, vierkante meters te bouwen. Zodat niet meer iedereen op de zelfde plek moet gaan wonen.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de nieuwbouw, maar ook om bestaande woningen. Zeker bij starters is het logischer dat je begint in een bestaande woning van een 'doorstromer'. Die zijn meer in de periferie nog volop te krijgen tegen een 'startersprijs'.Ik woon richting het oosten en kan zeggen dat hier nog flink bijgebouwd wordt. Ja, het is inderdaad altijd te weinig, en inderdaad, het ligt ook aan je wensen. Onlangs, klein projectje van 12 huizen. Best leuk gelegen en 500 mensen die daarop inschreven.
Eerder gaf ik al aan dat je een en ander mogelijk beter kunt realiseren via bijvoorbeeld de VEH. Die hebben invloed en een podium, een topic op een willekeurig forum niet. Stel dat dit topic nieuwe inzichten oplevert, wat dan? Ga je er dan iets mee doen, of laat jet het hierbij?hänschen klein schreef: ↑06 sep 2018 10:32@deelnemers vragen waarom deze topic überhaupt ... ?
Ik wil met mijn topic niet specifiek op het schrijnende probleem wijzen, zoals velen dit al eerder hebben gedaan in de media. Het verschil zou mede door uw bijdragen moeten zijn, dat er meer openingen verzameld kunnen worden die out-of-the-box perspectief aanbieden en vooral de zoekend starters aangeven, dat er aan andere creatieve zoektochten begonnen moet worden, daar de normale huizenmarkt deze problemen NIET gaat oplossen.
Moneyman schreef: ↑06 sep 2018 09:02Ik vraag me nog steeds af: wat hoop je met dit topic te bereiken? Het onderwerp is interessant genoeg, de reacties ook maar dan? Ik verwacht er geen Radar-onderwerp over (het is tenslotte niet bepaald iets nieuws wat er in dit topic langs komt), en een enkel topic zorgt ook echt niet voor verandering.
De starter die mogelijk dit topic tegenkomt in zijn zoektocht, was dus tóch al aan het googelen, en vind hier dan alleen dingen die je tóch al zou vinden. Als je écht iets wilt veranderen, zou je mijns inziens beter je pijlen kunnen richten op de politiek (zowel plaatselijk als landelijk), of belangenorganisaties als Vereniging Eigen Huis. Maar ook daar verwacht ik weinig van, want: niets nieuws...
Vandaar: wat wil je bereiken, en hoe?
Dus u koopt eerst een huis en daarna bouwgrond? En wie zegt dat er geen regels gelden voor de bebouwing die er op komt? Normaal vraag je eerst een bouwvergunning aan waarin getoetst wordt of het bouwsel aan alle regels voldoet. Zal leuk worden dat u al een huis koopt en achteraf blijkt dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden.hänschen klein schreef: ↑06 sep 2018 12:16Ik heb momenteel in Talin bij een prefaproducent een huis-offerte aangevraagd voor een groot tiny-achtig in de verwachting mezelf èn de één of andere geïnteresseerde met de niet verwachte prijzen te kunnen verrassen ... blijft echter nog het probleem met het zoeken naar een geschikt bouwgrondstuk.
Een bouwvergunning aanvragen zonder al een prefab-huis voor ogen te hebben ... gaat niet.NeoDutchio schreef: ↑06 sep 2018 12:28Dus u koopt eerst een huis en daarna bouwgrond? En wie zegt dat er geen regels gelden voor de bebouwing die er op komt? Normaal vraag je eerst een bouwvergunning aan waarin getoetst wordt of het bouwsel aan alle regels voldoet. Zal leuk worden dat u al een huis koopt en achteraf blijkt dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden.hänschen klein schreef: ↑06 sep 2018 12:16Ik heb momenteel in Talin bij een prefaproducent een huis-offerte aangevraagd voor een groot tiny-achtig in de verwachting mezelf èn de één of andere geïnteresseerde met de niet verwachte prijzen te kunnen verrassen ... blijft echter nog het probleem met het zoeken naar een geschikt bouwgrondstuk.
Ik zoek de oplossing van achter naar voren en heb een aanvraag voor een redelijk huis met bovenverdieping gedaan met één kinder- en één werkkamer en plaats voor een latere aangebouwde garage/schuur. De grootte van het grondstuk wordt daarna bepaald door de financiële middelen van de starter en de kosten van de kavelprijs in de betreffende regio, dè grote onbekende! Ikzelf zou bijvoorbeeld een later te realiseren aanleunruimte als atelier of gastenverblijf op voorhand mee inplannen.
In dit speciale geval kan de procedure even niet veel anders. Het gaat in deze topic over twee verschillende items: a. het betaalbare startershuis en b. een geschikt bouwgrondstuk. Voor het huis kan een vaste prijs als skeletbouw (zelf afbouwen) en een kant-en-klaar versie aangegeven worden, voor het grondstuk geenszins, daar teveel onbekenden de prijs zullen moeten bepalen.
En wordt je prefab-huis verder wel volledig af geleverd? Dus inclusief verwarming, sanitair, keuken en leidingwerk?Het gaat hier echter om een experiment mijnerzijds om aan te kunnen tonen, dat een prefab-huis uit de jongste generatie voor een jonge starterfamilie qua kosten niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Wanneer het uiteindelijke huismodel en de koopprijs acceptabel zijn, komt aansluitend nog de zoektocht naar een passend grondstuk, waarmee aangetoond moet worden, dat óók die hobbel te nemen zal zijn. De kosten voor een fundament resp. kelder en het bouwrijp maken moet dan ieder ter plekke nog uitvogelen.