LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht bij Marktplaats.nl

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
sander999

Opgelicht bij Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door sander999 »

Al jaren doe ik met veel plezier 'zaken' via internet. Het kopen/verkopen van games, consoles, computer hardware is via internet zo geregeld en tot gisteren heb ik hier alleen maar positieve ervaringen mee. Begin deze week reageerde ik via Marktplaats.nl op een advertentie van ene 'Jan Braak' (een valse naam, naar later bleek). Deze man had een ATI ASUS X800 XT videokaart te koop voor 400 euro. Gezien een nieuwe in de winkel rond de 500 euro kost, leek me dit een schappelijke prijs. Na diverse mailtjes heen en weer gestuurd te hebben heb ik met hem afgesproken dat hij de kaart via rembours naar mij zou opsturen.

Gister heb ik het pakket opgehaald bij het postkantoor. Ik mocht het niet van tevoren openen van de TPG-Post medewerker, dus heb ik maar meteen 400 euro overhandigd. Toen ik het pakket vervolgens in m`n auto opende zag ik tot mijn schrik en woede dat het alleen oude kranten bevatte. Woedend ben ik teruggestormd naar het postkantoor alwaar ik vroeg of ik het pakket terug kon sturen. De zeer arrogante en vervelende medewerker vertelde mij dat dit niet mogelijk was. Toen ik hem een paar nieuwe scheldwoorden had geleerd verdween de arrogante houding en legde hij de zaken uit; TPG is niet verantwoordelijk voor de inhoud van het pakket, slechts voor de verzending. Zelfs in mijn woede klonk dit logisch. Hij raadde me aan aangifte te doen bij politie.

Zo gezegd, zo gedaan en na bijna 3 uur op het politie bureau gezeten te hebben stond ik weer buiten met een zeer naar gevoel. Misschien waren het de gerustellende woorden 'Wellicht zie je je geld ooit nog terug' die de politie agente tegen me sprak, of misschien was het gewoon het feit dat ik voor 400 euro genaaid ben (een bedrag dat voor mij, met m`n normale baan, bijzonder hoog is).

Ik heb bijzonder weinig (zeg maar geen) vertrouwen in de politie, en ik zou niets liever dan met een paar vrienden deze oplichter opzoeken en onder lichte dwang mijn geld terug te halen. Temeer gezien het feit dat deze meneer een bekende oplichter blijkt te zijn. Via een snelle zoekactie op het internet kwam ik op deze pagina terecht http://internetoplichting.nl/cgi-bin/ya ... 49;start=0. Hij blijkt hetzelfde grapje al veel vaker gepleegd te hebben.

Dit zijn de gegevens die ik van hem heb, maar waarvan ik de authenticiteit niet kan garanderen:
J.W. Bruurmijn

Kent iemand toevallig iemand die bij de Fortis bank werkt? Er moet op die manier redelijk makkelijk achter zijn adres te komen te zijn. Als iemand zijn adres weet te achterhalen stuur die alsjeblieft via de e-mail ([email protected]) naar me toe, post het niet op het forum (je weet tenslotte nooit 100% zeker of het klopt).

gast2112

Re: Opgelicht bij Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door gast2112 »

Dat achterafonderzoek via die website internetoplichting had je van te voren moeten doen. Er is hier al zoveel voor gewaarschuwd. Transacties met zo'n hoge waarde moet je nooit onder rembours doen. Ga het zelf ophalen. Is het te ver, koop dan gewoon in de winkel

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

riiiiiiiiiiiiight, dat ik daar niet aan gedacht heb!! Alleen jammer dat ik toen zijn bankrekeningnummer niet had en een andere naam, en dus alsnog niks gevonden zou hebben.

Dit soort reacties heb ik dus niks aan, maar toch bedankt.

Gast

Waarschijnlijk geen spoofing zo stom is hij dan weer wel .
Achter zijn huisadres komen is iets voor de Fiod o.a. Dat moet een provider het wel geven .
TPG post bemoeit zich niet met de inhoud van het pakket .
Dat mogen ze niet i.v.m. de privacy .

Als je denkt dat een Fortis Bank medewerker privéadressen gaat geven dan is dat gelijk zijn laatste werkdag natuurlijk.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uit ervaring weet ik dat jouw opichter minstens een maand op zijn buit moet wachten: TPG Post is erg traag met het afhandelen van het overmaken van remboursgelden.

Uiteraard moet je ook een klacht (aangetekend) indienen bij de directie van Fortis o.v.v. het betreffende rekeningnummer.

Je hebt aangifte gedaan en aangezien er meer klachten zijn over deze oplichter zal Fortis wel iets met je klacht moeten doen.

Heb je telebankieren? Dan is het misschien makkelijk om 1 cent naar je oplichter over te boeken en te kijken op wiens naam de rekening is geregistreerd. Naam/nummercontrole wordt bij kleine bedragen niet gedaan. Wie weet lukt het. Sterkte ermee.

Bob Schurkjens

Ik weet niet of en hoe betrowbaar deze info is, maar volgens deze website woont je oplichter in Breda:

http://www.melissadata.com/Lookups/iplo ... mit=submit

ultrafox

Ongelezen bericht door ultrafox »

Leren jullie het dan nooit marktplaats staat al jaren bekent als oplichtersparadijs.nl
Het stikt er moord van de oplichters op die website omdat er geen enkele controle is.
Als je dan toch persee iets via een veilingsite wilt kopen gebruik dan E-Bay.
Als je op E-Bay iets wilt verkopen moet je als verkoper eerst registreren.
Dit kan alleen als je je correcte huisadres opgeeft want je krijgt een brief thuis met daarin een code die je nodig hebt om een verkopersaccount aan te maken.
En mocht je dan alsnog een slechte verkoper tegenkomen dan ben je automatisch verzekerd door E-Bay omdat hun graag tevrede klanten willen hebben.
Tevens krijgen verkopers zogenaamde feedback.
Aan deze feedback kan je zien hoeveel deze persoon verkoopt en aan wie en of deze klanten tevreden zijn of juist niet tevreden.
Zelf heb ik al veel gekocht via E-Bay onder andere DVD's, schaalmodellen en diverse computeronderdelen.
En tot nu toe is er maar 1 persoon geweest die mij probeerde op te lichten met een illegale DVD.
Ik heb uiteraard meteen stichting Brein opgebelt en alle gegevens doorgegeven inclusief zijn bankrekening nummer.
Deze persoon is momenteel op vakantie bij vrouwe justitia omdat deze persoon een massa verspreider bleek te zijn. :lol:

Dus mensen blijf weg bij marktplaats en kijk eens een keertje op E-Bay

Gast

uiteraard kijk maar naar de canomatic oplichtertjes

http://www.marktplaats.nl/nieuw_zoek.ph ... bmit1.y=13

dus geen canon he

Bob Schurkjens

Oplichting gebeurt vak met dure electronica (laptops, digitale cameras's, mobieltjes etc.).

Ook op eBay worden mensen juist met dit soort artikelen opgelicht, maar het gebeurt wel minder vaak dan op Marktplaats.

Betaal in elk geval NOOIT met een Western Union money transfer of de money transfer die je op het Grenswisselkantoor kunt krijgen.

Gast

Ga gewoon naar de verkoper toe om het product werkend te zien. Als je je benzine kosten er niet uit kan halen dan is het aangebodene ook niet echt goedkoop en kan je net zo goed naar de winkel om ook nog garantie te krijgen.

Ik zoek altijd gewoon in Zuid Holland zodat ik niet eens hoef na te denken over handel uit Groningen of Friesland, althans wanneer het om grote bedragen gaat. Als ik hier door de stad loop koop ik toch ook geen dichte doos van de één of ander omdat hij beweert dat er een mooie laptop in zit??!

Voor jou mosterd na de maaltijd, Sander. Hoop echt van harte dat je via politie oid nog verhaal kan halen en dat je ervaring anderen in elk geval behoedt voor deze fout, dat ze voorzichtig en verstandig handelen.

Gast

Waarschijnlijk zal de politie zo lui zijn als de pest, maar zij moeten via dat rekeningnummer toch de oplichter kunnen achterhalen?

trappist

Ongelezen bericht door trappist »

de politie "heeft andere prioriteiten" ; Marktplaats is sinds kort van Ebay, dus misschien wordt Marktplaats in de toekomst ook wel betrouwbaarder!

zijdeur

Ongelezen bericht door zijdeur »

ik wil graag reageren op het bericht van sander 999
wat hij heeft meegemaakt is te gek voor worden.
we moeten er altijd nog rekening mee houden dat er gekken zijn die mensen oplichten.
je neemt wel een groot risico dat dit kan gebeuren.
wij kopen ook veel via marktplaats,maar boven een bepaald bedrag kopen wij alleen produkten die wij zelf bij de mensen kunnen bekijken en eventueel gelijk kopen.
zo verkom je dat je dit soort gekke pratijken.
kijk 100 keer kan het goed gaan ,maar zoals je ziet het kan een keer goed fout gaan.
dit is geen kritiek maar een goed bedoeld advies

Gast

het is onbetrouwbaar via internet. tegenwoordig kunnen mensen zoveel ermee.

Er is nog iemand op marktplaats die oder twee namen handelt. De ene is geloof ik in rotterdam en verkoopt hij wat anders in Overijssel erg vreemd. We zaten toevallig bij onderdeel auto's te kijken toen ons dat opviel. Twee keer dezelfde advertentie maar twee adressen :?

Gast

Waarschijnlijk zal de politie zo lui zijn als de pest, maar zij moeten via dat rekeningnummer toch de oplichter kunnen achterhalen?
Als hij geen catvanger hebt gaat dat nog wel maar als het niet zo is hebben ze er nog geen zin in. Kijk maar eens naar opgelicht.nl of peter R de Vries .
Na veel aandringen gaan ze een keer wat doen.
Geen tijd en het kost te veel . Even een keertje laseren op een onzinnige plek en we hebben weer genoeg gepresteert .Uitgezonderd die nog wel wat
doen in de nacht.

Maar nu weer On-Topic .

Gast

Dus mensen blijf weg bij marktplaats en kijk eens een keertje op E-Bay
Ebay is wel veiliger marktplaats maar komt ook daar komt het wel degelijk voor .
Lees dit:
http://forums.ebay.nl/thread.jsp?forum= ... 9397441359

maar eens .En dan onderste links klikken .Voordat iemand een slechte naam heeft het ie al een zooi mensen opgelicht .Een goede oplichter bouwt langzaam je vertrouwen op .

Met een andere naam en IP terugkomen is geen kunst trouwens alles is niet zo makkelijk aan te pakken .

molly

Ongelezen bericht door molly »

eigenlijk zouden 2 medewerkers van postkantoor met gedupeerde het pakje open moeten maken en als er niets inzit , pakje netjes dichttapen en terugsturen, politie waarschuwen en hoppa

Ikbenhet

Ongelezen bericht door Ikbenhet »

Beste Sander,

Stap 1: aangifte doen bij politie.
Stap 2: mede-slachtoffers vinden
Stap 3: met z'n allen een advocaat zoeken en rechtzaak aanspannen
Een rechter kan namelijk eisen, dat de persoonsgegevens
achter een bankrekening etc. worden vrijgegeven.

Ik heb de rest van de berichten hier niet gelezen, maar als je 100 Euro wilt besparen, zoals jij hebt gedaan, dan is dat toch een slechte keus.
Ten eerste weet je niet hoe het met de garantie zit en ten tweede zeg je dat 400 Euro een behoorlijke aanslag doet op je budget. Zelf op gaan halen is altijd beter (maar ja, dat kost weer benzine :lol: )

Wat je had KUNNEN doen is in het bijzijn van de postbeambte het pakje openmaken (ook nadat je getekend hebt!). Sommigen zijn daartoe wel bereid en dan heb je tenminste een getuige!
Nu heb je een zwakke zaak, tenzij je mede-slachtoffers kunt vinden....

snuitje

Ongelezen bericht door snuitje »

Soms gaat het goed maar uit ervaring weet ik dat je vertrouwen in de mensheid vaak op de proef wordt gesteld op deze site.
Het ergste vind ik nog dat er nooit wordt gereageerd op klachten die je bij marktplaats indient over hun adverteerders.
Zeker als er een website achter hangt(misschien hebben ze daar extra inkomsten van).
Ook halen ze zonder verdere opgaaf van redenen of een zeer vage reden je advertentie weg.
Nu is het maar 6 euro, maar toch.....
Als je dan een advertentie weigert om welke reden dan ook, haal dan ook niet 2 dagen later het geld van de reking van de adverteerder.
Is en blijft niet netjes. :roll:

Gesloten