LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slimme meter belemmert doorgang
Slimme meter belemmert doorgang
Gisteren 5-9-2018 is Enexis een slimme meter komen plaatsen in mijn huis. Ik had hiervoor een brief ontvangen en in die brief staat dat ik hier geen hinder van zou krijgen en geheel koste vrij.
Nu is het zo dat ik geen meterkast heb en mijn elektrometer en gasmeter staan achter mijn voordeur. Ik heb dit (nog) niet laten aanpassen omdat hier hele hoge kosten aan verbonden zitten die ik momenteel niet kan betalen, omdat ik momenteel andere dingen heb die belangrijker zijn. Dus het ik om mijn gas meter een kastje gebouwd (dit is geen meterkast) die het aanzicht mooier maakt met een spiegel erboven ect.
De slimme meter is door een slimme monteur 10 cm van de muur geplaatst en hierdoor krijg ik mijn kasje niet meer dicht.
Omdat ik zelf niet thuis was kom ik hier pas de dag erna over bellen en er werd mij verteld dat ze me niet hierin kunnen helpen.
De medewerker vertelde mij ook, dat mijn meterkast niet voldoet aan de richtlijn, maar de richtlijk is als volgt (volgens de web-site van Enexis):
Voor een nieuwe meterkast in een nieuwbouwwoning of een nieuwe meterkast is een bestaande woning gelden de meterkastrichtlijnen van 2016. Voor bestaande woningen met een meterkast die in het verleden is aangelegd, gelden de richtlijnen die in het gebruik waren op het moment dat de woning werd gebouwd.
Ik heb geen meterkast en Enexis of haar voorganger heeft HUN eigendom op een onlogische plaats geplaatst Achter de voor deur en daar heb ik nu nog meer last van dan daar voor.
Ik heb 3 opties gekregen:
1) Nieuw kastje er omheen zetten (maar dan heb ik nog minder ruimte/doorgang).
2) De gas meter en elektrometer laten verplaatsen (Alleen afsluiten en aansluiten kost +/- 1300 euro, is het nog niet verplaatst).
3) Oude niet slimme meter terug laten plaatsen (kosten +/- 300 euro).
IK DACHT DAT IK GEEN HINDER EN ONKOSTEN ZOU HEBBEN AAN DE NIEUWE METER!!!
De medewerker die mij te woord stond ging hierover niet met mij in discussie. Graag wilde ik hierover een klacht indienen, omdat ik niet om een nieuwe slimme meter gevraagd heb. Deze meters zijn eigendom van Enexis en niet van de consument. Wel alle lasten en onkosten, zijn voor de consument. Ik kon een klacht indienen maar dan zou ik 30 dagen het zelfde antwoord krijgen, meneer we kunnen niks voor u betekenen.
Ik heb aangegeven dat ik werktuigbouwkundig opgeleid ben en inschat dat dit heeft snel en eenvoudig aan te passen is, maar nogmaals, men ging geen discussie met mij aan.
Mijn eigen gang in mij eigen huis wordt belemmerd door een bedrijf die alleen macht hebben en niet het vermogen hebben om hun klanten, klant vriendelijk te helpen. Als men mij bijvoorbeeld had aangeboden wij komen dit herstellen, we delen de kosten of we komen even bij u kijken om te kijken wat we kunnen doen voor u. was het goed geweest. Als een mogelijkheid was om maatschappij over te stappen deed ik het direct.
Kan iemand mij vertellen wat ik hier tegen kan doen. Waar ik onafhankelijk een klacht kan indienen en waar ik wel serieus genomen wordt.
Nu is het zo dat ik geen meterkast heb en mijn elektrometer en gasmeter staan achter mijn voordeur. Ik heb dit (nog) niet laten aanpassen omdat hier hele hoge kosten aan verbonden zitten die ik momenteel niet kan betalen, omdat ik momenteel andere dingen heb die belangrijker zijn. Dus het ik om mijn gas meter een kastje gebouwd (dit is geen meterkast) die het aanzicht mooier maakt met een spiegel erboven ect.
De slimme meter is door een slimme monteur 10 cm van de muur geplaatst en hierdoor krijg ik mijn kasje niet meer dicht.
Omdat ik zelf niet thuis was kom ik hier pas de dag erna over bellen en er werd mij verteld dat ze me niet hierin kunnen helpen.
De medewerker vertelde mij ook, dat mijn meterkast niet voldoet aan de richtlijn, maar de richtlijk is als volgt (volgens de web-site van Enexis):
Voor een nieuwe meterkast in een nieuwbouwwoning of een nieuwe meterkast is een bestaande woning gelden de meterkastrichtlijnen van 2016. Voor bestaande woningen met een meterkast die in het verleden is aangelegd, gelden de richtlijnen die in het gebruik waren op het moment dat de woning werd gebouwd.
Ik heb geen meterkast en Enexis of haar voorganger heeft HUN eigendom op een onlogische plaats geplaatst Achter de voor deur en daar heb ik nu nog meer last van dan daar voor.
Ik heb 3 opties gekregen:
1) Nieuw kastje er omheen zetten (maar dan heb ik nog minder ruimte/doorgang).
2) De gas meter en elektrometer laten verplaatsen (Alleen afsluiten en aansluiten kost +/- 1300 euro, is het nog niet verplaatst).
3) Oude niet slimme meter terug laten plaatsen (kosten +/- 300 euro).
IK DACHT DAT IK GEEN HINDER EN ONKOSTEN ZOU HEBBEN AAN DE NIEUWE METER!!!
De medewerker die mij te woord stond ging hierover niet met mij in discussie. Graag wilde ik hierover een klacht indienen, omdat ik niet om een nieuwe slimme meter gevraagd heb. Deze meters zijn eigendom van Enexis en niet van de consument. Wel alle lasten en onkosten, zijn voor de consument. Ik kon een klacht indienen maar dan zou ik 30 dagen het zelfde antwoord krijgen, meneer we kunnen niks voor u betekenen.
Ik heb aangegeven dat ik werktuigbouwkundig opgeleid ben en inschat dat dit heeft snel en eenvoudig aan te passen is, maar nogmaals, men ging geen discussie met mij aan.
Mijn eigen gang in mij eigen huis wordt belemmerd door een bedrijf die alleen macht hebben en niet het vermogen hebben om hun klanten, klant vriendelijk te helpen. Als men mij bijvoorbeeld had aangeboden wij komen dit herstellen, we delen de kosten of we komen even bij u kijken om te kijken wat we kunnen doen voor u. was het goed geweest. Als een mogelijkheid was om maatschappij over te stappen deed ik het direct.
Kan iemand mij vertellen wat ik hier tegen kan doen. Waar ik onafhankelijk een klacht kan indienen en waar ik wel serieus genomen wordt.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2018 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Dat u geen overlast en of kosten zal krijgen is uiteraard alleen van toepassing als de meterkast aan de standaard normen voldoet. Allerlei zelf gefabriceerde kastjes e.d. vallen daar niet onder.mipe2017 schreef: ↑06 sep 2018 11:06Gisteren 5-9-2018 is Enexis een slimme meter komen plaatsen in mijn huis. Ik had hiervoor een brief ontvangen en in die brief staat dat ik hier geen hinder van zou krijgen en geheel koste vrij.
Nu is het zo dat ik geen meterkast heb en mijn elektrometer en gasmeter staan achter mijn voordeur. Ik heb dit (nog) niet laten aanpassen omdat hier hele hoge kosten aan verbonden zitten die ik momenteel niet kan betalen, omdat ik momenteel andere dingen heb die belangrijker zijn. Dus het ik om mijn gas meter een kastje gebouwd (dit is geen meterkast) die het aanzicht mooier maakt met een spiegel erboven ect.
De medewerker vertelde mij ook, dat mijn meterkast niet voldoet aan de richtlijn, maar de richtlijk is als volgt (volgens de web-site van Enexis):
Enexis plaatst de meter in/op/aan de reeds bestaande gelegenheid daarvoor en kan natuurlijk niet worden verweten dat u uw meterkast (nog) niet heeft aangepast, dat is door u zelf weloverwogen besloten en daar kunt u niemand anders een verwijt over maken.
Aan u, om zelf en voor eigen rekening een gewenste aanpassing aan te brengen of dit te laten doen.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Toen u dit huis kocht, kon u al zien dat de meterkast niet voldoet en dat er problemen te verwachten waren.
Waarschijnlijk woont u in een erg oud huis en is elektra later aangebracht. Ik heb wel vaker gezien dat de groepenkast in de hal hing.
Deze kosten had u toen al in kunnen calculeren.
Waarschijnlijk woont u in een erg oud huis en is elektra later aangebracht. Ik heb wel vaker gezien dat de groepenkast in de hal hing.
Deze kosten had u toen al in kunnen calculeren.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
En wanneer wordt je dan serieus genomen? Als ze je probleem op komen lossen? Dat kan je wel vergeten. Het is jouw huis en jouw verantwoordelijkheid.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Misschien kunt u een nieuw “manteltje” maken voor die meter.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Opening in deurtje zagen ter grootte van de nieuwe slimme meter. Kan je én het kastje sluiten én heb je een mooie afwerking van het kastfrontje: de digitale weergave.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Kan me niet voorstellen dat er ooit een richtlijn is geweest om de KwH meter maar achter de voordeur te frotten.Voor bestaande woningen met een meterkast die in het verleden is aangelegd, gelden de richtlijnen die in het gebruik waren op het moment dat de woning werd gebouwd.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Feitelijk ligt de fout wel bij Enexis. Ze hadden nooit de nieuwe meter mogen monteren indien er geen meterkast omheen is gebouwd volgens de voorschriften.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
lijkt mij dat dat de verantwoordelijkheid is van de eigenaar
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Het is erg riskant om een monteur dingen te laten veranderen in uw huis, terwijl u niet thuis bent. Dan loopt u het risico op dit soort misverstanden.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Deze ervaring van topicstarter is weer een nieuw argument om de slimme meter te weigeren. Het gezegde luidt: If it ain't broke, don't fix it. Er zijn heel veel huizen waar die meters op onhandige plekken in de weg zitten. Bijvoorbeeld in smalle trappenhuizen van vooroorlogse etagewoningen. Je krijgt dus een slimme meter die nog meer in de weg zit.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Ja, want dat dat bij TS gebeurt, betekent uiteraard dat dat bij iedereen gebeurt...
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Wat een onzinargument.Bob Schurkjens schreef: ↑06 sep 2018 15:02Deze ervaring van topicstarter is weer een nieuw argument om de slimme meter te weigeren. Het gezegde luidt: If it ain't broke, don't fix it. Er zijn heel veel huizen waar die meters op onhandige plekken in de weg zitten. Bijvoorbeeld in smalle trappenhuizen van vooroorlogse etagewoningen. Je krijgt dus een slimme meter die nog meer in de weg zit.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Dat vind ik dus niet, bij de huizen in onze wijk zit het ook in de gang.renewouters schreef: ↑06 sep 2018 18:41Wat een onzinargument.Bob Schurkjens schreef: ↑06 sep 2018 15:02Deze ervaring van topicstarter is weer een nieuw argument om de slimme meter te weigeren. Het gezegde luidt: If it ain't broke, don't fix it. Er zijn heel veel huizen waar die meters op onhandige plekken in de weg zitten. Bijvoorbeeld in smalle trappenhuizen van vooroorlogse etagewoningen. Je krijgt dus een slimme meter die nog meer in de weg zit.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
De TS heeft een stukje tekst gekopieerd uit de richtlijnen van Enexis: Voor bestaande woningen met een meterkast die in het verleden is aangelegd, gelden de richtlijnen die in het gebruik waren op het moment dat de woning werd gebouwd., hierin staat helder dat de richtlijnen van het bouwjaar geldig zijn. Als meterkasten toen niet verplicht waren dan is de meter in de hal dus volgens de voorschriften.Theotrucker schreef: ↑06 sep 2018 12:19Feitelijk ligt de fout wel bij Enexis. Ze hadden nooit de nieuwe meter mogen monteren indien er geen meterkast omheen is gebouwd volgens de voorschriften.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
TS wil een klacht indienen en dit kan gewoon op de website van Enexis bij service en contact. Omschrijf duidelijk uw klacht en schrijf wat u van Enexis verwacht. Met enkel opbellen schiet u niet veel op en wordt u afgewimpeld of aan het lijntje gehouden. Op een klacht wordt wel gereageerd. Bij mij vertrok de monteur na de installatie, zonder na te gaan of alles ook weer normaal werkte. De gashaard deed het niet meer en dit is na een klacht op kosten van Enexis hersteld. Papier (email) is geduldig en werkt vaak beter dan bellen als je echt iets gedaan wilt krijgen.
Re: Slimme meter belemmert doorgang
Bob Schurkjens schreef: ↑06 sep 2018 15:02Deze ervaring van topicstarter is weer een nieuw argument om de slimme meter te weigeren. Het gezegde luidt: If it ain't broke, don't fix it. Er zijn heel veel huizen waar die meters op onhandige plekken in de weg zitten. Bijvoorbeeld in smalle trappenhuizen van vooroorlogse etagewoningen. Je krijgt dus een slimme meter die nog meer in de weg zit.
Is een slimme meter dan groter (in de zin van dieper) dan de Ferraris meter? Verder inderdaad onzin, er zijn wel betere redenen om 'm te weigeren.