16again schreef: ↑17 sep 2018 08:07
Volgens mij is er pas bij sprake van verzuim bij een verwijtbare tekortkoming. Waar geen sprake van is, want verkoper beschikt niet over een "wind knop." Overmacht dus.
Dat is een onjuiste rechtsopvatting. Er moet sprake zijn van een toerekenbare tekortkoming (art. 6:74 lid 1 BW) Wat toerekenbaar is, bepaalt art. 6:75 BW.
Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Nu het al dan niet aanwezig zijn van wind tot het aanbod behoort (zoals al eerder uitgelegd is), komt het bijbehorende risico ook voor rekening van degene die het aanbod doet. Als die niet kan nakomen, mag degene die het aanbod heeft aanvaard de overeenkomst ontbinden.
Uiteraard mag er een alternatief aanbod gedaan worden (andere activiteit, ander moment), maar dat beperkt niet de mogelijkheid om te ontbinden. Zowel de activiteit als het moment zijn kernbedingen, die kan je niet met een beroep op de AV uit de overeenkomst eenzijdig wijzigen.
Je kunt hier van alles van vinden, maar dit is wel hoe het juridisch werkt. Het antwoord op de vraag van TS wordt niet bepaald door of we dat wenselijk vinden, maar door het verbintenissenrecht.
CJAB93 schreef: ↑15 sep 2018 15:51
Wat is jullie mening hierover? Mag dit zomaar? Gezien het contact achteraf (dat niet echt klantvriendelijk was) willen wij ons geld liever ergens anders besteden. Maar die 20% gratis gunnen we ze niet...Kunnen wij het volledige bedrag terugkrijgen?
Het antwoord is dus: nee, dit mag niet zomaar. En je kunt dus inderdaad het geld terugvorderen.
De vraag is vervolgens wél hoe ver je dat wilt doorzetten: ze zullen wellicht niet na 1 sommatie het geld retourneren, en het is maar de vraag of je wilt gaan procederen (tenzij het over grote bedragen gaat). Mogelijk kan een rechtsbijstandsverzekeraar of juridisch loket je verder helpen.