LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage
Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage
Tsja, we kunnen hier speculeren wat de school wel of niet doet, maar als TS te beroerd is om navraag te doen bij de bewuste school heeft verder discussieren weinig nut.
Het is sowieso een vaag verhaal natuurlijk, een TS met een hypothetisch probleem die bovendien geen inzicht geeft in het échte verhaal.
Het is sowieso een vaag verhaal natuurlijk, een TS met een hypothetisch probleem die bovendien geen inzicht geeft in het échte verhaal.
NeoDutchio
vindt dit leuk
-
Een passend programma en niet buitengesloten worden betekent dat er iets gelijkwaardigs wordt georganiseerd. Ik ben benieuwd wat dan gelijkwaardig is aan een buitenlandse excursietrip.
Inderdaad. De facto wordt het kind natuurlijk gewoon buitengesloten van de bewuste activiteit.renewouters schreef: ↑23 sep 2018 20:57Een passend programma en niet buitengesloten worden betekent dat er iets gelijkwaardigs wordt georganiseerd. Ik ben benieuwd wat dan gelijkwaardig is aan een buitenlandse excursietrip.
-
Dat moet je aan de school vragen. En als de school aangeeft dat alles ingeleverd moet worden kan je het aangeven dat dat gezien de privacy niet gewenst is.
Fleur71
vindt dit leuk
... en krijg je geen kwijtschelding.NeoDutchio schreef: ↑23 sep 2018 21:54Dat moet je aan de school vragen. En als de school aangeeft dat alles ingeleverd moet worden kan je het aangeven dat dat gezien de privacy niet gewenst is.
Persoonlijk vind ik die buitenlandse schoolreisjes de spuigaten uitlopen. Het wordt gebracht, als elkaar leren kennen, of die buitenlandese steden leren kennen. Mooie ideeen maar het stelt niets voor.
Organiseer maar een schoolkamp in Nederland in wat vroeger een jeugdherberg heette en fiets daar naar toe en laat ze hun eigen potje koken. Net zoals bijvoorbeeld bij de scouting.
Dan kan iedereen daaraan meedoen, hoeft er niemand buitengesloten te worden, of kwijtschelding aangevraagd te worden.
Perfect voor de teambuilding en de zelfredzaamheid.
Organiseer maar een schoolkamp in Nederland in wat vroeger een jeugdherberg heette en fiets daar naar toe en laat ze hun eigen potje koken. Net zoals bijvoorbeeld bij de scouting.
Dan kan iedereen daaraan meedoen, hoeft er niemand buitengesloten te worden, of kwijtschelding aangevraagd te worden.
Perfect voor de teambuilding en de zelfredzaamheid.
Fleur71
vindt dit leuk
-
Dat is een aannameMoneyman schreef: ↑23 sep 2018 21:57... en krijg je geen kwijtschelding.NeoDutchio schreef: ↑23 sep 2018 21:54Dat moet je aan de school vragen. En als de school aangeeft dat alles ingeleverd moet worden kan je het aangeven dat dat gezien de privacy niet gewenst is.
Fleur71
vindt dit leuk
Wat denk jij dan? Niet voldoen aan de voorwaarden en wel kwijtschelding krijgen? Dat us een heel wat onwaarschijnlijker scenario dan het mijne.
Er zijn genoeg ouders die die zogenaamde “vrijwillige bijdrage” zowat uit hun eigen mond sparen en helemaal niet durven te zeggen die dure wensen en “leuke” uistapjes die de school verzint, gaan niet door.
Fleur71
vindt dit leuk
Vraag eens aan de school of je een schriftelijk overzicht kan krijgen waar die vrijwillige bijdrage voor gebruikt wordt . het antwoord zou wel eens een verassing kunnen zijn.
Ik vind uw verhaal nogal warrig. U beschrijft namelijk nergens wat de school precies verwacht of eist van hen die kwijtschelding vragen.Fleur71 schreef: ↑23 sep 2018 15:25...
Wat me hier frappeert is dus dat een school kennelijk zomaar financiële gegevens mag opvragen, registreren / verwerken (staat nergens vermeld hoe ze dat doen overigens) en dus een dossier aanleggen. Waar bij je er van uit kunt gaan dat deze gegevens binnen school of overkoepelende organisatie ook gedeeld c.q. verspreid worden.
We hebben het dan over BSN, salarisstroken van drie maanden lang, klantnummers UWV of gemeenten en uitkeringsspecificaties van drie maanden, pensioenfondsen, maar ook schuldenoverzichten, bewijzen schuldhulpverlening, WSNP, uitgavenpatroon en zo meer.
Daarbij wil deze school ook toestemming ontvangen om bij "instanties" te gaan verifiëren of wát ouders dan aandragen aan bewijs, ook daadwerkelijk zo is. Ik vat dat op als wantrouwen. Waarom anders controledrang?
Er wordt ,zoals ik schrijf, alleen de term 'instanties' gebruikt. Dat kan opgevat worden als een vrij ruim begrip welke nadien door school geheel naar eigen inzicht in te vullen is, zonder daarbij een voor de ouders controlerende functie daar op.
Men heeft dan álles van je, van BSN tot geboortedatum, rekeningnummer. Ik vind dat erg fraudegevoelige inhoud welke je daar achter dient te laten, alles onder het mom van kwijtschelding voor een vrijwillige bijdrage! ....
Ook niet als het gaat om opvragen van 'financiële gegevens'. Die hele opsomming van u (BSN, salarisstroken, klantnummers UWV, WSNP etc. etc.) komt toch niet uit de regels van de school, de communicatie door de school?
Ik heb even nagekeken hoe het bij mijn dochter op school zit en de situatie is zoals Moneyman eerder al schetste.
Of je betaalt de ouderbijdrage en je kind kan overal gebruik van maken en overal aan deelnemen.
Of je betaalt hem niet en je kind krijgt bijvoorbeeld geen kluisje en een vervangende activiteit voor excursies, of je betaalt de ouderbijdrage deels voor de wel gewenste voorzieningen/activiteiten.
Of je vraagt kwijtschelding en je moet dan kunnen aantonen dat je daarvoor in aanmerking komt.
Dat laatste lijkt me logisch, want je vraagt dan eigenlijk aan een ander om jouw kosten te dragen.
Of je betaalt de ouderbijdrage en je kind kan overal gebruik van maken en overal aan deelnemen.
Of je betaalt hem niet en je kind krijgt bijvoorbeeld geen kluisje en een vervangende activiteit voor excursies, of je betaalt de ouderbijdrage deels voor de wel gewenste voorzieningen/activiteiten.
Of je vraagt kwijtschelding en je moet dan kunnen aantonen dat je daarvoor in aanmerking komt.
Dat laatste lijkt me logisch, want je vraagt dan eigenlijk aan een ander om jouw kosten te dragen.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Ik kan me ook niet voorstellen dat er meer smaken zijn, behalve dat men kwijtschelding wil krijgen en geen openheid van zaken wil geven.
En wie draagt dan die kosten als jij “kwijtschelding” krijgt?
-
Wat bij flink tegen de borst stuit is het woord "vrijwillige" Als de betekenis van dit woord wordt opgezocht dan betekent dit
NIET VERPLICHT. Als deze bijdrage verplicht is, moeten ze maar ook het woord "verplichte" bijdrage gebruiken.
Op deze manier leren kinderen alleen maar dat een woord niet altijd betekend wat ik het woordenboek staat.
NIET VERPLICHT. Als deze bijdrage verplicht is, moeten ze maar ook het woord "verplichte" bijdrage gebruiken.
Op deze manier leren kinderen alleen maar dat een woord niet altijd betekend wat ik het woordenboek staat.
Wat denk je dan dat er gebeurt?
Deze zullen worden getoetst en de verzoeken die terecht zijn zullen worden toegewezen, de rest afgewezen. Had je wat anders verwacht?
Ja, dan gaat die dure buitenschoolse activiteit niet door.