Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?
Gewoon, exact hetzelfde als via de email: je krijgt een SMS die van de bank lijkt te zijn, met link uiteraard.
Volgens mij zit je niet bij de ING.
Sterker, dat is mijn enige bank. Het gaat er niet om hoe de procedure is bij een transactie. Ik reageerde op een vraag van Lowieze die zegt "heo werkt dat phishing per sms dan?". Ik leg daarbij uit dat dat net zo werkt als per email: je wordt naar een nepsite geleid, waar je meestal gevraagd wordt je gegevens in te voeren. Meer dan dat is het niet.
Het gaat hier toch over internetbankieren bij de ING met het gebruik van tan codes, en dat die komen te vervallen?
Precies, de mensen lezen half een waarschuwing van ING, verzinnen er zelf van alles bij en vertellen dat vervolgens door. Slaan nergens op die indianenverhalen.
Onzin. Er is geen sprake van indianenverhalen. Er is gewoon sprake van een in de praktijk gebruikte phishingpraktijk.
Maar waarom zal iemand mij per sms naar een nepsite van de ING leiden? Ik werk op het lappie, en de ING zit in mijn voorkeuren. Geen idee waarom ik letter voor letter een nepsite van de ING, die ik via sms heb gekregen, zou invullen.
@Moneyman, die phishingpraktijk per sms heeft niets te maken met het al dan niet veilig zijn van het gebruik van een TAN-code. Daar ging het over. Als iemand dan een berichtje half leest en daar een eigen draai aan geeft, dan krijg je indianenverhalen.
Maar waarom zal iemand mij per sms naar een nepsite van de ING leiden? Ik werk op het lappie, en de ING zit in mijn voorkeuren. Geen idee waarom ik letter voor letter een nepsite van de ING, die ik via sms heb gekregen, zou invullen.
Precies , ING stuurt sowieso überhaupt geen emails noch sms -jes om de klant ergens heen te leiden.
Het is zo jammer dat er kennelijk nog steeds mensen zijn die in dat soort nepsites trappen.
Me dunkt , je wordt meer dan genoeg gewaarschuwd en verder moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Er zal ongetwijfeld een goed alternatief komen voor de tancodes , ook voor diegenen die geen smart phone hebben.
( zoals ik )
Maar waarom zal iemand mij per sms naar een nepsite van de ING leiden? Ik werk op het lappie, en de ING zit in mijn voorkeuren. Geen idee waarom ik letter voor letter een nepsite van de ING, die ik via sms heb gekregen, zou invullen.
Waarom dat gebeurt? Heel simpel: omdat mensen erin trappen en het dus rendeert. Jij werkt op de laptop, vele anderen (ook) op de smartphone.
Dat alternatief zal wel gewoon TAN-codes per SMS blijven, maar dan voor 1 euro per keer of 100 euro per jaar voor een met SMS werkende rekening. Waarschijnlijk doen ze hetzelfde als de overheid doet om je in een bepaalde richting te duwen, door het ongewenste gedrag extra te belasten.
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?
Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.
Grote kans dat dit toch al niet de belangrijkste klanten zijn voor ING. Ze kunnen een briefje sturen met het advies om een andere bank te gaan zoeken....
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?
Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.
Grote kans dat dit toch al niet de belangrijkste klanten zijn voor ING. Ze kunnen een briefje sturen met het advies om een andere bank te gaan zoeken....
Waarom zou iemand die de app niet wil gaan gebruiken minder belangrijk zijn?
Misschien beter aan ING vragen? We zullen wel op tijd bericht krijgen wat het alternatief wordt.
Grote kans dat dit toch al niet de belangrijkste klanten zijn voor ING. Ze kunnen een briefje sturen met het advies om een andere bank te gaan zoeken....
Waarom zou iemand die de app niet wil gaan gebruiken minder belangrijk zijn?
Da's nogal logisch: omdat die veel te duur is om te bedienen.
Duurder dan iemand die met de app werkt, inderdaad. Maar wellicht zijn dit juist de meest winstgevende klanten. En zou dat kunnen betekenen dat nu juist de trouwe, oudere en kapitaalkrachtiger klanten weg gaan.
Weet iemand misschien al wat ING dan wel gaat doen met de weigeraars van de smartphone app?
Het jaar 2018 is nog niet om en ING heeft nog ruim 10 weken om hun hun belofte na te komen om de vervanger van de TAN-code te introduceren bij de "niet" Smartphone gebruiker.
Nog maar eventjes, al tandenknarsend , afwachten en ING zal uw vraag naar behoren beantwoorden.
Vooralsnog is er een compleet nieuwe 'omgeving' voor die tancode. Best kans dat het ding helemaal niet verdwijnt, maar dat ze gewoon zoveel mogelijk mensen met een smoesje naar de app willen sturen. En misschien is groep de app-weigeraars wel groter dan gedacht, dat kan ook.
Duurder dan iemand die met de app werkt, inderdaad. Maar wellicht zijn dit juist de meest winstgevende klanten. En zou dat kunnen betekenen dat nu juist de trouwe, oudere en kapitaalkrachtiger klanten weg gaan.
De meeste ouderen hebben helemaal geen zin om van bank te veranderen. Teveel gedoe. Bovendien lees ik altijd dat ze chronisch te weinig inkomsten hebben (al jaren pensioen niet geïndexeerd, zorg mijdend, mopper, mopper, mopper)