LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd betalingskenmerk belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
23 okt 2018 10:44
Lady1234 schreef:
23 okt 2018 09:48
Lees hier over het gebruik van een verkeerd betalingskenmerk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k-gebruikt
Maar er worden weleens foutjes gemaakt door de BD :wink:
Ik heb die ervaring niet.

In het betalingskenmerk zit het ook het BSN en dat is uniek.

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
23 okt 2018 11:47
Lowieze schreef:
23 okt 2018 10:44
Lady1234 schreef:
23 okt 2018 09:48
Lees hier over het gebruik van een verkeerd betalingskenmerk.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... k-gebruikt
Maar er worden weleens foutjes gemaakt door de BD :wink:
Ik heb die ervaring niet.

In het betalingskenmerk zit het ook het BSN en dat is uniek.

En als je dan de eerste twee cijfers verkeerd zet, dan zou het toch kunnen dat de belastingdienst bij iemand anders uit komt?

Maar in feite doet het er niet toe hoe de BD het gedaan heeft, maar het belangrijkste is dat ze het verkeerd gedaan hebben.

Erthanax
Berichten: 9759
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

In bv de EAN-code (de streepjescode op producten en het ISBN) is het laatste cijfer een controlecijfer dat uit de andere cijfers berekend wordt. Zo is dus altijd te controleren of het om een geldige code gaat. Eén typefout en er ontstaat altijd een ongeldige code. Met twee cijfers veranderen is het misschien mogelijk een geldige code te krijgen (van een ander product), maar die kans is wel heel erg klein.
Ik zou verwachten dat een dergelijke veiligheid ook in het betalingskenmerk is ingebouwd, maar ik heb dat niet gecontroleerd.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het BSN kent de 11 proef, maar bij een betalingskenmerk komen er nog cijfers voor, en een letter en cijfers achter.

Maar ik ben heel benieuwd wat er nu echt gebeurd is,

Maar persoonlijk zou ik dat bij de eerste herinnering al volledig hebben uitgezocht.

willemijnvisser
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2018 11:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door willemijnvisser »

Inderdaad alleen telefonisch contact gehad, ik kan nog wel achterhalen wanneer. Bovendien loopt inning van geld via het landelijk incasso centrum, LIC, in Heerlen. Dus inderdaad elke keer andere persoon aan de lijn, en begint hele verhaal weer opnieuw. En uiteindelijk wordt verteld dat het in handen is van het LIC, dat ze het door gaan geven. Ik kan zelf het LIC niet bellen.

Goede tip, ik ga langs het regiokantoor.

Overigens is dwangbevel er nu af hoor, in die zin wel medewerking van de belastingdienst. Alleen bedrag blijft open staan op mijn naam. Ik heb inmiddels een 'mededeling' ontvangen (geen aanslag) met verminderd bedrag. Het maandelijkse voorschot van de maand oktober is er nu af gehaald. Zo kan je een bedrag natuurlijk ook alvast 'binnenkrijgen'. dus ik verwacht over een maand de volgende 'mededeling'.
De belastingdienst is een machtig instituut.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door BreejKC »

Maar er worden weleens foutjes gemaakt door de BD

Glimlach, brede glimlach :lol: en hoofdschuddend :cry: . Beste Lowieze en overige lezers. U weet het toch: Ambtenaren maken geen fouten. Ambtenaren werken volgens het boekje en kunnen daardoor geen fouten maken. En als een slimme burger opmerkt dat een ambtenaar heel misschien toch een keer buiten het boekje heeft gewerkt en, nog onwaarschijnlijker, toch een foutje heeft gemaakt, tja dan zijn die ambtenaren het helemaal kwijt. Weten zich geen raad meer en verschuilen zich achter allerlei uitvluchten of een daverende stilte :oops: .

Er kunnen officiële klachten ingediend worden bij die ambtenarenorganisaties, maar veelal zijn het "slagers die hun eigen vlees keuren", dat levert dus ook vaak weinig op. Gelukkig is er dan nog het instituut Nationale Ombudsman die ambtenaren vaak wel op hun vingers tikt. Maar uit vervolgrapporten blijkt helaas dat er ambtenarenorganisaties zijn die zich zelfs daar niets van aantrekken. Alleen in de individuele gevallen wil het dan nog wel eens helpen, maar structureel wordt er vaak weinig opgelost.

Waarom moet ik, als ik dit soort dingen lees, toch vaak een bananen en een republiek denken?

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lowieze »

BreejKC 'U weet het toch: Ambtenaren maken geen fouten.'

Dat weet ik, het ligt altijd aan "het systeem" 😀

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wie maakte hier nu de fout? :lol:

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door BreejKC »

Maar wie maakte hier nu de fout?

Inderdaad Lady, TS Willemijn maakte de eerste fout door twee cijfers in het betalingskenmerk foutief in te vullen.

Vervolgens plaatste u een hele duidelijke link naar een publicatie van de Belastingdienst op pagina [1] van deze discussie. Hieruit blijkt, ook al maakt de verschuldigde van de belasting een fout in het betalingskenmerk, de Belastingdienst ZELF er alles aan zal doen om te achterhalen, bijvoorbeeld aan de hand van het nummer van de bankrekening van de verschuldigde, of de rest van het betalingskenmerk dat een deel van het BSN van de verschuldigde bevat, te koppelen aan de juiste persoon.

Helaas, de theorie (het boekje) is hierin duidelijk, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. In deze kwestie zijn het de belastingambtenaren zelf die zich niet aan het aangehaalde "boekje" hebben gehouden. Daar zitten ze nu behoorlijk mee, want er zal een gemaakte fout toegegeven moeten worden of een stukje extra inzet ten toon gespreid moeten worden om deze gemaakte fout goed te maken. En dat is iets, dat blijkt uit het verhaal van TS, waar die ambtenaren het verdraaid moeilijk mee hebben.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat valt wel mee, want ze hebben in ieder geval al het dwangbevel ingetrokken.

willemijnvisser
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2018 11:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door willemijnvisser »

Het is goed afgelopen: gisteren een 'brief' ontvangen van het 'hoofd van het kantoor' Heerlen (landelijk incasso centrum). Het bedrag is blijkbaar 'gevonden' of teruggestort. In ieder geval afgeboekt op de betreffende aanslag. Uitleg en informatie was in deze 'brief' nou niet echt uitgebreid (één korte zin), dus nog een keer gebeld maar kom niet te weten wat er nou precies is gebeurd met de kwijtgeraakte betaling.

Het voorschot 2018 voor oktober was niet uitbetaald op de 15e (gezien openstaande aanslag), maar inmiddels bedrag ontvangen (niet helemaal gelijk bedrag maar wel bijna, er heeft een soort verrekening plaatsgevonden met bedrag aanslag).
De aanslag staat op 0, is nu definitief afgerond, dat is het belangrijkste! Veel gedoe, tijd en gebel, nationale ombudsman stond ook in de startblokken, maar nu streep eronder!

Voortaan dubbel dubbel dubbel check bij intoetsen betalingskenmerk, want begon met mijn tikfout, pfff dit nooit meer!

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lowieze »

willemijnvisser schreef:
26 okt 2018 13:50
Het is goed afgelopen: gisteren een 'brief' ontvangen van het 'hoofd van het kantoor' Heerlen (landelijk incasso centrum). Het bedrag is blijkbaar 'gevonden' of teruggestort. In ieder geval afgeboekt op de betreffende aanslag. Uitleg en informatie was in deze 'brief' nou niet echt uitgebreid (één korte zin), dus nog een keer gebeld maar kom niet te weten wat er nou precies is gebeurd met de kwijtgeraakte betaling.

Het voorschot 2018 voor oktober was niet uitbetaald op de 15e (gezien openstaande aanslag), maar inmiddels bedrag ontvangen (niet helemaal gelijk bedrag maar wel bijna, er heeft een soort verrekening plaatsgevonden met bedrag aanslag).
De aanslag staat op 0, is nu definitief afgerond, dat is het belangrijkste! Veel gedoe, tijd en gebel, nationale ombudsman stond ook in de startblokken, maar nu streep eronder!

Voortaan dubbel dubbel dubbel check bij intoetsen betalingskenmerk, want begon met mijn tikfout, pfff dit nooit meer!

Fijn dat het is opgelost en u er hier nog even bericht van doet.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ter info: als er geen betalingskenmerk is opgegeven dan moet er worden afgeschreven van de oudste openstaande rekening. Als er wel een kenmerk is opgegeven dan hoort de betalibg bij een bepaalde rekening. Als het kenmerk onjuist is dan gaat het alsof er geen kenmerk is opgegeven.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door renewouters »

willemijnvisser schreef:
26 okt 2018 13:50

Voortaan dubbel dubbel dubbel check bij intoetsen betalingskenmerk, want begon met mijn tikfout, pfff dit nooit meer!
Wat nog beter zou zijn is dat er nu eindelijk eens gewoon een QR code op facturen komt te staan die je alleen maar hoeft te fotograferen met de bankierapp, net zoals nu gebruikt wordt voor iDeal. Waarom zou je dingen overtypen als er betere methodes zijn? De technologie is er en wordt al vaak gebruikt.

Lady1234
Berichten: 27279
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, dan wordt de verkeerde aanslag gefotografeerd. Of het verkeerde bedrag wordt ingevoerd.

Erthanax
Berichten: 9759
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkeerd betalingskenmerk belasting

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het belangrijkste voor nu is dat het is opgelost én dat TS dat hier heeft laten weten. Gefeliciteerd!

Gesloten