LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco rekent willekeurig bedrag voor overnemen huurboiler

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Qkymmell

Eneco rekent willekeurig bedrag voor overnemen huurboiler

Ongelezen bericht door Qkymmell »

Al ruim 4 weken ben ik bezig bij Eneco om mijn huurboiler over te nemen.
Ik heb tot op heden nog geen kloppend voorstel ontvangen en daarbij vind ik de manier van werken van Eneco bijna een vorm van oplichting waardoor ik mij geroepen voel dit topic te posten.
Vanaf het eerste contact met Eneco op 28-9-2018 tot op heden heb ik nog steeds geen contract en geen berekening van de restwaarden van hen mogen ontvangen.
Korte schets van de situatie; eind 2015 heb ik mijn huidige woning gekocht, de verkoper heeft mij destijds niet geïnformeerd over het feit dat deze woning inclusief een huurboiler werd verkocht, ik vermoed dat de verkoper destijds hier ook niet op de hoogte van was.
Per toeval ben ik er onlangs wel achter gekomen en voel mij hierover opgelicht. Het heeft er alle schijn van dat eneco totaal geen moeite doet bij de overname van een contract de nieuwe huurder te informeren, zo ontving ik wel per mail destijds een bevestiging dat ik stadswarmte ging afnemen bij Eneco maar werd er met geen woord gerept over een huurboiler. In de maandelijkse afschriften gaat het om een totaal bedrag en staat de boiler ook niet gespecificeerd. Enkel in het jaaroverzicht naar lang zoeken is er een klein regeltje opgenomen waar “huur apparaten” in vermeld staat, maar ook daar kan niet uit worden opgemaakt dat het een boiler betreft.
Als ik vervolgens, waar ik stellig van overtuigd ben, in mijn volle recht verzoek tot inzage van het contract van deze huurboiler dan moet ik hier 6-8 weken op wachten! Ik betaal al ruim ruim 2 jaar, dan vind ik het minimale dat het bedrijf waar ik huur mij in staat moet stellen de voorwaarden die aan deze huur verbonden zijn inzichtelijke te maken, dat is een basis consumenten recht!
Tot op heden heb ik dit contract nog niet mogen ontvangen, extra kwalijk vind ik het omdat ik van mening ben dat ik dit bij overname in 2015 al had moeten krijgen en dat het niet getuigd van klantvriendelijkheid om hier zelf meerdere malen achter aan te moeten gaan.
Uiteindelijk heeft Eneco mij na 4 weken wachten een standaardbrief toegestuurd, zonder enige motivatie beweert eneco daarin dat de huurboiler uit 1992 nog een restwaarde van €100,- zou hebben. Dit terwijl twee medewerkers van Eneco telefonisch de inschatting maakten dat een boiler van een dergelijke leeftijd zo goed als zeker geen restwaarde meer zou moeten hebben.
Het feit dat eneco toch een restwaarde benoemt doet vermoeden dat het eneco er alles aan gelegen is het afkopen van het contract op deze wijze minder aantrekkelijk te maken. Eneco benoemt dat het gaat om een “reële overname waarde ”, naar mijn weten zou het in dat geval moeten gaan over de marktwaarde die een apparaat op dat moment heeft, het feit dat eneco in zijn geheel geen toelichting geeft op het genoemde bedrag doet mij vermoeden dat het bedrag niet gebaseerd is op restwaarde maar op pure willekeur. Eneco kan met geen redelijke bewijsvoering aan mij motiveren dat een boiler uit 1992 nog een marktwaarde van € 100,- heeft.
Ik zou Eneco dan ook willen adviseren niet hun verlies, maar juist hun winst te nemen, gezien zij in de afgelopen 26 jaar al voldoende inkomsten aan deze boiler hebben gegenereerd.
Een tegemoetkoming in de administratieve kosten van € 15,- vind ik nog redelijk en zodoende heb ik momenteel het in mijn ogen zeer reeele voorstel neergelegd de boiler zonder restwaarden en alleen tegen de administratieve kosten over te nemen.
Gezien mijn onvrede over de procedure wil ik klanten die zich misschien ook nog niet bewust zijn dat zij klant zijn en een apparaat bij Eneco uren of potentiële klanten waarschuwen voor deze praktijken!
Misschien moet ik hierbij mensen met CV ketels en boilers ouder dan 25 jaar oproepen deze massaal aan Eneco te verkopen, zij zien duidelijk nog wel een markt in deze producten waar iemand met een reële kijk op de zaak ze al geen euro meer waardig had gegund biedt Eneco 100,-!

Lady1234

Re: Eneco rekent willekeurig bedrag voor overnemen huurboiler

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou het beter zichzelf en de verkoper kwalijk kunnen nemen, dat u iets gekocht heeft wat blijkbaar niet van de verkoper was, maar door hem gehuurd werd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
27 okt 2018 09:51
U zou het beter zichzelf en de verkoper kwalijk kunnen nemen, dat u iets gekocht heeft wat blijkbaar niet van de verkoper was, maar door hem gehuurd werd.
Altijd dit soort reacties, wordt je daar niet moe van? Waar het hier om draait: Is de handelswijze van Eneco correct? Hoe de huidige situatie is ontstaat is minder relevant.

Voor 100 euro een boiler over nemen, ik zou er voor tekenen als ik daarmee stadswarmte buiten de deur hou!

Lady1234

De Ts waarschuwt mensen voor de “praktijken” van Eneco. Hij denkt werkelijk dat Eneco een boiler gratis weggeeft.

Hij kan dus beter waarschuwen tegen het niet lezen van contracten of het niet bestuderen van afrekeningen.

En de Ts heeft stadswarmte. Staat los van de elektrische boiler.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:
27 okt 2018 11:04
Lady1234 schreef:
27 okt 2018 09:51
Altijd dit soort reacties, wordt je daar niet moe van?
Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. De koper dacht iets te kopen wat niet zijn eigendom is. Ook de makelaar heeft hier een rol in.

Maar anders laat je Eneco die boiler toch lekker ophalen? Daarna koop je er zelf een, probleem opgelost.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat voor boiler betreft het hier?
Een Daalderop 50, 80 of 120 liter boiler gaat op marktplaats voor nog wel flink meer dan 100 euro. Dus in dat geval heeft Eneco gewoon een hele reële restwaarde aangehouden.

Ter illustratie: nieuwprijs van een Daalderop is tegen de 1000 euro, exclusief aansluitmateriaal en montage. Alles bij elkaar zit je dan ergens tussen 1250 en 1500 euro.
Wanneer je een levensduur van 30 jaar rekent (en dat halen die boilers doorgaans ruimschoots) is er dus zo'n 50 euro per jaar aan afschrijving. De boiler is nu 26 jaar oud, dus ook op deze manier berekend is 100 euro afkoopsom zelfs wat aan de goedkope kant.

Qkymmell

Ongelezen bericht door Qkymmell »

Exact het gaat hier om de handelswijze van Eneco, ik vind het niet meer dan normaal dat je een contract krijgt als je blijkbaar een product overneemt.
En dat het op de maandelijkse rekening zichtbaar is! Zelfs als je weet waar je naar zoekt is het nauwelijks te vinden!
Mij was een berekening toegezegd, gezien ik geen contract heb heb ik geen idee wat de nieuwprijs toen is geweest, als ik dan na ruim 4 weken wachten een standaard formulier krijg waar een niet onderbouwd bedrag staat, ben ik niet in staat in te schatten of het hier een reeel bedrag betreft!
Lijkt me dat een contract en een berekening hele normale basis vragen zijn voor deze afdeling van Eneco. En dat je het hier alleen mee oneens kan zijn als je zelf belangen hebt bij eneco, want niemand zou er genoegen mee moeten nemen zo behandeld te worden!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dat je het hier alleen mee oneens kan zijn als je zelf belangen hebt bij eneco, want niemand zou er genoegen mee moeten nemen zo behandeld te worden!
Natuurlijk joh..

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En dan weet je meteen wie hier belangen bij Eneco heeft! Dat bedoel je toch. Helemaal duidelijk. Het aloude probleem.

Lady1234

Uiteraard heb ik belangen bij Eneco, ben daar meer dan 50 jaar klant geweest, uiteraard ook met hun voorloper, het GEB. En als zij zaken gratis weg gaan geven, moeten andere klanten dat ophoesten. En veel familie is nog klant, dus dat kunnen we niet hebben.

Maar als ik een afrekening krijg met daar op vermeld “huur”, hoe verstopt dan ook, wil ik weten wat ik huur. En laat ik dat niet drie jaar sudderen.

GuusW

Ongelezen bericht door GuusW »

Kijk uit, ik heb zo'n bejaarde boiler voor € 100 van Eneco gekocht en na een half jaar was ie defect en niet meer reparabel.
Ik heb toen een prima oost-europese boiler gekocht incl installatie en btw voor 515 euri.
Dus reken uit dat je óf de huur opzegt en het ding laat verwijderen óf 5 jaar huur blijft betalen en dan verhuist.
Laatst gewijzigd door GuusW op 30 okt 2018 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Qkymmell schreef:
26 okt 2018 22:34
Een tegemoetkoming in de administratieve kosten van € 15,- vind ik nog redelijk en zodoende heb ik momenteel het in mijn ogen zeer reeele voorstel neergelegd de boiler zonder restwaarden en alleen tegen de administratieve kosten over te nemen.
En wat is de onderbouwing van die € 15? Het is een beetje vreemd dat je Eneoco verwijt een willekeurig bedrag te rekenen voor een huur boiler en je dit zelf ook doet. Het staat Eneco vrij om elk willekeurig bedrag te vragen voor HUN boiler en het staat JOUW vrij om hiermee akkoord te gaan of niet.

Gesloten