Etd schreef: ↑24 okt 2018 20:58
(...) Nadat ik de belastingtelefoon geraadpleegt heb gaven zij aan dat dit niet online juist berekend kon worden en dat ik daarom bij de belastininspecteur een verzoek moest doen voor een handmatige berekening.
Alle gegevens aangeleverd en 2 maanden later was het bedrag berekend en ik kreeg maandelijks de verlaagde voorlopige teruggaaf. In 2018 aangifte gedaan en toen gaf het aangifte programma aan (nadat mijn inkomsten exact de bedragen waren die in april waren opgegeven) dat ik toch ruim € 1000 teveel heb terug ontvangen en deze moet terug betalen. na wat over en weer gebel om erachter te komen waar het probleem in zat bleek dat de inspecteur de arbeidskorting heeft toegepast over de transitievergoeding hoewel dit niet had gemogen.
Ik heb daarop bezwaar gemaakt naar de belastingdienst en vandaag kwam het telefoontje dat ik toch moet terug betalen
ondaks dat het fout van de medewerker betreft maar omdat het een voorlopige teruggave betreft ik er geen rechten aan kan ontlenen. Ze adviseerde me om het bezwaar in te trekken. Ik heb aangegeven dat ik dat dus niet doe omdat hun medewerkers fouten maken.
Je hoeft een bezwaar natuurlijk niet in te trekken ook al geven ze aan dat je geen kans zou maken. Natuurlijk is de heel groot dat je bezwaar wordt afgewezen. Maar u staat dan vrij om in beroep te gaan bij de belastingrechter. Ik zou dan wel even een belastingadviseur raadplegen.
In principe is het wel zo dat je aan een voorlopige aanslag inderdaad geen rechten kan ontlenen. Het woord zegt het namelijk al.
Er is alleen wel een uitzondering, namelijk een gerechtvaardigd vertrouwen.
De evenvermelde regel (dat je geen rechten kan ontlenen aan een voorlopige aanslag) dient echter uitzondering te lijden
indien de belastingplichtige een aangelegenheid uitdrukkelijk en gemotiveerd aan de inspecteur heeft voorgelegd en hij bovendien op grond van bijkomende omstandigheden redelijkerwijs kan aannemen dat de inspecteur met betrekking tot die aangelegenheid weloverwogen een standpunt heeft ingenomen. (Maar) De enkele omstandigheid dat, nadat een belastingplichtige een aangelegenheid uitdrukkelijk en gemotiveerd aan de orde heeft gesteld, een voorlopige aanslag wordt opgelegd of verminderd overeenkomstig het door hem daarover ingenomen standpunt, is op zichzelf onvoldoende reden voor een uitzondering als hier bedoeld.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 003:AF2996
Of deze situatie ook op TS van toepassing is kan ik niet beoordelen, daarvoor kan TS zich beter wenden tot een belastingadviseur.
Oftewel een fout maken kan altijd, maar omdat het gaat om een bestuursorgaan moeten ze zich wel houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en dus ook het vertrouwensbeginsel.
En die titel is een beetje populistisch geformuleerd.