| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingteruggaaf wordt met bijstandsuitkering verrekend ?!
-
Ron V
Belastingteruggaaf wordt met bijstandsuitkering verrekend ?!
Vandaag kwam een kennis langs, die ik met z'n belastingteruggaaf heb geholpen, en zei dat hij door de teruggaaf van 2003/2002 die hij gestort heeft gekregen op dit moment gekort is op z'n uitkering.
Hebben andere mensen dit ook gehad ? of weleens van gehoord ?
Het komt erop neer dat de teruggaaf van de belasting ook als inkomen wordt beschouwd en je uitkering wordt erop gekort.
Dit is toch bizar, als mensen bijzondere ziekenkosten aftrekken en andere zaken zoals premie ziekenfonds etc dan krijgen ze met de bloedzuigers te maken.
Ik heb het informatie nummer postbus 51 gebeld en daar konden ze voorlopig geen antwoord geven aangezien het nog onduidelijk is hoe ze hiermee verder gaan.
Alvast bedankt voor Uw reacties.
Hebben andere mensen dit ook gehad ? of weleens van gehoord ?
Het komt erop neer dat de teruggaaf van de belasting ook als inkomen wordt beschouwd en je uitkering wordt erop gekort.
Dit is toch bizar, als mensen bijzondere ziekenkosten aftrekken en andere zaken zoals premie ziekenfonds etc dan krijgen ze met de bloedzuigers te maken.
Ik heb het informatie nummer postbus 51 gebeld en daar konden ze voorlopig geen antwoord geven aangezien het nog onduidelijk is hoe ze hiermee verder gaan.
Alvast bedankt voor Uw reacties.
-
Gast
Re: Belastingteruggaaf wordt met bijstandsuitkering verrekend ?!
Ja dat klopt als je een WW-uitkering krijgt dan worden al je vorige verdiensten daarvan afgetrokken behalve het vakantiegeld.
-
Gast
Voor een WW uitkering maakt een belastingteruggave juist niks uit, omdat die gebaseerd is op het bruto loon.
We hadden het over de bijstand. Ja, daar maakt het wel uit. Een bijstandsuitkering is een netto uitkering/bedrag (vandaar dat je ook geen loonbelastingverklaring in hoeft tee vullen).
Vroeger dacht ik: nou, als je naast de bijstand toch nog werkt, dan weiger je bij je baas toch om een LB verklaring in te vullen? Wordt er 52% belasting ingehouden ZONDER heffingskorting. Verdien je hartstikke weinig, dus meer bijstand, en aan het einde van het jaar krijg je het via de IB toch weer terug. Maar helaas, die grap werkt dus niet.
We hadden het over de bijstand. Ja, daar maakt het wel uit. Een bijstandsuitkering is een netto uitkering/bedrag (vandaar dat je ook geen loonbelastingverklaring in hoeft tee vullen).
Vroeger dacht ik: nou, als je naast de bijstand toch nog werkt, dan weiger je bij je baas toch om een LB verklaring in te vullen? Wordt er 52% belasting ingehouden ZONDER heffingskorting. Verdien je hartstikke weinig, dus meer bijstand, en aan het einde van het jaar krijg je het via de IB toch weer terug. Maar helaas, die grap werkt dus niet.
-
advies
Als je een bijstanduitkering hebt, heb je dus het minimum, meer mag je niet hebben, dus het klopt.
Als je de teruggaaf verdeeld over 12 maanden, dat optelt bij je uitkering, heb je dus een hoger maandinkomen dan het minimum, en dat mag dus juist niet!
sorry voor de teleurstelling, maar jou kennis heeft pech
Als je de teruggaaf verdeeld over 12 maanden, dat optelt bij je uitkering, heb je dus een hoger maandinkomen dan het minimum, en dat mag dus juist niet!
sorry voor de teleurstelling, maar jou kennis heeft pech
-
Ongekend
Iemand met een minimumloon krijgt wat terug van de belasting en mag dit vervolgens weer inleveren aan de uitkerende instantie.
Dit kunnen ze beter direkt doen, die regelgeving en burocratie ook, dit brengt mensen alleen maar in verwarring en in problemen.
Want ook bij de aanvraag van huursubsidie zal de vraag gestelt worden, heeft u bijverdiensten??, ja, jammer!

Dit kunnen ze beter direkt doen, die regelgeving en burocratie ook, dit brengt mensen alleen maar in verwarring en in problemen.
Want ook bij de aanvraag van huursubsidie zal de vraag gestelt worden, heeft u bijverdiensten??, ja, jammer!
-
??
Dit minimum begrip kennen ze niet alleen bij een uitkering hoor, maar ook als je werkt.Als je een bijstanduitkering hebt, heb je dus het minimum, meer mag je niet hebben, dus het klopt
En helaas betekent het minimum in Nederland, dat je niet meer krijgt dan het minimum.
Mocht dit wel gebeuren, dan pakken ze je het weer dubbel en dwars af.
-
resp001165361
Volgens mij moet je dit toch nog eens goed checken. Regels bij overheidsinstanties worden vaak naar believen/inzicht uitgevoerd. Zo te zien heb je internet, in jouw beschikking zal ongetwijfeld een wetsartikel aangehaald zijn, zoek dit maar eens op bij overheid.nl en dan wet en regelgeving. Zorg wel dat als er b.v. staat art 75 sub of lid 1, je ook kijkt naar sub of lid 2 en 3 want deze kunnen uitzonderingen op de regel bevatten. Anders vraag je de gemeente voor het betreffende artikel, dit moeten ze geven.
Heb jij teruggave i.v.m. ziektekosten mag dit mijns inziens niet gekort worden op jouw uitkering!! Alleen ben ik bang dat de beroeptermijn al overschreden zal zijn gezien de datum plaatsing van jouw bericht. Maar dan weet je het voor volgend jaar.sterkte.
Heb jij teruggave i.v.m. ziektekosten mag dit mijns inziens niet gekort worden op jouw uitkering!! Alleen ben ik bang dat de beroeptermijn al overschreden zal zijn gezien de datum plaatsing van jouw bericht. Maar dan weet je het voor volgend jaar.sterkte.
-
merel 2
Ik snap het eigenlijk niet. Teruggave van belasting betekent toch dat je teveel hebt betaald toen je nog werkte. Dat ze dat te laat teruggeven mag er toch niet toe leiden dat je uitkering gekort wordt? Als de overheid meteen de juiste hoeveelheid belasting had ingehouden (in plaats van teveel) had het helemaal geen invloed gehad! Dus je wordt eigenlijk gestraft voor de fouten van de overheid. Volgens mij passen ze inderdaad de regels verkeerd toe. Alleen zal je wel weer een dikke procedure door moeten om dat recht te zetten.
-
Gast
Het klopt, Voor de WWB wordt belasting gezien als voorliggende voorziening, overigens worden niet alle belastingen daartoe gerekend, in ieder geval de combinatiekorting, de kinderkorting en de aanvullende kinderkorting.
Een gemeente gaat er bij de hoogte van de WWb uit dat de voorliggende voorzieningen zijn aangevraagd.
Dat betekent dus dat de hoogte van de Wet werk en bijstand wordt verminderd met het bedrag dat mensen van de belasting kunnen terug krijgen.
Een gemeente gaat er bij de hoogte van de WWb uit dat de voorliggende voorzieningen zijn aangevraagd.
Dat betekent dus dat de hoogte van de Wet werk en bijstand wordt verminderd met het bedrag dat mensen van de belasting kunnen terug krijgen.
-
Gast
Er zijn ook mensen die werken in de sociale sector en er daarom wat van afweten.
verder ben ik blank 1.80 blond haar blauwe ogen, waarmee ik wil zeggen dat ik net zoveel rechten heb als iemand die donker is bruine ogen heeft en niet hier geboren is.
verder ben ik blank 1.80 blond haar blauwe ogen, waarmee ik wil zeggen dat ik net zoveel rechten heb als iemand die donker is bruine ogen heeft en niet hier geboren is.
-
henk10
Het lijkt mij vrij logisch. Bijstand is bedoeld als vangnet als je echt nergens anders meer geld vandaan kunt krijgen (geen iegn vermogen hebt, geen partner met inkomen). Alleen dan heb je recht op een minimumtoelage.
Als je dus extra geld binnen krijgt, heb je niet de gehel minimumbijdrage nodig en wordt dit ervan afgetrokken.
Als je dus extra geld binnen krijgt, heb je niet de gehel minimumbijdrage nodig en wordt dit ervan afgetrokken.
-
Gast
een belastingteruggave is voor mij geen extra geld dat is geld dat je het jaar
daarvoor teveel betaald heb dus dat ben je gewoon tekort gekomen.
ergens is het gewoon diefstal want je hebt het teveel betaald je krijgt het
terug en vervolgens pikken ze het weer in over normen en waarden gesproken.
daarvoor teveel betaald heb dus dat ben je gewoon tekort gekomen.
ergens is het gewoon diefstal want je hebt het teveel betaald je krijgt het
terug en vervolgens pikken ze het weer in over normen en waarden gesproken.
-
henk10
Het is wel extra geld. Geld waarvan je kunt leven en waardoor je dus niet de volledige minimumbijdrage nodig hebt.
-
Gast
dus geld wat ik het jaar daarvoor teveel betaald heb dus gewoon gekort ben
is het jaar daarop ineens extra geld.
ik heb vorig jaar 500 euro kunnen sparen had ik niet nodig dat zal ik van dit
jaar dan maar terug geven want dat heet nu extra geld. mooie beredenering.
is het jaar daarop ineens extra geld.
ik heb vorig jaar 500 euro kunnen sparen had ik niet nodig dat zal ik van dit
jaar dan maar terug geven want dat heet nu extra geld. mooie beredenering.
Jammer dat ik dit stukje nu pas zag. Ben pas aangesloten bij dit forum. Maar toch even een reactie. Misschien heeft U er toch nog wat aan.Ook ik heb met deze regelgeving te maken gehad.
Bij een bijstandsuitkering mag alleen terugvordering plaatsvinden als voor de gemaakte extra ziektekosten een vergoeding door door de sociale dienst is gegeven.Omdat deze extra kosten van het NETTO inkomen gemaakt worden, mag je die belastingtechnisch aftrekken. Daar zit een minimum aan kosten aan vast. Kom je daarboven, krijg je terug van de belasting. Ook extra kosten bij een sterfgeval in de naaste family mogen de kosten afgetrokken worden bij de belasting. Hier mag de sociale dienst niet aankomen omdat ze van het NETTO minimum inkomen zijn gemaakt.Mits dus geen extra bijstand hiervoor verleend is. Ik zou toch alsnog eens proberen dit bedrag terug te vorderen bij de sociale dienst of een rechtswinkel opzoeken.
Bij een bijstandsuitkering mag alleen terugvordering plaatsvinden als voor de gemaakte extra ziektekosten een vergoeding door door de sociale dienst is gegeven.Omdat deze extra kosten van het NETTO inkomen gemaakt worden, mag je die belastingtechnisch aftrekken. Daar zit een minimum aan kosten aan vast. Kom je daarboven, krijg je terug van de belasting. Ook extra kosten bij een sterfgeval in de naaste family mogen de kosten afgetrokken worden bij de belasting. Hier mag de sociale dienst niet aankomen omdat ze van het NETTO minimum inkomen zijn gemaakt.Mits dus geen extra bijstand hiervoor verleend is. Ik zou toch alsnog eens proberen dit bedrag terug te vorderen bij de sociale dienst of een rechtswinkel opzoeken.
-
ariewo
Ik werk zelf veel met de sociale dienst en heb vroeger in deze situatie gezteen en moet me helemaal bij de laatste reactie (de Dolle) aansluiten.
Belasting teruggave is over bruto inkomen. ook je bijstands uitkering Is eers bruto. Kijk maar op je maandelijkse specificatie. de betaalde velasting kan worden gezien als een ssort voorschot. aan het eind van het jaar wordt door de belasting berekent of je teveel of te weinig hebt betaald. Dus als je terugkrijgt heb je in eerder stadium teveel betaald.
En natuurlijk probeert men het geld van je te krijgen, maar een beroep zal volgens mij zeker nut hebben aangezien de ambtenaren bij de sociale dienst ook maar 1 interpretatie van de wet uitvoeren.
sterkte
Belasting teruggave is over bruto inkomen. ook je bijstands uitkering Is eers bruto. Kijk maar op je maandelijkse specificatie. de betaalde velasting kan worden gezien als een ssort voorschot. aan het eind van het jaar wordt door de belasting berekent of je teveel of te weinig hebt betaald. Dus als je terugkrijgt heb je in eerder stadium teveel betaald.
En natuurlijk probeert men het geld van je te krijgen, maar een beroep zal volgens mij zeker nut hebben aangezien de ambtenaren bij de sociale dienst ook maar 1 interpretatie van de wet uitvoeren.
sterkte
-
henk10
Als je erover nadenkt, is het belachelijk. Bijstand is puur bedoeld om mensen niet armoe te brengen. Nu wordt het gezien als recht, als basisinkomen waar je nog dingen bij zou kunnen krijgen.
Zo zou het niet mogen werken.
Zo zou het niet mogen werken.
-
Gast
ik sluit me aan bij henk 10.
Verder is Bijstand niet Bruto, ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar bijstand is een NETTO grondslag en de normbedragen zijn NETTO.
Verder is Bijstand niet Bruto, ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar bijstand is een NETTO grondslag en de normbedragen zijn NETTO.
-
joop11
ik sluit me er ook bij aan en ben voorstander van het verplicht werk zoeken. Ook voor moeders
-
Gast
Werk gaat boven inkomen, maar gemeenten mogen zelf invullen hoe ze met bijv sollicitatieplicht omgaan. de meeste gemeentes nemen als lijdraad dat jonge alleenstaande moeders 20 uur kunnen werken.