LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen vakantie-uren detacheringsbureau

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Johnny_76

Terugbetalen vakantie-uren detacheringsbureau

Ongelezen bericht door Johnny_76 »

Hallo allemaal,

allereerst, alvast excuses voor mij Nederlands, het is niet mij moedertaal :)

Ik zou graag jullie advies willen horen omtrent mij situatie, die is als volgt:

ik werk via een detacheringsbureau bij een bedrijf, het bedrijf heeft mij op een gegeven moment overgenomen van mij detacheringsbureau. Ik heb een ontslagbrief gestuurd aan mij detacheringsbureau en ben per 1 oktober 2018 in dienst bij genoemde bedrijf.

Eind oktober krijg ik een eindafrekening van de detacheringsbureau omdat ik teveel vakantie-uren heb opgenomen, afgerond 59 uren voor een bedrag van 3160 euro, na loonheffing 1607 euro met het verzoek om dit bedrag terug te betalen.

Mij eerste vraag is, wettelijk gezien, moet ik dit bedrag terugbetalen?

Mij tweede vraag is, zou ik de teveel opgenomen vakantie-uren terug moeten betalen, welke bedrag zou horen per uur? De reden waarom ik dit vraag is omdat 3160 euro voor 59 uur is ongeveer wat ik in een hele maand verdien

Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht, Johnny
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2018 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio

Re: Terugbetalen vakantie-uren detacheringsbureau

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u vakantieuren over zou houden zou u die uitbetaald krijgen. De uitbetaling is tegen het geldende uurloon. Andersom is het precies hetzelfde. U hebt nu meer dagen opgenomen dan waar u recht op heeft. Deze uren moeten terug betaald worden. Dit zou ook tegen het normale uurtarief, danwel voor het uurloon waarvoor het uitbetaald is.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

http://www.juridischkennisportaal.nl/wi ... worden.htm
https://www.hr-kiosk.nl/nieuws/moet-een ... antiedagen
https://www.swdv-advocaten.nl/blog/mag- ... frekening/
Op zich is hier best veel informatie over te vinden. Erg eenduidig vind ik de info niet. De ene zegt dat er geen rechtsgrond is, maar er zijn ook rechters die menen dat een werkgever hier wel om mag vragen. Ik lees verhalen dat het kan worden opgevat als voorschot op loon en onverschuldigde betaling.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u voor oktober al uw hele tegoed aan vakantiedagen over jaar 2018 hebt opgenomen, is het natuurlijk logisch dat u het teveel opgenomen bedrag aan uren terug moet betalen.

Als het bedrag niet klopt, moet u navraag doen over de berekening.

Johnny_76

Bedankt allemaal voor de reacties.

wat ik op internet erover heb gevonden is inderdaad wettelijk gezien niet zo duidelijk.

In de arbeidsvoorwaarden staat het volgende:

f) Je mag niet zonder uitdrukkelijke, schriftelijke toestemming van je direct leidinggevende meer vakantiedagen opnemen dan je actuele saldo

De vakantie aanvraag gaat via het bedrijf en de vakantie uren worden aan het eind van de maand verrekend bij het detacheringsbureau.

Ik wil me graag erop richten over het wettelijk aspect hiervan en niet of het logisch is of niet, de reden hiervan is dat het detacheringsbureau ook geen logica gebruik bij het berekenen van de opgenomen vakantie dagen.

Ik zal het proberen uit te leggen: Ik werk in diensten van 6 werkdagen achterelkaar en dan 4 dagen vrij, dit betekent dat ik in een week van maandag t/m zondag regelmatig 3 dagen werk (en dan 3 dagen de daarop volgende week). Het detacheringsbureau berekent 40 uur vakantie uren als in een week van maandag t/m zondag niet is gewerkt. Mocht ik vakantie willen hebben waar ik alleen 3 dagen zou werken in een bepaalde week kost mij dat 40 uur vakantie i.p.v. 24. In combinatie met feestdagen kan het ook zo zijn dat ik 1 vakantie dag opneem dat mij 40 uur kost.

Deze regel zorgt voor de teveel opgenomen vakantie. Tijdens mij dienstverband bij het detacheringsbureau heeft mij leidinggevende beloofd deze regel te veranderen met terugwerkende kracht, nooit iets van gekomen.

Wat betreft de uurloon waar de te terugbetalen bedrag is gebaseerd, dit is een uurloon waar de detacheringsbureau kosten ook zijn inbegrepen en ver boven mij uurloon. Is dit uurloon van toepassing in deze situatie?

Bedankt alvast, Johnny

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik neem aan dat u wel weer vakantieuren heeft gekregen bij het bedrijf dat u heeft overgenomen? Wellicht kunnen zij dit onderling regelen? Verder lijkt het er nu op dat u een slaatje wil slaan uit het feit dat u bent overgenomen. Hier heb ik geen zin om aan mee te werken.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die wonderlijke berekeningen van ure had u moeten aankaarten toen u nog via hen werkte. Is nou een beetje achteraf. En er klopt natuurlijk niets van.

Johnny_76

@ManchesterU15: deze kwestie is tussen mij en het detacheringsbureau, ik wil mij nieuwe werkgever niet bij betrekken.

@Lady1234: ik heb jarenlang bij het detacheringsbureau deze manier van vakantie uren berekenen aangekaart en er werd jarenlang beloofd (alleen mondeling) dat het zou veranderen met terugwerkende kracht. Sterker nog, toen ik het contract tekende werd ik ook niet geïnformeerd daarover (stond ook niks in het contract), pas later werd een appendix aan het contract toegevoegd met deze informatie. De appendix heb ik toen ondertekent wat ik achteraf niet had moeten doen
Het klopt wel wat U zegt, ik had verdere stappen moeten nemen toen nog in dienst was bij het detacheringsbureau, leermomentje..

Dank voor de reacties! Johnny

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Johnny_76 schreef:
14 nov 2018 16:21
@ManchesterU15: deze kwestie is tussen mij en het detacheringsbureau, ik wil mij nieuwe werkgever niet bij betrekken.

.......
Dank voor de reacties! Johnny

Exact wat ik zeg, u wilt er een slaatje uitslaan. U heeft zo te zien gewoon weer uren opgebouwd bij uw huidige werkgever, dus dient u de te veel opgenomen uren gewoon af te tikken.

Gegrand

Ongelezen bericht door Gegrand »

Op elke loonstrook staat vermeld hoe de stand der reserveringen is dus had je kunnen zien dat je in de min stond.
Dus een verrassing kan het dan niet zijn dat je teveel vakantie hebt genoten.
Zit er verder in dat bedrag van 3160 euro geen andere kosten zoals bijvoorbeeld teveel reiskosten en vakantiegeld uitbetaald?
Is er sprake van een langere contractperiode bij de detacheerder met b.v inclusiviteit gratis woonkosten met een clausule bij verbreking contract door werknemer de resterende contractsperiode zal worden doorbelast van werknemer?
Kortom , vraag een duidelijke specificatie van de detacheerder met de exacte omschrijving hoe die op die 3160 euro gekomen zijn.

Johnny_76

@Gegrand: nee geen andere kosten, enkel "Kopen verloof eenmalig hoog" 59 uur voor een tarief van 54 euro per uur. Mij uurloon was 18,35 euro. Ik heb het detacheringsbureau voor een meer gedetailleerd berekening gevraagd.

Groeten, Johnny

Johnny_76

Antwoord detacheringsbureau:

"The elevated rate is the cost price per hour (see cost price calculation) plus a surcharge for loss of margin (factor 1.32). " = 54 euro p/u.

Groeten, Johnny

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Johnny_76 schreef:
15 nov 2018 14:42
Antwoord detacheringsbureau:

"The elevated rate is the cost price per hour (see cost price calculation) plus a surcharge for loss of margin (factor 1.32). " = 54 euro p/u.

Groeten, Johnny
Was het een Nederlands detacheringsbedrijf en werkte u daar volgens de Nederlandse wetgeving? Aangezien ze in het Engels antwoorden, kan het maar zo zijn dat hier niet de Nederlandse wetgeving geldt.

Johnny_76

@Berndv: nederlands detacheringsbureau, de tekst komt uit de arbeidsvoorwaarden die zijn ook in het engels omdat veel buitenlandse mensen er werken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het is een beetje dubbel. De uren die je niet hebt gewerkt leveren het detacheringsbureau geen omzet op, wat hen natuurlijk dat uurtarief aan inkomsten scheelt. Maar je maakt mij niet wijs dat als je extra uren zou maken met bijvoorbeeld overwerk, dat je dan ook heel veel extra uitbetaald zou krijgen. Je krijgt dan heus niet die extra omzet (minus de werkgeverspremies) als extra loon.

Zulke bureaus verdienen genoeg aan je. Dat je je bruto uurloon moet betalen lijkt me logisch. Dat je daar bovenop de werkgeverspremies zou moeten vergoeden, is ook nog wel te begrijpen. Al zullen veel bureaus dat ook laten zitten, afhankelijk van hoe het afscheid is gegaan. Maar dat je ook die extra (forse!) winstmarge zou moeten betalen is niet in de haak. Die marge is er juist om zulke 'bedrijfsrisico's' op te vangen.

Johnny_76

Ik heb de stukken aan de vakbond doorgestuurd voor advies. Ik zal laten weten wat eruit komt.

Groeten, Johnny

Gesloten