| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kwetsbare burgers getroffen door AOW-gat
-
yves.van-duijl
Kwetsbare burgers getroffen door AOW-gat
Er lijkt stilte te zijn over het AOW gat. Mijns inziens onterecht en de reacties van instanties inmiddels kennende een heel groot probleem. Daarom toch opnieuw jullie aandacht voor een bepaalde groep burgers die nog steeds hard wordt getroffen maar niemand het voor hen opneemt. Mijn situatie is een voorbeeld van deze groep. Ik kom er nog wel uit maar ben wel erg boos en neemt het op voor deze mensen.
Ik ben van 1954 maar dat bleek géén garantie. Op mijn 17e begonnen in de Zorg later in het Onderwijs doorgegaan. Raakte mijn baan kwijt, wel invalklussen maar geen vaste baan meer (crisis) en werd helaas dermate ziek dat ik 80-100% werd afgekeurd door Loyalis en UWV (jawel 2x door dezelfde medische molen). Bij Loyalis en UWV allebei tot 65 jaar verzekerd. Als 60er overdonderd door het versneld verhogen van de AOW leeftijd door Rutte 2 en natuurlijk geen tijd meer noch de financiële middelen om dit gat op te vangen. Want....Loyalis stopt met 65. UWV gelukkig tot AOW maar dat gaat om een paar honderd euro.
Omdat mijn partner....eindelijk.... AOW ontvangt plus een klein pensioentje is er geen enkele regeling, wet of ondersteuning die dit gat compenseert want nét iets te hoog inkomen van haar. Dus 20 maanden geen inkomen van Loyalis wat neerkomt op totaal 32000 euro netto inkomstenverlies. Ik haal mijn pensioen naar voren om nog enigszins rond te komen maar dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor het latere pensioen. Het kabinet weet dit donders goed, want genoeg gewaarschuwd, maar doet niks. Erger....de ene groep burgers krijgt dit gat alsnog gecompenseerd de andere groep dus niet. Ik ben er achter gekomen dat dit veel lotgenoten overkomt.
Ik voorzie voor veel mensen een groot risico op armoede of erger een zwerversbestaan in het zicht van de AOW-pensioenhaven. Niet door eigen schuld maar door Kabinetsbeleid. Sterker kennelijk is discriminatie tussen burgergroepen toelaatbaar? Het lijkt wel alsof Kabinetten Rutte de grenzen van het toelaatbare opzoekt d.w.z. de Mensenrechten. Ik heb inmiddels dan ook contact gezocht met de Nationale Ombudsman, Commissie van Mensenrechten, 2e Kamerfractie SP, gemeente Leusden en het CNV. Overal dezelfde reactie: dit beleid deugt totaal niet! Ook in de Media (ik lees o.a. Volkskrant, FD en AD) veel vraagtekens bij dit beleid.
Alle aandacht naar de energietransitie! Isoleren, van het gas af, zonnepanelen op je dak, hypotheek versneld aflossen, elektrische autoos enz. Ja ja waarvan alles te betalen als datzelfde Kabinet 10 duizenden euroos inkomen onthoudt aan burgers? We komen net uit een zware financiële crisis en menigeen is blij weer een baan te hebben. Menig huis is hopelijk nét boven water. De kosten van het levensonderhoud blijven door stijgen terwijl salarissen, pensioenen en uitkeringen jarenlang op het zelfde niveau bleven. Storend vind ik dat Rutte beweert "we dragen allemaal een geel hesje". Heeft deze man wel feeling met onze maatschappij?
Goed, wij zullen het wel redden. Maar wat met de duizenden burgers die geen kant op kunnen? Ik hoop dat er lezers zijn die met haalbare ideeën komen die we misschien als groep kunnen gebruiken.
Ik ben van 1954 maar dat bleek géén garantie. Op mijn 17e begonnen in de Zorg later in het Onderwijs doorgegaan. Raakte mijn baan kwijt, wel invalklussen maar geen vaste baan meer (crisis) en werd helaas dermate ziek dat ik 80-100% werd afgekeurd door Loyalis en UWV (jawel 2x door dezelfde medische molen). Bij Loyalis en UWV allebei tot 65 jaar verzekerd. Als 60er overdonderd door het versneld verhogen van de AOW leeftijd door Rutte 2 en natuurlijk geen tijd meer noch de financiële middelen om dit gat op te vangen. Want....Loyalis stopt met 65. UWV gelukkig tot AOW maar dat gaat om een paar honderd euro.
Omdat mijn partner....eindelijk.... AOW ontvangt plus een klein pensioentje is er geen enkele regeling, wet of ondersteuning die dit gat compenseert want nét iets te hoog inkomen van haar. Dus 20 maanden geen inkomen van Loyalis wat neerkomt op totaal 32000 euro netto inkomstenverlies. Ik haal mijn pensioen naar voren om nog enigszins rond te komen maar dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor het latere pensioen. Het kabinet weet dit donders goed, want genoeg gewaarschuwd, maar doet niks. Erger....de ene groep burgers krijgt dit gat alsnog gecompenseerd de andere groep dus niet. Ik ben er achter gekomen dat dit veel lotgenoten overkomt.
Ik voorzie voor veel mensen een groot risico op armoede of erger een zwerversbestaan in het zicht van de AOW-pensioenhaven. Niet door eigen schuld maar door Kabinetsbeleid. Sterker kennelijk is discriminatie tussen burgergroepen toelaatbaar? Het lijkt wel alsof Kabinetten Rutte de grenzen van het toelaatbare opzoekt d.w.z. de Mensenrechten. Ik heb inmiddels dan ook contact gezocht met de Nationale Ombudsman, Commissie van Mensenrechten, 2e Kamerfractie SP, gemeente Leusden en het CNV. Overal dezelfde reactie: dit beleid deugt totaal niet! Ook in de Media (ik lees o.a. Volkskrant, FD en AD) veel vraagtekens bij dit beleid.
Alle aandacht naar de energietransitie! Isoleren, van het gas af, zonnepanelen op je dak, hypotheek versneld aflossen, elektrische autoos enz. Ja ja waarvan alles te betalen als datzelfde Kabinet 10 duizenden euroos inkomen onthoudt aan burgers? We komen net uit een zware financiële crisis en menigeen is blij weer een baan te hebben. Menig huis is hopelijk nét boven water. De kosten van het levensonderhoud blijven door stijgen terwijl salarissen, pensioenen en uitkeringen jarenlang op het zelfde niveau bleven. Storend vind ik dat Rutte beweert "we dragen allemaal een geel hesje". Heeft deze man wel feeling met onze maatschappij?
Goed, wij zullen het wel redden. Maar wat met de duizenden burgers die geen kant op kunnen? Ik hoop dat er lezers zijn die met haalbare ideeën komen die we misschien als groep kunnen gebruiken.
Annemieke67
, A. Smit
en polleke500
vinden dit leuk
Re: Kwetsbare burgers getroffen door AOW-gat
Herkenbaar,
Ook uit 1954.
Altijd als zelfstandig ondernemer een Arbeidsongeschiktheidsverzekering gehad. Tinnitus gekregen (oorsuizen) daardoor een burnout. Verzekering kostte me ruim 300 euro per maand maar keert niet uit omdat Tinnitus niet medisch objectief vast is te stellen (alleen jijzelf hoort het, de arts niet).
Sinds 2015 dus aan het overbruggen en in aan het teren... vrouw werkt gekukkig nog parttime maar we zitten rond de armoedegrens.
Omdat vrouw werkt komen we niet in aanmerking voor enige bijstand o.i.d. Schrijnend hoe dat gaat in dit land.
Maar we zijn gelukkig gelukkig en verder gezond.... ons hoor je dus niet klagen maar het klopt uiteraard niet.
Anders in 2019 AOW gehad, nu nog 2 jaar extra zien te overbruggen.
Ook uit 1954.
Altijd als zelfstandig ondernemer een Arbeidsongeschiktheidsverzekering gehad. Tinnitus gekregen (oorsuizen) daardoor een burnout. Verzekering kostte me ruim 300 euro per maand maar keert niet uit omdat Tinnitus niet medisch objectief vast is te stellen (alleen jijzelf hoort het, de arts niet).
Sinds 2015 dus aan het overbruggen en in aan het teren... vrouw werkt gekukkig nog parttime maar we zitten rond de armoedegrens.
Omdat vrouw werkt komen we niet in aanmerking voor enige bijstand o.i.d. Schrijnend hoe dat gaat in dit land.
Maar we zijn gelukkig gelukkig en verder gezond.... ons hoor je dus niet klagen maar het klopt uiteraard niet.
Anders in 2019 AOW gehad, nu nog 2 jaar extra zien te overbruggen.
@yves
U schrijft dat uw partner AOW heeft en een klein pensioentje en dat u zelf nog een heel gering inkomen hebt.
Wellicht komt uw partner dan in aanmerking voor AIO.
https://www.svb.nl/int/nl/aio/direct_regelen/aanvragen/
U schrijft dat uw partner AOW heeft en een klein pensioentje en dat u zelf nog een heel gering inkomen hebt.
Wellicht komt uw partner dan in aanmerking voor AIO.
https://www.svb.nl/int/nl/aio/direct_regelen/aanvragen/
Ik heb een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering voor mijn ziekte. Deze stopt op 65 jarige leeftijd. Deze is afgesloten toen de AOW leeftijd nog 65 jaar was. Nu is mijn AOW leeftijd 68 jaar. De verzekeraar past de leeftijd niet aan en de overheid doet ook niets. Resultaat is 3 jaar geen inkomsten. Weet iemand wat ik moet doen ?
Waarschijnlijk komt u dan in aanmerking voor de IOW of IOAW.
ik vrees eerder bijstand. Meestal als iemand betaald wordt uit een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering, betreft het een (voormalig) ondernemer, anders werd er uitgekeerd vanuit een WIA of voorlopers daarvan. Voorwaarden voor de IOW en de IOAW is dat dit een aanvulling is nadat de WW of WIA is gestopt.
Inderdaad, las even over particuliere arbeidsongeschiktheid heen. Dan rest slechts bijstand.berndv schreef: ↑13 dec 2018 13:14ik vrees eerder bijstand. Meestal als iemand betaald wordt uit een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering, betreft het een (voormalig) ondernemer, anders werd er uitgekeerd vanuit een WIA of voorlopers daarvan. Voorwaarden voor de IOW en de IOAW is dat dit een aanvulling is nadat de WW of WIA is gestopt.
Hallo Jacky, dat is inderdaad vreselijk. Maar niet veel aan te doen want zoals u al schrijft doet de verzekeraar er niets aan en de overheid ook niet.Jackyl schreef: ↑13 dec 2018 11:32Ik heb een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering voor mijn ziekte. Deze stopt op 65 jarige leeftijd. Deze is afgesloten toen de AOW leeftijd nog 65 jaar was. Nu is mijn AOW leeftijd 68 jaar. De verzekeraar past de leeftijd niet aan en de overheid doet ook niets. Resultaat is 3 jaar geen inkomsten. Weet iemand wat ik moet doen ?
Éen hele kleine pleister op de wonde: uw AOW leeftijd is momenteel maximaal 67 jaar en 3 maanden en niet 68 jaar https://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de ... nneer_aow/
Of dit op (korte) termijn omhoog gaat of juist naar beneden is op dit moment niet duidelijk. Dat hangt af van onder meer levensverwachting en onderhandelingen over een pensioenakkoord.
Inderdaad, de AOW leeftijd is momenteel maximaal 67 jaar en drie maanden, als je vanaf 2022 die leeftijd hebt. Dat betekent dat je vanaf 2012 de tijd had om maatregelen te treffen. Wat je dan kunt doen is proberen een deel van je huidige uitkering op te sparen of je pensioeningangsdatum naar voren halen. Omdat het waarschijnlijk lastig is om van het huidige inkomen een groot deel te sparen, ligt het naar voren halen van de pensioeningangsdatum meer voor de hand. Of natuurlijk een combinatie.