renewouters schreef: ↑03 jan 2019 13:57Inderdaad. Daarom is er ook minder bescherming voor ondernemers in vergelijking met consumenten. Omdat je meer mag verwachten van ze. Als je al makkelijk aan de telefoon bent om te praten dan vrees ik het ergste als er echt onderhandeld moet worden met klanten.
Ik vind dit nogal kort door de bocht. Iedereen kan opgelicht worden. Zeg nooit, nooit. Het is zelfs deze man overkomen:
https://www.sprout.nl/artikel/een-open- ... t-door-een
Dit was trouwens niet de eerste keer dat ik gebeld werd. Het afgelopen jaar ben ik meerdere malen gebeld door dit soort bedrijven. Alleen waren zij ten minste eerlijk en wist je meteen met wie te maken had. Deze man was gehaaid en deed zich voor alsof hij van Stedin is en mij in opdracht van Eneco had gebeld. Hij wist ook mijn (oude) meterstanden.
ZZP'ers vallen tussen wal en schip. Het zijn geen bedrijven, het zijn geen consumenten, ze zijn niet in loondienst. ZPP'ers worden nauwelijks beschermd. Opdrachtgevers zijn vaak in het voordeel. Neem het voorbeeld van verkapte loondienst. Een opdrachtgever heeft vaak meer macht. Als jij de opdracht niet doet dan zijn er zo tien anderen die dat kunnen. Als de belastingdienst onderzoek doet en concludeert dat er sprake is van verkapte loondienst, dan heeft dit geen gevolgen voor de opdrachtgever omdat de de wet op dit vlak nog niet gehandhaafd wordt. Maar voor jou als ZZP'er heeft dit enorme gevolgen: wat je hebt verdiend met deze opdracht is dan geen omzet/winst meer, daar moet je gewoon loonbelasting over betalen. En de uren die je hebt besteed aan de opdracht tellen ook niet mee in het urencriterium waardoor je in de eerste jaren belangrijke aftrekken mist met alle gevolgen van dien.
ZPP constructie loont alleen in bepaalde sectoren waar je een hoog tarief kan vragen, maar dat zijn niet veel sectoren. Daarnaast vind ik dat ZZP constructie in bepaalde sectoren niet echt kunnen/passen.
Het wordt tijd dat ZZP'ers zich verenigen en meer rechten gaan eisen.