LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eindafrekening Nuon veel te hoog

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door karin38 »

Onze eindafrekening van de Nuon is heel erg hoog. Moet ruim 2200 euro bijbetalen over 2018. Vorig jaar was hij ook heel erg hoog. Nu heb ik over de vorige jaarrekening een regeling getroffen en ook wordt deze netjes betaald elke maand. Hun dus deze nieuwe hoge eindafrekening gehad. Dus contact gezocht met de Nuon om deze nieuwe mee te nemen met de oude regeling. Dat lukte tot nu toe altijd goed. Nee zegt Nuon u heeft al een regeling dus krijgt u geen nieuwe regeling. U moet die 2200 euro in een keer betalen. Ze wilden dit hoge bedrag zelfs automatisch afschrijven. Heb maar een klein inkomen. Meerdere keren met Nuon gebeld en gemaild, nee in een keer betalen. Nu bleek, daar kwamen we zelf achter, dat onze warmwater tapmeter lekte. Die is wel vervangen. En dat kan de hoge rekening verklaren. Ik woon in Almere en daar hebben wij stadsverwarming, wat al vrij duur is ennwij hebben een slimme meter. Ik betaal wel gewoon nog de oude regeling en mijn maandbedrag. Hebben brief geschreven maar Nuon reageert nergens op. Betalen zeggen ze. Ik weet het niet meer. Wat kan ik nu nog doen. Heb ze zelfs een voorstel gedaan maar geen reactie terug gekregen.

karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door karin38 »

Zoals ik al schreef, de tapwater meter lekte. Ik heb ook bij de Nuon een klacht ingediend en een onderzoek gevraagd. Maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen.

Lady1234
Berichten: 27352
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar al twee jaar lekkage? En dat merkt u nu pas?

thecure
Berichten: 2709
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door thecure »

bij nuon reken je toch geen water af? en voor 2200 aan water verbruikt, dan moet er wel een tsunami de meterkast uitkomen.
en een regeling is altijd een gunst. nooit de standen in de gaten gehouden?

16again
Berichten: 16231
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door 16again »

Allereerst:
Welke post op de eindafrekening is nu verantwoordelijk voor die 2200,_ ?

-Elektra
-stadsverwarming
-tapwater

Ivo.w
Berichten: 1785
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door Ivo.w »

thecure schreef:
01 jan 2019 20:34
bij nuon reken je toch geen water af? en voor 2200 aan water verbruikt, dan moet er wel een tsunami de meterkast uitkomen.
en een regeling is altijd een gunst. nooit de standen in de gaten gehouden?
Maar bij Nuon stadswarmte reken je wel de opwarming van het warme water af. Als je dan een tijd lang na de meter een lek heb in een warmwaterleiding, dan loopt de rekening van de stadswarmte natuurlijk flink op.

Overigens betekent dit dat de hele hoge rekening niet te hoog is. De warmte is immers door NUON geleverd. Dat de afnemer die warmte niet op een voor hem of haar nuttige manier gebruikt heeft, daar kan NUON verder niets aan doen.

Opmerkelijker is dat wanneer je vorige jaar ook al een veel hogere jaarrekening hebt gehad dan gebruikelijk dat geen aanleiding is geweest om wekelijks de meterstanden bij te houden. Als dat gedaan was, was al heel snel opgemerkt dat er ook dit jaar een hoog verbruik was en kon men op zoek gaan naar de oorzaak daarvan voordat de rekening met 2200 euro opgelopen was.

En tot slot:

Een betalingsregeling is een gunst van de ondernemer. Als klant heeft u daar geen recht op en kunt u dit dus niet afdwingen wanneer de ondernemer er niet aan mee wil werken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als Nuon aantoonbaar fout zit kunt u gebruik maken van de geschillencommissie. Maar dan zult u die fout wel moeten kunnen aantonen. Uit uw verhaal wordt niet duidelijk of Nuon iets verweten kan worden.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... elevering/

Kunt u geen hulp krijgen om uw energierekening na te laten kijken? Bijvoorbeeld bij een rechtswinkel in uw gemeente.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
01 jan 2019 20:58
Als Nuon aantoonbaar fout zit kunt u gebruik maken van de geschillencommissie. Maar dan zult u die fout wel moeten kunnen aantonen. Uit uw verhaal wordt niet duidelijk of Nuon iets verweten kan worden.

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... elevering/

Kunt u geen hulp krijgen om uw energierekening na te laten kijken? Bijvoorbeeld bij een rechtswinkel in uw gemeente.
Ik verwacht in dit geval niet echt veel van een rechtswinkel, als het verbruik heeft plaatsgevonden, ofwel nuttig, of door een lekkende meter, dan is die factuur toch gewoon juist?

Wat ze misschien wél uit kunnen zoeken is tot hoever de stadsverwarmingsleverancier eigendom is van de installatie, is dat net als bij stroom en water alle infrastructuur vóór de meter, of ook de complete installatie in de meterkast. Dat wil nog wel eens wat verschillen namelijk. Maar goed, als gebruiker heb je ergens ook iets van een onderzoeksplicht, het is al eerder genoemd, maar als je 2 jaar op rij 2000+ euro moet bijbetalen, lijkt het er ook wel wat op dat je je administratie niet helemaal op orde hebt, ik kan daarom wel begrijpen dat ze bij Nuon niet nóg een regeling willen optuigen, de eerste is zo te lezen nog niet eens afgelopen.

thecure
Berichten: 2709
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door thecure »

hoeveel is je maandelijkse deelbetaling?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat zijn uw jaarverbruiken van electra gas en water(hoewel dat niet via Nuon gaat), wat is uw maandbetaling? Woont u alleen of met meerdere? Stookt u 23 graden?

karin38
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 okt 2009 08:52

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door karin38 »

Het probleem is opgelost. Had een brief geschreven naar de directie van Nuon. Met succes. Vanmiddag gebeld door afdeling incasso van de Nuon. Er werd een nieuwe regeling getroffen met een redelijk bedrag. Wat andere medewerkers hadden gedaan was fout. Hebben ook geregeld dat ons stroomverbruik gecontroleerd wordt door een adviseur van de Nuon. Zelf ook onderzoek gedaan, weten waarschijnlijk waar het probleem ligt en daar gaan wij iets aan doen. Stadsverwarming gebruik is wel goed. Ben enorm opgelucht. Dank aan iedereen hier voor alle adviezen en tips. Brief schrijven aan de directie heeft dus zin.

Lady1234
Berichten: 27352
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat heeft uw stroomverbruik nou met warm water lekkage van doen?

thecure
Berichten: 2709
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door thecure »

En waar lag het probleem?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het probleem was dus alleen maar warmte tapwater, stroom en warmte even controleren mag... maar na 1 jaar niet kijken waarom is gewoon dom, en dan nu nogmaals... ja, je had veel eerder moeten zoeken welke van de 3 de verhoging veroorzaakte.

Nu betaal je €4000,- voor niets door de laat zoeken naar de oorzaak.

16again
Berichten: 16231
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eindafrekening Nuon veel te hoog

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
04 jan 2019 17:38
Wat heeft uw stroomverbruik nou met warm water lekkage van doen?
Staan beide op de(te hoge) eindafrekening. Het blijft gissen naar wat er nu aan de hand was.

Gesloten