LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retourrecht internetshop

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als Alfa dat bedoelt, moet hij niet de zin aanhalen van: “Zo wil Zalando voorkomen enz. enz.” Want hij stelt juist dat die jurk wel, ook nog gedragen, mag worden teruggestuurd volgens de wet.

Persoonlijk zou ik het niet in mijn hoofd halen.

Aygulf
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Aygulf »

Het valt mij op dat consumenten tegenwoordig de mond vol hebben over "ik heb recht op", "ik eis", als ze bun zin niet krijgen is de leverancier "onbeschoft" enz. enz. Natuurlijk is het goed dat je weet wat je rechten zijn maar inmiddels is dit o.a. door consumentenprogramma's wel wat doorgeslagen. Waar is de redelijkheid gebleven en vooral het fatsoen! Dat je het normaal vindt om een dekbed terug te sturen na een nacht "gebruik" (je kunt van alles beweren maar een buitenstaander weet echt niet wat er allemaal mee gebeurd is) en dan nog eist dat de leverancier het terugneemt is van de zotte. Kun je ook kleding en schoenen een weekend aandoen en dan terugsturen omdat het toch niet zo lekker zit....... En meteen verongelijkt klagen op een forum, ik vind het diep triest.

Moneyman
Berichten: 30461
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
18 jan 2019 13:15
Creatief, maar uiteraard in strijd met de wet.
Waar staat in de wet dat je er geen kaartje aan mag maken, mits verwijderbaar?
Het verhinderd het uitpakken, passen of bekijken niet. Het verhindert eigenlijk niets, behalve dan het dragen op een feestje ( de uiteindelijke bedoeling ).
Een dergelijke bepaling staat natuurlijk juist niet in de wet. De wettelijke bepalingen omtrent consumentenbescherming zijn dwingend recht, zodat die niet ingeperkt mogen worden middels extra voorwaarden. En dat gebeurt met dit kaartje natuurlijk wel.

De fatsoensdiscussie hoeven we volgens mij helemaal niet te voeren, want ik zie op dat punt helemaal geen afwijkende meningen.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 jan 2019 13:52
Een dergelijke bepaling staat natuurlijk juist niet in de wet. De wettelijke bepalingen omtrent consumentenbescherming zijn dwingend recht, zodat die niet ingeperkt mogen worden middels extra voorwaarden. En dat gebeurt met dit kaartje natuurlijk wel.
Dat kaartje zie ik niet als inperking van rechten. Je kan het jurkje passen, in de spiegel bekijken, en als het niet bevalt terug sturen.
Net als in de gewone winkel. En dat was de achterliggende gedachte van de wet koop op afstand.

En in de gewone winkel zit er overigens vaak zo'n potsierlijk anti-inbraak ding aan kleding.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
18 jan 2019 13:15
Creatief, maar uiteraard in strijd met de wet.
Waar staat in de wet dat je er geen kaartje aan mag maken, mits verwijderbaar?
Ik schrijf niet dat dat niet mag.
witte angora schreef:
18 jan 2019 13:22
Wat alfa bedoelt is dat zo'n jurk zonder kaartje niet teruggestuurd mag worden. Er zou eigenlijk op moeten staan: 'Bij verwijderen van het kaartje wordt er bij retourneren een waardevermindering van 90% toegepast'. De resterende 10% is immers de waarde in de kringloopwinkel.
Ook dat is in strijd met de wet. Er van uitgaande dat klanten deze kaart (kaartje kun je het niet noemen) verwachten, de kaart mede bepalend is voor de waarde van de jurk en de kaart is verwijderd, dan zou alleen de waarde van het opnieuw aanbrengen van de kaart in rekening mogen worden gebracht.
16again schreef:
18 jan 2019 13:59
Dat kaartje zie ik niet als inperking van rechten. Je kan het jurkje passen, in de spiegel bekijken, en als het niet bevalt terug sturen.
Net als in de gewone winkel. En dat was de achterliggende gedachte van de wet koop op afstand.

En in de gewone winkel zit er overigens vaak zo'n potsierlijk anti-inbraak ding aan kleding.
De wet geeft de consument een onvoorwaardelijk herroepingsrecht, dat recht wil men hier doorbreken. Opmerking als "de geest van de wet" en "de achterliggende gedachte" veranderen daar niets aan. Ook de klant die deze kaart er afhaalt mag de jurk terugbrengen volgens dwingend recht. Het is niet aan de winkel om in strijd daarmee te bepalen dat dat niet mag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door moederslink »

Zomaar even een vraag :
als Zalando nu met dit soort kaarten aan kleding werkt mag ik die kaart er dus gewoon afhalen, de jurk op een feestje dragen en met een losse kaart bijgevoegd, ongewassen , ongestoomd retourneren?
Want.... Zalando handelt in strijd met de wet op deze manier en ik kan hier dus maling aan hebben...
Klopt dit zo? :shock:

Moneyman
Berichten: 30461
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Uiteraard wil je dat niet, maar het mag.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat wordt dan dus een makkie. Wekelijks wat nieuws bestellen, dag ofwat dragen, hup in de zak en terug naar Zalando, Bonprix en ga maar door.

Geen was of strijk meer, alleen nog maar de onderbroeken, denk ik. :lol:

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
18 jan 2019 14:13
De wet geeft de consument een onvoorwaardelijk herroepingsrecht, dat recht wil men hier doorbreken. Opmerking als "de geest van de wet" en "de achterliggende gedachte" veranderen daar niets aan. Ook de klant die deze kaart er afhaalt mag de jurk terugbrengen volgens dwingend recht. Het is niet aan de winkel om in strijd daarmee te bepalen dat dat niet mag.
Ik zie in deze weinig verschil met dit label, en de verzegeling van een CD. Dus zo onvoorwaardelijk is dat herroepingsrecht niet.

Moneyman
Berichten: 30461
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jan 2019 14:49
alfatrion schreef:
18 jan 2019 14:13
De wet geeft de consument een onvoorwaardelijk herroepingsrecht, dat recht wil men hier doorbreken. Opmerking als "de geest van de wet" en "de achterliggende gedachte" veranderen daar niets aan. Ook de klant die deze kaart er afhaalt mag de jurk terugbrengen volgens dwingend recht. Het is niet aan de winkel om in strijd daarmee te bepalen dat dat niet mag.
Ik zie in deze weinig verschil met dit label, en de verzegeling van een CD. Dus zo onvoorwaardelijk is dat herroepingsrecht niet.
Verdiep je eens in de onderliggende wettekst, dat helpt.

Dan zul je ontdekken dat nu juist die verzegeling van de CD wél expliciet wettelijk geregeld is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/ ... rtikel230p

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf verwijderd :oops:
Laatst gewijzigd door moederslink op 18 jan 2019 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 jan 2019 15:02
Verdiep je eens in de onderliggende wettekst, dat helpt.

Dan zul je ontdekken dat nu juist die verzegeling van de CD wél expliciet wettelijk geregeld is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/ ... rtikel230p
Artikel 230s.3
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen
Uiteraard valt verwijderen van het label hieronder, en heeft Zalando weldegelijk een poot om op te staan.

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lees ook eens wat Zalando schrijft. Er staat namelijk niet "als u dit label verwijderd, dan mogen wij u de kosten van een nieuw label in rekening bregen", maar "als u dit label verwijderd, dan heeft u geen herroepingsrecht meer".

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

Het gaat natuurlijk niet om de kosten van dat label. Doordat het label verwijderd is, is het aannemelijk dat het product gedragen is, en daardoor niet meer als nieuw te verkopen.

De wet waar we het over hebben regelt koop op afstand, niet huur op afstand

alfatrion
Berichten: 21964
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door alfatrion »

De klant kan zo'n stelling betwisten en Zalando heeft zo onvoldoende bewijs. Bovendien, zelfs als het gedragen is, dan nog mag het retour en als Zalando alleen het label kan aandragen als bewijs, dan is de vergoeding waar ze aanspraak op kan maken ook minimaal. Immers, Zalando hoeft dan alleen een nieuw label te bevestigen.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
18 jan 2019 16:17
De klant kan zo'n stelling betwisten en Zalando heeft zo onvoldoende bewijs.
Bij wie ligt de bewijslast dan? Zo kun je ook het cellofaantje van de DVD afhalen, en claimen dat dit al was
alfatrion schreef:
18 jan 2019 16:17
Bovendien, zelfs als het gedragen is, dan nog mag het retour en als Zalando alleen het label kan aandragen als bewijs, dan is de vergoeding waar ze aanspraak op kan maken ook minimaal. Immers, Zalando hoeft dan alleen een nieuw label te bevestigen.
Een nieuw label maakt van een gebruikte jurk geen nieuwe jurk

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breien schreef:
18 jan 2019 16:27
Los van alle wetten en regels.
Ik denk dat heel veel klanten van Zalando het wel uit hun hoofd laten om kleding zonder dat label retour te zenden. Dan heeft het label voor Zalando gewerkt
Laten we het hopen.

NeoDutchio
Berichten: 12418
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
18 jan 2019 16:17
De klant kan zo'n stelling betwisten en Zalando heeft zo onvoldoende bewijs. Bovendien, zelfs als het gedragen is, dan nog mag het retour en als Zalando alleen het label kan aandragen als bewijs, dan is de vergoeding waar ze aanspraak op kan maken ook minimaal. Immers, Zalando hoeft dan alleen een nieuw label te bevestigen.
Herroepingsrecht is toch dat je je aankoop mag bekijken en testen om zo te beoordelen of je de aankoop wil houden en gebruiken? Dus kleding mag je aanraken, ruiken, proeven en even aantrekken om de maat te bepalen. Als je de kleding gaat dragen en naar buiten gaat, dan doe je meer dan alleen testen en beoordelen. Als er een label op het product zit ter voorkoming van het gebruik, dan mag je dus gewoon weigeren het terug te nemen. Immers heb je bewijs dat er meer gedaan is dan alleen passen.

In uw opvatting kan je dus altijd herroepen, zelfs met 13 dagen gebruik.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Appie83 »

alfatrion schreef:
18 jan 2019 14:13
witte angora schreef:
18 jan 2019 13:22
Wat alfa bedoelt is dat zo'n jurk zonder kaartje niet teruggestuurd mag worden. Er zou eigenlijk op moeten staan: 'Bij verwijderen van het kaartje wordt er bij retourneren een waardevermindering van 90% toegepast'. De resterende 10% is immers de waarde in de kringloopwinkel.
Ook dat is in strijd met de wet? Er van uitgaande dat klanten deze kaart (kaartje kun je het niet noemen) verwachten, de kaart mede bepalend is voor de waarde van de jurk en de kaart is verwijderd, dan zou alleen de waarde van het opnieuw aanbrengen van de kaart in rekening mogen worden gebracht.
Hoezo is dat in strijd met de wet? Het gaat er om dat een koper van een zaak de noodzakelijke aard, kenmerken en werking van een product kan vaststellen. Heeft de klant meer gedaan door het kledingstuk te dragen dan kan de verkoper alleen de waardevermindering vorderen. Een label beperkt de consument niet in zijn rechten maar helpt de verkoper wel om aan te tonen dat een consument het kledingstuk heeft gebruikt. Oftewel het gaat er in de eerste plaats niet om of je kan spreken van een waardevermindering.

Moneyman
Berichten: 30461
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourrecht internetshop

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
18 jan 2019 16:27
Los van alle wetten en regels.
Ik denk dat heel veel klanten van Zalando het wel uit hun hoofd laten om kleding zonder dat label retour te zenden. Dan heeft het label voor Zalando gewerkt
Klopt helemaal. Ze weten zelf ook wel dat het juridisch niet houdbaar is, maar ze di3n het kmdatvhet gewoon werkt.

Gesloten