Nu rijd ik op dit moment een normale benzinewagen, maar ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op elektrisch rijden. Voor mijn woon-werkverkeer is dat ideaal (50km enkele reis) en ik heb de mogelijkheid om thuis een laadpaal te installeren naast mijn carport. Nu is een nieuwe Leaf buiten budget (10.000-15.000), dus ik kijk met name naar gebruikte modellen. Ik vind het echter lastig te bepalen wat voor dit budget een 'goede koop' is, en waar je bij aanschaf op moet letten.
Ik kwam een artikel tegen met praktische tips (https://www.wijkopenautos.nl/magazine/t ... sche-auto/), waar onder meer wordt gezegd dat je de accu kunt laten 'doormeten' bij een dealer. Wat dat lijkt me toch het belangrijkste (slijtage)onderdeel van een elektrische wagen, immers minder capaciteit = minder km op 1 laadbeurt. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Kun je dat bij een proefrit al (laten) checken? Zijn er nog andere aandachtspunten afgezien van bv. banden, remmen, ophanging etc.?
Het internet loopt over van de artikelen over elektrisch rijden, dus alle tips op basis van (echte) ervaringen zijn welkom!