@BL2 ...
Misschien interessant voor ú ...
om eens beter te onderzoeken wat er nu precies bedoeld wordt met het oorspronkelijke begrip "vliegschaamte":
https://www.taalbank.nl/2018/11/20/vliegschaamte/
Citaat vanuit de branche: Vragen bij VeelVliegen
Tijdens dat congres bleek dat er één belangrijke olifant in de kamer staat, als we het over duurzaam reizen hebben: de luchtvaart. Het nieuwe begrip “vliegschaamte” is nog maar eens een aanleiding om deze “olifant” te benoemen in de pers en in praatprogramma’s. Steeds vaker wordt er gesproken over de “absurd lage prijzen voor vliegtuigtickets” - steevast met een verwijzing naar Ryanair en easyJet.
Voorlopig wijzigen de consumenten hun gedrag nog niet, de vliegtuigen van beide spelers zitten nog steeds flink vol. Maar die gedragswijziging kan opeens snel gaan. Want steeds vaker wordt er ook gewezen op dat ene verworven recht van de luchtvaartsector: het feit dat er geen accijnzen moeten betaald worden op kerosine, een beslissing die dateert van 1944. Toen werd in Chicago besloten dat wereldwijd geen belastingen zou moeten betaald worden op getankte kerosine, omdat de ontwikkeling van de luchtvaart essentieel zou zijn voor verdere groei van de wereldeconomie. Het mag duidelijk zijn dat dit vandaag een iets moeliijker standpunt is om vol te houden dan midden vorige eeuw.
Het is actueel om over 'het efficiënter vliegen' te gaan nadenken en overbodige verplaatsingen te gaan onderzoeken.