"Aankoop via internet of telefoon wordt ook wel koop op afstand genoemd. Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden. De bedenktijd start op de dag dat uw bestelling, zoals kleding of telefoon, wordt bezorgd op het adres dat u heeft opgegeven. Bij een dienst, zoals energie of een abonnement, start de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit."
Of:
"Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.
Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren.
Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen."
Het zou toch vreemd zijn dat je een spel niet kan/mag proberen.. op die manier geeft Sony/PlayStation mij geen mogelijkheid om mijn gedachte te kunnen veranderen aangezien ik niets van het aangekochte product kan zien buiten de trailer om. Een trailer is tenslotte niet een spel ervaring zoals je die hebt wanneer je het zelf speelt.
Zijn er mensen die weten of Sony/Playstation wettelijk verplicht zijn binnen de genoemde 14 dagen een al gedownload spel terug te nemen en het geld terug te storten? En is het dan wettelijk terug storten op je bank of op je account? Want terug op je account is vergelijkbaar met een tegoedbon geven ipv je aankoopbedrag terug.
Ik ben benieuwd naar de reacties! Het is mijn eerste keer op de site
Alvast bedankt!
Bas Bakker
Moderator-edit: Radar heeft een hulpartikel op basis van dit topic geschreven:
Digitaal gekochte games retourneren, wat zijn mijn rechten?