Ja, da`s wel waar.
Op dit moment is het boven land, in heel Europa bijna windstil. Alleen in Spanje waait het een beetje, en op zee..
NoNo
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
En voor de gehele winter, als de zon amper schijnt en je het meeste verbruik heb.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik ben geen meteoroloog. Maar het zijn wel vaak grote gebieden, ja.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet eens over een oplossing heb nagedacht.witte angora schreef: ↑25 jun 2019 17:36Als je buiten de hokjes wilt gaan denken, dus heel anders, dan zullen we massaal heel anders moeten gaan leven. Ik heb al eerder ergens gezegd: als iedereen wereldwijd nu eens 10% minder energie zou gaan gebruiken, moet je eens kijken wat een verschil dat al gaat maken.
Het hele idee met groene energie en de energie transitie klopt op zich wel, alleen komt noodzaak om goede opslag cq backup te hebben om de hoek kijken als een significante hoeveelheid electriciteit via deze methodes wordt opgewekt. Net als dat het electriciteitsbedrijf niet in paniek raakt als ik ineens mijn wasmachine aan zet, raakt het netwerk ook niet echt overbelast of overbelast door de fluctuaties van de wind, als er maar een marginale hoeveelheid windenergie wordt opgewekt.Het is meer het hele verhaal van de energietransitie, zoals ons dat nu allemaal wordt voorgeschoteld, naar mijn idee niet klopt.
Wordt daar al perpetuum mobile genoemd.
Ik zou het een verbrandingsmotor op Natriumboorhydride noemen. Dit reageert met water tot waterstof, wat gebruikt kan worden in verbrandingsmotor
Ze gaan er, bij het dimensioneren van ons stroomnet, écht niet van uit dat die parken hun theoretisch max output gaan leveren. Als dat werkelijk zo zou zijn, is het een kwestie van genoeg parken bouwen met wat groeiruimte, want zo'n park zet je niet in een maand op zee, en klaar zouden we zijn met de transitie.Erthanax schreef: ↑26 jun 2019 13:31Windpark Gemini, nominaal vermogen 600 MW, levert op dit moment 0 (nul) MW. Mooi te volgen (real time!) via hun eigen app.
De totale productie dit jaar tot nu toe is maar liefst 1.131 GWh. Is dat veel? Volgens mij niet:
Vandaag is het dag 177, dus dat zijn 177 x 24 = 4.248 uur. De nominale productie tot nu toe is dus 4.248 uur x 600 MW = 4.248 uur x 600.000 kW = 2.548.800.000 kWh = 2.549 GWh.
Kortom, dat enorme vermogen van 600 MW kon dit jaar tot nu toe voor 44% worden benut.
Ik hoop werkelijk dat er iemand is die mij van mijn ongelijk kan overtuigen. Dan kan ik ook weer rustig slapen.
Onze minister Wiebes komt schijnbaar ook bij Henk & Ingrid op de verjaardag.
Ik serveer niemand af, zeker niet Tennet. Maar een windpark van 600 MW levert dus slechts zelden het nominale vermogen, en al helemaal niet op afroep. Dát is het grote verschil met "echte" energiecentrales. Tennet weet dat natuurlijk, maar niet alle consumenten.sjohie schreef: ↑26 jun 2019 15:12Ze gaan er, bij het dimensioneren van ons stroomnet, écht niet van uit dat die parken hun theoretisch max output gaan leveren.
(...)
maar experts van Tennet etc maar even afserveren is gewoon kansloze struisvogelpolitiek.
Claim dan gewoon NIMBY, en brul lekker "niet van mijn belastingcenten" aan de verjaardagstafel van ome Henk en tante Ingrid, en laat het erbij.
Dat ligt vooral in de manier waarop de overheid het aanpakt en ook in het verleden heeft aangepakt. Nederland is nou niet bepaald een voorloper op het gebied van de energietransitie. En de overheid doet weinig om innovatie op dit gebied te stimuleren. Zeker vergeleken met andere landen.NoNo123 schreef: ↑26 jun 2019 16:09Tis meer, nu ik de balans op maak, na 15 "duurzame installateur" te hebben gespeeld, ik steeds meer twijfels krijg of de energietransitie zoals die er nu op tafel ligt wel gaat werken.
En dat dit een bak geld gaat kosten vind ik geen probleem. Mits dat geld maar goed besteed wordt.
En zoals het er nu naar uitziet is dat niet altijd zo....