Het zal wel off-topic zijn, maar van mij mogen racefietsen op de openbare weg verboden worden. Straatraces met auto's zijn ook verboden, waarom mogen straatrraces met fietsen dan wel? Een verbod op racefietsen zou de weg een stuk veiliger maken. Hier op de dijk is er met name zondags met de auto geen doorkomen aan vanwege al die gasten die denken dat de weg voor henzelf is, omdat ze denkend dat ze Joop Zoetemelk moeten evenaren.
Inhoudelijk: fietser nummer drie heeft duidelijk niet op zitten letten (zo breed zullen fietser 1 en 2 toch niet zijn dat hij die auto niet ziet?) dus die mag van mij zelf gaan dokken. Het is nu eenmaal een kenmerk van racefietsers dat ze vooral niet op de omgeving letten, maar vooral naar beneden kijken om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden, en de nek te sparen. Als nummer 1 en 2 kunnen uitwijken en remmen zie ik niet in waarom nummer drie niet kan uitwijken en remmen.
Overigens betekent 'voorrang verlenen' niet per definitie stoppen. Het betekent dat je een ander in staat stelt ongehinderd zijn weg te vervolgen. Er was een uitwijkmogelijkheid: even om die auto heen, ook al stond hij een meter op het fietspad. Ik krijg het idee dat jullie als fietsers zo idioot hard reden dat de automobilist jullie helemaal niet kon zien, en dat jullie niet in staat waren hier op te reageren. Zo heel veel is een meter uitwijken ook weer niet.