LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
GameError
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2019 14:25

Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door GameError »

Hallo,

In het begin verontschuldig ik me voor mijn slechte taal...

Ik ken wet niet zo goed en begrip ik ook niet alles. Ik heb advies nodig.
Jaar geleden ik heb hoekwoning gekocht. Naast mij huis zit een gemeente grond. Ik wil deze grond kopen van gemeente voor extra ruimte en dacht ik dat zal mogelijk zijn omdat zit heel lelijk uit en vaak vies van vuilnis is.

Zo stuurt ik email met paar bijlagen naar mij gemeente. Tekeningen en beschrijving dat ik wil graag hele stuk grond en als kan dat niet dan een stuk is ook goed. Plus fotos hoe zit dat nu.
Antwoord was - Nee. Iets over groenplan, lichten van autos, etc.
Mij buurvrouw gelezen deze dingen en vond dat onzin. Zij geschreven voor mij een meer gedetailleerde bericht voor gemeente. Bvb dat ik kan ook heg maken als schutting en ik kan ook andere planten naast voetpad planten en voor alles zorgen. Dat gemeente kan zelf kiezen voor planten naast voetpad. Ook dat zijn klimbplanten maken dak van mij schuur kapot en andere planten gaan tussen schutting naar mij tuin.
Antwoord - steeds nee.

Zo stopte ik...
Ik kan deze grond niet kopen en zijn snoeien zijn planten niet. Jaaaa somige naast mij voortuin wel maar achter niet.

Ik kan wel zelf deze snoeien maar waarom? Wat moet ik doen? Toen ik stuurde emailtjes zij hebben fotos gekregen maar gebeurt niks...

Deze klimplanten op schuur heb ik zelf geknipt (waren binnen mijn schuur)


Dank jullie wel voor alle antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Przemo
Bijlagen
received_2443202265899805.jpeg
(140.11 KiB) 6392 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Webp.net-resizeimage.jpg
(119.46 KiB) 6392 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Webp.net-resizei.jpg
(95.57 KiB) 6392 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Radar op 22 jul 2019 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

NeoDutchio
Berichten: 12402
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het enige dat u kunt doen is de gemeente aanschrijven als u overlast ervaart van het groen. Dat zal goed onderbouwd moeten worden zodat de gemeente kan snoeien.
Helaas voor u zijn ze niet verplicht om het stuk grond aan u te verkopen.

Lowieze
Berichten: 6695
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als uw gemeente wel schriftelijk gereageerd heeft, maar weigert de problemen op te lossen, dan kunt u eens contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Zij kunnen u misschien advies geven.
https://www.nationaleombudsman.nl/waarm ... n/gemeente

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Beste grond is het niet, en een hoop wortelonkruiden. Ik meen tenminste zevenblad te herkennen. En dan die klimop tegen de schuur. Dat woekert inderdaad. Hulst die niet bij wordt gehouden...

Wat je mee kunt beginnen is eisen dat de gemeente het beter onderhoudt omdat je last hebt van hun plantsoen. Het is een eerste stap, maar het begint nu eenmaal met kleine stapjes. Als de gemeente na meerdere klachten weigert het te onderhouden, kun je verdere stappen ondernemen.

Wat wel een dingetje is: het gaat om een stuk grond naast de openbare weg. Als je er een haag zet, mag die niet hoger dan een meter worden om het uitzicht op de kruising te behouden. Daar kan het wel eens op stuklopen denk ik.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Koop een zakje Oostindische Kers zaad. Even zaaien en voilà. Lukt altijd.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Costnix »

@BobSchurkjens: De Oost-Indische kers trekt een heleboel bladluizen aan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:
22 jul 2019 07:46

Wat je mee kunt beginnen is eisen dat de gemeente het beter onderhoudt omdat je last hebt van hun plantsoen.
[off topic] Deze weken reizen veel mensen af naar groene gebieden om lekker van de natuur te kunnen genieten. Maar als het dichtbij huis is, moet het verwijderd worden :-)

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Er zit nogal een verschil tussen onderhouden en verwijderen...

Erthanax
Berichten: 9802
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zou zelf de klimop van de schuurmuur verwijderen en de hulst aan de schuttingzijde snoeien. Twee keer per jaar wat werk vind ik minder erg dan een heel jaar ergernis.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Costnix »

Klimop is zeer hardnekkig. Als je het niet met wortel en al verwijderd, komt het gegarandeerd weer terug

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, ik had ooit een klimophaag, maar het groeide 3 x per jaar zowel bij mij als bij de bovenburen bij het raam naar binnen. Dus uiteindelijk vervangen door een Olijfwilghaag. Die hecht zich tenminste niet aan muren en kozijnen.

Erthanax
Berichten: 9802
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Costnix schreef:
22 jul 2019 16:28
Klimop is zeer hardnekkig. Als je het niet met wortel en al verwijderd, komt het gegarandeerd weer terug
Daarom schreef ik ook "twee keer per jaar wat werk" :wink:. Mijn ruime ervaring met klimop is dat het wel in toom te houden is. Een beetje bijhouden is effectiever dan wachten op de gemeente, die rond St. Juttemis pas tijd heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door moederslink »

Het kan mij niet groen genoeg zijn in mijn directe leefomgeving.
Er zitten vaak ook allerlei kleine vogeltjes in te kwetteren.
Als de TS dit niet wil moet hij het aan zijn kant wegknippen.
En die klimop zou ik wel wat intomen, want dat gaat op de duur misschien wel wat ten koste van zijn schuur.

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Morganlefay schreef:
22 jul 2019 17:58
witte angora schreef:
22 jul 2019 16:51
Inderdaad, ik had ooit een klimophaag, maar het groeide 3 x per jaar zowel bij mij als bij de bovenburen bij het raam naar binnen. Dus uiteindelijk vervangen door een Olijfwilghaag. Die hecht zich tenminste niet aan muren en kozijnen.
Maar wel bijhouden he aangezien die krengen echt richting de hemel groeien. :wink:
Nou inderdaad... ze zouden hooguit een meter of 2 worden. Dat gaat er op een dag dik overheen, ondanks al het snoeiwerk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hulst is de enige groenblijvende loofboom die in Nederland voorkomt. Heb ze zelf ook in de tuin. Bij mij zitten er veel mussen in die er veilig zijn voor roofvogels. Ik zou er maar zuinig op zijn. Verder kun je de klimop makkelijk verwijderen. Dit soort wilde hoekjes zouden we meer moeten hebben. Dieren als egels hebben er baat bij. En daar gaat het echt slecht mee.


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hulst_(plant)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Roundup?

Ja, liever niet maar zolang het nog legaal te koop is kun je de klimop de takken die jou schuur raken mee dood maken, net als struiken die door de schutting heen komen en gemeente had moeten doen.

Het is een sterk middel en na afknippen is vaak enkele druppels al voldoende.
Dat trekt in het afgeknipte deel en zal afsterven.... dode planten is hun probleem, ze moeten of verkopen of onderhouden en bij kabels, ja dan willen ze niets, maar verhuren met recht overpad als de kabels gedaan moet worden is een goed alternatief.
Maar overlast van planten met Roundup bestrijden is wel makkelijkste manier helaas.

Wel kun je eisen dat ze planten neer zetten die geen overlast geven, dus geen klimop of japanse Duizendknoop accepteren.

GameError
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2019 14:25

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door GameError »

Bedankt voor alle reacties. Eerst ga ik een brief sturen naar gemente.
Ik kan de planten zelf snoeien maar dat is niet mij werk. Ik weet dat er niet veel werk is (deze grote plant). Maar ik had klimbplanten in mij oude huis en weet ik dat hele plant samen met wortels moet worden verwijderd. Daarna zeker moet naar mijn eigen gft container alles weggooien.

Over een haag... Als ik kan deze grond kopen ik wil stuk naast kruispunt leeg laten. Naast de weg is een voetpad. Maar kruispunt naast mij is ook niet een grote probleem omdat daar zijn ook planten van gemeente. En ze zijn meer dan 2m hoog. Op mijn straat veel mensen hebben heel hoge heggen naast kruispunten. Dat heeft een camouflage functie (yyymmm....?).

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

GameError schreef:
24 jul 2019 23:04
Ik kan de planten zelf snoeien maar dat is niet mij werk.
Dan zou ik die grond zeker niet gaan kopen.

GameError
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2019 14:25

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door GameError »

witte angora schreef:
25 jul 2019 07:21
Dan zou ik die grond zeker niet gaan kopen.
Wat bedoel je? Ik wil graag over mijn eigen planten zorgen.

witte angora
Berichten: 31098
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeentegrond niet te koop maar ook niet onderhouden

Ongelezen bericht door witte angora »

Er staan planten waar je voor kan zorgen, maar dat is je werk niet... :roll:

Gesloten