LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Moneyman
Berichten: 30227
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 aug 2019 08:35
Als de eigenschap is: "beschikbaargheid van reserve onderdelen na X jaar" , dan kan dat pas na die X jaar worden vastgesteld.
En dat is niet op de verkoopdatum bekend.
Net zo goed als in het voorbeeld met ontwerpfout: Die zat er op verkoop datum al in , maar was toen nog niet bekend bij fabrikant, winkelier en consument.
Nogmaals: de datum vaststelling is niet relevant... die doet er in deze nonconformiteit discussie niet toe. Als jij nonconformiteit wilt bewijzen, is maar één ding van belang: de eigenschappen en verwachtingen op het moment van sluiten van de overeenkomst.

Maar goed, ik laat het hierbij. Discussie levert verder niets op. Degenen voor wie dit topic relevant is, hebben alle informatie al voor handen.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Vandaag was dit op Radar radio, en hoorde ik de advocaat in de uitzending zeggen:
De verkoper is in principe aansprakelijk, om een bepaalde periode die redelijkerwijs van hem verlangd kan worden, een fiets te kunnen repareren of herstellen........in ieder geval, ga uit van een jaar of 7 of 8 moet je wel kunnen herstellen, en dan heb je dat essentiele onderdeel dus blijkbaar nodig

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Leuk dat dit bij Radar radio aan de orde is gekomen. Het fragment is hier te beluisteren:

https://www.nporadio1.nl/radarradio/ond ... ts-meegaan

Eind goed al goed :D

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Al goed? TS zat niet in de uitzending, en staat nog stil zonder sensor

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oeps, mijn misverstand. Sorry.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:
24 aug 2019 19:12
Oeps, mijn misverstand. Sorry.
Gelukkig maar, wanneer het niet opgelost is kunnen wij hier lekker doordraven.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door gosewijn »

16again schreef:
24 aug 2019 18:30
Vandaag was dit op Radar radio, en hoorde ik de advocaat in de uitzending zeggen:
De verkoper is in principe aansprakelijk, om een bepaalde periode die redelijkerwijs van hem verlangd kan worden, een fiets te kunnen repareren of herstellen........in ieder geval, ga uit van een jaar of 7 of 8 moet je wel kunnen herstellen, en dan heb je dat essentiele onderdeel dus blijkbaar nodig

Geen probleem dus ,fiets is 9 jaar.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En het was ook nog een advocaat. Dus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door moederslink »

Uit die radio uitzending bleek dat er voor ene Wilma uiteindelijk tóch nog ergens een krachtsensor tevoorschijn getoverd kon worden en die is op haar Innergy Orange van inmiddels 10 jr oud gemonteerd.
Misschien er nóg een keer een telefoontje aan wagen.....ik ga dat maandag doen...

witte angora
Berichten: 30908
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien is er ergens wel een fietsonderdelenlijn, net als er een auto-onderdelenwebsite is.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
24 aug 2019 23:30
En het was ook nog een advocaat. Dus.
....is er iemand met wel aantoonbare wetskennis, die beweert dat onderdelen gedurende een flinke periode beschikbaar dienen te zijn.
Een periode, die wel erg veel lijkt op de periode die gehanteerd zou worden bij een beroep op non-conformiteit.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
25 aug 2019 07:26
Lady1234 schreef:
24 aug 2019 23:30
En het was ook nog een advocaat. Dus.
....is er iemand met wel aantoonbare wetskennis, die beweert dat onderdelen gedurende een flinke periode beschikbaar dienen te zijn.
Een periode, die wel erg veel lijkt op de periode die gehanteerd zou worden bij een beroep op non-conformiteit.
U probeert toch niet te suggereren dat u met uw eerdere, foutieve, bijdragen eigenlijk toch wel een beetje gelijk had?
'Een flinke periode'.
Volgens mij wordt een advocaat ten tonele gevoerd die maar wat wegkletst. Geen enkele onderbouwing wordt gegeven op grond waarvan dat dan zo is. En hoe lang. '7, 8 jaar' valt ineens uit de lucht voor de elektrische fiets. 'Want dat is ook de termijn die een TV probleemloos mee zou moeten gaan'.
Geen sterk verhaal van deze advocaat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor een Auto geld 10 jaren na uit productie nemen, dus als deze 2010 tot 2013 geleverd is tot 2023 een Plicht....
maar... dit is geen auto maar E Bike en dan geld die regel niet helaas.

Wel zou ik een andere fietsenmaker vragen, die hebben zoeksysteem van universele onderdelen en ik weet niet waar ze nog meer gemonteerd zijn en welke zelfde of vrijwel zelfde waarde hebben!
Een iets andere aanpassen en de alternatieve of universele zou weer moeten werken!

Ik zag een gebruikte Gazelle met Gele Sensor staan dus geen Blauwe, dus er is iets mogelijk.

Verder is een fietsenmaker geen Elektro Technicus helaas en bijscholing is beperkt,
dus vraag een andere die meer Elektro ervaring heeft en dat is plaatselijk soms zoeken en doorvragen.

Moneyman
Berichten: 30227
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 aug 2019 18:30
Vandaag was dit op Radar radio, en hoorde ik de advocaat in de uitzending zeggen:
De verkoper is in principe aansprakelijk, om een bepaalde periode die redelijkerwijs van hem verlangd kan worden, een fiets te kunnen repareren of herstellen........in ieder geval, ga uit van een jaar of 7 of 8 moet je wel kunnen herstellen, en dan heb je dat essentiele onderdeel dus blijkbaar nodig
Die advocaat heeft volkomen gelijk. Maar dat is géén argument in de discussie die we voeren, namelijk dat die beschikbaarheid slechts een nonconformiteit oplevert als die eigenschap (dus: het niet beschikbaar zijn) op het moment van het sluiten van de overeenkomst al aanwezig was.

Oftewel: als er naderhand omstandigheden optreden waardoor de beschikbaarheid beperkt wordt, levert dat geen nonconformiteit op. Ik noem een brand in een voorraadloods, om maar eens wat t e noemen.

De discussie zuiver voeren blijft lastig.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
25 aug 2019 11:41
Oftewel: als er naderhand omstandigheden optreden waardoor de beschikbaarheid beperkt wordt, levert dat geen nonconformiteit op. Ik noem een brand in een voorraadloods, om maar eens wat t e noemen.
Die brand lijkt me hooguit een reden voor tijdelijke niet-beschikbaarheid. Onderdelen kunnen opnieuw worden vervaardigd, de verzekering betaalt.
Een faillisement van de fabriek lijkt me een betere reden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
25 aug 2019 11:41
...
De discussie zuiver voeren blijft lastig.
Er lopen meerdere discussies tegelijkertijd.

Die uit elkaar houden is wel belangrijk.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
25 aug 2019 10:40
Volgens mij wordt een advocaat ten tonele gevoerd die maar wat wegkletst. Geen enkele onderbouwing wordt gegeven op grond waarvan dat dan zo is. En hoe lang. '7, 8 jaar' valt ineens uit de lucht voor de elektrische fiets. 'Want dat is ook de termijn die een TV probleemloos mee zou moeten gaan'.
Geen sterk verhaal van deze advocaat.
De onderbouwing gaat inderdaad niet verder dan de titel advocaat.
Maar hoeveel onderbouwing wil je, in een itempje van 3 minuten?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
25 aug 2019 13:09
Moneyman schreef:
25 aug 2019 11:41
Oftewel: als er naderhand omstandigheden optreden waardoor de beschikbaarheid beperkt wordt, levert dat geen nonconformiteit op. Ik noem een brand in een voorraadloods, om maar eens wat t e noemen.
Die brand lijkt me hooguit een reden voor tijdelijke niet-beschikbaarheid. ....
Volgens de door u eerder te berde gebrachte redenering zou tijdens die (tijdelijke) niet-beschikbaarheid een beroep gedaan kunnen worden op non-conformiteit, ook als er tijdens de aankoop gewoon de verwachting was dat de onderdelen dan nog wel beschikbaar zouden kunnen zijn.
Ben u inmiddels tot andere inzichten gekomen en ziet u nu ook in dat Moneyman's weergave de juiste is?

Overigens, en niet onbelangrijk: of de niet-beschikbaarheid tijdelijk is of niet, weten we pas in de toekomst.

16again
Berichten: 16141
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Op het verkoopmoment heeft de consument wel de verwachting dat reserve onderdelen na X jaar beschikbaar zijn.
Op het verkoopmoment is de beschikbaarheid over X jaar van reserve onderdelen onbekend, dit kan pas blijken na verstrijken van die X jaar.
Dus pas na X jaar kunnen we met zekerheid terugredeneren, of het product bij aanschaf die eigenschap bezat.

Als mijn uitleg niet de juiste is, vraag ik me af op grond waarvan de advocaat tot een vergelijkbare conclusie komt?

Moneyman
Berichten: 30227
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
25 aug 2019 13:13
Moneyman schreef:
25 aug 2019 11:41
...
De discussie zuiver voeren blijft lastig.
Er lopen meerdere discussies tegelijkertijd. Die uit elkaar houden is wel belangrijk.
Exact mijn punt :wink:
16again schreef:
25 aug 2019 13:09
Moneyman schreef:
25 aug 2019 11:41
Oftewel: als er naderhand omstandigheden optreden waardoor de beschikbaarheid beperkt wordt, levert dat geen nonconformiteit op. Ik noem een brand in een voorraadloods, om maar eens wat t e noemen.
Die brand lijkt me hooguit een reden voor tijdelijke niet-beschikbaarheid. Onderdelen kunnen opnieuw worden vervaardigd, de verzekering betaalt.
Een faillisement van de fabriek lijkt me een betere reden.
Dat maakt voor wat betreft de veronderstelde nonconformiteit totaal niet uit.

Gesloten