Eres schreef: ↑15 okt 2019 12:04
Wik + Weeg ik heb geantwoord.
Yarden vindt de naturapolis niet rendabel, stel er is ooit € 1000,00 ingelegd.
In het verleden waren rendementen van 10% tot ruim 20% een gebruikelijk gegeven.
Ik neem een looptijd van 40 jaar, tegen 10% rendement, geeft €4000,00 rendement opgeteld bij de € 1000,00 , maakt een waarde van € 5000,00.
Inflatie is moeilijk mee te nemen, maar daarvoor ook een laag rendement percentage.
DE rente op rente zal de bijkomende kosten voor het beheren van de polis ruimschoots moeten kunnen dekken.
Over een jaar of 40 zal deze polis door de indexering berekening volkomen waardeloos zijn.
Het is grof berekend, maar mijn mening is, dat yarden niet veel heeft te klagen.
Ik vraag me echter wel ten zeerste af hoe realistisch deze rendementen in procenten zijn.
Kijk je bijvoorbeeld naar deze site van de rabobank met historische rendementen wereldwijd gecorrigeerd met inflatie zie je dat aandelen op zo'n 5% zitten, Obligaties op 1.9% en spaargeld onder de 1%. Kijk je naar Europa dan zijn die rendementen nog wat lager.
Daar staat tegenover dat je "slechts" 5% gemiddeld aan rendement nodig hebt om van €1000 in 40 jaar €7000 te maken.
Ik vraag me echter dan wel weer af wat bijvoorbeeld 40 jaar geleden een realistische eenmalige premie geweest zou zijn, Ruim 2200 gulden ineens inleggen lijkt mij vrij veel voor die tijd.
Hou er echter ook rekening mee wanneer je dit soort zaken gaat berekenen dat gemiddeld het meeste rendement in de laatste paar jaar gemaakt zal worden, zijn dat toevallig slechte jaren kan dat veel invloed hebben op het eind resultaat.
Daarnaast zullen normaliter verzekeraars e.d. niet heel risico vol mogen beleggen en zullen zij een groot deel van het kapitaal in "veilige" beleggingen als obligaties moeten stoppen. Dit kan het gemiddelde rendement ook vrij fors drukken.
Ga je bijvoorbeeld reken met een gemiddeld rendement van 2.9%, een relatief veilig geachte mix van 70% van het kapitaal in obligaties en 30% in aandelen zie je dat die zelfde €1000 die bij een rendement van gemiddeld 5% €7000 zou opleveren na 40 jaar, is dat bij het rekenen met een gemiddeld rendement van 2.9% nog "slechts" €3100.
Om hier een goede berekening over te maken moet je dus eigenlijk weten welke rendementen Yarden heeft weten te realiseren met daarnaast de inleg per polis over deze periode.
@Wik+Weeg, als je dat soort cijfers wil opzoeken zou ik beginnen bij jaarverslagen te gaan proberen te vinden en mogelijk verslagen van leden vergaderingen e.d.