NeoDutchio schreef: ↑27 sep 2019 20:53
De trick is om algemene voorwaarden in twijfel trekken en diegene die wel de AV accepteren zouden moeten aantonen dat ze wel degelijk legitiem zijn. Zeggen dat een handeling op de grijze lijst staat zegt niets. Grijs wil niet zeggen tegen de wet.
Nee, ik ben er toch echt tamelijk zeker van dat jouw trick is om de wet in twijfel te trekken. Komt het beding voor op de grijze lijst? Dat betekent he·le·m
aal niets!
artikel 6:237 aanhef BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding (...)
Zeg nu zelf een vermoeden betekent he·le·m
aal niets! Het is pre·c
ies hetzelfde als wanneer er geen vermoeden is.
ECLI:NL:PHR:2004:AO6913, 4.5 schreef:De open norm van art. 6:233 aanhef en sub a BW is voor consumenten uitgewerkt in de zogenaamde zwarte en grijze lijst van artt. 6:236 resp. 6:237 BW. De zwarte lijst bevat bedingen die als onredelijk bezwarend worden aangemerkt. De grijze lijst bevat bedingen waarvan vermoed wordt dat deze onredelijk bezwarend zijn. De gebruiker kan evenwel erin slagen dit vermoeden te weerleggen.
Zie je wel! De advocaat-generaal zegt het zelf: handelaar kan dit vermoeden weerleggen, maar dat hoeft natuurlijk niet.
ECLI:NL:PHR:2006:AV1706, 2.47 schreef:Komt een beding voor op de zgn. grijze lijst van art. 6:237 BW dan wordt het beding vermoed onredelijk bezwarend te zijn in de verhouding tussen gebruiker en consument. Het is dan aan de gebruiker van de algemene voorwaarden om dit vermoeden te weerleggen.
Zie je wel: het is aan de handelaar om het vermoeden te weerleggen. Ehhh.... wat?
NeoDutchio schreef: ↑27 sep 2019 20:53
De uitleg van onverwijld is voor iedereen duidelijk. Zonder uitstel. De tussenpersoon kan direct en dus zonder uitstel de boeking doorzetten naar de betreffende airlines.
Heeft ttlocke toch gelijk. We hebben het hier over:
artikel 6:219 lid 1 BW schreef:
Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.
artikel 6:219 lid 2 BW schreef:
De herroeping kan slechts geschieden, zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.
We hebben het dus niet over het onverwijld doorzetten van een boeking, maar het herroepen van een aanbod onverwijld nadat het is aanvaard.
NeoDutchio schreef: ↑27 sep 2019 20:53
Ook al gaat veel digitaal, en kunnen ook mensenhanden aan te pas komen. Door tijdsverschillen loop je veel tijd mis. In Australië is het 8 uur later, als de tussenpersoon om 10:00u de
[herroeping] binnen krijgt en onverwijld deze gaat uitzetten, dan is de agentschap in Australië net dicht. Volgens de ANWR voorwaarden zal deze partij dus direct moeten reageren om in Nederland binnen de 48 uur te blijven. Wellicht zijn er met de diverse tussenpersonen andere afspraken en kan het met Gate1 een dag langer duren voordat ze antwoord krijgen. En mocht nu net het weekend er tussen vallen, dan vallen er veel uren weg. Dus uit voorzorg 5 werkdagen aanhouden om weekenden, internationale feestdagen en tijdsverschillen mee te wegen.
Er wordt onverwijld gereageerd, maar ze zijn afhankelijk van derde.
De agentschap in Australië moet de herroeping natuurlijk wel kunnen verwerken. Door tijdsverschillen loop je veel tijd mis. In Australië is het 8 uur later. De 48 uur in de ANVR voorwaarden zijn nodig omdat de reisorganisatie anders de herroeping van het aanbod bij de partner in Australië verwerkt kan krijgen en dan gaat de reis door.