alfatrion schreef: ↑29 sep 2019 23:37
Het is heel simpel:
1. De koper mag verwachten dat een tweedehandse auto geschikt is voor normaal gebruik, behoudens die gebreken die de koper als leek eenvoudig kon ontdekken voor de koop.
2. De eerste zes maanden na aflevering ligt de bewijslast bij de verkoper.
Nogmaals ik neem je als leek niets kwalijk maar regels 1 en 2 worden door jou wel min of meer genegeerd.
Regel 1 neem ik gedeeltelijk van u over, maar wel met de toevoeging dat het afhangt van de leeftijd en kilometerstand van de auto. Over regel 2 hebben wij geen discussie, we hebben het hier niet over de bewijslast. Als er een probleem ontstaat die niet past bij de leeftijd en kilometerstand, dan zal de verkoper inderdaad het bewijs moeten aanleveren. Maar dat is hier het probleem niet.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:1604
Deze zal ik op een later tijdstip helemaal doorspitten. Vluchtig doorgelezen lees ik wel dat de koper niet slim bezig is om een type auto te kopen die bekend staat door zijn gebruikers (mening), maar wel uiteindelijk zijn gelijk weet te halen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... E:2019:286
Hier lees ik een zaak met een gebrek die er al in zat. Dat is in dit topic niet aan de orde.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BY1448
Hierin lees ik ook een probleem die er al in zat. Sterker, er is bewust gesjoemeld om het probleem te verhullen. Helemaal mee eens, met opzet zaken aanpassen om iets te verhullen is reden tot ontbinding. Maar niet vergelijkbaar met deze zaak.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:6119
Deze staat ineens niet meer in het rijtje. Vreemd, wat deze uitspraak staat haaks op de andere. Een enorme waslijst aan mankementen waar de rechter duidelijk in is. Wat je zelf kan zien
zoals wisserbladen en verschillende lampen die stuk zijn, een tankdop die weg is, een claxon die niet functioneert en banden die in een slechte conditie verkeren
kan je niet achteraf claimen. De andere zaken,
zoals een in slechte conditie verkerende accu, problemen met de massa, een kapot oliefilter, verschillende lekkages en het niveau van de koelvloeistof
zouden bij een aankoopkeuring naar boven zijn gekomen. Dit heeft de koper verzaakt te doen voor de aankoop. Bleef over
gebreken aan de wielophanging (de assen) en de koppakking
. Aangezien de koper dit niet heeft onderbouwd waarom dit een gevaar voor de verkeersveiligheid zou zijn is dit ook afgewezen.
Ondanks dat de koper een wrak gekocht had heeft hij verloren bij de rechter.
Regel 4.5 in de door uw gegeven en daarna verwijderde link zegt het volgende:
Op grond van artikel 7:17 lid 2 BW levert een gebrek geen non-conformiteit op als de koper ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst hiermee bekend was dan wel redelijkerwijs bekend had kunnen zijn. Dit laatste impliceert dat op de koper een zekere onderzoeksplicht kan rusten. Aangezien het in dit geval om een consumentenkoop gaat, brengt richtlijnconforme interpretatie mee dat deze onderzoeksplicht restrictief moet worden uitgelegd, nu artikel 2 lid 3 van de Richtlijn consumentenkoop (Richtlijn 1999/44/EG) spreekt over een gebrek dat de consument ten tijde van de contractsluiting bekend was of 'redelijkerwijs niet onbekend kon zijn'.
Terugkerend naar het topic hier. Wat was de kilometerstand en bij elke stand had de riem vervangen moeten worden? Iedereen die een auto rijdt weet dat een riem vroeg of laat vervangen moet worden. Iedere koper zou dus ook moeten weten wat je hier naar moet kijken. Een riem wordt pas een gebrek als deze kapot is en wanneer die kapot gaat blijft een raadsel. Wel wordt er een advies gegeven bij elke auto wanneer deze vervangen moet worden. En dat kan een koper makkelijk zelf nakijken. Namelijk in het onderhoudsboekje en onder de motorkap. Als je zelf besluit hier niet naar te kijken of dit advies naast je neer zou leggen, dan ben je zelf dus ook aansprakelijk voor de gevolgen.
Dus als de riem al aan de datum of kilometerstand zat, dan had de koper dit vooraf kunnen zien.
Maar nogmaals, dit is een hypothese aangezien TS nog niet gereageerd heeft.