LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Wat ik mij afvraag is het volgende, bij een telefoongesprek met een (willekeurig) callcenter hoor je heel erg vaak/zoniet altijd: "Dit gesprek kan worden/wordt opgenomen voor ........... ". Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als ik dat nu eens NIET zou willen, kan/mag dat dan geweigerd worden of moet ik in geval dat het MOET toch accepteren.
Terzijde, ik weet dat ik via zo'n leuk appje op mijn telefoon wat automatisch opneemt. Na een melding aan het begin van het gesprek met een callcenter "dit gesprek wordt opgenomen" meldde ik aan het einde van een gesprek dat ik het ook opgenomen had werd de medewerkster boos en vond dat ik dat vooraf had moeten zeggen en zij er niet aan meewerkte en verbrak de verbinding. Ik heb bij verschillende sites gelezen dat dit wèl mag en zelfs een bewijs voor een rechter is. Echter uitzending op radio/tv moet je natuurlijk wel namen "wegpiepen/blanken" en eventueel een voice changer gebruiken.
Concreet de vraag dus: Mag er als ik bezwaar zou hebben tegen opname dit weigeren of moet ik mij schikken in het niet kunnen praten met de klantenservice met opname. Dank alvast, dit is een principe vraag.
Terzijde, ik weet dat ik via zo'n leuk appje op mijn telefoon wat automatisch opneemt. Na een melding aan het begin van het gesprek met een callcenter "dit gesprek wordt opgenomen" meldde ik aan het einde van een gesprek dat ik het ook opgenomen had werd de medewerkster boos en vond dat ik dat vooraf had moeten zeggen en zij er niet aan meewerkte en verbrak de verbinding. Ik heb bij verschillende sites gelezen dat dit wèl mag en zelfs een bewijs voor een rechter is. Echter uitzending op radio/tv moet je natuurlijk wel namen "wegpiepen/blanken" en eventueel een voice changer gebruiken.
Concreet de vraag dus: Mag er als ik bezwaar zou hebben tegen opname dit weigeren of moet ik mij schikken in het niet kunnen praten met de klantenservice met opname. Dank alvast, dit is een principe vraag.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Er is blijkbaar ruim een jaar geleden een uitzending over geweest van .radar. Ik heb het niet gezien en nu ook niet bekeken, maar wellicht vindt u daar het antwoord?
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... n-bewaren/
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... n-bewaren/
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Je kan ook een stemvervormer app installeren. Dan nemen ze een gek stemmetje op die niet van u is.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Of men je nog serieus neemt is vers 398 dan.Bob Schurkjens schreef: ↑02 okt 2019 21:04Je kan ook een stemvervormer app installeren. Dan nemen ze een gek stemmetje op die niet van u is.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
@Lady1234, ik meen dat er in die betreffende uitzending gesproken is over het niet gemeld opnemen van eigen gesprekken en dat die 'stil opgenomen' gesprekken en wat wel en niet mag of na wegpiepen/blanken/vervormen.
Mijn concrete vraag is : mag ik bij de start van het gesprek nee zeggen tegen opname van de gebelde kant.
Mijn concrete vraag is : mag ik bij de start van het gesprek nee zeggen tegen opname van de gebelde kant.
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
In sommige call centers worden gesprekken getaped en daarna, al dan niet samen met de agent, terug geluisterd. Het moment dat u bezwaar maakt weet de agent niet OF hij/zij op dat moment getaped wordt... Dat horen ze dus pas bij het afluisteren.
Bezwaar maken heeft dus lang niet altijd zin. Sommige call centers zijn met de tijd mee, en bieden voor het gesprek een opt-out aan middels de druk op een toets.
NB zegt dus niets over of het mag.
Bezwaar maken heeft dus lang niet altijd zin. Sommige call centers zijn met de tijd mee, en bieden voor het gesprek een opt-out aan middels de druk op een toets.
NB zegt dus niets over of het mag.
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 02 okt 2019 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Ben benieuwd wat de AVG hier over zegt.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Meestal wordt er, volgens mij, gezegd dat het gesprek opgenomen wordt voor trainingsdoeleinden. Ik bel maar zelden naar een klantenservice, maar u zou het gewoon eens kunnen proberen, dan weet u wat de reactie is. Ik neem niet aan dat elk gesprek opgenomen wordt.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
@Lady1234, bij banken schijnt het zelfs verplicht te zijn, Er zijn twee teksten: Dit gesprek kan worden opgenomen, en Dit gesprek wordt opgenomen gebruikelijk.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
"Dit gesprek wordt opgenomen gebruikelijk", heb ik nog nooit gehoord. Misschien omdat krom het Nederlands is?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Als er netjes wordt vermeld dat er opnames worden gemaakt voor trainingsdoeleinden en de noodzaak hiervoor goed omschreven is dan mogen opnames gewoon gemaakt worden. Wel is het zo dat wanneer er wordt gezegd dat de opnames zijn voor trainingsdoeleinden dat ze niet voor een ander doel gebruikt mogen worden. Wel kun je een schriftelijk verzoek indienen om de gemaakte opnames van jouw te verwijderen.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Als particulier mag je voor eigen gebruik altijd opnamen maken van een telefoongesprek en deze ook bewaren zolang je maar wilt. Of de andere partij dat nu leuk vindt of niet. Je mag deze alleen niet zomaar openbaar maken of delen met anderen. Daar zijn wel weer allerlei regels aan verbonden.
Een telefonische opname kan handig zijn, want is geldig als juridisch bewijs, als het tot een conflict zou komen.
Bedrijven mogen ook altijd het gesprek opnemen. Bijvoorbeeld zodat de medewerker waarmee je spreekt direct na het gesprek nog wat kan terugluisteren om een goede samenvatting van het gesprek in het dossier op te nemen.
Wanneer het bedrijf een telefoongesprek langdurig wil bewaren en/of wil gebruiken voor trainingsdoeleinden of een andere vorm van openbaarmaking dan zijn ze wel weer gebonden aan strenge eisen.
Samengevat: alleen de personen die het gesprek gevoerd hebben, mogen ongelimiteerd toegang hebben tot een opname van dat gesprek. Voor toegang van andere personen tot de opnamen gelden strengere eisen.
Een telefonische opname kan handig zijn, want is geldig als juridisch bewijs, als het tot een conflict zou komen.
Bedrijven mogen ook altijd het gesprek opnemen. Bijvoorbeeld zodat de medewerker waarmee je spreekt direct na het gesprek nog wat kan terugluisteren om een goede samenvatting van het gesprek in het dossier op te nemen.
Wanneer het bedrijf een telefoongesprek langdurig wil bewaren en/of wil gebruiken voor trainingsdoeleinden of een andere vorm van openbaarmaking dan zijn ze wel weer gebonden aan strenge eisen.
Samengevat: alleen de personen die het gesprek gevoerd hebben, mogen ongelimiteerd toegang hebben tot een opname van dat gesprek. Voor toegang van andere personen tot de opnamen gelden strengere eisen.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Ik vind het zeer onbeschoft een gesprek op te nemen en dat pas aan het eind van het gesprek te melden. Ook als je een gesprek op de speaker zet zodat iemand mee kan luisteren, hoor je dat uit oogpunt van fatsoen te melden.
Ik begrijp het volkomen dat de medewerkster boos werd.
Je mag zeggen dat je niet wilt dat het gesprek wordt opgenomen, maar denk niet dat ze er wat mee kunnen.
Ik begrijp het volkomen dat de medewerkster boos werd.
Je mag zeggen dat je niet wilt dat het gesprek wordt opgenomen, maar denk niet dat ze er wat mee kunnen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 03 okt 2019 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
ik zou hier 1 kleine nuance in willen aanbrengen. De rechter kan het als bewijs toestaan, een heimelijk opgenomen gesprek hoeft door een rechter niet geaccepteerd te worden.
tuurlijk, dit kan je heel eenvoudig doen, door de verbinding te verbreken.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Weigeren door de verbinding te verbreken, schiet natuurlijk niet op, als je per se iemand van dat bedrijf moet spreken.
Maar ja,hoe controleer je, als ze op verzoek niet opnemen, dat ze dat dan ook niet doen.
Maar ja,hoe controleer je, als ze op verzoek niet opnemen, dat ze dat dan ook niet doen.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Er zijn zes grondslagen waarop verwerkt kan worden.
http://www.privacy-regulation.eu/nl/art ... EU-AVG.htm
A gaat zeker niet op als je bezwaar maakt. B gaat niet op. C gaat niet op. D gaat niet op. E gaat niet op. En F gaat misschien op. Als het gaat om verkoopgesprekken dan gaat F zeker op.
Zie ook:
https://blog.iusmentis.com/2019/10/03/u ... n-mag-dat/
Dat moet als bewijs worden geaccepteerd.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Dank zover, kom er nog op terug.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
@Zeer Privé, ik heb dit gezegd omdat ik door de callcenter medewerkster gewoon onbeschoft behandeld ben en ik ook een klacht, met audio fragment, heb ingediend bij het bedrijf. De klacht behandelaar zal ook mijn deel van het gesprek horen waaruit blijkt dat ik mij normaal heb opgesteld. Bovendien heeft de callcentermedewerkster geen toestemming te geven, lees bovenstaande opmerkingen.ZeerPrivé schreef: ↑03 okt 2019 08:31Ik vind het zeer onbeschoft een gesprek op te nemen en dat pas aan het eind van het gesprek te melden. Ook als je een gesprek op de speaker zet zodat iemand mee kan luisteren, hoor je dat uit oogpunt van fatsoen te melden.
Ik begrijp het volkomen dat de medewerkster boos werd.
Je mag zeggen dat je niet wilt dat het gesprek wordt opgenomen, maar denk niet dat ze er wat mee kunnen.
Overigens ik moet altijd maar wel laten tapen of geen gesprek voeren? Beetje eenzijdig.
@Alfatrion, thanks.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Waarom zou je emails wel mogen opslaan en gesprekken niet? In beide situaties wordt de communicatie tussen 2 partijen opgeslagen om er eventueel later wat mee te doen.
Re: Melding: Dit gesprek wordt opgenomen.
Ik zou zeggen: vraag het eens aan een Duitser.