En daarom is een van de uitkomsten van de klimaattafel mobiliteit, het stoppen met subsidiëren van die directeursbakken, door de 50k cap al teruggeschroefd door de overheid, en de nieuwe bijtellingsregels dragen ook bij aan het terugdringen van die scheefgroei. En wat zie je dan "ineens"? Er zijn best wel praktische EV's te maken die voor de modale koper te betalen zijn.
Och, dat 'ineens', daar werd al een tijdje aan gewerkt. Je ziet eerder een inhaalslag vanuit de Europese merken, omdat die de boot dreigden te missen.
Het valt me tenminste op dat er de laatste weken ineens bijzonder veel reclame is voor elektrische auto's. In zoverre, ik heb de afgelopen weken een paar keer naar de tv gekeken, het viel me heel erg op.
En daarom is een van de uitkomsten van de klimaattafel mobiliteit, het stoppen met subsidiëren van die directeursbakken, door de 50k cap al teruggeschroefd door de overheid, en de nieuwe bijtellingsregels dragen ook bij aan het terugdringen van die scheefgroei. En wat zie je dan "ineens"? Er zijn best wel praktische EV's te maken die voor de modale koper te betalen zijn.
Och, dat 'ineens', daar werd al een tijdje aan gewerkt. Je ziet eerder een inhaalslag vanuit de Europese merken, omdat die de boot dreigden te missen.
Het valt me tenminste op dat er de laatste weken ineens bijzonder veel reclame is voor elektrische auto's. In zoverre, ik heb de afgelopen weken een paar keer naar de tv gekeken, het viel me heel erg op.
Dat klopt wel, omdat alle EV's (<50k) die in 2019 op kenteken worden gezet, nog 5 jaar lang voor het 4% bijtellingstarief in aanmerking komen. Er is dus een perverse prikkel om nog zoveel mogelijk EV's uit die prijscategorie dit jaar aan de man te brengen, want dit wordt volgend jaar 45k en 8% bijtelling, af/oplopend naar 40k en 12% in 2021 etc. (lees ik hier tenminste)
Dat zag je een paar jaar gelden ook met die Mitsubishi Oultlander phev, die ineens in december de best verkochte auto was, en in januari erna ineens zo ongeveer de slechtst verkopende was.
En daarom is een van de uitkomsten van de klimaattafel mobiliteit, het stoppen met subsidiëren van die directeursbakken, door de 50k cap al teruggeschroefd door de overheid, en de nieuwe bijtellingsregels dragen ook bij aan het terugdringen van die scheefgroei. En wat zie je dan "ineens"? Er zijn best wel praktische EV's te maken die voor de modale koper te betalen zijn.
Die 'best wel praktische EV's' zaten al wel in de pijplijn en zijn ook al wel een paar jaar te koop, bijvoorbeeld bij de Koreanen. Ik denk ook niet dat je de illusie zou moeten hebben dat wereldwijde autofabrikanten vanwege de fiscale aanpassingen in Nederland ineens hele nieuwe autotypes gaat produceren. Dat de overheid die grens van 50.000 heeft ingevoerd maakt het voor de fabrikanten van deze wat 'normalere' auto's natuurlijk wel een stuk leuker, maar de trend richting het aanbieden van (relatief) betaalbare EV's is natuurlijk al veel langer aan de gang. En is eigenlijk ook een heel normale ontwikkeling.
Maar terug naar TS, vooralsnog lijkt mij dat het verder rijden in een zuinige bestaande auto toch nog wel een betere optie is dan dat er een heel nieuwe auto geproduceerd moet worden en dit verder nog prima rijdende autootje de afvalberg zou gaan vergroten.
Als de vraag is 'Ik denk echt dat dit ouwe beestje milieuvriendelijker is dan een electrische auto. Heb ik ongelijk?' dan moet je die twee voertuigen met eenzelfde waarde met elkaar vergelijken.
Niet een oude Polo met een nieuwe elektrische auto.
Maar een oude Polo met een bestaande elektrische auto.
De Polo is in deze eerlijke vergelijking nooit milieuvriendelijker dan een bestaande elektrische auto.
Daar valt ook wel het een en ander op af te dingen. Als jij je oude, relatief schone, Polo inruilt voor een tweedehands electrische auto, dan is die electrische auto niet meer voor een ander beschikbaar. Dus dan blijft er wellicht iemand anders langer in een oude brandstofslurpende auto rondrijden.
Mijn insteek is dan dat je beter eerst de meest vervuilende auto's zou kunnen vervangen door (nieuwe of tweedehands) ev's. En dat het in die zin dus beter is als je nog even in je zuinige auto blijft doorrijden. Zolang die het nog doet, natuurlijk...
Daar gaat een eerlijke vergelijking dus mank @kweenie.
En als we toch aan het afdingen zijn dan waag ik 'oude en relatief' schone Polo in twijfel te trekken.
Oude auto's zijn sowieso vuiler dan moderne auto's en met het klimmen der jaren worden auto's door slijtage/ouderdom vuiler.
Je kunt de oude Polo beter naar de schroothoop brengen. En een veel schonere gebruikte dan wel nieuwe elektrische auto kopen.
Dat is het ultieme offer voor een schonere milieu.
(Bij "het ultieme offer" denk ik eerlijk gezegd aan heel wat anders dan de aanschaf van een elektrische auto )
Als ik zie hoeveel moeite de politiek heeft met de afweging of de maximumsnelheid teruggebracht moet worden, en zo ja met hoeveel en op welke weggedeelten, dan is de vraag van TS gewoon te moeilijk om te beantwoorden.
De politiek is momenteel helemaal besluitloos en de weg kwijt. Er worden hapsnap besluiten genomen en voorstellen gedaan. Er wordt alleen geluisterd naar degene die het hardst schreeuwd niet naar degene met de beste argumenten. Helaas geldt dit voor alle partijen
Je kunt de oude Polo beter naar de schroothoop brengen. En een veel schonere gebruikte dan wel nieuwe elektrische auto kopen.
Dat is het ultieme offer voor een schonere milieu.
ik ben het er mee eens dat oudere auto's vervuilender zijn als nieuwe elektrische. Maar om te simpelweg te stellen dat het beter voor het milieu is om deze te laten slopen en een nieuwe elektrische te kopen?
het oude torretje verbruikt inderdaad meer, maar de energie en grondstoffen die gebruikt zijn om hem te maken groeien niet meer. dus hoe langer je hem gebruikt hoe minder hij per kilometer gekost heeft om te maken.
om een nieuwe auto te maken is veel energie en grondstoffen nodig. Ik denk dat het geen eenvoudige vraag is om te beantwoorden
@ Farida, waarom stel je deze vraag? Laat je a.u.b. niet bang maken door al die krijsende types die krijsen dat de aarde aan het vergaan is. 25% van de CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij de productie. Door in deze auto te blijven rijden heb je dat al bespaard. En als jij hierin wil blijven rijden, gewoon doen. Dat nieuwe elektrische autotje wat je eventueel aan zou schaffen gaat echt het milieu niet redden gezien de vervuilende wijze van delven van de grondstoffen ervoor en de milieuvervuiling veroorzaakt in landen als China en India.
Laat je niet bang maken en blijf gewoon lekker rijden.
gezien mijn leeftijd, 80, rijd ik mijn Dacia Stepway Laureate gewoon op. Hij rijdt gemiddeld 1 op 16 en buiten met 105 km per uur constant op de cruisecontrole nog zuiniger. Iedereen nu 105 km maximaal. ik rijd 5000 km per jaar nog maar sinds de caravan weg is. ik vraag me sterk af of tzt de elektriciteit maatschappijen de vraag wel aankunnen. nu al kunnen boeren met kassen soms geen extra stroom krijgen omdat de capaciteit niet toereikend is. En al die honderdduizenden E-palen in de straat? Moet er niet aan denken. En waarom hoor je toch zo weinig over waterstof dat blijkbaar ook je gasfornuis kan voeden.
De regering zou oldtimers en youngtimers. Niet voortdurend moeten ontmoedigen .vooral niet als ze op lpg rijden . want het maken en vervangen van nieuwe auto is 100.000 km of meer en veel grondstoffen gebruik .en de moderne (elektrische)auto vliegt ook nog veel spontaan in de fik
Ze noemen het electrische autos maar ze rijden rijden vooral op subsidie….
Nee hoor. Er wordt slechts minder belasting betaald voor EV's. En subsidie is wat anders dan belasting. (hint: als het gesubsidieerd zou worden, zou de fabrikant een vergoeding krijgen zodat de auto's goedkoper kunnen worden aangeboden; vergelijk maar met bijvoorbeeld theatersubsidie: de theatermaker of het theater krijgt subsidie om zo de kaartjes goedkoper te houden. Het is niet zo dat de koper van een theaterkaartje minder belasting betaald).
@ Farida, waarom stel je deze vraag? Laat je a.u.b. niet bang maken door al die krijsende types die krijsen dat de aarde aan het vergaan is. 25% van de CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij de productie. Door in deze auto te blijven rijden heb je dat al bespaard. En als jij hierin wil blijven rijden, gewoon doen. Dat nieuwe elektrische autotje wat je eventueel aan zou schaffen gaat echt het milieu niet redden gezien de vervuilende wijze van delven van de grondstoffen ervoor en de milieuvervuiling veroorzaakt in landen als China en India.
Laat je niet bang maken en blijf gewoon lekker rijden.
Vooral blijven wegkijken. Maar goed, een groot deel van de mensen op dit forum maakt het niet meer mee als de boel echt fout gaat. Na ons de zondvloed toch? Laat de jeugd maar barsten.
Zo lang de grote boosdoeners als de USA en China niks aan hun gedrag doen is alles wat het kleine landje Nederland doet gewoon symboolpolitiek. En zolang bepaalde sectoren zoals de luchtvaart buiten schot moet blijven zijn de maatregelen ook weinig doeltreffend.
Ik denk dat het belangrijk is dat er nu eens een echt onafhankelijk onderzoek moet komen naar de echte feiten waar de (wereld) politiek eens helemaal geen invloed op heeft en ook bepaalde groeperingen geen invloed hebben, het draagvlak over de hele wereld ook veel groter zal worden. Dat geroeptoeter van de anti klimaat idioten zoals de Amerikaanse president en de pro klimaat doem profeten zoals die jonge Zweedse marionet maakt iedereen alleen maar onzeker en veranderd er dan zeker niets
@ Farida, waarom stel je deze vraag? Laat je a.u.b. niet bang maken door al die krijsende types die krijsen dat de aarde aan het vergaan is. 25% van de CO2 uitstoot van een auto ontstaat bij de productie. Door in deze auto te blijven rijden heb je dat al bespaard. En als jij hierin wil blijven rijden, gewoon doen. Dat nieuwe elektrische autotje wat je eventueel aan zou schaffen gaat echt het milieu niet redden gezien de vervuilende wijze van delven van de grondstoffen ervoor en de milieuvervuiling veroorzaakt in landen als China en India.
Laat je niet bang maken en blijf gewoon lekker rijden.
Vooral blijven wegkijken. Maar goed, een groot deel van de mensen op dit forum maakt het niet meer mee als de boel echt fout gaat. Na ons de zondvloed toch? Laat de jeugd maar barsten.
We kunnen heel Nederland van de kaart verwijderen, dus inclusief al hun inwoners en hun impact op het milieu en de grondstoffen etc en het zal helemaal niets uitmaken. En dat is ervan uitgaande dat die hele klimaatverandering klucht waar is.