LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
neem maar van mij aan dat je geen last van je geweten hoeft te hebbben.
Want als alle voordeeltjes door de overheid beeindigd zouden worden.
Kun je er zeker van zijn dat meer dan de helft hun e autootje zouden wegdoen.
Zo milieu bewust zijn die niet hoor.
Puur kwestie van geld,meer niet.
Want als alle voordeeltjes door de overheid beeindigd zouden worden.
Kun je er zeker van zijn dat meer dan de helft hun e autootje zouden wegdoen.
Zo milieu bewust zijn die niet hoor.
Puur kwestie van geld,meer niet.
-
- Berichten: 32467
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
Toch denk ik dat iedere bewoner van deze prachtige planeet nog altijd zelf een keuze heeft om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. Waarom wachten tot een overheid, een instantie, een werkgever, een buurman, een wie of wat dan ook het voortouw neemt?juliomariner schreef: ↑08 nov 2019 14:11Zo lang de grote boosdoeners als de USA en China niks aan hun gedrag doen is alles wat het kleine landje Nederland doet gewoon symboolpolitiek. En zolang bepaalde sectoren zoals de luchtvaart buiten schot moet blijven zijn de maatregelen ook weinig doeltreffend.
Als letterlijk iedereen op aarde het komende jaar zijn ecologische voetafdruk met zo'n 10% weet te verkleinen, moet je eens kijken wat een verschil dat maakt.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
China is behoorlijk bezig met het verschonen van de energieproductie. In 2017 stond meer dan de helft van de geïnstalleerde zonne-energie ter wereld in China. En werd er in een jaar ongeveer evenveel capaciteit bijgebouwd als wat Nederland in totaal aan electriciteit opwekt.juliomariner schreef: ↑08 nov 2019 14:11Zo lang de grote boosdoeners als de USA en China niks aan hun gedrag doen is alles wat het kleine landje Nederland doet gewoon symboolpolitiek.
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
Nee, ook staan de overstapkosten van fossiel naar elektrisch nog in geen verhouding voor particuliere gebruikers,
verder valt nog af te wachten hoe de factor duurzaamheid m.b.t. kosten in vergelijking uitvalt!
De productie van elektrische voertuigen, met name op gebied accu's, is ronduit niet milieuvriendelijk te noemen
en zeker niet wat levensduur betreft!
Buiten dat nog even een opmerking over het oliegebruik van maar 1/2 ltr. over 20.000 km wat in de praktijk niet kan,
zeker voor een auto van 1994! Indien veel korte ritten kan het oliepijl aardig op niveau blijven door de autom.
mengsel verrijking (Choke), heeft tot resultaat, dat de olie verdund wordt wat smeertechnisch helemaal
niet goed is! zelftest ... vergelijk een druppel olie uit je auto op een vloeipapier met een druppel verse olie,
de gebruikte olie loopt uit door verdunning, terwijl de nieuwe olie zo goed als op zijn plek blijft!
succes
verder valt nog af te wachten hoe de factor duurzaamheid m.b.t. kosten in vergelijking uitvalt!
De productie van elektrische voertuigen, met name op gebied accu's, is ronduit niet milieuvriendelijk te noemen
en zeker niet wat levensduur betreft!
Buiten dat nog even een opmerking over het oliegebruik van maar 1/2 ltr. over 20.000 km wat in de praktijk niet kan,
zeker voor een auto van 1994! Indien veel korte ritten kan het oliepijl aardig op niveau blijven door de autom.
mengsel verrijking (Choke), heeft tot resultaat, dat de olie verdund wordt wat smeertechnisch helemaal
niet goed is! zelftest ... vergelijk een druppel olie uit je auto op een vloeipapier met een druppel verse olie,
de gebruikte olie loopt uit door verdunning, terwijl de nieuwe olie zo goed als op zijn plek blijft!
succes
-
- Berichten: 5239
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
En in China woorden jaarlijks de meeste nieuwe kolencentrales geopend
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
Zonnepanelen zijn niet recyclebaar en gaan niet eeuwig mee. Zo schoon zijn ze niet als wordt beweerd.kweenie schreef: ↑08 nov 2019 18:13China is behoorlijk bezig met het verschonen van de energieproductie. In 2017 stond meer dan de helft van de geïnstalleerde zonne-energie ter wereld in China. En werd er in een jaar ongeveer evenveel capaciteit bijgebouwd als wat Nederland in totaal aan electriciteit opwekt.
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
Allereerst: gezien uw leeftijd en lage jaarlijkse kilometers geef ik u groot gelijk: lekker de huidige wagen blijven rijden. Dat is in uw geval de meest verstandige keuze.Roelofsen.A.R. schreef: ↑08 nov 2019 12:48gezien mijn leeftijd, 80, rijd ik mijn Dacia Stepway Laureate gewoon op. Hij rijdt gemiddeld 1 op 16 en buiten met 105 km per uur constant op de cruisecontrole nog zuiniger. Iedereen nu 105 km maximaal. ik rijd 5000 km per jaar nog maar sinds de caravan weg is. ik vraag me sterk af of tzt de elektriciteit maatschappijen de vraag wel aankunnen. nu al kunnen boeren met kassen soms geen extra stroom krijgen omdat de capaciteit niet toereikend is. En al die honderdduizenden E-palen in de straat? Moet er niet aan denken. En waarom hoor je toch zo weinig over waterstof dat blijkbaar ook je gasfornuis kan voeden.
De huidige discussie over verlagen van de maximumsnelheid gaat in praktijk haast nergens over. Enkele jaren terug moesten een collega en ik eens vanuit Utrecht naar een nachtelijke klus in Zuid Limburg. Collega reed de maximumsnelheid (toen nog 120) en ik reed 90. Het was niet erg druk op de weg. Collega was maar 10 minuten eerder op locatie dan ik. Van mij mag de snelheid dan ook direct naar 100km/u. Scheelt niet alleen in de stikstof, maar ook zeker in brandstofverbruik (=co2 uitstoot). Bij 100km/u rijdt een auto tot wel 25% zuiniger dan bij 120/130km/u.
De productie van elektriciteit om met ons allen elektrisch te kunnen rijden is in praktijk geen probleem. Zouden alle personenauto's elektrisch rijden, dan zorgt dat voor een toename van nog geen 15% in het landelijke energieverbruik. Lokaal kan het wel zo zijn dat het stroomnet overbelast raakt wanneer er veel elektrische auto's tegelijkertijd opgeladen worden. Maar dan hebben we het dus over de lokale infrastructuur van kabels in de grond en wijk-trafo's.
Waterstof is een verhaal apart. Bij de productie van waterstof uit groene stroom gaat minimaal tweederde van de energie verloren. Voor productie van 1kWh waterstof heb je dus minimaal 3kWh elektrische energie nodig. Het is dan simpelweg veel efficiënter om direct de elektriciteit te gebruiken in plaats van er eerst waterstof van te maken. Voor gebruik in huis kent waterstof bovendien nog andere nadelen:
- de vlam van brandend waterstof is onzichtbaar. Je kan dus niet zomaar zien of je gasfornuis nog aan staat.
- waterstof is veel explosiever dan aardgas. De kans dat een simpel gaslek van waterstof tot een explosie met veel schade en gewonden of erger lijdt is dus veel groter dan bij aardgas.
- waterstof moleculen zijn véél kleiner dan die van aardgas. Afdichtingen, koppelingen en gasslangen zullen bij gebruik van waterstof veel makkelijker lek raken, met nóg meer risico's op ongelukken en explosies dan alleen al door het vorige punt.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?
Het is juist dat veel lease rijders als hoofdreden voor elektrisch rijden het financieel voordeel hebben.alex 1953 schreef: ↑08 nov 2019 15:14neem maar van mij aan dat je geen last van je geweten hoeft te hebbben.
Want als alle voordeeltjes door de overheid beeindigd zouden worden.
Kun je er zeker van zijn dat meer dan de helft hun e autootje zouden wegdoen.
Zo milieu bewust zijn die niet hoor.
Puur kwestie van geld,meer niet.
Maar: met de nieuwe kleinere en goedkopere modellen elektrische auto's komt het omslagpunt waarop de elektrische auto ook voor de particulier voordeliger is dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel snel dichterbij. De aanschafkosten liggen nog fors hoger. Maar daar tegenover staat dat met elektrisch rijden de energiekosten per kilometer zo'n 5 cent lager liggen wanneer je meestal thuis kunt opladen. Ook heeft een elektrische auto veel minder slijtage delen, dus lagere onderhoudskosten ten opzichte van het vergelijkbare benzinemodel.
5 cent per kilometer is voor een gemiddelde auto jaarlijks (17.000km/jaar) toch een besparing van 850 euro. Tel de besparing op onderhoud er bij op en je zit op meer dan 1000 euro per jaar. Bij een levensduur van 12 jaar mag een elektrische auto in aanschaf dus ook maarliefst 12.000 euro duurder zijn dan het benzine-broertje om in werkelijkheid toch niet duurder te zijn.
Na 12 jaar bij gemiddeld gebruik zal zowel bij de benzine auto als elektrische auto gelden dat de levensduur alleen met veel geluk of hoge onderhoudskosten nog verlengd kan worden.
-
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11