LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mechelse herder of Malinoi?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
jacqui
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:04

Mechelse herder of Malinoi?

Ongelezen bericht door jacqui »

Ik zou graag willen weten wat het "echte" verschil is. En waar vind ik een "gewone"mechelse herder die geen werkhond is?

Lonely Wolf
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2005 19:39

Re: Mechelse herder of Malinoi?

Ongelezen bericht door Lonely Wolf »

Ik kan je niet echt het verschil vertellen tussen de 2 rassen. Ik kan je echter wel vertellen dat een mechelse herder die geen werkhond is gewoon niet te vinden is. Een mechelse herder (of mechelaar zoals we hem noemen) is gefokt op pure scherpte, en op het puur op de baas gericht zijn. Van daaruit is het naar andere toe een onbetrouwbare hond, alleen voor de baas gaat hij door het vuur. Uitzonderingen bevestigen de regel gelukkig, zo ken ik een mechelaar die voor iedereen een schat is, ik zou als ik jou was echter er niet op rekenen dat je zo'n uitzondering vindt. Het is namelijk een karaktertrek van de mechelaar, dus het afleren of het aftrainen is (bijna) niet te doen. Ik zet expres bijna tussen haakjes. Je kan het voor elkaar krijgen, door je mechelaar veel mee te nemen naar sociale gelegenheden, winkelcentra etc..... Hem daadwerkelijk laten zien dat iedereen lief en aardig is, besef alleen dat dit hele proces totdat hij 6 maanden is helemaal perfect moet lopen. De mechelaar blijft echter op zijn/haar baas gefixeerd, dus dat hij/zij je niet meer zou beschermen hoef je niet bang voor te zijn ;)

Gast

Re: Mechelse herder of Malinoi?

Ongelezen bericht door Gast »

er is geen verschil malinois is de franse naam voor mechelse herder muts :?

Gast

Re: Mechelse herder of Malinoi?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kan je wel wat meer vertellen...
Inderdaad is malinois de Franse benaming voor Mechele Herder.

In Nederland zijn er maar weinig raszuivere Mechelaars. Binnen de honden met stamboom van de raad van beheer zit wel verschil in werklijnen en showlijnen. Niet altijd is die scheiding zo zwart-wit te maken, maar een werklijn is gefokt met het doel op werk... en dat is in Nederland als snel KNPV.
De Mechel is per definitie een werkhond die veel beweging nodig heeft en een taak te doen met hebben. Krijgen ze in dit opzicht niet wat ze nodig hebben kan dat zich uiten in diverse gedragsproblemen.
Bij de werklijnen is dit allemaal wat extremer... denk ik termen van "meer"... Meer werklust, meer doorzettingsvermogen, meer durf, hardere beet etc... en natuurlijk geldt hier ook weer dat het niet zwart wit is...
Uit een hele goede werklijn hoeven niet alle pups top werkers in aanleg te zijn.
Het is maar net wat jezelf met de hond wilt gaan doen, voor een gemiddeld persoon is een showlijn heel prima, denk niet dat dit luie donders zijn! Nee, Mechelaren zijn zeer actieve honden! Ontzettend alert en er ontgaat ze niks.
Als je niet voor 300% achter de raskeuze staat ga je het met dit ras als huishond niet redden.
Weer even... niet zwart wit ;-) maar een Mechel vind ik niet echt een beginnershond. Sorry als ik nou mensen voor het hoofd stoot, dat is niet mijn bedoeling. Uitzonderingen bevestigen altijd de regel.

Nog even over Mechelaren zonder stamboom van de Raad van Beheer. Deze honden worden wel vaak me "stamboom" verkocht maar deze stamboom is niet meer dan een papier met zijn afstamming.. namen van voorouders er op. Dit hoeft niet slecht te zijn. Besef wel dat de meeste van deze honden generatie op generatie gefokt zijn met een bepaald doel voor ogen. Het kunnen ook prima huishonden zijn mits in handen van een verstandig geleider.
Oja en ik vergeet het bijna te zeggen. De mechelaren zonder stamboom van de Raad zijn vaak gekruiste exemplaren, Hollandse herder erin, Groenendaeler erin, Duitser erin... Bij deze werklijnen telt vooral het werken en niet het uiterlijk... dus in een nest "mechelaren" kunnen dan bv gele met zwart masker als gestroomde pups zitten... maar bv ook geheel zwart kan hierbij voorkomen.

Als mensen dus zeggen dat je een stamboom bij de hond krijgt, vraag dan even door of het een stamboom van de raad is of afstamming op papier zoals op www.bloedlijnen.nl

Groetjes van een Mechelaar liefhebber.

Gesloten