LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wijnboer Frankrijk betaalt niet uit

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Niels Druif

wijnboer Frankrijk betaalt niet uit

Ongelezen bericht door Niels Druif »

In september twee weken in Frankrijk druiven geplukt bij wijnboer. Via een Nederlandse bemiddelaar (Apcon.nl). Na afloop een salarisstrook gekregen wat er allemaal legaal uitziet. Betaling zou eind september plaatsvinden. IBAN en BIC doorgegeven. Nu begin december nog geen geld ontvangen. Wijnboer reageert niet op mails of telefoontjes. Bemiddelaar Apcon kan ook geen contact krijgen met hem.

In mijn woonplaats naar Juridisch Loket geweest, die kunnen niet helpen, gaat hier om Frans recht. Het werk was in de Beaujolais, dus daar ga je niet zo maar vanuit Nederland naartoe om je salaris op te eisen. Als iemand tips heeft over wat te doen...

Lady1234

Re: wijnboer Frankrijk betaalt niet uit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u de enige plukker die daar via Apcon gewerkt heeft? Hebben anderen wel betaald gekregen?

Niels Druif

@lady 1234: ik was de enige Nederlander, verder o.a Belgen, Duitsers, Engelsen, Polen. Allemaal via Apcon. Heb contact met ze via mail, niemand is nog uitbetaald tot nu toe

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als je via Apcon hebt gewerkt, moeten zij jou betalen en zien dat ze het geld van de boer krijgen.

Niels Druif

@sake: dat zou beste zijn inderdaad. Maar is in totaal best aardig bedrag en denk niet dat Apcon alle plukkers kan betalen. Bemiddelingsfee Apcon was 99 euro en ze plaatsen je dan bij een boer

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou zeggen begin met een aangetekende brief en zeg aan dat er over twee weken een incassobureau ingeschakeld wordt.

Niels Druif

dat is een idee inderdaad, ga het overwegen

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welk adres?

Als niemand wil plukken, en deze bemiddelaar krijgt ook een probleem als dit bekend word.
Meestal gezellige lange dagen en matig loon maar niets betalen, dan is de media opzoeken een goed begin.

Naast deze dubieuze werkgever raakt ook Apcon alle werkers kwijt.
Vooral als je nu al weet dat andere ook niets kregen is Facebook een goed kanaal.

Naast je geld krijgen is ook deze boer stoppen erg belangrijk.
En ook Apcon zal hier niet blij mee zijn, moeten ze maar een garantie regeling bedenken voor alle plukkers uit welk land dan ook.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@Niels Druif, bij wie was je in dienst? Bij Apcon of bij de wijnboer? Als je niet bij Apcon in dienst was zal j weinig succes hebben met van hun eisen dat zij je betalen.

Niels Druif

in dienst bij wijnboer. Eis ook niet dat Apcon me betaald, maar ga wel bemiddelingskosten 99 euro terug vragen

kuklos

Ik zou ook eens overwegen om samen met de andere gedupeerden aangifte te doen tegen de wijnboer. Slavernij, wanbetaling, zet maar flink aan.
En pak Apcon aan wegens wanprestatie.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou er met gestrekt been ingaan.

Alternatief: je wordt eindeloos aan het lijntje gehouden en aan het einde van de rit sta je met lege handen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zou gaan om een honderdje of acht. Apcon heeft het over 57 euro per dag. Keer veertien dagen. Mijn persoonlijke vermoeden is dat je dit minder snel was overkomen bij een Duitse wijnboer.

http://frankrijkinfoblog.nl/incasso-in-frankrijk/

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niels Druif schreef:
30 nov 2019 19:41
Eis ook niet dat Apcon me betaald, maar ga wel bemiddelingskosten 99 euro terug vragen
kuklos schreef:
30 nov 2019 19:45
Waarom? Apcon moest je plaatsen en heeft dat gewoon gedaan. Zij zijn niet de wanpresteerder hier...

kuklos

Moneyman schreef:
30 nov 2019 22:35
Niels Druif schreef:
30 nov 2019 19:41
Eis ook niet dat Apcon me betaald, maar ga wel bemiddelingskosten 99 euro terug vragen
kuklos schreef:
30 nov 2019 19:45
Waarom? Apcon moest je plaatsen en heeft dat gewoon gedaan. Zij zijn niet de wanpresteerder hier...
Gekoppeld worden aan een boer die uiteindelijk niet betaalt lijkt me wanprestatie. Wellicht dat dit wettelijk anders gezien zal worden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien kun je Abcon als een soort ' uitzendbureau ' zien ?
Zo ja, dan zijn zij ook verantwoordelijk voor de gang van zaken , bv of hun' uitzendkrachten ' wel betaald worden, of heb ik het helemaal mis?

kuklos

moederslink schreef:
01 dec 2019 11:31
Zo ja, dan zijn zij ook verantwoordelijk voor de gang van zaken , bv of hun' uitzendkrachten ' wel betaald worden, of heb ik het helemaal mis?
Ze zijn een pure bemiddelaar, zie hier. Maar iemand laten werken bij een boer die niet betaalt kan je moeilijk als een succesvolle bemiddeling zien.

IncassoDirect
Contacteer:

Ongelezen bericht door IncassoDirect »

Ik heb eens op de site gekeken maar wat mij opvalt is dat er nergens algemene voorwaarden te vinden zijn en over betalingen staat er : Aan het einde van de pluk wordt contant of per cheque betaald

Ook staat het geregistreerd als reisbemiddeling, dus hoever je ze aansprakelijk kan stellen is mij nog niet bekend.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
01 dec 2019 11:38
moederslink schreef:
01 dec 2019 11:31
Ze zijn een pure bemiddelaar, zie hier. Maar iemand laten werken bij een boer die niet betaalt kan je moeilijk als een succesvolle bemiddeling zien.
Natuurlijk wel. Hun verantwoordelijkheid is jou te plaatsen. Dat hebben ze gedaan. Het is de verantwoordelijkheid van de boer je te betalen. Dat heeft de boer niet gedaan.

Tenzij ze overeengekomen zijn inspanningen op dit gebied te leveren of er sprake is van bijzondere omstandigheden (zoals doorgaan met plaatsen na wetenschap van problemen), staan zij erbuiten.

Niels Druif

paar nuttige dingen gelezen, ga komende week contact zoeken met de andere plukkers hoe zij denken over juridische stappen als collectief

Gesloten