^^^^
Dit is inderdaad een rare vraag.
Met name omdat je niet aangeeft, waarom jij het een rare vraag vindt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Deze constructie is onderdeel van het nieuwe energiecontract. En moet dus aan bijbehorende regelgeving voldoen, waarin redelijke opzeggingsvergoeding beschreven is.NeoDutchio schreef: ↑01 dec 2019 12:05En waar in die regelgeving staat dat je als verkoper de boete niet mag overnemen op voorwaarde dat de klant voor een minimale periode gebonden blijft?
Zwak argument. Als iedereen door rood rijdt, is dat nog steeds een overtredingNeoDutchio schreef: ↑01 dec 2019 12:05Zo'n beetje elke energieboer hanteert deze regel, zijn ze dan allemaal verkeerd bezig?
Het valt wel onder het welkomstcadeau. Je wekt de suggestie dat je daar onderuit zou kunnen komen en hierop alleen de opzegboete van toepassnog zou zijn, maar dat standpunt is een net zo onredelijke uitleg van de bepaling als het standpunt dat voor een welkomscadeua dat direct aan de andere energieleverancier wordt betaald helemaal niet onder deze regelgeving zou vallen.16again schreef: ↑01 dec 2019 12:49Deze constructie is onderdeel van het nieuwe energiecontract. En moet dus aan bijbehorende regelgeving voldoen, waarin redelijke opzeggingsvergoeding beschreven is.NeoDutchio schreef: ↑01 dec 2019 12:05En waar in die regelgeving staat dat je als verkoper de boete niet mag overnemen op voorwaarde dat de klant voor een minimale periode gebonden blijft?
alfatrion schreef: ↑30 nov 2019 20:55Voor de aard van het beestje maakt het niet uit hoe het beestje heet. Bij het sluiten van een energieovereenkonst kun je Philips Airfryer XXL t.w.v. € 289,99 krijgen. Dat is een cadeau. Als je dat niet leuk vind dan kun je ook een korting krijgen van € 250,-. Dat is nog steeds een cadeau. Anderen laten dat geld uitbetalen aan de oude energieleverancier waar ze een boete hebben gekregen van 2x € 125,-. Dat is nog steeds een cadeau, dat het geld nu aan een ander wordt betaald veranderd niets aan de aard van het geld. En een bedrijf komt uiteraard niet onder de wet uit door het anders te noemen.
tttlocke schreef: ↑01 dec 2019 03:35Maar als ik het goed begrijp is er volgens jullie in de situatie dat nieuwe leverancier voor de klant rechtstreeks aan de oude leverancier de boete vergoedt, geen sprake van een cadeau.
Als die nieuwe leverancier nu klanten werft op dezelfde manier door te zeggen: 'Wij nemen de eventuele boete die uw oude leverancier u in rekening brengt voor onze rekening ..... en wij doen dat door het bedrag van die boete op uw bankrekening te storten'. Is het dan ineens wel een cadeau?
Nou, heel simpel. Je pakt een andere situatie, die helemaal niet van toepassing is. Dat vind ik erg raar.
TS hoeft ook helemaal geen boete te betalen aan de leverancier, welke TS had voordat TS naar NLE overstapte. Dat heeft NLE al gedaan.
Ik denk dat je mijn punt mist.
Volgens mij is de boete aan de oude leverancier al lang betaald door NLE.Nijogeth schreef: ↑01 dec 2019 16:35Dus eigenlijk zou nu de oude energieleverancier nu bij TS aan moeten kloppen, volgens jou logica? Die boete zal immers op de een of andere manier door TS betaald moeten worden en NLE moet als slachtoffer (want dat zijn ze in deze) schadeloos blijven en dus dat geld dat men voorgeschoten heeft van de vorige leverancier terug krijgen.
NLE is geen slachtoffer, eerder dader. NLE opereert niet in een vacuüm, maar in de Nederlandse rechtstaat. Hierin geldt dat overeenkomsten voor meerdere jaren in beginsel ongewenst zijn. Overeenkomsten voor meerdere jaren mogen alleen onder bepaalde voorwaarden. Een van die voorwaarden is dat een energieboer dit soort bedragen na een jaar niet meer mag innen. Dat is iets dat NLE weet of behoort te weten. Op het moment dat dan besluit een cadeau ter waarde van overstapboete te geven dan weet je dat je dat na een jaar niet meer mag terugvragen.