LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 14 dagen bedenktijd
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22
14 dagen bedenktijd
Hallo,
Ik heb via een webwinkel een nieuwe koelkast gekocht en gelijk betaald. Via de mail kreeg ik direct een orderbevestiging. Na een week had ik nog niks van hun gehoord over de levering en besloot ik hun eens te bellen. Ik kreeg toen te horen dat ze de koelkast niet op voorraad hadden (terwijl dat op het moment dat ik de order plaatste wel was volgens hun website) en dat die aan het eind van de week binnen zou komen en dat ik dan gebeld zou worden over een afspraak te maken voor de levering. De koelkast heb ik dan dus pas na 14 dagen binnen in ontvangst. Hoe zit het met de 14 dagen bedenktijd? Gaat die in op het moment dat ik de order plaatste? Of op het moment dat de koelkast geleverd is? Of op moment dat ik betaald heb?
Het valt mij op dat het steeds vaker voorkomt dat bedrijven goederen zo laat leveren. Laatst was hetzelfde met een telefoonabonnement. Net alsof het expres gedaan wordt om te voorkomen dat klanten de producten terug kunnen sturen of van het abonnement afzien. Hebben meer mensen die ervaring of zie ik spoken? En indien ik gelijk heb, is er niet iets aan te doen? Het moet niet zo zijn dat bedrijven steeds vaker op deze manier de regels gaan omzeilen. Dan gaat een wet die bedoeld is om de consument te beschermen zich juist tegen de consument keren doordat die de producten steeds later geleverd krijgt.
Ik heb via een webwinkel een nieuwe koelkast gekocht en gelijk betaald. Via de mail kreeg ik direct een orderbevestiging. Na een week had ik nog niks van hun gehoord over de levering en besloot ik hun eens te bellen. Ik kreeg toen te horen dat ze de koelkast niet op voorraad hadden (terwijl dat op het moment dat ik de order plaatste wel was volgens hun website) en dat die aan het eind van de week binnen zou komen en dat ik dan gebeld zou worden over een afspraak te maken voor de levering. De koelkast heb ik dan dus pas na 14 dagen binnen in ontvangst. Hoe zit het met de 14 dagen bedenktijd? Gaat die in op het moment dat ik de order plaatste? Of op het moment dat de koelkast geleverd is? Of op moment dat ik betaald heb?
Het valt mij op dat het steeds vaker voorkomt dat bedrijven goederen zo laat leveren. Laatst was hetzelfde met een telefoonabonnement. Net alsof het expres gedaan wordt om te voorkomen dat klanten de producten terug kunnen sturen of van het abonnement afzien. Hebben meer mensen die ervaring of zie ik spoken? En indien ik gelijk heb, is er niet iets aan te doen? Het moet niet zo zijn dat bedrijven steeds vaker op deze manier de regels gaan omzeilen. Dan gaat een wet die bedoeld is om de consument te beschermen zich juist tegen de consument keren doordat die de producten steeds later geleverd krijgt.
-
- Berichten: 32421
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: 14 dagen bedenktijd
In deze link staat alle informatie die je nodig hebt.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd
Geen zorgen dus. Waarom sommige bedrijven zo laat leveren weet ik ook niet. Niet dat ik veel bestel via internet, maar zo ja, dan is bij mij alles best wel vlot binnen.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd
Geen zorgen dus. Waarom sommige bedrijven zo laat leveren weet ik ook niet. Niet dat ik veel bestel via internet, maar zo ja, dan is bij mij alles best wel vlot binnen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 13 dec 2019 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: 14 dagen bedenktijd
Je hebt tot 14 dagen na levering. Voor diensten geld dit vanaf het sluiten van de overeenkomst.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: 14 dagen bedenktijd
overeenkomst = aanbod + aanvaarding
-
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: 14 dagen bedenktijd
Veel webshops hebben helemaal geen voorraad. Ze bestellen pas bij de leverancier nadat de klant heeft besteld. De voorraad welke op de website stast kun je beter met een korrel zout nemen (behalve als er staat: niet op voorraad, dat klopt bijna altijd wel).
De 14 dagen gaan in op de dag van levering zoals al geschreven.
De 14 dagen gaan in op de dag van levering zoals al geschreven.
Re: 14 dagen bedenktijd
Je hebt tot 14 dagen na levering.
Je kunt nu al van je recht gebruik maken.
Je kunt nu al van je recht gebruik maken.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: 14 dagen bedenktijd
Nadat je binnen die 14 dagen hebt doorgegeven dat je annuleert heb je nog 14 dagen om het te versturen. Niet elke website werkt volgens de wet en probeert zijn eigen draai eraan te geven.
Re: 14 dagen bedenktijd
Het is vervelend dat de koelkast nog niet is geleverd, maar u hebt nu al een beetje gepland dat u de koelkast binnen 14 dagen na levering weer terug gaat sturen.
Ik koop veel op internet, zelfs een keer een koel/vriescombinatie als extra in de bijkeuken.
Zodra ik iets op internet bestel, weet ik tevoren al zo'n beetje wat ik wil hebben, doordat ik middels het modelnummer of merk naar klant-ervaringen ga zoeken. Ook winkels vergelijken en de winkelreviews vind ik belangrijk, maar ook de werking van het apparaat en de indeling. Hier ben ik soms dagen mee bezig, maar op het moment van bestellen, weet ik wat ik kan verwachten van het product en wat ik ga ontvangen. Ik ga dus nooit over 1 nacht ijs en de 14 dagen bedenktijd is voor mij niet relevant, want ik wéét wat ik bestel.
Het enige dat uiteindelijk in mijn bestelproces mis kan gaan, is dat ik een niet werkend apparaat ontvang en dat is een heel ander verhaal.
Ik merk op diverse forums dat veel mensen, zonder vooronderzoek, lukraak iets gaan bestellen en er op voorhand rekening mee houden dat het binnen 14 dagen geretourneerd mag worden.
Ook al heb je dat recht volgens de wet, persoonlijk vind ik dat een verkeerde manier van aankoop, dan kun je beter naar een stenen winkel gaan.
Ik koop veel op internet, zelfs een keer een koel/vriescombinatie als extra in de bijkeuken.
Zodra ik iets op internet bestel, weet ik tevoren al zo'n beetje wat ik wil hebben, doordat ik middels het modelnummer of merk naar klant-ervaringen ga zoeken. Ook winkels vergelijken en de winkelreviews vind ik belangrijk, maar ook de werking van het apparaat en de indeling. Hier ben ik soms dagen mee bezig, maar op het moment van bestellen, weet ik wat ik kan verwachten van het product en wat ik ga ontvangen. Ik ga dus nooit over 1 nacht ijs en de 14 dagen bedenktijd is voor mij niet relevant, want ik wéét wat ik bestel.
Het enige dat uiteindelijk in mijn bestelproces mis kan gaan, is dat ik een niet werkend apparaat ontvang en dat is een heel ander verhaal.
Ik merk op diverse forums dat veel mensen, zonder vooronderzoek, lukraak iets gaan bestellen en er op voorhand rekening mee houden dat het binnen 14 dagen geretourneerd mag worden.
Ook al heb je dat recht volgens de wet, persoonlijk vind ik dat een verkeerde manier van aankoop, dan kun je beter naar een stenen winkel gaan.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 31 okt 2010 11:22
Re: 14 dagen bedenktijd
Knap dat u denkt te weten wat mijn planning is. Dan weet u in ieder geval meer dan ik. Ik ben vooralsnog namelijk helemaal niet van plan om de koelkast terug te sturen.
Ik vraag me wel af waarom u denkt dat mensen op uw ongevraagde mening zitten te wachten? Of dat u denkt dat mensen behoefte hebben aan een preek van u? De reactie van u is dan ook van geen enkele toegevoegde waarde en vervuilt het forum alleen maar. Beste verwijdert u die dan ook weer.
De overige reacties waren wel allemaal goede antwoorden op mijn vraag, waar ik iets mee kan. Feiten en geen persoonlijke meningen over denkbeeldige aannames van niet relevante zaken.
Iedereen bedankt daarvoor. Voor nu weet ik genoeg en mag voor mij het forum op slot. De discussie is voor mij nu gesloten.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: 14 dagen bedenktijd
Gelukkig deelde u niet uw eigen ongevraagde mening en trok u allemaal onjuiste conclusies.doemaarwat schreef: ↑15 dec 2019 17:42Ik vraag me wel af waarom u denkt dat mensen op uw ongevraagde mening zitten te wachten? Of dat u denkt dat mensen behoefte hebben aan een preek van u? De reactie van u is dan ook van geen enkele toegevoegde waarde en vervuilt het forum alleen maar. Beste verwijdert u die dan ook weer.
doemaarwat schreef: ↑13 dec 2019 17:01Net alsof het expres gedaan wordt om te voorkomen dat klanten de producten terug kunnen sturen of van het abonnement afzien. Hebben meer mensen die ervaring of zie ik spoken? En indien ik gelijk heb, is er niet iets aan te doen? Het moet niet zo zijn dat bedrijven steeds vaker op deze manier de regels gaan omzeilen. Dan gaat een wet die bedoeld is om de consument te beschermen zich juist tegen de consument keren doordat die de producten steeds later geleverd krijgt.
Lady1234
en Theotrucker
vinden dit leuk
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: 14 dagen bedenktijd
Huh, wie heeft de sleutel van het forum?
Re: 14 dagen bedenktijd
witte angora
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: 14 dagen bedenktijd
Het gebruik op dit forum van het woordje huh wordt sterk afgeraden. Het lokt emotionele reacties uit bij sommige forumleden.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: 14 dagen bedenktijd
Oprechte verontwaardiging mag toch wel?
-
- Berichten: 12805
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: 14 dagen bedenktijd
Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant komen, mits iets anders is aangegeven. In uw voorbeeld van de koelkast die niet terug hoeft zou dat wel een flinke kostenpost kunnen zijn. Het is immers geen pakje die je voor €6,95 bij een PostNL punt kan afgeven.
Re: 14 dagen bedenktijd
Vast gefeliciteerd en veel geluk met uw nieuwe koelkast!
Re: 14 dagen bedenktijd
Dit moet zijn: mits aangegeven dat de kosten van retour voor de koper. De verkoper moet aangeven dat de kosten retour voor de koper zijn en anders zijn de kosten voor de verkoper.NeoDutchio schreef: ↑15 dec 2019 19:56Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant komen, mits iets anders is aangegeven.
-
- Berichten: 12805
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: 14 dagen bedenktijd
Je hebt gelijk, ik dacht altijd dat de kosten altijd voor de klant waren. Maar dus alleen als het kenbaar gemaakt is. In de herkansing:alfatrion schreef: ↑15 dec 2019 21:36Dit moet zijn: mits aangegeven dat de kosten van retour voor de koper. De verkoper moet aangeven dat de kosten retour voor de koper zijn en anders zijn de kosten voor de verkoper.NeoDutchio schreef: ↑15 dec 2019 19:56Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant komen, mits iets anders is aangegeven.
Wellicht als nutteloze aanvulling, hou er wel rekening mee dat bij herroeping de kosten van terug sturen voor rekening van de klant kan komen. Of het zo is moet de verkoper vooraf vermelden.
Moneyman
, moederslink
, alfatrion
en Lady1234
vinden dit leuk
Re: 14 dagen bedenktijd
Dit is een compromis uit Europa. De winkeliers waren er op tegen om de kosten te dragen van retour, maar de commissie wilde dat wel. Het compromis is de informatieplicht.
NeoDutchio
vindt dit leuk