LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
moederslink

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Deze kippen hebben in ieder geval een beter leven gehad .
De manier van slachten zal hetzelfde zijn.
Die barstensvolle megastallen met tienduizenden opgehokte en opgeplofte kippen, het is mij een gruwel 😢

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

"een beter leven". Beter dan wat? Deughmenschen mogen ophouden met anderen hun wil op te leggen. 18 kippen per vierkante meter is " een beter leven" dan 22 kippen per vierkante meter? Welke gek gelooft dat? Ik iig niet. De regelgeving omtrent het houden van pluimvee is zo streng, dat "vrije uitloop" kippen houden een godsvermogen kost en een kipfiletje duurder wordt dan een Wagyu-steak. Eieren rapen is dan arbeidsintensief, gerelateerd aan regelgeving, waardoor 1 ei ongeveer €1,50 gaat kosten in de winkel.
Ik kots inmiddels van die linkse groene gekken. Alles kan tegenwoordig maar de politiek in. Bah.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wist je dat er ook rechtse groene gekken zijn? "Groen" is namelijk niet het exclusieve domein van "Links".

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Revoked schreef:
15 dec 2019 17:18
"een beter leven". Beter dan wat? Deughmenschen mogen ophouden met anderen hun wil op te leggen. 18 kippen per vierkante meter is " een beter leven" dan 22 kippen per vierkante meter? Welke gek gelooft dat? Ik iig niet.
Volgens mij wordt jou helemaal niet een wil opgelegd. Het enige wat ik benoem is dat ik het irritant vind wanneer AH als zogenaamd 'alle' varianten in de bonus zijn, daar vaak in kleine lettertjes een uitzondering voor biologisch onder staat. Ik dring daarmee helemaal niemand iets op, maar ik vind het wel bijzonder dat AH met zulke bonus acties mensen meer richting bio-industrie lokt.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Grappig. Ik doelde totaal niet op jou. Meer de vega-lobby in het algemeen.
Verder is de "betere kip" van AH nog steeds een plofkip, maar dan 1 minder per vierkante meter. Leuk om te zien dat de marketing zijn werk doet èn dat er mensen zijn die daarmee denken goed bezig te zijn voor de fauna.
Het draait altijd om geld. Om echt goed bezig te zijn voor dier+natuur moet het hele monetaire stelsel op de schop. Dàt is namelijk "man-made" en zorgt voor erg veel vervuiling, in de ruimste zin des woords.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Revoked schreef:
15 dec 2019 23:37
Grappig. Ik doelde totaal niet op jou. Meer de vega-lobby in het algemeen.
Verder is de "betere kip" van AH nog steeds een plofkip, maar dan 1 minder per vierkante meter. Leuk om te zien dat de marketing zijn werk doet èn dat er mensen zijn die daarmee denken goed bezig te zijn voor de fauna.
Grappig, want volgens mij heeft de vega-lobby weinig te maken met biologische of andere varianten van kip. En ik heb geen idee wat die 'nieuwe kip' van AH te maken heeft met biologische kip of een beter leven dat die biologische kip al dan niet heeft.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar Revoked heeft wel gelijk. Op alle fronten draait het in onze wereld om geld-geld-meer-meer. De reden dat klimaattoppen niet het gewenste resultaat opleveren en men bij de stikstof kwestie de snelwegen, het vliegverkeer en de industrie grotendeels buiten schot laat.

Van de week een boze boer op TV: hij had net in 70 extra stallen geïnvesteerd. Hoe je op het idee komt terwijl de boeren al 50 jaar weten dat er een stikstofprobleem is, begrijp ik niet zo goed. Wat wél duidelijk is, is dat de beste man ondanks goedbedoelende vegetariërs echt niet van plan is om minder vlees te gaan produceren, eerder meer, meer, meer.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
15 dec 2019 22:57
Revoked schreef:
15 dec 2019 17:18
"een beter leven". Beter dan wat? Deughmenschen mogen ophouden met anderen hun wil op te leggen. 18 kippen per vierkante meter is " een beter leven" dan 22 kippen per vierkante meter? Welke gek gelooft dat? Ik iig niet.
Volgens mij wordt jou helemaal niet een wil opgelegd. Het enige wat ik benoem is dat ik het irritant vind wanneer AH als zogenaamd 'alle' varianten in de bonus zijn, daar vaak in kleine lettertjes een uitzondering voor biologisch onder staat. Ik dring daarmee helemaal niemand iets op, maar ik vind het wel bijzonder dat AH met zulke bonus acties mensen meer richting bio-industrie lokt.
Of het simpele feit dat een vegetarische hamburger duurder is dan eentje van koe? Daar zou een overheid wel wat in kunnen doen, bijvoorbeeld met de BTW ofzo.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ai, de kiloprijs van de vegetarische is exact het dubbele van de 'echte'. Dat schiet niet echt op nee.

witte angora

mh73 schreef:
16 dec 2019 08:22

Van de week een boze boer op TV: hij had net in 70 extra stallen geïnvesteerd. Hoe je op het idee komt terwijl de boeren al 50 jaar weten dat er een stikstofprobleem is, begrijp ik niet zo goed. Wat wél duidelijk is, is dat de beste man ondanks goedbedoelende vegetariërs echt niet van plan is om minder vlees te gaan produceren, eerder meer, meer, meer.
Dan kan hij meer exporteren naar China. Of Oost-Europa, of waar het ook allemaal heen gaat. Hij zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen zijn vleesfabriek in China neer te zetten. Goedkopere grond, goedkopere arbeiders, en het vlees hoeft niet meer de halve wereld over, Maar ja, Chinees leren is ook niet zo wat.

In ieder geval: als je zoveel kan investeren, valt het met die verschrikkelijk lage inkomens van de boeren nog wel mee.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Rabo rood , in de goot, ja, zij willen geld uitlenen en adviseren en verdienen aan 't werk van de Boer!

witte angora

Het probleem heet in feite 'economie'. De economie moet vooral groeien en groeien. Maar dat kan alleen maar als er meer kilometers gemaakt worden om meer mensen en meer goederen te transporteren.

Het streven zou eigenlijk moeten zijn: minder economie. Ieder jaar een procentje of 5 er af, in plaats van een paar procent erbij. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt met het klimaat.

Ondertussen kun je als eenling best wel wat doen om die economie wat te temperen: probeer je ecologische voetafdruk te verkleinen. Als iedereen dat doet, stopt de groei vanzelf.

witte angora

Waarom typeer je een gezonde aarde met een gezonde maatschappij als een teletubbie land? In het bos ben ik nog nooit een teletubbie tegengekomen, of iets wat er op lijkt. Op het strand of in de zee ook niet.

mh73

witte angora schreef:
16 dec 2019 10:03
Waarom typeer je een gezonde aarde met een gezonde maatschappij als een teletubbie land? In het bos ben ik nog nooit een teletubbie tegengekomen, of iets wat er op lijkt. Op het strand of in de zee ook niet.
Hij zal meer doelen op de vergelijking met een sprookjesachtig paradijs: het ziet er prachtig uit maar het gaat nooit gebeuren.

Zolang landen bestuurd worden door lieden die een prima salaris hebben, maar dat extra wachtgeld en die extra reiskostenvergoeding of extra tegemoetkoming er toch graag bovenop hebben, naast alle andere goedbetaalde bijbaantjes, gaan maatregelen die in plaats van meer-meer-meer een tikje minder tot gevolg hebben, er echt niet komen.

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova »

De veelvuldige en met steeds weer dezelfde fanatieke bewoordingen (drammen, door de strot rammen, onjuist overigens) herhaalde reacties tegen de stelling, geven naar mijn idee meer aan dat daarmee een innerlijke strijd wordt gevoerd dan dat het tegen de stelling op zich is. Het kan volgens mij namelijk gewoonweg niet worden ontkend dat het eten van vlees (biologisch even ter zijde, want dat klopt ook niet altijd) momenteel neerkomt op het steunen van veel ONNODIG dierenleed.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
16 dec 2019 09:08
mh73 schreef:
16 dec 2019 08:22

Dan kan hij meer exporteren naar China. Of Oost-Europa, of waar het ook allemaal heen gaat. Hij zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen zijn vleesfabriek in China neer te zetten. Goedkopere grond, goedkopere arbeiders, en het vlees hoeft niet meer de halve wereld over, Maar ja, Chinees leren is ook niet zo wat.

In ieder geval: als je zoveel kan investeren, valt het met die verschrikkelijk lage inkomens van de boeren nog wel mee.
Mwoa, als je een zakelijke lening krijgt op basis van ruimte in je vergunning, en de overheid bedenkt zeg dat alle veehouders die ruimte in moeten leveren om de groei te temperen van de branche, dan heb je wel een serieus probleem met je bedrijfsvoering. En veruit de meeste boerengezinnen wonen op het bedrijf, dus bij een faillissement zijn die ook meteen hun onderdak kwijt.

Net als op meer plekken in het bedrijfsleven, zijn het bij de boeren de middelgrote bedrijven die knel zitten. Die hebben niet genoeg commercieel vlees op de botten om de intensivering van de benodigde investeringen bij te kunnen benen, maar ze zijn wel volledig afhankelijk van het bedrijf, itt kleinere boeren die er zeg een camping bij hebben voor extra inkomsten.

Net als met meer dingen, zijn er hier ook meerdere actoren verantwoordelijk, de overheden met matig beleid, de boeren die het gaspedaal vol zijn blijven intrappen na invoering van het PAS, terwijl toen echt al wel duidelijk was dat dit niet houdbaar ging zijn, de grote banken die alleen groei financieren, maar niet een transitie naar een duurzamere vorm van landbouw/veeteelt, en ook wij, de consumenten, die het vertikken om ons gedrag substantieel aan te passen. (wij geven aan ons eten zo ongeveer het minste pp uit van alle EU inwoners)

mh73

Oblomova schreef:
16 dec 2019 10:41
De veelvuldige en met steeds weer dezelfde fanatieke bewoordingen (drammen, door de strot rammen, onjuist overigens) herhaalde reacties tegen de stelling, geven naar mijn idee meer aan dat daarmee een innerlijke strijd wordt gevoerd dan dat het tegen de stelling op zich is. Het kan volgens mij namelijk gewoonweg niet worden ontkend dat het eten van vlees (biologisch even ter zijde, want dat klopt ook niet altijd) momenteel neerkomt op het steunen van veel ONNODIG dierenleed.
Die hoofdletters komen inderdaad helemaal niet drammerig over.

Die kip in de supermarkt is toch al dood en wordt echt niet levend als ik hem niet koop. Er ligt momenteel meer vlees in de supermarkt dan ooit! Die kleine 5 procent van de bevolking die nu vegetarisch eet, gaat dat dierenleed echt niet verminderen, sterker nog, wanneer er minder vlees gegeten wordt zal men krampachtig proberen om vlees nog aantrekkelijker te maken door nog goedkoper te kunnen leveren of andere afzetmarkten te zoeken. Dat levert misschien nog wel juist veel meer dierenleed op.

Wil je echt een vuist maken dan zul je drastische maatregelen moeten nemen. Zet een actiegroep op een blokkeer de slachthuizen. Ga demonstreren. Huur kraampjes op braderieën en geef voorlichting.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toch grappig dat in dit topic de oplossing van "boven" (NL, Europees, wereldwijd) moet komen met dwingende voorschriften die diep ingrijpen in de economie. Maar zodra een (hogere) overheid iets probeert te regelen, klaagt iedereen ook steen en been. Moet het aan de markt overgelaten worden, of val er toch iets te zeggen voor een geleide economie?
Als ik het niet doe, doet een ander het wel. Als ik iets doe, heeft dat toch geen effect. Verdringen. In slaap sussen. Zzz.

Wat het beperken of bestrijden van dierenleed betreft, lijkt geen vlees eten me een mooi begin voor wie dat wil. Wie het niet wil, doet het gewoon niet.

Oblomova

Ongelezen bericht door Oblomova »

Het is natuurlijk wel makkelijk om weer met andere ontkenningen (dat deze oproep iets zou helpen, terwijl het me nog altijd beter lijkt dan niets doen, met meer dan 3000 weergaves en een langduriger discussie dan de meeste andere onderwerpen) te komen en een berg aan opdrachten als enige andere oplossing, die ook nog eens niet voor iedereen uitvoerbaar zijn.

Ga vooral lekker door met vlees eten, van dieren die daarvoor hun hele leven op de pijnbank mochten liggen door een industrie (en ontkenners) die dat niets uitmaakt. Ik hoef er iig geen hap meer van.

Alvast een fijne volgevreten kerst!

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou al mooi zijn als je je bewust bent van het dierenleed dat er achter zit , dieren(onwelzijn) gaan mij zeer aan het hart . De mensheid brengt deze planeet naar de gallemiezen , niet de dieren.
Er is niets " natuurlijks " aan deze intensieve manier van veehouderij en kippenfokkerij.
Boeren blijven investeren , de vraag ( handel___geld ) blijft onverminderd groot.
De export van vlees is sky-high , meer dan 80 % wordt geëxporteerd , er zal niets veranderen.
Boeren ontkennen de uitstoot van hun bedrijf en bagatelliseren deze uitstoot en bouwen nóg grotere stallen , weliswaar met wat mogelijke aanpassingen , maar tóch....$$$$$$

Gesloten