moederslink schreef: ↑16 dec 2019 12:04
De politiek gaat niet meewerken is mijn inschatting , de booming economie heeft prioriteit.
Zo zwart/wit zie ik het niet, maar nog geen enkele one-issue partij heeft een serieuze lans kunnen breken voor het one-issue waar ze hun bestaan aan ontleden. Dus ik denk ook niet dat dat hier gaat gebeuren, recent nog bij de PvdD, waar dit onderwerp numero uno is. Een groep binnen de partij die voorstelden om zich met z'n allen wat breder te oriënteren, want heej, er komt meer voorbij in de 2e kamer dan alleen het welzijn van dieren, werd bij de benen afgezaagd, en en-passant werd de voorzitter die deze discussie ook wel zag zitten, subiet ontslagen. Zo kom je als kiezer op hen ook van een koude kermis thuis, want ze zijn naar mijn mening zó niet op hun effectiefst.
Maar goed, net als altijd, gaat het één van twee kanten op, of de dierwelzijnskant want je bent een monster als je dierenlijken graag op de BBQ gooit. Hier kan je alleen voor of tegen zijn, want een varken een beetje slachten voor de karbonades kan niet. Of het gaat de milieu kant op, waar veel meer een grijs gebied in zit. Wat minder vlees eten kan ook al helpen, en een transitie is altijd makkelijker dan keihard meteen stoppen.
Maar goed, het is onderdeel van een groter systeem, met grote bedrijven, die effectief kunnen lobbyen. Zo is Mcdonalds geel-groen ipv geel-rood geworden, en liggen er zakjes worteltjes, maar blijft hun omzet meer dan intact, waardoor de ontbossing in Zuid-Amerika geen procentje minder is geworden. Dáár is de grote winst te halen, maar goed, dan moet je als politiek tegen machtige lobbies in gaan.