LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn de regels of wetgeving voor de EPV-vergoeding en andere zaken bij een huurhuis ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
theodorus1954

Wat zijn de regels of wetgeving voor de EPV-vergoeding en andere zaken bij een huurhuis ?

Ongelezen bericht door theodorus1954 »

Wat zijn de regels of wetgeving voor de EPV-vergoeding bij een huurhuis ?
Wat schrijft de wet voor aan woningbouw-corporaties naar aanleiding van het ombouwen van sociale eengezinswoningen naar nul-op-meter-woning ?
En hoe is de EPV-vergoeding opgebouwd ?
En hoe is de schade geregeld voor de huurder, als gordijnen en dergelijke te kort en/of te smal worden, omdat de maten van de ramen en deuren worden gewijzigd ?
Met bovenstaande vragen beland je in Nederland werkelijk in NIEMANDSLAND en dat terwijl de overheid informatie-plichtig is!
Ik heb hier de overheid op de desbetreffende websites aangeschreven met deze vragen, maar NIEMAND schijnt de verantwoording op zich te willen nemen om dit zonder moeilijke taal uit te leggen.
Deze vragen zijn destijds door geschoven vanaf Den Haag (waar de wetgeving van de EPV-vergoeding is bepaald) naar de huur-commissie en heb sindsdien niets meer vernomen van de overheid !
Kan hier in Nederland iemand een deskundig niet al te moeilijk antwoord op geven ?
In Maart 2020 wordt mijn woning omgebouwd en wil eigenlijk weten waar ik aan toe ben.
Laatst gewijzigd door theodorus1954 op 16 dec 2019 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Re: Wat zijn de regels of wetgeving voor de EPV-vergoeding en andere zaken bij een huurhuis ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zo moeilijk is dat toch niet? De lasten mogen netto niet stijgen. Je gaat minder energie verbruiken, de EVP mag maximaal dat bedrag worden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Er is ook een maximum vastgesteld:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Voor je ramen en kozijnen: daar geldt de gebruikelijke vergoeding voor.

theodorus1954

Re: Wat zijn de regels of wetgeving voor de EPV-vergoeding en andere zaken bij een huurhuis ?

Wat wordt verstaan onder de gebruikelijke vergoeding ? Is dat dan nieuw-waarde of gebruikt-waarde ?
Mag de woningcorporatie dan de epv-vergoeding op € 97,- instellen voor het eerste aanvangsjaar ?
Ik heb een contract van 5 jaar vast, dat in februari 2020 afloopt en de woningbouwcorporatie verbiedt mij om het contract te verlengen met mijn energie-leverancier.
Laatst gewijzigd door theodorus1954 op 16 dec 2019 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zouden de ramen groter worden?

Als u een EPV vergoeding moet betalen, mag u maar een beetje duurder uit zijn.

Maar toets het eens in op Google en u kunt er veel over lezen.

theodorus1954

"Waarom zouden de ramen groter worden?
Als u een EPV vergoeding moet betalen, mag u maar een beetje duurder uit zijn.
Maar toets het eens in op Google en u kunt er veel over lezen."
De meeste sites zijn in onbegrijpelijke taal met moeilijke termen beschreven !
Over schade aan huurder wordt met geen woord gerept als de ramen (veranderende maten) groter worden, want dan mag de huurder er schijnbaar voor op draaien.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U krijgt wellicht driedubbel glas of zo, maar daar worden de ramen toch niet groter van.

En als u de regeling niet snapt, vraag dan om een voorlichtingsavond door de WBV.

Meestal hebben WBV’ een bewonerscommissie, vraag daar eens na.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 16 dec 2019 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Krijgt u dan geen vaste onkostenvergoeding voor de verduurzaming van uw woning? Ik krijg 250 euro als compensatie voor alles. Dit is een vast eenmalig "niet zeuren" bedrag dat iedereen hier krijgt van de verhuurder. Uw veronderstelling dat hier specifieke wet- en regelgeving voor is, is onjuist.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

theodorus1954 schreef:
16 dec 2019 18:24
Wat wordt verstaan onder de gebruikelijke vergoeding ? Is dat dan nieuw-waarde of gebruikt-waarde ?
Mag de woningcorporatie dan de epv-vergoeding op € 97,- instellen voor het eerste aanvangsjaar ?
Ik heb een contract van 5 jaar vast, dat in februari 2020 afloopt en de woningbouwcorporatie verbiedt mij om het contract te verlengen met mijn energie-leverancier.
Je komt nu ineens met nieuwe informatie...

Of die 97 euro redelijk is hangt van meerdere factoren af. De wbv kan je precies vertellen hoe het bedrag berekend is. Waarom vraag je hen niet hoe of wat?

Een verbod om een contract te verlengen zal wel meevallen. Alleen, als je het verlengt, krijg je, op het moment dat je onder een andere regeling valt, een opzegboete. Die kan behoorlijk in de papieren lopen. Ik veronderstel dat je binnenkort geen gasaansluiting meer hebt? Dan zit daar dus het probleem.

Wat al eerder is gezegd: als er een bewonersavond komt, ga daar naar toe, of vraag of er een georganiseerd kan worden. Is er misschien een instantie die jullie verder kan helpen? Huurdersbelangen of zoiets?

theodorus1954

Ruw gezegd, wordt ik als huurder in een onwillige positie gewerkt en heb ik als huurder alles te accepteren wat de WBV mij aanbiedt.
Zoiets als met de rug tegen de muur:
Zo had mijn verhuurder mij een voorstel gedaan voor een nieuwe douche.
Na het zetten van de handtekening voor de goedkeuring kreeg ik te horen van de verhuurder,
dat de nieuwe douche niet door kon gaan omdat de bestaande douche nog maar 7 jaar oud was.
Verder stuurt de verhuurder alles via e-mail en niet rechtstreeks in zwart-wit op papier.
Daarom is het vertrouwen met de WBV op een redelijk goede afloop nu op een dwaalspoor belandt !

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Ik snap eigenlijk het issue hier niet direct. Je gaat dus naar een NoM woning, dat zou een enorme sprong in comfort moeten betekenen tegenover een gemiddeld Nederlands woonhuis. Bij gelijkblijvende lasten zou je daar juist zeer blij mee moeten zijn.

Verder is een e-mail of iets op papier eigenlijk gelijk aan elkaar, beide is schriftelijk te noemen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

theodorus1954 schreef:
16 dec 2019 19:25
Ruw gezegd, wordt ik als huurder in een onwillige positie gewerkt en heb ik als huurder alles te accepteren wat de WBV mij aanbiedt.
Tja, dat is wel waar het op neer komt inderdaad. Het huis is dan ook eigendom van de WBV en wat betreft onderhoud en renovatie heeft u niet de volledige vrije hand maar heeft u (deels) te slikken wat u door de wbv wordt aangeboden.
theodorus1954 schreef:
Zo had mijn verhuurder mij een voorstel gedaan voor een nieuwe douche.
Na het zetten van de handtekening voor de goedkeuring kreeg ik te horen van de verhuurder,
dat de nieuwe douche niet door kon gaan omdat de bestaande douche nog maar 7 jaar oud was.
Tja, niet netjes nee. Dit hadden ze vooraf ook kunnen weten alvorens u de handtekening zette.
theodorus1954 schreef:
Verder stuurt de verhuurder alles via e-mail en niet rechtstreeks in zwart-wit op papier.
Daarom is het vertrouwen met de WBV op een redelijk goede afloop nu op een dwaalspoor belandt !
Wat is er niet goed afgelopen dan? U zou een nieuwe douche krijgen maar dat ging niet door omdat de huidige nog te nieuw was. En omdat de wbv alles per mail stuurt is de wbv opeens onbetrouwbaar? Vreemde conclusie. U communiceert nu ook hier op een forum, niets mis mee, wees blij dat ze het zo doen, scheelt in de kosten en is beter voor het milieu.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Via E mail en alles bewaren, ik weet hoeveel klachten er zijn over Post NL & Sandd.
Ook geen druk, papier, envelop en porto kosten!

Verder de ramen, kleiner betekende gaten dicht maken, maar grotere, de kozijnen zijn vaak iets dikker en steviger voor HR+++ glas, dus iets grotere zou kunnen.
En heeft U al in eerdere projecten gekeken? In mijn woonplaats kwamen er nieuwe kozijnen in oude gat, muur isolatie + kozijnen... en de maat verschillen waren vooral binnen paar cm... en alle wisten het langere tijd vooraf.

Als U een bonnetje van minder als 5 jaren oud heeft van wat U betaalde is versnelde afschrijf Claim mogelijk,
Van reeds uitgevoerde renovatie, waarbij ze ook Keukens en Badkamers aangepast hebben bleek dat hoewel de totale Huur hoger werd de kosten flink gedaald zijn totaal.

Wel een probleem, de energie leverancier bleef oude cijfers gebruiken en vele werden gedwongen oude voorschot te betalen!
Zoek dus een aanbieder waarbij je zelf het voorschot bedrag kunt aanpassen, en niet zomaar een leverancier!
Omdat Energie leveranciers tot 3 jaren terug keken zou je pas in 2024 het juiste voorschot krijgen!

Ik heb mijn eigen koophuis ook Geïsoleerd, en kreeg omdat ik elk jaar minder gebruikte als daarvoor en het over 4 jaren uitvoerde ook 5 jaren lang telkens een te hoog voorschot aangeboden op de afgelopen 3 jaren.... en de goedkoopste aanbieder was erg lastig...
die weigerde meer dan 10% lager te gaan!

Gesloten