Pieter678 schreef: ↑05 feb 2020 18:28
@berndv: Hartelijk dank voor uw reactie.
Graag gedaan. Vooropgesteld dat ik geen juridische achtergrond heb, behalve de kennis die ik hier op het forum heb opgedaan, moet ik het met gewoon verstand doen, dus of mijn analyse juist is, kan ik ook zeker niet garanderen.
Pieter678 schreef: ↑05 feb 2020 18:32
En inderdaad staat dit in artikel 16 ook genoemd. Alleen: artikel 16 wordt aangeroepen in geval van een ongebruikelijke transactie. Waarom dat m.i. op ons niet van toepassing is heb ik reeds beargumenteerd.
Ik denk dat dit het punt is waarop ik van mening met u verschil, en de bank vermoedelijk ook. Het lastige is dat als ik kijk naar wat gedefinieerd wordt als ongebruikelijke transactie de wet geen vast kader geeft. Hiervoor wordt namelijk verwezen naar artikel 15, welke aangeeft dat bij algemene maatregel van bestuurd hiervoor indicatoren worden vastgesteld.
Daarbij is artikel 16 het artikel dat bepaalt dát een instelling een dergelijke transactie moet melden bij de fiod, maar dan komen we weer terug bij het beginpunt, om te bepalen of de transactie als ongebruikelijk bestempeld móét worden, moet de herkomst van de transactie onderzocht worden.
Dat is tenminste hoe ik het lees. Maar zoals gezegd, ik ben geen jurist. Waarschijnlijk zullen we het ook niet eens gaan worden, en dat vind ik ook geen probleem.