LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
"Dorpen en ook sommige woonwijken van steden zijn steeds slechter bereikbaar met het openbaar vervoer. Dat zegt OV Ombudsman Bram Hansma. Volgens hem geven ov-bedrijven en de overheid, als opdrachtgever, de voorkeur aan het versterken en verbeteren van grote doorgaande buslijnen. [...] met luxere bussen [...]."
en verder:
"Bij deze ontwikkeling wordt volgens hem onvoldoende geluisterd naar de reizigers."
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... et-het-ov/
Is dat echt een kwestie van 'onvoldoende luisteren naar de reizigers'?
Volgens mij is dit gewoon een staaltje van de overheid die luxe boven bereikbaarheid stelt, en die er bewust niet is voor een deel van de bevolking, in dit geval voor wie niet in (binnen)steden woont en geen auto heeft.
Dat is gewoon een keuze!
Het is ook geen Openbaar vervoer meer te noemen als het zo'n onderscheid maakt in wie er wel en niet gebruik van kunnen maken.
en verder:
"Bij deze ontwikkeling wordt volgens hem onvoldoende geluisterd naar de reizigers."
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... et-het-ov/
Is dat echt een kwestie van 'onvoldoende luisteren naar de reizigers'?
Volgens mij is dit gewoon een staaltje van de overheid die luxe boven bereikbaarheid stelt, en die er bewust niet is voor een deel van de bevolking, in dit geval voor wie niet in (binnen)steden woont en geen auto heeft.
Dat is gewoon een keuze!
Het is ook geen Openbaar vervoer meer te noemen als het zo'n onderscheid maakt in wie er wel en niet gebruik van kunnen maken.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Misschien wel nuttig om dan ook een link naar dat rapport te geven, dan weten we precies waar we het over hebben.
https://www.ovombudsman.nl/wp-content/u ... Q42019.pdf
https://www.ovombudsman.nl/wp-content/u ... Q42019.pdf
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Dit is ook de reden waarom er in vele dorpen meer rijbewijzen per adres zijn dan in grote steden met vele bussen en Trams.
En als mensen ouder worden vaak van dorpen naar de steden trekken, kleinere woning en meer voorzieningen.
Voor elke mensen in Dorpen waar reeds vele een eigen auto hebben is een Bus nooit rendabel, Kip & Ei verhaal dus door eerst op de bus tijden te bezuinigen en dan maar helemaal laten vervallen.
En als mensen ouder worden vaak van dorpen naar de steden trekken, kleinere woning en meer voorzieningen.
Voor elke mensen in Dorpen waar reeds vele een eigen auto hebben is een Bus nooit rendabel, Kip & Ei verhaal dus door eerst op de bus tijden te bezuinigen en dan maar helemaal laten vervallen.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Volgens mij is de trend inderdaad dat het meeste OV niet meer op iedere straathoek stopt, maar dat ze minder stops hebben om de reistijd enigszins normaal te houden. En zo een goed alternatief te bieden. Als je een buslijn hebt die overal stopt, en zo een uur over 15 kilometer doet, dan zal het gros van de mensen die lijn namelijk links laten liggen.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Nog erger, zag jarenlang een bus met 0 stops rijden, alleen in de spits altijd te laat wegens volle bak, en de rest van dag leeg!
-
- Berichten: 32524
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Nou... in sommige gebieden wordt het wel erg schraal. Momenteel ben ik met het laatste stuk van het Westerborkpad bezig. Het liefste zou ik het na Hoogeveen zo doen: Hoogeveen-Wijster (21 km), en dan Wijster-Hooghalen (17 km), want dat is praktisch het eindpunt van het Westerborkpad. Dan zou ik op de laatste dag alle tijd hebben voor de laatste 4 kilometers, en alles op me in kunnen laten werken. Inmiddels zijn de berichten dat er in Wijster geen enkele bus meer stopt. Als dat klopt wordt het dus 28 kilometer aaneengesloten doortippelen van Hoogeveen naar Beilen, en daarna de laatste 13 kilometer vanaf Beilen naar het herinneringscentrum. Meer mensen hebben aangegeven daar tegenaan te lopen.
En zo zijn er wel meer routes dat je denkt: 'hier stopt een bus', maar mooi niet.
Was ook met het Pelgrimspad, kom je vanaf de Loonse en Drunense duinen, denk je halverwege het 'Ommetje De Brand' de bus te kunnen pakken, mooi niet. Die rijdt niet meer in het weekend. Moet je nog een paar kilometer verder naar het dorp. En dat weer terug om de route te vervolgen.
Dat er een kosten-baten analyse is snap ik, ik heb ook een aantal keren van een belbus gebruik moeten maken, of van een klein busje dat nog wel volgens dienstregeling reed, maar waar volgens de chauffeur maar zelden iemand meerijdt, op dat tijdstip.
Wat wijsheid is? Ik weet het niet. In Noord-Holland is het goed geregeld: bij de halte vind je een telefoonnummer, dat vind je overigens ook op internet. Dat kun je bellen, met een half uurtje is er een busje/taxi, zonder dienstregeling, die je brengt waar je wezen moet. Dat vind ik wel prettig.
In Vierhouten was het een ander verhaal: er zou een bus volgens de dienstregeling moeten rijden, maar op zondag rijdt die niet zomaar. Die moet je via internet 'bestellen' (telefonisch doen ze niet aan, en zeker niet op zondag), en dan komt hij keurig volgens dienstregeling binnen twee uur voor je snufferd. Als je dat niet weet, omdat de informatie op internet onvolledig is, dan sta je dus voor een halte waar niks komt, en als je geen smartphone hebt of een ander toestel waarmee je via internet iets kunt regelen, dan kun je er blijven staan tot maandagochtend. Of bijna 7 kilometer terug lopen naar Nunspeet. Dat vond ik niet zo'n succes nee.
Voor OV-bedrijven zal het best een uitdaging zijn om dit soort lijnen nog een beetje rendabel te exploiteren. En misschien zit dat er gewoon niet meer in.
En zo zijn er wel meer routes dat je denkt: 'hier stopt een bus', maar mooi niet.
Was ook met het Pelgrimspad, kom je vanaf de Loonse en Drunense duinen, denk je halverwege het 'Ommetje De Brand' de bus te kunnen pakken, mooi niet. Die rijdt niet meer in het weekend. Moet je nog een paar kilometer verder naar het dorp. En dat weer terug om de route te vervolgen.
Dat er een kosten-baten analyse is snap ik, ik heb ook een aantal keren van een belbus gebruik moeten maken, of van een klein busje dat nog wel volgens dienstregeling reed, maar waar volgens de chauffeur maar zelden iemand meerijdt, op dat tijdstip.
Wat wijsheid is? Ik weet het niet. In Noord-Holland is het goed geregeld: bij de halte vind je een telefoonnummer, dat vind je overigens ook op internet. Dat kun je bellen, met een half uurtje is er een busje/taxi, zonder dienstregeling, die je brengt waar je wezen moet. Dat vind ik wel prettig.
In Vierhouten was het een ander verhaal: er zou een bus volgens de dienstregeling moeten rijden, maar op zondag rijdt die niet zomaar. Die moet je via internet 'bestellen' (telefonisch doen ze niet aan, en zeker niet op zondag), en dan komt hij keurig volgens dienstregeling binnen twee uur voor je snufferd. Als je dat niet weet, omdat de informatie op internet onvolledig is, dan sta je dus voor een halte waar niks komt, en als je geen smartphone hebt of een ander toestel waarmee je via internet iets kunt regelen, dan kun je er blijven staan tot maandagochtend. Of bijna 7 kilometer terug lopen naar Nunspeet. Dat vond ik niet zo'n succes nee.
Voor OV-bedrijven zal het best een uitdaging zijn om dit soort lijnen nog een beetje rendabel te exploiteren. En misschien zit dat er gewoon niet meer in.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Het gaat dan vaak om buslijnen wat nauwelijks mensen gebruik van maken/maakten. De grootste impact is dan voor scholieren, vandaar dat zulke bussen vaak nog wel op schooldagen reizen.witte angora schreef: ↑19 feb 2020 21:09Nou... in sommige gebieden wordt het wel erg schraal. Momenteel ben ik met het laatste stuk van het Westerborkpad bezig. Het liefste zou ik het na Hoogeveen zo doen: Hoogeveen-Wijster (21 km), en dan Wijster-Hooghalen (17 km), want dat is praktisch het eindpunt van het Westerborkpad. Dan zou ik op de laatste dag alle tijd hebben voor de laatste 4 kilometers, en alles op me in kunnen laten werken. Inmiddels zijn de berichten dat er in Wijster geen enkele bus meer stopt. Als dat klopt wordt het dus 28 kilometer aaneengesloten doortippelen van Hoogeveen naar Beilen, en daarna de laatste 13 kilometer vanaf Beilen naar het herinneringscentrum. Meer mensen hebben aangegeven daar tegenaan te lopen.
Overigens hebben ze voor zulke plaatsen ook hub taxi's bedacht. Dan betaal je iets meer dan in de bus, maar het is niet dramatisch duur. Van Wijster naar station Beilen is dat ongeveer 5 euro.
-
- Berichten: 32524
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Interessant, het alternatief. Ik heb er even naar gekeken, maar Wijster kan ik (nog) niet vinden op de verschillende sites, dat is wel jammer.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Als het alleen om rendabiliteit gaat, dan zou de overheid m.i. daar geen cent in mogen steken, want dan zou het gewoon ook alleen gaan om een commerciële onderneming. Het gaat er juist om dat iedereen in NL zich moet kunnen verplaatsen (vooral naar basisvoorzieningen) en dat buslijnen juist om die reden door de overheid gesubsidieerd worden. Dat vervalt voor bepaalde gebieden en dus burgers, zodat luxere bussen, oftewel de commercie, nu gesubsidieerd wordt door de overheid.
-
- Berichten: 32524
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Volgens mij gooi je nu twee dingen door elkaar. Enerzijds stel je dat het OV een overheidstaak is, al dan niet gesubsidieerd. Anderzijds stel je dat het OV commercieel is.
Luxere bussen heb ik nog nooit gezien, behalve de vervangende NS-bus. Maar dat zijn dan ook de enige bussen waar ik de afgelopen tientallen jaren in ben gestapt. Bussen moeten sowieso na een aantal jaren vervangen worden omdat ze 'op' zijn. En dat gaat dan volgens de nieuwste eisen. Dat heeft niks met luxe te maken.
En een vrolijk printje in plaats van het oude skai heeft ook niks met luxe te maken. Er zal toch een bekleding op de banken moeten.
Luxere bussen heb ik nog nooit gezien, behalve de vervangende NS-bus. Maar dat zijn dan ook de enige bussen waar ik de afgelopen tientallen jaren in ben gestapt. Bussen moeten sowieso na een aantal jaren vervangen worden omdat ze 'op' zijn. En dat gaat dan volgens de nieuwste eisen. Dat heeft niks met luxe te maken.
En een vrolijk printje in plaats van het oude skai heeft ook niks met luxe te maken. Er zal toch een bekleding op de banken moeten.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Er zitten nogal wat variaties tussen geen subsidie geven en een kapitaal kwijt zijn om op iedere straathoek een lege bus te laten stoppen.Oblomova schreef: ↑20 feb 2020 10:08Als het alleen om rendabiliteit gaat, dan zou de overheid m.i. daar geen cent in mogen steken, want dan zou het gewoon ook alleen gaan om een commerciële onderneming. Het gaat er juist om dat iedereen in NL zich moet kunnen verplaatsen (vooral naar basisvoorzieningen) en dat buslijnen juist om die reden door de overheid gesubsidieerd worden. Dat vervalt voor bepaalde gebieden en dus burgers, zodat luxere bussen, oftewel de commercie, nu gesubsidieerd wordt door de overheid.
Je ziet nu dat er een 'redelijke' hoeveelheid subsidie naar de buslijnen gaat, om in elk geval de basis op orde te hebben. Maar het is geldverspilling om in gebieden waar weinig vraag naar OV is, toch een hoop lege bussen te laten rijden. Het geld dat ze normaal gesproken kwijt zouden zijn aan een nauwelijks interessante lege buslijn, gebruiken ze nu om hub taxi's te subsidiëren, zodat je ook in die dunbevolkte gebieden fatsoenlijk naar een OV-hub (knooppunt) kunt komen. Dat is dus óók een vorm van OV, alleen zit je dan niet met z'n allen in een grote bus.
(WA, Wijster ligt in de gemeente Midden Drenthe. De hub taxi's daar worden gereden door Connexxion.
www.publiekvervoer.nl/voor-iedereen/hubtaxi )
moederslink
en witte angora
vinden dit leuk
-
- Berichten: 32524
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Dank voor de tip, kweenie, hier heb ik, en veel anderen met mij, veel aan. Net even Connexxion gebeld omdat Wijster niet in het lijstje van Hubs staat, maar ze kunnen je ook van Hub naar huisadres en van huisadres naar Hub brengen. Maar: ze moeten dan wel een specifiek adres hebben, compleet met huisnummer. Er is een café-restaurant, dus dat is niet zo moeilijk, na 21 kilometer vanaf Hoogeveen gaat een kop koffie er wel in, wachtend op de taxi...
moederslink
, kweenie
en Lowieze
vinden dit leuk
-
- Berichten: 32524
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Tenzij je voeten nog aan het herstellen zijn. Die 21 kilometer is een paar weken geleden al gelukt, aankomende zaterdag eens zien of ik het aandurf van Zwolle naar Staphorst te lopen, of dat ik niet verder kom dan de Lichtmis. Is het het eerste, dan gaat die 28 kilometer lukken. Is het het tweede, dan komt die Hub-taxi in aanmerking.
We gaan het zien, ik ben allang blij dat ik een stuk verder kom dan een half jaar geleden.
We gaan het zien, ik ben allang blij dat ik een stuk verder kom dan een half jaar geleden.
Theotrucker
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Ach, sommige TS-en hebben nu eenmaal een bepaalde manier van naar de feiten kijken. Bij het lezen van de naam van de TS kan je redelijk voorspellen hoe het topic zal lopenPietertjeTwee schreef: ↑20 feb 2020 18:22Je stelling dat het per definitie slecht is dat OV lijnen worden geschrapt is gewoonweg onhoudbaar, net als je stelling dat het OV zijn openbare karakter zou verliezen. Het is gewoon een fluttopic.
Hiermee is eigenlijk alles gezegd over dit topic. Alles kan, maar wie wil het betalen?witte angora schreef: ↑19 feb 2020 21:09Voor OV-bedrijven zal het best een uitdaging zijn om dit soort lijnen nog een beetje rendabel te exploiteren. En misschien zit dat er gewoon niet meer in.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Vandaar dat ze voor een deel van het openbaar vervoer de bussen, die steeds op vaste tijden vanaf vaste plaatsen vertrekken, vervangen door vervoer 'op afroep'. Maar als je deze vormen van openbaar vervoer (zoals de hub taxi's) niet binnen jouw definitie van 'openbaar vervoer' vindt passen, dan houdt het natuurlijk op.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Wat moet ik mij trouwens voorstellen bij luxere bussen?
Reisbussen met een minibar en een teeveetje en een wceetje?
En dan te bedenken dat wij vroeger met een hele groep gewoon naar school ruim 20 km heen en 20 km terug naar huis fietsten omdat er ook tóen daar geen regelmatig busvervoer was in de uithoek waar we toen woonden.
Reisbussen met een minibar en een teeveetje en een wceetje?
En dan te bedenken dat wij vroeger met een hele groep gewoon naar school ruim 20 km heen en 20 km terug naar huis fietsten omdat er ook tóen daar geen regelmatig busvervoer was in de uithoek waar we toen woonden.
Theotrucker
vindt dit leuk
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Volgens mij zijn de bussen tegenwoordig sowieso van meer gemakken voorzien dan vroeger. Veel stiller en minder rammelend en airco is ook wel standaard. En in veel bussen heb je bijvoorbeeld ook een USB aansluiting om je telefoon op te kunnen laden en/of WiFi.
-
- Berichten: 32524
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Die Q-liners bestaan volgens mij ook al heel lang.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Ja hoor, ik denk zelfs al zeker een jaar of vijftien.
Re: Luxe de bus in en openbare bereikbaarheid eruit
Klopt, vanaf 2003. Ze vervingen toen de Interliners.