LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LCD of PLASMA????????????

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Gast

LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Gast »

Was net bij de media Markt en ik heb eensgoed gekeken naar de PlasmaTVs en de LCD schermen...
wat mij opviel dat het beeld op een Plasma scherm veel rustiger en geleidelijker overkomt en het LCD scherm nogal fel en onstuimig projecteerd en je gauw al afwijkende storingslijnen (streperige flitsen door het beeld ziet)...

Nou, ik weet het al wel, als mijn tv vervangen wordt binnekort 8) , word het plasma

leo

Martijn10

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Martijn10 »

Hallo Gast van 5-1,

Voordat je overgaat op een plasma scherm wil ik je het volgende vertellen: het grote nadeel van plasma-schermen is, als je bijv een tijdje rtl 4 op hebt staan en daarna nederland 2, dat het logo van rtl 4 je nog in de bovenhoek ziet staan. Maw de logo's worden er in gebrand. Maybe ter overweging voordat je definitief overstapt op plasma.

Succes!

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Dit zijn niet mijn gegevens, ik heb ze ook maar via andere sites gevonden:

levensduur:
plasmascherm ongeveer 30.000 uur
LCD ongeveer 50.000 uur

verschil is bij 12 uur per dag kijken: 4,5 jaar langer voor een LCD

inbranden:
plasma brand in en bij LCD is dat niet het geval, inbranden zou gebeuren in de eerste 200 a 300 uur, daarna is de lichtopbrengst minder en de kans op inbranden minder. Er zijn tegenwoordig plasmaschermen met pixelshift tegen inbranden, zet ook je helderheid niet te hoog als je toch een plasmascherm neemt.

plasmascherm heeft vanuit een grotere kijkhoek helder beeld, bij LCD is dat minder.

aantal kleuren is minder bij een LCD dan bij een plasmascherm.

LCD heeft een langere aanspreektijd om een pixel of beeldpunt van kleur te laten veranderen. de aanspreektijd van een plasmascherm zou zelfs 8000 keer sneller zijn.

Stroomverbruik is lager bij een LCD, bij een plasma is dat afhankelijk van wat er gekeken word, de hoeveelheid licht die de plasma moet genereren is bepalend maar kan gemakkelijk oplopen naar 3 keer die van een LCD

Het uitvalpercentage bij de productie van een plasmascherm is hoog, hierdoor zijn de kosten ook hoger en dat vind je terug in de prijs. Er zijn plasmaschermen te koop waar je ook een leuke auto voor kan kopen.

Er doemen ook problemen op over het niet synchroon lopen van beeld en geluid, en dat vind ik een erg groot minpunt wanneer ik zo'n plasmascherm zou kopen verwacht ik in ieder geval dat ik niet alles moet bekijken alsof het door een slechte producent is nagesynct... Er is wel een sync-apparaatje te koop, maar ja, kost al snel 600 euro....

al met al lees ik overal evenveel voor als nadelen, wat mij doet besluiten lekker te wachten... ik kan een LCD van 80 cm kopen voor 1400, een plasmatje voor meer.... of voor 400 nog een tv-tje van 70 cm diagonaal... dan koop ik een tvtje en wacht de techniek voor de verandering af...

slopje

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door slopje »

als een plasma kapot gaat is ie niet te repareren en lcd heeft pixels als een pixel kapot is zie je een zwart stipje.
daarbij kun je beide tvs als je er schuin op kijkt bijna niets meer zien en bij een gewone tv wel.
dus beide is het niets later zal blijken dat de gewone tv het overwint.
de problemen tussen plasma en lcd wordt niet verteld in de winkel.

martijn1

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door martijn1 »

Ik wil even reageren op slopje en martijn10. Ten eerste is het verhaal m.b.t. het inbranden van logo's al heel wat jaren verleden tijd. Dit verschijnsel is slechts heeeeeeeeel incidentieel waargenomen bij de eerste generties plasmatelevisies. Daarbij komt nog dat het pas optrad bij zeer lange brandduren, bijvoorbeeld hele dag RTL4 teken in beeld. Tegenwoordig is het zo dat de logo's van omroepen veel minder fel zijn (vaak grijsachtig-wit van kleur) en ook niet meer continu in beeld zijn. Daarnaast zijn vrijwel alle plasmatelevisies voorzien van technieken die inbranden onmogelijk maken. Zo werkt philips met het actief uitschakelijk van overbelaste pixelrijen (horizontaal of verticaal). Ook pioneer en hitachi werken met zo'n actief systeem. Gevaar voor inbranden is dus echt verleden tijd.

M.b.t. de toekomst van Plasma en LCD televisies. Plasma en LCD heeft absoluut de toekomst. Op dit moment is 60% van de omzet qua televisies in nederland afkomstig van Plasma en LCD. Dit wordt alleen maar meer. Over 3-5 jaar vind je in elektronica winkels slechts kleine hoekjes met normale tv's, en dan waarschijnlijk alleen in de wat kleinere formaten. Over duurzaamheid. LCD en Plasmatelevisies kunnen te maken krijgen met pixeluitval op den duur. Dit komt zeer zeer weinig voor, en als het al voorkomt dan komt het vaak door ruw omgaan met het scherm, val of stootschade o.i.d. Als een of enkele pixels defecte raken zijn er nog bijna een miljoen over. Bij een normale televisies kan de beeldbuis ook defect raken, de kans hierop is zelfs groter. Een defecte beeldbuis betekent helemaal geen beeld meer. Op dit punt zijn platte televisies dus veel duurzamer. Qua kijkhoek, moderne plasma en LCD televisies hebben kijkhoeken rond 170-175 graden. Dit betekent dat je er vrijwel vanaf de zijkant op kan kijken. Heb je dat wel eens bij een normale tv geprobeerd? Dan zie je niets hoor!

rojo
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2003 22:34

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door rojo »

huh martijn 1 wat is dat nou weer?.
Omdat er over een paar jaar maar in een klein hoekje normale tv,s staan moet ik maar een lcd,of plasma tv kopen .echt niet.
Ik zweer gewoon bij mijn normale grootbeeld tv van philips .
Ik vind het beeld mooi en lees echt veel over inbranden op plasma ,tv,s.
Dus zeg niet dat het incidenteel is.
Verder ja de techniek gaat voort maar kijk naar de video als voorbeeld ,beta max en vhs en video 2000 had je ,video 2000 was het zeiden ze en nu is het vhs en nu weer dvd dus tja.
Als ik naar de echte audio tv zaken ga dus niet scheer en foppen etc,zie ik tv,s staan van b&o met schermen van 50 hertz die net zo een beeld geven als een 100hertz tv.
Dit door dat m,n er betere techniek indoet en daat vetelde m,n mij dat plasma en lcd schermen leuk zijn maar de toekomst toch aan de normale beeldbuis is daar mensen dit betaalbaarder blijven vinden .
Wil je echt tv kijken en mooi kijk naar b&o en loewe en samsung tv,s

Gast

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Gast »

Martijn heeft gelijk wat het inbranden aangaat, dit is een 'probleem" wat zich niet/nauwelijks meer voordoet alleen dit verhaal is een eigen leven gaan leiden door de tv uitzending van radar en veel mensen leven hierdoor met het idee dat een plasma inbrandt iets wat nog maar zelden voorkomt mede door de "refresh" technieken die de verschillende fabrikanten gebruiken. En als Roja zweert bij de crt techniek dan moet hij daar gewoon naar blijven kijken maar ook ik ben van mening dat het sneller gaat dan je denkt en ik denk ook dat je zelfs binnen 2-3 jaar bijna geen "gewone" tv meer kan kopen, de platte toestellen worden met grote sprongen voordeliger en beter en je ziet het in het aanbod bij de diverse fabrikanten waarin steeds minder plaats is voor "gewone" tv's en des te meer aanbod in platte toestellen.
Wat Micelangelo schrijft over de levensduur van 30.000 - 50.000 uren dit heeft betrekking op aantal branduren en hieruit kan geen enkele conclusie getrokken worden over levensduur, de levensduur van een plat scherm is in grote lijnen te vergelijken met die van een "gewone" tv oftewel zo'n 8-10 jaar. Wel is het zo dat bij plasma eerder beeldteruggang te zien is dan bij lcd maar ook dit is bij "gewone" tv's het geval alleen het wordt niet gezien of als hinderlijk ervaren omdat een tv toch dagelijks aanstaat en daardoor niet goed te constateren is maar het beeld van een tv is na 8 jaar beduidend minder dan na de eerste dag vaak zie je ook dat hou ouder een tv wordt hoe hoger de contrast etc. worden gezet om er toch nog een acceptabel beeld uit te krijgen.

ultrafox
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2004 12:23

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door ultrafox »

Ik was ook bij Media-Markt afgelopen weekend en heb ook staan kijken naar die grote schermen.
Maar wat mij vooral opviel was de foeilelijke kwaliteit.
Ik kon de pixels nog steeds tellen op 5 meter afstand.
En we hadden het hier toch over schermen van tussen de 5000 en 6000 euro per stuk.

Nee ik wacht en spaar nog een paar jaartjes voor ik ga denken aan een LCD of Plasma scherm.
Waarschijnlijk dat tegen die tijd ze stukken beter en goedkoper zijn geworden.

Gast

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo , ik was op het internet op zoek naar reactie's van mede pioneer gebruikers ,met name inbrand ervaringen kom terecht op dit forum.
ik ben vanaf juni 2004 in het bezit van een pioneer PDP-434HDE plasma tv ,in het algemeen ben ik tevreden met deze tv máár ik heb WEL last van ingebrande logo's ,die zijn bij een lichte beelden zichtbaar.
de installatie en instellingen heb ik laten doen door de leverancier dus die moeten goed staan ,in november 2004 heb ik contact op genomen met de klanten service van pioneer (na eerst mijn leverancier te hebben gevraagt om het probleem op te lossen ,zonden resultaat) pioneer heeft hem opgehaald met de reactie dat dit redelijk goed hersteld kan worden, bij terugkomst was er zoals ik al verwachte niet veel verandering. Nadat ik mezelf weer gemeld heb bij pioneer krijg ik de volgende reactie:"Echter ingebrand blijft ingebrand en het effect zal nooit helemaal
weggehaald kunnen worden" waarna ik weer terug naar mijn leverancier gestuurt wordt .
dus samengevat HET INBRANDEN VAN PLASMA SCHERMEN IN NOG LANG NIET OPGELOST.
Doe er uw voordeel mee:(

johnny1
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2005 11:06

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door johnny1 »

ik heb nu een projectie tv , zeker niet ontevreden over en niet duur . Wel icm een digitale ingang. Alleen geeb tv home want dan heb je geen PIP meer :?

HelgaH

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door HelgaH »

Ik lees van alles over flat-tv's en wij willen zelf ook zo'n tv aanschaffen. Wat ik echter nergens lees en ook verkopers kunnen niet helpen hierin: Wat doe je in hemelsnaam met al die kabels die vanaf grondniveau naar de tv moeten? Je kan toch geen goot van zo'n 20 cm breed op de muur maken, dat is geen gezicht als je zo'n mooi design-scherm hebt hangen.
Kasten maken eronder is leuk maar dan moet je wel twee rechterhanden hebben en die hebben wij ook niet dus we wachten nu op een 'briljant' idee voor die kabelzooi (die overigens altijd bij alle apparatuur in huis een ramp is) voordat we overgaan tot aanschaf.
Wie heeft de sublieme oplossing hiervoor?

ultrafox
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2004 12:23

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door ultrafox »

Gleuf hakke kabels erin dichtmetselen behang erover klaar.

Was niet moeilijk toch

chrisje1

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door chrisje1 »

Misschien zijn kabelgootjes een makkelijke optie, deze gootjes zijn heel gemakkelijk aan te brengen,

joep22

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door joep22 »

een beetje plasma heeft tegenwoordig een Screen Saver en een Screen Wipe, de safer zorgt er voor dat het scherm ronddraaid (hier merk je niets van) maar zorgt er voor dat het logo nooit op dezelfde plaats blijft staan. De screen wie doet nagenoeg hetzelfde om de 60 min.

piepke

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door piepke »

Jongens toch, een plasma of lcd gaat echt wel veel langer mee dan een crt. Als je weet dat een plasma tussen de 50.000 en 75.000 uren meegaat...
Dat wil zeggen acht jaar speelduur.
Is er toevallig iemand die zijn crt al eens acht jaar heeft laten opstaan????

En dan nog over het inbranden.
Het is waar, een plasma kan inbranden, maar dit is de laatste maanden al weer enorm verbeterd dus dat komt zeker in orde.
Weet je trouwens dat een crt ook kan inbranden???
Waarom denk je dat ze een screensaver uitgevonden hebben voor dat er plasma's waren???

De kijkhoek van een plasma is veel hoger dan die van een crt en een lcd.
Waarom????
Lcd en crt werken slechts met één lichtbron, plasma is een apparte lichtbron voor elke pixel!!!

Dus denk nog eens...

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Michellangelo »

De kijkhoek van een plasma is veel hoger dan die van een crt en een lcd.
Waarom????
Lcd en crt werken slechts met één lichtbron, plasma is een apparte lichtbron voor elke pixel!!!

Dus denk nog eens...
Nou, ik kijk naar mijn CRT en wat zie ik? Zelfde beeld onder elke hoek, dat komt omdat het beeld als het ware geprojecteerd word op de beeldbuis. Die ene lichtbron heeft er dus niets mee te maken. De beeldhoek word niet bepaald door de lichtbron maar door de manier van projectie...

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hier heeft men dus duidelijk de melk horen klotsen, maar men weet niet waar de tepel hangt! Het grote verschil in zichthoek wordt niet bepaald door de lichtbron, maar door het verschil in zichtbaar maken van het beeld. Bij een CRT (beeldbuis) worden de verschillende kleuren, te weten rood, groen en blauw, tegen het beeldscherm in verticale lijnen naast elkaar weergegeven. Dit niet te verwarren met beeldlijnen, omdat dit heel wat anders is. Beeldlijnen bestaan uit punten (pixels) in horizontale richting, welke de kleurlijnen kruisen. Plasma bestaat geheel uit pixels en in feite is elke pixel een heel klein electronen flitsertje. Ook bij plasma liggen de kleuren naast elkaar zoals bij een CRT. Hierdoor is de zichthoek vrij groot. Bij LCD liggen de kleurlagen OP elkaar en worden met een lichtbron,een speciaal type TL buis zichtbaar gemaakt. Omdat de lagen op elkaar liggen is alleen een goede weergave mogelijk als men er recht voor zit. Vergelijk dit met 3 palen welke achter elkaar staan, als U dan alle palen van één bepaalde richting bekijkt, dan ziet U op een pepaald moment slechts één paal. Door een gefigureerd voorscherm toe te passen wordt het licht gebroken en wordt de zichthoek vergroot, dat wil zeggen alleen in horizontale richting want als U het scherm niet op ooghoogte heeft, is vrijwel geen beeld zichtbaar.

Vr. Gr. Hans.

wouter33

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door wouter33 »

Helga, ik heb zelf van het merk Vogels, waar je ook van die tv steunen enzo van kan krijgen een aantal koppelstukken gekocht.
Het is geen hele goedkope maar wel fraaie oplossing. Zo'n koppelstuk is 7,95 euro per 17cm. Dit is halfrond zegmaar en verkrijgbaar in grijs, daarin lopen al mijn kabels. Ziet er heel netjes uit.
Succes!

Philips

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door Philips »

Alle verschillen tussen plasma en lcd kun je terugvinden op tomshardware: http://graphics.tomshardware.com/displa ... index.html

Hier wordt heel diep ingegaan op alle aspecten van zowel plasma als lcd en de technieken die er achter zitten. Persoonlijk denk ik dat Plasma schermen meer voordelen dan LCD en CRT schermen hebben totdat de OLED schermen gemaakt gaan worden. Hier de verschillen:

Plasma voordelen:
Hoge contrast ratio (gelijkwaardig of beter dan CRT)
Hoge helderheid (gelijkwaardig over hoger dan CRT)
Betere Kleur diepte en veelvoud aan kleuren (zelfs beter als CRT)
De Kijkhoek is virtual van alle kanten (uitzondering achterkant)
Groter dan 32" diameters

Plasma nadelen:
Grote van de pixels (Dus niet te dichtbij zitten)
Scherme kunnen niet gemaakt worden kleiner dan 32"
Geen tussenliggende lichtwaardes (allee pixel aan of uit)
Last van flikkeringen (85hz)
Burnin (inbranden) Dit gebeurd op de zelfde rate als een CRT tegenwoordig door de burnin-protection technieken
Energie onzuinig door voeden van de afzonderlijke pixels van stroom.

LCD voordelen:
Geen flikkeringen (daarom worden LCD schermen veelal gebruikt op kantoor)
Scherper beeld dan CRT
Hoge brightness

LCD nadelen:
Kijkhoek nog beperkt (vooral onder boven)
Contrast ratio is lager dan een CRT
Zwart is niet zwart (Komt doordat de pixels altijd belicht zijn door backlight)
Latency (snelheid) van de schermen

De grootste nadelen van LCD:
De kleurechtheid van LCD wordt in alle talen verzwegen. De schermen kunnen niet meer dan 16bits kleuren weergeven. Dit houdt in, dat bij kleur verlopen. Bijvoorbeeld van zwart naar wit, de grijstinten als balken te zien zijn.

Interpolatie: Door de hoge resolutie van LCD shermen(vanaf:800x600) moeten de KABEL-TV signalen die veelal op 240x320 binnenkomen uitgerekt worden naar de hogere LCD resolutie. Een LCD scherm heeft maar één native resolutie! Andere resoluties moeten dus ge-interpoleerd worden om het zichtbaar te maken.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: LCD of PLASMA????????????

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Gisteren heb ik het nieuwste LCD scherm gezien en dit heeft weer een geheel nieuwe techniek. Het belangrijkste voordeel is dat de pixels nu ook in lijn naast elkaar staan. Hierdoor is de zichthoek in alle richtingen gelijk aan een CRT of plasma scherm. Het scherm is geheel van kunststof ook de voorplaat dus vrijwel onbreekbaar. De beeldkwaliteit is zondermeer goed te noemen en ik verwacht dan ook dat het in de toekomst nog verder ontwikkeld gaat worden en de plasma op den duur zal verdringen.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten