Het virus zelf, zal net als de andere soortgelijke virussen nog jaren de ronde blijven doen. Dat is feitelijk ook wat we kennen als het jaarlijkse griepseizoen. Dat zijn niks meer of minder dan een aantal varianten griepvirus, waar mensen wel of niet last van krijgen, al naar gelang ze er al eerder aan zijn blootgesteld en dus antistoffen hebben, of een variant treffen die in de griepprik zit, zodat ze via die route een zekere bescherming hebben.
De gevolgen van deze actuele uitbraak, op het moment dat nog niemand er anti-stoffen voor heeft, en het dus zo om zich heen kan grijpen, zal met een maand of twee in Europa wel zijn uitgeraasd schat ik zo, maar wat het zal gaan doen, is lastig in te schatten. Als je kijkt dat er nu in Italië besloten moet worden wie er wel of niet aan de beademing kunnen op de Intensive Care ivm de schaarste van plekken en totale aantal beademingsapparaten, en dat mensen met meer levensjaren voor gaan, dus jongeren eerst, en dan ouderen, dan maak ik me wel zorgen wat dit voor een nog dichter bevolkt land als het onze zal gaan betekenen.
Maar goed, als ik het echt zo goed kon voorspellen, had ik mijn tijd/diensten wel aangeboden aan het RIVM.
Zie het zo, onze dijken zijn prima bestand tegen een poos flink hoog water, dat kennen we, en zijn ze ook voor gedimensioneerd. Als er een 10 meter hoge tunami tegenaan komt, zijn ze daar niet tegen bestand, terwijl daar niet meer kuubs water in zitten, het is de schok van het in 1x moeten verwerken van zoveel water, vs het gelijkelijk verwerken.
En of dit een 10m tsunami is, of een wat hogere golf dan gemiddeld, is nog niet echt duidelijk.