LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30924
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Iedereen mag van mij zijn mening hebben, Obelix, dat is niet zozeer het punt. Maar het continue dingen uit hun verband trekken, mij steeds weer onterecht van alles in de schoenen schuiven, of het nu om uitspraken, emoties, gevoelens of motivaties zijn, en me steeds weer aanspreken op dingen die ik niet zeg, niet voel of wat dan ook, dát werkt irritatie op. Meningen, daar kun je over discussiëren. Maar voortdurende onterechte verwijten, en daar stug, star, koppig en stelselmatig aan vast houden, dat heeft niks met een gezonde discussie te maken.

Er zijn er hier een paar die mij duidelijk niet serieus nemen. Anders hadden ze wel gelezen wat ik schreef, en dáár op gereageerd, in plaats van waar ze al langere tijd stelselmatig mee bezig zijn. Dat wekt bij mij irritatie op. Die arrogantie. Maar goed, er staat er weer eentje op de negeerlijst.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het probleem zal zijn dat de IC normaal gesproken al redelijk vol ligt met patiënten die daar door andere oorzaken terecht komen dan het corona virus.
De corona patiënten komen daar bovenop en daar is de zorg niet op berekend.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
13 mar 2020 09:14
Volgens de NRC liggen in Brabantse ziekenhuizen een twintigtal Corona patiënten op de IC.

Het komt mij voor dat dat redelijk te behappen is voor die ziekenhuizen.
Dus als de overheid zich daar, bij monde van Rutte in de persconferentie gisteren, zorgen overmaakt, dan is dát gelogen? We hebben grofweg 200 isolatie-IC kamers in Nederland, en ~1100 IC-plekken totaal. De meeste daarvan zijn nodig voor reguliere zorg, mensen blijven gewoon ernstig ziek worden, dus die 1100 zijn niet allemaal beschikbaar voor corona patiënten, en ook nog eens niet zo geografisch verdeeld, dat die plekken matchen met de epidemie. In Brabant hebben ze lomp gezegd niks aan vrije plekken in Groningen, en niet de capaciteit aan ambulances om te gaan leuren met patiënten.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
13 mar 2020 09:14
Moneyman schreef:
13 mar 2020 09:06
Daar hecht ik toch nét iets meer waarde aan dan aan de mening van een willekeurige burger.
Ook jij bent slechts een willekeurige burger met een mening.
Sorry Kees, maar die is écht te makkelijk.

Je gaat er gemakshalve maar aan voorbij dat ik niet mijn mening uit, maar dat ik me conformeer aan de mening van de experts. Mijn punt was dat ik de experts meer vertrouw dan jou. En de manier waarop je discussie voert, versterkt dat gevoel alleen maar. Door nu selectief te quoten en mijn belangrijkste punt weg te laten, ben je wel heel kinderachtig aan 't "discussiëren". Want wat ik écht schreef, was dit:
Moneyman schreef:
13 mar 2020 09:06
Kees2850 schreef:
13 mar 2020 08:51
Wat er nu in Nederland gebeurd is een 'oorlogssituatie' creëren waarvan ik me oprecht afvraag of dat ook echt nodig is.
Grappig. Vrijwel alle experts zeggen óf dat datgene wat nu gedaan wordt het minimaal noodzakelijke is, óf dat het zelfs te weinig (too little, too late) is.

Daar hecht ik toch nét iets meer waarde aan dan aan de mening van een willekeurige burger.

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, Brabant heeft niet veel aan een bed in Groningen, maar Dordrecht of Rotterdam zijn niet zo ver weg.

witte angora
Berichten: 30924
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moet je ook thuisblijven bij een kriebelhoestje?

ben je ook een risicogeval als je één keer niest, een kriebelhoestje hebt of met verhoging rondloopt?

Jazeker, zegt viroloog Marion Koopmans. Oké, nies je één keer, dan kan dat ook een stofje in je neus zijn, zegt ze. Maar verder moet je bij echt milde klachten al thuis blijven. "Het is een misverstand dat mensen denken dat ze niks hebben bij lichte klachten. We zien bij flink wat mensen met corona dat de klachten écht mild zijn."

Dat is niets nieuws, zegt Koopmans. "Het is al eerder gezegd, maar het dringt niet zo heel erg door."

[...]

"Houd er rekening mee dat je met milde klachten al een verspreider kunt zijn. Misschien heb jij geen probleem met de infectie, maar je buurvrouw, opa of oma kan dat wel hebben."

[...]

Dat betekent dat je ook je alledaagse bezoekje aan de supermarkt of de drogisterij beter even links kunt laten liggen. "Je moet zo veel mogelijk thuisblijven."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... aatregelen

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Wat er nu in Nederland gebeurd is een 'oorlogssituatie' creëren waarvan ik me oprecht afvraag of dat ook echt nodig is.
Nee, je kan beter geen voorzorgsmaatregelen (oorlogssituatie genoemd, maar dan heb je geen idee wat een dergelijke situatie inhoudt) nemen, maar de boel de boel laten en maar zien wanneer je je kop weer uit het zand kan trekken.
Als je niets doet, zullen vooral de lichamelijk zwakkeren de pijp aan maarten geven en dat scheelt weer behoorlijk op de pensioen-, de AOW- en de uitgaven voor de ziektekosten .
Hoeft er misschien toch niet gekort te worden op het pensioen omdat er veel verplichtingen zullen wegvallen.
De AOW zou om dezelfde reden omhoog kunnen voor hen die de mazzel hebben en het wel redden.
De zorgpremie zou niet omhoog hoeven en het eigen risico kan misschien wel worden geschrapt omdat de druk op de zorg zal dalen.
Het tekort aan verplegend- en verzorgend personeel wordt er mee opgelost.
Ook zal het een positief effect hebben op de woningmarkt, aangezien veel van de zwakke oudjes een 'eigen'' dak boven hun hoofd hebben en als je dat dak vervangt door een metertje grond, dan komen er weer horrie op woningen beschikbaar.

Deze, overigens volkomen stupide, voorstelling van zaken is slecht een beperkte weergave van wat er zou kunnen gebeuren als er geen doeltreffende maatregelen genomen zouden worden !

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik ga de media maar weer volgen, hier wordt niks nieuws gezegd. Dat onderling kibbelen en elkaars meningen proberen uit zijn verband te trekken, dat heb ik al vaak genoeg moeten aanhoren.

Maar mijn mening telt niet, want ik lees toch slecht en zit in Africa. Nou hier is alles tranquilo, geen smetje aan de lucht ....ga vanavond maar weer eens negerzoenen.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Is wat de media publiceert zo anders dan wat de deskundigen zeggen dan?

Ik ben het op zich met je eens Kees2850, dat het virus op zich niet zo'n drama is. Ook zijn er elk jaar griepdoden te betreuren. Dat is onvermijdelijk.

Maar (en ik geef grif toe dat ook ik het eerst onderschatte), het grote probleem ligt hem bij de gezondheidszorg. Omdat het virus zo besmettelijk is hebben teveel mensen tegelijk hulp nodig.
De zorg is nu niet toereikend om die piek op te vangen. Dat treft niet alleen corona patiënten, maar iedereen die nu zorg nodig heeft.

De situatie doet zich nu of in ieder geval binnenkort voor, dat mensen die normaal gesproken met behulp van een periode intensieve zorg zouden kunnen (over) leven, dat wellicht niet meer kunnen.

19 jaar geleden zaten wij na de geboorte van onze dochter in de situatie dat zij met spoed naar het Sophia moest en aan de beademing moest. Wat als dat ouders nu overkomt en er is geen plaats op de IC?

En dat is de reden van die beperkende maatregelen. Proberen om te vertragen zodat die piek meer verspreid optreedt zodat er meer mensen gered kunnen worden.

Niettemin zie ik in mijn omgeving ook heel kwetsbare mensen (en hun familieleden) de maatregelen totaal aan hun laars lappen.

En ik irriteer me mateloos aan de mensen die zo belachelijk veel voorraad inslaan dat anderen misgrijpen. Iemand bij een drogisterij kocht 30 pakjes paracetamol!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik denk dat het grote probleem hem er juist in zit dat het maar een griepje is, voor het gros van de mensen dan.

Moet jij eens opletten hoe de mensen zich aan de maatregelen zouden houden, wanneer dit virus in het algemeen veel gevaarlijker zou zijn!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Limburger naar Groningen of zo brengen is niet ver weg.
Kijk waar je op Schiphol allemaal naar toe gaan, en naar mijn locatie, rechts hier naast.
Een ziekenhuis op 700 km afstand is daar heel normaal en prima verbinding met Heli Ambulance!

En geen familie op bezoek, geweldig, ze pakken Telegram en sturen vele berichtjes en filmpjes die ik anders zou missen!

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
13 mar 2020 10:25
Hoeft er misschien toch niet gekort te worden op het pensioen omdat er veel verplichtingen zullen wegvallen.
….eerst even wachten dan tot de koersen opveren. Wat denk je dat de dekkingsgraad nu is?

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
13 mar 2020 10:45
Dit soort 'meningen en uitvoeringen' brengen dus anderen in potentieel levensgevaar. Het is niet aan 'jou' om voor anderen om te beslissen of een natuurlijke selectie op zijn plaats is.
Nuance: Besef evengoed dat onze levensstandaard evengoed toekomstige en huidige generaties in levensgevaar brengt. Zo heeft omgeving Schiphol nu al meer gezondheidsklachten, en doden, door onze vliegbehoefte.

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik persoonlijk vind ook dat de maatregelen wel ver gaan. In mijn ogen zou iemand met Corona ten alle tijden thuis moeten blijven. Dus niet het ziekenhuis in, dat zou in elk geval voor extra rust in de zorgsector moeten zorgen. Dat dat wat extra levens (hooguit een paar duizend) kan kosten, dat moeten we maar voor lief nemen, want heel grof gezegd zou dat niet direct een probleem zijn in ons overbevolkte land en wereldwijd ook niet.

De richtlijnen zoals ze nu zijn, zouden we gewoon moeten volgen (bij verkoudheidsverschijnselen gewoon thuis blijven) en dan zijn de grootste besmettingshaarden verdwenen, lijkt me. Als het niet zo is, dan heeft het namelijk ook geen nut heel het dagelijks leven langzaamaan stil te leggen, want dan gaat de verspreiding toch gewoon door.

De hele economie stil leggen lijkt me ook geen optie, dus bijvoorbeeld horeca dwingen te gaan sluiten, dat lijkt me een brug te ver. Zeker in de wetenschap dat niemand weet hoe lang dit aan gaat houden. Voor 1 of 2 weken kan nog wel, maar veel langer moet je mensen niet binnen willen houden. Mensen moeten zichzelf beschermen en eventueel anderen beschermen tegen zichzelf, maar daar moet men de verantwoordelijkheid ook voor in de schoenen van de burger durven schuiven.

Overigens is luisteren naar de experts ook zoiets raars. Dit is een geheel nieuwe situatie, niet te vergelijken met oude pandemieën, vanwege de andere tijd. Deze experts werken vanuit modellen, niet vanuit bewezen kennis en ook niet altijd met verstand. En dat vind ik persoonlijk een verkeerde insteek, dat men gebruikt maakt van hypothetische modellen gebaseerd op oudere ziektes uit andere tijden, want de mogelijkheid om aan te passen aan de huidige situatie wordt daarin vrijwel niet meegenomen.

Maarja, ik ga vanavond lekker een biertje drinken in mijn stamkroeg, want wie weet of dat volgende week nog kan :(

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het belangrijkste is toch wel dat wij ons allemaal de komende weken/maanden aan de richtlijnen en adviezen gaan houden en niet één uitgezonderd die denkt :
" het zal allemaal wel en ik ga niezend en proestend in de rij vd supermarkt staan."

WA heeft dit zéér nuttige topic geopend en hoe hij er in staat schrijft hij ook , net als anderen die reageren.
En daarbij vertelt hij zijn zorgen om zijn vader.
Dat iemand een andere mening heeft is op zich prima , maar in dít geval dienen wij als Nederlanders solidair te zijn en de algemene mening moeten (gaan ) aanhangen. Dát is je verstand gebruiken en niet eigenwijs zijn. Daarmee laat je zien dat dit Corona écht een groot serieus probleem is waarvan de ( verre) consequenties nog bij lange na niet te overzien zijn.
Dus stop svp met elkaar persoonlijk aanvallen, dat wordt str*** vervelend.

Ik neem het wél serieus en gelukkig de meesten.

Persoonlijk vind ook ik het stupide om dit te bagatelliseren .
Het gaat niét zomaar weer weg!!
Dus zorg voor elkaar en voor jezelf!
Hou op met een ander onderuit te schoffelen die er anders over denkt en zijn maatregelen treft.
Je kunt dit niét langer beschouwen als een ' griep' die wel zal overwaaien.

Dit is onbekend en er is geen vaccin. Dus hou het bij je, blijf thuis , ook bij milde klachten .
Dat is geen kwestie van paniek zaaien , maar zorgvuldig zijn en blijven.
En de zorg niet extra belasten
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 mar 2020 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat iemand een andere mening heeft is op zich prima , maar in dít geval dienen wij als Nederlanders solidair te zijn en de algemene mening moeten (gaan ) aanhangen.
Wat een vreemde reactie. Dus het hebben van een andere mening is prima, maar nu even niet?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

mh73 schreef:
13 mar 2020 10:38
Ik ben het op zich met je eens Kees2850, dat het virus op zich niet zo'n drama is. Ook zijn er elk jaar griepdoden te betreuren. Dat is onvermijdelijk.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoeveel griepdoden we zouden hebben als we niet al het zorgpersoneel, kwetsbaren en ouderen preventief inenten tegen die eenvoudige griep? Hoeveel doden zouden we dan ieder jaar hebben? Want dat is eigenlijk de situatie waar we nu met corona in zitten. Of eigenlijk nog een stapje erger, want naast dat er een groep mensen ingeënt wordt, zal een (groot) deel van de bevolking ook al weerstand hebben uit het verleden.

Inderdaad is het zo dat voor het grote gros van de bevolking dit virus niet veel meer zal brengen dan een griep. Dat is als je zuiver en alleen naar de symptomen kijkt. Als er geen maatregelen genomen worden, zal de impact echter wel groter zijn. Doordat mensen geen weerstand hebben tegen dit virus, zal het virus zich sneller verspreiden. Dus de impact van ziekmeldingen wordt groter. Daarnaast de kwetsbare groep, ook daar zal de impact groter zijn. Worden ze door de inenting tegen de griep niet of maar mild ziek, zullen ze van dit virus, indien besmet, de gevolgen in alle hevigheid moeten dragen en het maar uitzieken. Als ze dat lichamelijk nog op kunnen brengen.

Ja, symptomatisch zullen de meeste mensen hier niet veel meer van merken dan van een gewone griep. Maar als dat je argument is om je maar niet te houden aan de maatregelen, denk ik dat je toch wel enigszins egoïstisch bent.

Lowieze
Berichten: 6653
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Hou op met een ander onderuit te schoffelen die er anders over denkt en zijn maatregelen treft.”

Ook dit dient van twee kanten te komen. Iemand voor van alles uitmaken valt daar volgens mij niet onder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
13 mar 2020 11:55
Dat iemand een andere mening heeft is op zich prima , maar in dít geval dienen wij als Nederlanders solidair te zijn en de algemene mening moeten (gaan ) aanhangen.
Wat een vreemde reactie. Dus het hebben van een andere mening is prima, maar nu even niet?
Nee idd nu even niet....door nu eigenwijs je eigen mening te hebben en je eigen gang te blijven gaan kun je mogelijk een ander besmetten, omdat je denkt dat de maatregelen onnodig paniek zaaien.

Lowieze
Berichten: 6653
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Gekkenhuis in de supermarkten, sommige mensen lopen zelfs met 2 volle winkelwagens.

Gesloten