Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik vind het nog steeds schokkend dat velen de sexuele geaardheid van iemand belangrijker vinden dan het karakter van de persoon, dus hoe iemand is.

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dapper om hier uit de kast te komen, jablan. Ik begreep het al niet: je kwam bij mij bepaald niet als een vrouw over, maar onlangs had je het over je man. Dat is nu wel duidelijk. Mooi ook dat jullie die jongen op hebben gevangen!

Aanvullend op juliomariner: ik ben er open over dat ik autist ben. Maar ik ben niet alleen autist. Ik ben veel meer dan dat. Ik ben WA, en autisme is maar een klein deel van mijn persoonlijkheid. Het autisme heeft wel een grote invloed op mijn functioneren; maar het maakt mij niet minder mens. Zo is een mens naar mijn mening veel meer dan alleen zijn seksuele geaardheid.

Je gaf het al heel mooi aan: een hetero zal nooit goed kunnen begrijpen wat het is om homo te zijn, of hoe dat voelt. Dat gaf ik eerder al aan: als ik een man en vrouw hand in hand zie lopen, dan begrijp ik dat. Als ik twee mannen hand in hand zie lopen, dan voel ik een bepaalde weerstand, omdat ik dat gevoel van die twee mannen niet kan begrijpen. Desalniettemin: homo's zijn mensen, net als ieder ander. Kunnen verliefd worden, liefdesverdriet hebben, kunnen blij zijn met een bos tulpen, kunnen compleet van slag af zijn als een ouder, ander familielid, of vriend overlijdt, kunnen al dan niet goed schaken, modelbouwen, enzovoorts. Zo groot zijn de verschillen niet.

Veel nadenken over bijbelse principes heeft mij geleerd om niet over anderen te oordelen. Jawel, ik weet wat de bijbel zegt; maar het oordeel over anderen is niet aan mij gegeven. Wat mij is gegeven, en dat staat ook duidelijk in dat boek, is vriendelijk zijn tegenover iedereen (en wat dat betreft blijf ik leren).

Zo'n anderhalf jaar geleden was ik met een vriendin op de Opendakdagen in Rotterdam. Worden we door twee kerels aangesproken die ons de weg vroegen. Dat hebben we gewoon op een normale manier gedaan, en ineens zie je een vreemd soort ontspanning. Pas achteraf realiseerde ik me dat het twee homo's waren die het kennelijk moeilijk vonden om met wildvreemden een gesprek aan te gaan, en nu 'eindelijk' een normaal gesprek hadden. Idem dito rond die tijd in Den Haag; werd aangesproken door een man, er ontwikkelde zich een aardig gesprek, terwijl iets verderop een man stond te wachten. Hetzelfde verhaal een beetje. Ook een vreemd soort ontspanning bij mijn gesprekspartner. Pas gaandeweg zag ik de relatie tussen die twee.

Als ik met iemand in gesprek ben, ben ik er niet in geïnteresseerd met wie of wat de ander de lakens deelt. Ik behandel mensen als mens, omdat het mensen zijn. Volgens mij hoort dat zo ook te zijn. Inderdaad, soms is dat lastig. Maar dat ligt dan bij mij. Dan heb ik weer een leerpuntje.

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal niets aan toe te voegen WA. Vooral de laatste alinea spreekt mij aan.

Lowieze
Berichten: 6876
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

You’ll never walk alone .....
https://youtu.be/OV5_LQArLa0

Radio-zenders in heel Europa draaiden You'll never walk alone om 8.45 uur

Erthanax
Berichten: 10062
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het interesseert me volstrekt niet welke geaardheid iemand heeft. Het interesseert me wél dat aanloopzoon een thuis gevonden heeft. Heel mooi, Jablan! Hopelijk knapt hij snel op.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

@Jablan: diepe buiging voor de manier waarop je hier reageert en open bent. Top!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

@Moneyman: Het zijn toch rare tijden en ook dit soort dingen leiden af van de ellende om ons heen. :mrgreen:
witte angora schreef:
20 mar 2020 08:24
Dapper om hier uit de kast te komen, jablan.
Valt wel mee. Er is maar 1 foute grap van voor nodig :wink:

Ik denk, dat jij dit herkent: je bent op 1 punt anders dan de doorsnee man of vrouw en omdat de afwijking onzichtbaar is, heb je levenslang. Elke keer als je nieuwe mensen tegenkomt, dan moet je er op een gegeven moment wel iets over vertellen en aan de reacties merk je snel genoeg of de ander ermee om kan gaan of niet.
Afwijking bedoel ik abstract, neutraal en nieuwe mensen is breed: (vrijwilligers)werk, familie, vrienden- en kenniskring.


Mijn man en ik maken er een sport van om met vooroordelen te spelen. Ik hoop, dat jullie de humor kunnen waarderen.
Geaardheid interesseert mij niet => Stiekem wil je alles weten en als we er niet over praten, dan blijf ik in het vakje 'homo' zitten in plaats van dat je mij als je leidinggevende/collega/adviseur/kennis ziet. Gegarandeerd, zonder uitzondering, komt onder vier ogen de vraag naar wat er in de slaapkamer gebeurt. Antwoord: wat de een kan, kan de ander ook en ik vraag ook niet naar jouw hobby's op dit gebied.
Geen langdurige relatie mogelijk / Met iedereen horizontaal kennismaken => De zestig jaar samen gaan we halen. Hoe lang heeft jouw huwelijk geduurd?
Ik merk het niet aan jou => Schaaat, zie ik eruit als een rtl4-nicht? Alternatief: Ben ik de eerste van deze soort, die jij live tegenkomt? Een soort van buitenaards wezen?
Homo's prima, maar ze moeten er niet de hele tijd mee te koop lopen => Jij begint erover en ik reageer, dus wat zeur je nou? Alternatief: reageer jij ook zo als het om je eigen kinderen gaat? 'Die zijn niet zo?' Zeker weten? Alternatief: Jij praat 24/7 over voetbal en vrouwen. Net zo erg.


Met onze jongen ... ik heb lang gedacht, dat hij echt een uitzondering was. Een tijdje geleden was in het Journaal een item over 700 zwerfjongeren met een vergelijkbare achtergrond, voor wie geen plek is in de opvang. 700 keer hetzelfde beeld: aan de ene kant rouw, omdat het vertrouwde thuis is verdwenen en aan de andere kant zo'n spannende, nieuwe wereld, dat ze erin verdwalen. Tegelijk worden ze geplaagd door schuldgevoel, want het kan niet, het mag niet.

Hij is bij ons terecht gekomen, omdat we een telefoontje kregen of we alsjeblieft x3 plek hadden voor een nacht, want alles was vol of ongeschikt voor hem. Eerste indruk aangehoord en besloten op het politiebureau af te spreken, zodat zijn verklaring direct kon worden opgenomen en bekend was, waar hij verbleef. We zijn nu vele stappen verder. Ouders zijn uit de ouderlijke macht ontzet en ik erger mij kapot aan de bureaucratie. Wij weten nu dat hij in elk opzicht buiten het standaard 'klantprofiel' van Jeugdzorg valt. Meest ongelukkige verandering in de afgelopen jaren. Jeugdzorg moet echt terug naar de provincie of landelijk worden georganiseerd. Voor de rest komt het wel goed met hem. Als hij helemaal lekker in zijn vel zit, verwacht ik een cum-laude-diploma.

Als zijn ouders zouden weten hoe ziek hij momenteel is, dan zouden ze hem voorhouden, dat het een straf van God is.


By the way, WA, ik heb slechts 1 autistische eigenschap. Knijpers op kleur aan het wasrek :)

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
20 mar 2020 11:16
Als zijn ouders zouden weten hoe ziek hij momenteel is, dan zouden ze hem voorhouden, dat het een straf van God is.
Gedachtenkronkel: wellicht verklaren dit soort ervaringen ook wel jouw aversie tegen religie/ gelovigen?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Bijna goed. Ik heb een enorme hekel aan de orthodoxe stromingen binnen alle geloven gekregen, omdat ze mensen zo hersenspoelen, dat er verwrongen persoonlijkheden ontstaan, die nooit meer van het leven kunnen genieten. Iets relaxter het geloof uitoefenen en de wereld is zoveel mooier.

Uit 1 van de vele corona-reis-topics
16again schreef:
20 mar 2020 10:11
Tijd winnen. Wacht de 14 dagen brief af….en dan heb je weer 14 dagen
Ik vrees ook dat de voucher gaan worden gebruikt, zodra het WC papier echt op is.
De Balkan oplossing: betalen in velletjes toiletpapier.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
20 mar 2020 11:32
Iets relaxter het geloof uitoefenen en de wereld is zoveel mooier.
Hé, dan vinden we elkaar. :wink: Ik ben streng orthodox opgevoed en herken daardoor wat je zegt.

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Jablan schreef:
20 mar 2020 11:16

Knijpers op kleur aan het wasrek :)
Vanzelfsprekend alleen maar rose :twisted: :mrgreen:

witte angora
Berichten: 31987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier nog een die zo opgegroeid is. Daarom zijn er, ben nog steeds op zoek naar een woning, plaatsen waar ik niet graag zou willen wonen. Het hoeft allemaal niet zo strak, stug en star. Sterker nog: vanuit het Woord leer ik juist redelijkheid, begrip, empathie, dat soort dingen. Geen starheid en onbuigzaamheid.

'Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden'.

En inderdaad, jablan, ik herken precies wat je zegt. Iedereen is uniek en anders, maar het lijkt wel of sommigen voortdurend verantwoording af moeten leggen van de reden van hun uniciteit. Vorige week een gesprek gehad dat op zich redelijk liep, en toch niet helemaal lekker. Dan ga je je afvragen wat het is. En uiteindelijk is de conclusie dat mijn reactie op dat moment niks met autisme te maken heeft, maar waarschijnlijker meer met de 15% West-Friese genen die ik heb. En ook dat maakt mij weer anders dan mensen in deze omgeving. En ook dat wordt niet begrepen.

Wat genen betreft ben ik nu eenmaal een 'vullisbakkie'. Kan ik ook niks aan doen. Maar ik 'ben toch wel lief'. :lol:

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn ouders, die al op leeftijd waren toen ze mij in de jaren 70 kregen, liepen op hun tijd voor in hun opvattingen. Het is jammer dat ik me dat pas realiseerde toen ze er niet meer waren (ik was toen nog best jong).
Ik kan me niet herinneren dat er van hun uit ooit iets gezegd is over iemands geaardheid, kleur, geloof, noem maar op. Dus ik ben wat dat betreft heel blanco opgegroeid. Zoals ze zeggen: racisme is aangeleerd.

Ik ben zelf christelijk gereformeerd opgegroeid in een moderne, vrije kerkgemeente met dominee's en gemeenteleden die altijd voor elkaar klaar stonden. Goede herinneringen aan.

Toen ik daar wegging heb ik dat nooit meer zo meegemaakt en heeft het geloof voor mij totaal zijn betekenis verloren. Een starre houding, desinteresse, een voor-wat-hoort-wat mentaliteit, roddels, gekonkel en gebrek aan empathie van zowel dominee's, kerkgangers en zeer gelovige naaste familie hebben mij doen beseffen dat het geloof voor velen alleen maar een lege huls is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kweenie »

Jablan schreef:
20 mar 2020 11:16
Ik denk, dat jij dit herkent: je bent op 1 punt anders dan de doorsnee man of vrouw en omdat de afwijking onzichtbaar is, heb je levenslang. Elke keer als je nieuwe mensen tegenkomt, dan moet je er op een gegeven moment wel iets over vertellen en aan de reacties merk je snel genoeg of de ander ermee om kan gaan of niet.
Afwijking bedoel ik abstract, neutraal en nieuwe mensen is breed: (vrijwilligers)werk, familie, vrienden- en kenniskring.
Volgens mij geldt dit niet alleen bij onzichtbare 'afwijkingen'. Het zelfde zul je ook hebben bij een afwijkende huidskleur of haarkleur, een iets ander postuur of een andere fysieke 'ongelijkheid'. Ik denk dat het daarbij mensen eigen is dat dingen die afwijken van de doorsnee opvallen.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, als je je er maar van bewust bent en als niet meteen de reactie is dat iemand die anders is ook fout of raar is.

(Overigens wat collega's betreft, ik heb van het grootste deel van mijn collega's geen idee waar ze op vallen. Op een enkeling na die er erg mee te koop loopt, zowel hetero als homo. Dus al zou ik willen, dan nog zou ik mij niet eens anders kunnen gedragen in de aanwezigheid van een van beide 'smaken'.)

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
20 mar 2020 12:38
Volgens mij geldt dit niet alleen bij onzichtbare 'afwijkingen'. Het zelfde zul je ook hebben bij een afwijkende huidskleur of haarkleur, een iets ander postuur of een andere fysieke 'ongelijkheid'. Ik denk dat het daarbij mensen eigen is dat dingen die afwijken van de doorsnee opvallen.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, als je je er maar van bewust bent en als niet meteen de reactie is dat iemand die anders is ook fout of raar is.
Eens. En, om 'm dan ook eens om te draaien, dat betekent ook dat niet iedereen die in een lange donkerblauwe of zwarte rok loopt, een homohater is, om maar eens een voorbeeld te noemen :wink:

Leven zonder vooroordelen is vrijwel onmogelijk, ik betrap mezelf er in ieder geval vaak zat op. Soms is dat geen probleem, vaak ook wel. Bewust zijn op jezelf scheelt al een heleboel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elk jaar had ik een probleempje, een wit geworden Neger, ja die Surinamer was vaak minder bruin dan zijn blanke Nederlandse Collega's na 3 weken bakken zonder Croma maar wel bruin vlees.

Nu vele jaren later hebben er enkele een bezoek gebracht aan de Dermatoloog en is de Surinamer als Blanke nog gezond!

Verder is het best leuk als je in Turkije hoorde van een Ober, Pleur op naar je eigen land!
Die man had duidelijk iets teveel op en als een Turkse Ober in Nederlands hem aanspreekt..... prima toch.
Gezien het aantal Duitsers en Franse die hier zijn, Nederland heeft een groot buitenland en ik weet hoeveel ex Nederlanders niet eens meer fatsoenlijk de taal beheersen, kijk naar de Ambassadeur van de USA, geboren Hollander, en best leuk!
Pete Hoekstra .....

Ik vind elke taal & cultuur prima en humor moet kunnen, mits het duidelijk niet serieus is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Even een vraag in de huislijke kring. ;-)

Probleempje, wie heeft de oplossing.
Hamsteren, hamsteren en nog eens hamsteren, dat werd en wordt er gedaan.
Nu heeft een goede buur ook gehamsterd, maar weet niet echt wat met het gehamsterde te doen.
Hij is nl. naar de dierenspeciaalzaak gegaan en heeft daar de hele voorraad 'hamsters' gehamsterd, maar weet niet hoe hij de gehamsterde hamsters zou kunnen bereiden en welke groente(n) het beste zouden smaken bij dit hamster maaltje.

Wie heeft een goed recept voorhanden en wil dit met mijn buur delen ? Alvast bedankt voor de moeite !

Sorry voor de hamster en andere dierenliefhebbers en het is maar een grapje ! :oops:

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helaas heb ik alleen een recept voor cavia's

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Afbeelding
(bedenk wel, dat het probleem ook zo ontstaan is... dus wel goed doorbakken graag)

juliomariner
Berichten: 5089
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Die foto zocht ik.cavia schijnt heel gezond te zijn

Plaats reactie