LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 mar 2020 08:37
Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Wij zouden op 15 maart vertrekken naar lapland het land was nog steeds 'groen'op de site van BuZa
op 14 maart om 20:00 uur kregen we te horen dat de reis niet door gaat ( 9 uur voor vertrek).
afgewacht en na een telefoontje van de bemiddelaar (D-reizen) hebben zij meegedeeld dat ik in aanmerking kom voor een voucher.
Nadat ik de voorwaarden heb bekeken en ook omdat dit voor on een speciale reis was (Huwelijksreis) heb ik aangegeven dat ik de voucher niet accepteer maar mijn geld terug wil hebben.
De redenen:
- De voucher is een jaar geldig ik weet nu niet of ik deze reis over een jaar kan maken.
- Een andere reis is voor ons niet van belang wij wilde juist naar Lapland in de maand maart. Het was voor ons een bijzondere reis (Huwelijksreis)!
- de nieuwe boeking kan zomaar een stuk duurder zijn wat wij dan bij moeten betalen.
- De verplichting om weer bij hetzelfde reisbureau te boeken vind ik niet prettig Ik weet niet of ik nog wel bij jullie wil boeken voor deze reis.
- Ik heb als consument, volgens de Nederlandse wet, recht op geld terug
Echter na wat telefoontjes vanuit D-reizen is hun en mij verteld dat jullie alleen voucher uitgeven.
Na een laatste telefoontje vanuit D-reizen naar jullie kreeg ik te horen dat ik op een lijst van volgens mij Consumenten contact wordt gezet en dat het 4 tot 6 weken kan duren voor ik iets hoor.
Dat vind ik uiterst vreemd.
op 14 maart om 20:00 uur kregen we te horen dat de reis niet door gaat ( 9 uur voor vertrek).
afgewacht en na een telefoontje van de bemiddelaar (D-reizen) hebben zij meegedeeld dat ik in aanmerking kom voor een voucher.
Nadat ik de voorwaarden heb bekeken en ook omdat dit voor on een speciale reis was (Huwelijksreis) heb ik aangegeven dat ik de voucher niet accepteer maar mijn geld terug wil hebben.
De redenen:
- De voucher is een jaar geldig ik weet nu niet of ik deze reis over een jaar kan maken.
- Een andere reis is voor ons niet van belang wij wilde juist naar Lapland in de maand maart. Het was voor ons een bijzondere reis (Huwelijksreis)!
- de nieuwe boeking kan zomaar een stuk duurder zijn wat wij dan bij moeten betalen.
- De verplichting om weer bij hetzelfde reisbureau te boeken vind ik niet prettig Ik weet niet of ik nog wel bij jullie wil boeken voor deze reis.
- Ik heb als consument, volgens de Nederlandse wet, recht op geld terug
Echter na wat telefoontjes vanuit D-reizen is hun en mij verteld dat jullie alleen voucher uitgeven.
Na een laatste telefoontje vanuit D-reizen naar jullie kreeg ik te horen dat ik op een lijst van volgens mij Consumenten contact wordt gezet en dat het 4 tot 6 weken kan duren voor ik iets hoor.
Dat vind ik uiterst vreemd.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Op dit moment verkeerd heel de wereld in een uitzonderlijke situatie. U hebt 5 werkdagen geleden te horen gekregen dat de reis niet doorgaat en op dit moment (nog) geven alle reisorganisaties vouchers af.
Ondanks dat u helemaal gelijk hebt met de stelling dat u, volgens de Nederlandse weg, recht hebt op het geld terug, echter wordt van alle kanten aangegeven dat het juist nu even niet verstandig is om op uw strepen te gaan staan en het recht toe te eigenen. Het advies dat gegeven wordt is om af te wachten tot er meer bekend is. En het is echt niet vreemd dat het even gaat duren voordat u iets hoort, niemand kan in de toekomst kijken en zelfs niemand weet hoe de vlag er volgende week bij hangt.
Overigens is het een aparte redenatie dat u niet meer bij D-reizen wilt boeken. U hebt nu ook vrijwillig daar geboekt, waarom zou dat ineens anders zijn nu dat geen enkele reis doorgaat?
Ondanks dat u helemaal gelijk hebt met de stelling dat u, volgens de Nederlandse weg, recht hebt op het geld terug, echter wordt van alle kanten aangegeven dat het juist nu even niet verstandig is om op uw strepen te gaan staan en het recht toe te eigenen. Het advies dat gegeven wordt is om af te wachten tot er meer bekend is. En het is echt niet vreemd dat het even gaat duren voordat u iets hoort, niemand kan in de toekomst kijken en zelfs niemand weet hoe de vlag er volgende week bij hangt.
Overigens is het een aparte redenatie dat u niet meer bij D-reizen wilt boeken. U hebt nu ook vrijwillig daar geboekt, waarom zou dat ineens anders zijn nu dat geen enkele reis doorgaat?
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Wat wil je van ons?
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Ik snap die 4-6 weken wel. Men wacht ook de maatregelen af. Kans is groot als mensen niet willen wijken, dat ze gewoon faillissement aan moeten vragen en er misschien niets terug komt bij de klanten.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Het advies van ConsuWijzer: pak de voucher aan. https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-re ... oronavirus
moederslink
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Wat vind je daar dan vreemd aan? Je zult dus gewoon geduld moeten hebben. D-Reizen is waarschijnlijk aan het bekijken hoeveel mensen geen voucher willen en wat de financiële gevolgen zijn om die klanten tegemoet te komen.erik.de-ruyter schreef: ↑22 mar 2020 08:49Echter na wat telefoontjes vanuit D-reizen is hun en mij verteld dat jullie alleen voucher uitgeven.
Na een laatste telefoontje vanuit D-reizen naar jullie kreeg ik te horen dat ik op een lijst van volgens mij Consumenten contact wordt gezet en dat het 4 tot 6 weken kan duren voor ik iets hoor.
Dat vind ik uiterst vreemd.
Gevolg kan zijn:
1. Ze vragen faillissement aan, jij krijgt dan niets en alle mensen met een voucher ook niet.
2. Ze krijgen overheidssteun
Heb dus gewoon geduld..... De rechtbanken zijn gesloten dus een kort geding aanspannen hierover om je gelijk te halen zit er nu ook niet in.
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Ik lees bij ConsuWijzer dit: "Verder is het aan u om in deze situatie af te wegen of en hoe u gebruik van uw wettelijke rechten wilt maken." en "Kijk goed wat voor voorwaarden de reisaanbieder aan de voucher verbindt. De voucher mag niet uw wettelijke rechten ontzeggen."
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
En wat als ik die corona-voucher niet wil, maar ik wil mijn geld terug?
Wettelijk gezien heb je recht op geld terug, maar omdat dit zo’n uitzonderlijke situatie is, is deze voucher door de reisbranche in het leven geroepen. De woordvoerster van TUI laat weten: 'We geven inderdaad een restitutie in de vorm van een voucher en niet in de vorm van geld. Het zijn zeer uitzonderlijke omstandigheden, zowel voor reizigers als voor reisorganisaties. De voucher is een steeds breder geaccepteerde vorm van restitutie, ook gedragen door de brancheorganisatie ANVR, het voucher is voor pakketreizen ook gegarandeerd door het SGR. Vouchers zijn ook in andere Europese landen al in gebruik. Er wordt nu op Europees niveau gesproken over meer duidelijkheid en duiding over de geldigheidsduur en inwisselbaarheid. Wij wachten die berichtgeving af om eventueel een wijziging in ons beleid hierin door te voeren.'
Volgens consumentenrechtadvocaat Caspar Janssens hebben consumenten wettelijk recht om hun geld terug te vragen. Maar je belandt in een spagaat. 'Je staat in je recht, maar je moet zelf je recht halen als de reisbranche weigert terug te betalen en een voucher verstrekt. Je kunt je zaak aanbrengen bij de rechtbank of de Geschillencommissie Reizen, maar die zijn fysiek ook dicht vanwege het coronavirus. En voor je zaak behandeld wordt, gaat er ook een poos overheen en daar bovenop komen nog de kosten.’
In een aantal Europese landen is er al noodwetgeving die het verbied om geld uit te keren. Als u perse het geld terug wil zal u moeten wachten tot de rechtbanken weer aan het werk gaan, uw zaak behandeld gaat worden en er geen Europese noodwetgeving tussendoor komt die het verbied om terug te betalen. Als u de voucher niet accepteert kunt u straks dus met lege handen staan.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Scanbrit of D Reizen?
Waar heb je geboekt, D Reizen is erkende reisbureau en een D Reizen bon is nog bruikbaar... Scanbrit moest ik eerst zoeken, nooit van gehoord....
Waar heb je geboekt, D Reizen is erkende reisbureau en een D Reizen bon is nog bruikbaar... Scanbrit moest ik eerst zoeken, nooit van gehoord....
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Relevantie Kommerkommertje, D-Reizen wilt een voucher geven. Scanbrit heeft er dus niets mee te maken.Komkommertijd schreef: ↑22 mar 2020 15:31Scanbrit of D Reizen?
Waar heb je geboekt, D Reizen is erkende reisbureau en een D Reizen bon is nog bruikbaar... Scanbrit moest ik eerst zoeken, nooit van gehoord....
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Maar TS heeft dat toch ook kenbaar gemaakt dat hij zicht beroept op zijn wettelijke recht. Hij vind alleen 4 tot 6 weken wachten te lang. Een juridische procedure zal echter, gezien sluiting bij de rechtbanken, veel langer gaan duren dan deze periode.alfatrion schreef: ↑22 mar 2020 14:29Ik lees bij ConsuWijzer dit: "Verder is het aan u om in deze situatie af te wegen of en hoe u gebruik van uw wettelijke rechten wilt maken." en "Kijk goed wat voor voorwaarden de reisaanbieder aan de voucher verbindt. De voucher mag niet uw wettelijke rechten ontzeggen."
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Ik zie geen aanleiding om te denken dat een juridische procedure langer zal duren als gevolg van Corona.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
De rechtbanken ontvangen geen bezoek. Er wordt nog steeds gewerkt. Er wordt alleen geen comparatie ingesteld. Er zal meer van dupliek en repliek gebruikt wordt gemaakt.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
U hoeft enkel de al vaker aangehaalde tekst van consumentenrechtadvocaat Caspar Janssens maar te lezen. [Tekst verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2020 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onvriendelijke opmerking
Reden: Onvriendelijke opmerking
JozJan
vindt dit leuk
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Je hoeft maar op rechtspraak.nl te kijken om te zien dat dit niet klopt. De rechtbanken zijn gesloten, behalve voor urgente zaken. Het staat boven twijfel dat dit geen urgente zaak is.
https://www.rechtspraak.nl/paginas/coro ... ord=banner
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Het kan toch niet anders dan dat dergelijke zaken onder superspoed vallen.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
Je kunt niet meer op zitting komen behalve voor urgente zaken. Dat betekent niet dat er niet meer op papier kan worden geprocedeerd: dagvaarding - conclusie van antwoord - repliek - dupliek - vonnis. Gewoon even de vraag "Gaan schriftelijke procedures nog wel door?" open klikken.
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
De 4-6 weken reactietijd heeft alles te maken met 'afstand houden': elke 2e plek op het call-center blijft leeg, halve capaciteit en heel veel vragen => lange wachttijden.
Re: Scanbrit wil het geld nog niet terug geven van mijn reis
"Ja, schriftelijke procedures gaan zoveel mogelijk door."
Zoveel mogelijk houdt in dat niet alles doorgaat. Waar het om gaat is dat jij schreef dat er geen aanleiding is om aan te nemen dat een juridische procedure langer zal duren door het corona-virus en die aanleiding is er wel degelijk. Niet alleen omdat rechtbanken niet op volle sterkte werken maar ook omdat er vermoedelijk veel onzinnige procedures zullen volgen als iedereen maar je advies opvolgt.
Zoveel mogelijk houdt in dat niet alles doorgaat. Waar het om gaat is dat jij schreef dat er geen aanleiding is om aan te nemen dat een juridische procedure langer zal duren door het corona-virus en die aanleiding is er wel degelijk. Niet alleen omdat rechtbanken niet op volle sterkte werken maar ook omdat er vermoedelijk veel onzinnige procedures zullen volgen als iedereen maar je advies opvolgt.