LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat ik al begrepen had, maar wat niet duidelijk gecommuniceerd werd, is dat mensen gewoon naar buiten mogen voor een ommetje. Mits maximaal 3 tegelijk en mits 1 1/2 meter afstand. Vooralsnog kan ik dus gewoon mijn wandelingen maken.

Klopt helemaal! En ik kan gelukkig ook mijn dagelijkse wandeling blijven maken. En nu maar hopen dat iedereen zich, al dan niet met bekeuring, zich aan die regels gaat houden. Anders kunnen we dat straks ook niet meer. Het OV mijd ik al een poosje.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik de komende tijd van de auto gebruik maken i.p.v. OV, ook voor de veiligheid van je vader.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
24 mar 2020 08:49
Nu wil die halve gare ook de Philips beademingsapparatuur claimen https://www.ad.nl/binnenland/vs-wil-bea ... ~a00e2d01/
Aandelen Philips kopen, wordt goed dividend. Toch handig, zo'n president, die alles als business case ziet. Goedemorgen overigens.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Toch zei de minister gisteren, ik heb het nu echt goed gehoord: blijf binnen, tenzij het niet anders kan. Wat in mijn optiek sinds vorige week eigenlijk al de bedoeling was.

Goed, je mag een frisse neus halen, maar of het nu de bedoeling is dat je met het OV lekker op stap gaat....
Wat dat betreft zou ik dan, zoals ZeerPrivé aangeeft, nu toch even de auto pakken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik heb mijn Weekend vrij abonnement omgezet naar een basisabonnement. Daar heb ik voorlopig geen kosten aan. Die 37 euro plus variabele kosten die ik aan de bus kwijt ben, kan ik gebruiken voor benzine. En dan kom ik nog een heel eind. Straks de man even bellen of ik niet beter morgen kan komen, kan ik hem helpen met de boodschappen, nu mijn zus in Oeganda zit. Hij vertelde laatst dat hij de krat zelf niet meer in de auto krijgt. Dat soort dingen. Dat maakt het meteen wat praktischer.

En de wandeltocht voor aankomend weekend (een rondwandeling deze keer, en in de tijd een maand of twee naar voren gehaald) is met de trein niet te bereiken. Een retourtje met de bus vanaf het station is 12 euro. Voor dat geld kom ik met de auto al een aardig eind, zeker nu de benzineprijs relatief laag staat. En misschien dat ik donderdag of vrijdag al ga, dan kunnen werkenden daar in het weekend lopen, als ze het al weten te vinden... ;)

Daarom zeg ik steeds: ondanks de beperkingen is er nog heel veel mogelijk, mits je je gezonde verstand gebruikt, en rekening met elkaar houdt.

mh73

ZeerPrivé schreef:
Nu wil die halve gare ook de Philips beademingsapparatuur claimen https://www.ad.nl/binnenland/vs-wil-bea ... ~a00e2d01/

Tja, America first.

witte angora

Dit is ook interessant nieuws: Door de Corona-maatregelen zijn er vorige week aanzienlijk minder verkeersongelukken gebeurd, vergeleken met dezelfde week een jaar geleden. Nu spelen er uiteraard meer dingen mee met betrekking tot het ontstaan van ongelukken, en één zwaluw staat nog niet garant voor de zomer. Maar het is naar mijn mening zeker een interessante ontwikkeling.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ken-afname

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

alfatrion schreef:
21 mar 2020 19:44
Maandag komt er nieuws uit over de Carona voucher.
https://www.google.com/amp/s/www.travma ... ucher/amp/
Nu wordt het nieuw woensdag verwacht - er komt waarscheinlijk geen noodwet
https://www.google.com/amp/s/www.travma ... ucher/amp/

De Europese Commissie vind dat klanten hun geld moeten kunnen terug vragen.
https://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/c ... et-u-weten

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Er komt geen noodwet => Een voucher wordt onderdeel van de normale wetgeving.
Europese Commissie => Voucher moet uiteindelijk inwisselbaar zijn voor geld.

Oftewel: Voucher accepteren en afwachten.

ZeerPrivé

mh73 schreef:
24 mar 2020 09:28
Toch zei de minister gisteren, ik heb het nu echt goed gehoord: blijf binnen, tenzij het niet anders kan. Wat in mijn optiek sinds vorige week eigenlijk al de bedoeling was.

Goed, je mag een frisse neus halen, maar of het nu de bedoeling is dat je met het OV lekker op stap gaat....
Wat dat betreft zou ik dan, zoals ZeerPrivé aangeeft, nu toch even de auto pakken.

Ik heb speciaal met gespitste oren naar Rutte geluisterd: ommetje maken mag, bij voorkeur alleen of hooguit je eigen gezinnetje. (Mensen met kleine kinderen, kunnen er niet eentje thuis laten.) En natuurlijk niet als je verdachte klachten hebt. Ik zelf blijf gewoon dichtbij huis, gaat mij alleen om een uurtje beweging (en genieten van die heerlijk lege straten).

witte angora

Klopt, een ommetje maken mag, en hoe lang dat ommetje duurt is er niet bij gezegd. De wandeling elders wordt een stuk korter dan gebruikelijk, dat sowieso. Dus geen 20-24 kilometer. En de wandelingen die daarna komen zijn ook korter, de eerste zit al in de planning. En inderdaad, aankomend weekend wil ik weer genieten van de heerlijk lege straten in de grote stad, mits het in de tijd mogelijk is.
Laatst gewijzigd door witte angora op 24 mar 2020 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
23 mar 2020 19:04
[...]
Want wellicht waren met maatregelen zoals thuisblijven bij verkoudheidsklachten (en dan zeker niet bij familielid in risicogroep op bezoek gaan) en vaker handen wassen in 2018/2019 ook wel levens bespaard gebleven. Waren er geen 9500 maar 7500 doden geweest toen.

En in die zin vind ik het allemaal vrij hypocriet.
Als ik het goed begrijp betreft uw kritiek de inconsistentie in aanpak tussen toen en nu (de 'hypocrisie') en is uw punt niet dat de huidige aanpak en maatregelen niet goed zijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
24 mar 2020 10:26
Nee, er komt hooguit een aanbeveling.
Jablan schreef:
Dat maakt dat de EU landen die noodwetgeving hebben ingevoerd nu wat moeten doen.
Jablan schreef:
Nee: maak zelf een afweging (dat is het officiële advies van ConsuWijzer). Dat kan zijn accepteren maar ook geld terug vragen!
Laatst gewijzigd door alfatrion op 24 mar 2020 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
America is natuurlijk wel het land waar de zorg opeens heel duur is als je zonder werk komt te zitten.
Ook mèt een inkomen is de Amerikaanse zorg onbetaalbaar. Mocht je er echt in geïnteresseerd zijn...lees het verhaal van Osasio-Cortez dan.

mh73

tttlocke schreef:
24 mar 2020 10:39
mh73 schreef:
23 mar 2020 19:04
[...]
Want wellicht waren met maatregelen zoals thuisblijven bij verkoudheidsklachten (en dan zeker niet bij familielid in risicogroep op bezoek gaan) en vaker handen wassen in 2018/2019 ook wel levens bespaard gebleven. Waren er geen 9500 maar 7500 doden geweest toen.

En in die zin vind ik het allemaal vrij hypocriet.
Als ik het goed begrijp betreft uw kritiek de inconsistentie in aanpak tussen toen en nu (de 'hypocrisie') en is uw punt niet dat de huidige aanpak en maatregelen niet goed zijn.
Precies.

Kritiek op de huidige aanpak, niet echt. Wel twijfels. Meer over het feit of deze maatregelen het gewenste effect hebben. Maar dan verval ik in herhalingen. Kritiek hebben vanaf de zijlijn is altijd makkelijk. Ik hou me aan de regels, meer kan ik niet doen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 mar 2020 08:53
Beter nieuws uit China. Let ook eens op de data. Nog even doorbijten met zijn allen, echt met zijn allen. Dan konden de beperkingen wel eens sneller opgeheven worden als iedereen denkt.
De Chinese autoriteiten versoepelen het strikte reisregime in de provincie Hubei...…..De vraag is nu wat er gebeurt als mensen weer vrijer mogen reizen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2328139-china-he ... ls-op.html
En zodra de mensen weer vrij mogen reizen, is het wachten tot het virus weer de kop op steekt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:

Die voucher wordt onderdeel van normale wetgeving? Dat ligt niet voor de hand, dan zou een noodwet een veel logischer stap zijn.

Accepteren en afwachten lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende keuze-optie. Je verliest daarmee immers geen rechten.

Overigens staat er in die link nog een alinea die de diverse discussies van de afgelopen week mooi samenvat:
Corona-voucher: accepteren of weigeren?
Het is goed om te weten dat u de corona-voucher niet hoeft te accepteren. Als u de voucher weigert, dan heeft u recht op terugbetaling van het geld dat u voor de reis heeft betaald. Besef wel dat de gevolgen van het corona-virus groot zijn voor iedereen. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
24 mar 2020 10:50

Overigens staat er in die link nog een alinea die de diverse discussies van de afgelopen week mooi samenvat:
Corona-voucher: accepteren of weigeren?
Het is goed om te weten dat u de corona-voucher niet hoeft te accepteren. Als u de voucher weigert, dan heeft u recht op terugbetaling van het geld dat u voor de reis heeft betaald. Besef wel dat de gevolgen van het corona-virus groot zijn voor iedereen. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen.
WC rollen hamsteren is ook niet het juiste om te doen. Maar de laatsten grepen mis, grote kans dat dit ook hier gebeurt

witte angora

En met die samenvatting kunnen de discussies feitelijk worden afgesloten. Het is prachtig om te blijven hameren op je rechten, die heb je ook. En het is prachtig als anderen blijven hameren dat dit een uitzonderlijke situatie is en dat massaal geld terug claimen tot grotere problemen kan leiden. Maar dat is een voortdurend gevecht om vooral het eigen standpunt te promoten. Het is een voortdurend touwtrekken waarbij het touw geen enkele kant op komt omdat het in het midden aan de grond verankerd zit. Het is eigenlijk een volkomen zinloze discussie.

Misschien moet het maar gewoon bij de samenvatting blijven, en moeten mensen hier gewoon hun eigen keuzes in kunnen maken.

ZeerPrivé

Jablan schreef:
24 mar 2020 09:21
ZeerPrivé schreef:
Aandelen Philips kopen, wordt goed dividend. Toch handig, zo'n president, die alles als business case ziet. Goedemorgen overigens.
Ook goedemorgen, hoewel mijn ochtend al rond 4.30 uur begon. 8)

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
24 mar 2020 11:11
In het AD.nl een verhaal van man die herstelt is van de besmetting met het coronavirus op de IC en genezen is. Bijzondere is dat de man ook longkanker heeft.
Mooi verhaal.

Misschien zal de man later nog dankbaarder zijn. Want heeft het coronavirus ook zijn kankercellen mede opgeruimd want immuuntherapie met een gemoduleerd virus heeft vaak succes bij veel vormen van kanker. Maar daar zal hij nu nog niet aandenken neem ik aan.
Ik lees dat de man als longkankerpatient uitbehandeld is, hij is wel genezen van het coronavirus en mag weer naar huis.
Dat is wat anders dan wat u hier beweeert.

Gesloten