LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Zojuist de jaarnota gekregen van eneco. Deze is vele honderden euros hoger dan verwacht. Na de schrik deze goed te hebben bekeken blijkt dat er een veel hoger tarief is berekend na installatie van de slimme meters. Afgelopen augustus 2019 heeft liander de oude meters vervangen door slimme meters. Alles zou bij het oude blijven. Maar na de meterwissel is het nettarief met bijna 2 euro per dag gestegen. Ik ben hier niet van op de hoogte gesteld. Graag zou ik dat eneco/liander dit oplossen
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2020 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gecorrigeerd
Reden: Titel gecorrigeerd
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Wat zegt Eneco of liander hierover ? Dat lijkt mij het eerste aanspreekpunt.
-
- Berichten: 12833
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Had u een vast contract, of is deze in dezelfde periode afgelopen?
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Mogelijk is er geconstateerd dat u een zwaardere aansluiting heeft dan in de gegevens van Liander stond. Normaal is 35 Amp of 3 x 25 Amp. Het ene is € 20,- per maand het volgende is € 70,- permaand. U kunt dit dan tegen betaling laten omzetten.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Nettarief van 2 euro per dag?? Dat alleen is al 700,- per jaar Bizar in vergelijking tot mijn complete electriciteitsrekening over een heel jaar: Onder de 600 eur (verbruik +vaste lasten)
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Ik heb een variabel contract. Inmiddels contact gehad met liander. Ze zeggen dat er een aansluiting is geregistreerd met een hoge capaciteit na de meterwissel. Dit heb ik nooit aangevraagd. Hopelijk gaan ze het goed oplossen.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Voor de wissel betaalde ik 0,69 per dag. Na de wissel 2,64 per dag. Energienota is daardoor bijna verdubbeld
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Dat stemt wel overeen met de ordegrootte van het bedrag.
Waarbij ik me dan afvraag of er uberhaubt wel een overeenkomst bestond voor die zwaardere aansluiting. En of de energiemaatschappij aan zijn informatieplicht heeft voldaan bij aanpassing van het tarief.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Kijk op de jaarafrekening welke aansluitwaarde u heeft en welke u bij de vorige jaarafrekening had.
Heeft u soms bij het vervangen van de meter om zwaardere hoofdzekeringen gevraagd?
Heeft u soms bij het vervangen van de meter om zwaardere hoofdzekeringen gevraagd?
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Na de meterwissel berekenen ze een hogere capaciteit. Ik wacht nu af wat liander gaat doen.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Sorry, foto was een beetje wazig
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Liander gaat niets doen. U moet zelf vragen om verlaging van de capaciteit.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Het kan ook zijn dat u vóór de meterwissel altijd te weinig betaald heeft omdat de aansluiting onjuist geregistreerd stond.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Ik heb niks aan een hoge capaciteit. Dus hoef ik deze ook niet. Ze hadden me kunnen laten weten bij de meterwissel dat er een te hoge capaciteit op zit. Dan had ik deze gelijk laten verlagen. Bij het appartement naast mij zit dezelfde meter. Deze is tegelijk aangesloten. En ook tegelijk met die van mij op 1 augustus vervangen. Daar is het wel het lage capaciteit geregistreerd volgens liander.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
De capaciteit heeft niets met de meter te maken,
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Dat snap ik, maar de meterkasten en dergelijke zijn allemaal tegelijk geïnstalleerd en aangevraagd. Lijkt me vreemd dat voor de een lage capaciteit en voor de ander dan een hoge capaciteitsaansluiting is aangevraagd. Maar liander gaat dit uitzoeken
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Hoger dan normaal.
Hoe moet men weten dat het een 'te hoge' capaciteit is?
Het is 'hoger dan normaal', niet 'te hoog'.
Waarom zou men u dat moeten laten weten? Er kunnen toch hele goede redenen zijn waarom men zo'n aansluiting met capaciteit 'hoger dan normaal' wil hebben?
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Die monteur weet natuurlijk niet dat u geen hoge capaciteit nodig heeft.jango81 schreef: ↑07 apr 2020 09:25Ik heb niks aan een hoge capaciteit. Dus hoef ik deze ook niet. Ze hadden me kunnen laten weten bij de meterwissel dat er een te hoge capaciteit op zit. Dan had ik deze gelijk laten verlagen. Bij het appartement naast mij zit dezelfde meter. Deze is tegelijk aangesloten. En ook tegelijk met die van mij op 1 augustus vervangen. Daar is het wel het lage capaciteit geregistreerd volgens liander.
Hij vervangt de meter en kijkt niet wat voor electrische apparaten u allemaal heeft.
De vraag is of de netbeheerder zonder te komen kijken het wil wijzigen of dat ze toch een monteur gaan sturen.
Hopelijk voor u gaat de netbeheerder ervan uit dat de monteur het foutief doorgegeven heeft en u geen kosten in rekening brengt voor het wijzigen naar een lagere capaciteit.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 07 apr 2020 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Men had moeten informeren dat de aansluiting niet in overeenstemming was , met het contract van TS. Nu is dat stilzwijgend aangepast. Waardoor een jaar later een 700 euro hogere rekening uit de lucht komt vallen
Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco
Men had moeten informeren dat de aansluiting niet in overeenstemming was , met het contract van TS. Nu is dat stilzwijgend aangepast. Waardoor een jaar later een 700 euro hogere rekening uit de lucht komt vallen
[/quote]
Over welke informatie beschikt u waaruit blijkt dat deze aansluiting 'niet in overeenstemming was met het contract'?
Het beste waar TS op mag hopen is dat alles op een administratieve fout berust en dat, na meterwisseling, ten onrechte uitgegaan wordt van een aansluiting met hogere capaciteit (die er dus helemaal niet is).