LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
01 apr 2020 21:39
Kees2850 schreef:
01 apr 2020 21:19
@16again.dat is niet correct wat je hier schetst. Op radio 1 heeft vanmiddag een arts heel duidelijk uitgelegd dat niemand hoeft te lijden. Wanneer een coronapatient niet meer naar de IC kan of wil hebben de huisartsen voldoende middelen om de patiënten zo te begeleiden dat ze niet dat stikkende gevoel hebben. Tot aan inslapen aan toe. Zoals die arts dat vertelde klonk dat heel humaan.
Hier ook te lezen:
https://nos.nl/artikel/2329053-artsen-w ... orona.html
…...Zij kunnen volgens de artsen bij een coronabesmetting beter thuis of in het verpleeghuis worden behandeld, zo leren de ervaringen van de afgelopen weken…...Een thuisbehandeling kan dan veel beter zijn, stellen de artsen in de leidraad. Directe familie kan er (met de juiste voorzorgsmaatregelen) op bezoek in tegenstelling tot in de ziekenhuizen, waar meestal geen bezoek bij coronapatiënten mogelijk is.
In het verpleeghuis laten…naast de andere kwetsbaren en minder gekwalificeerd personeel, en familie aan het bed. Lijkt me het recept voor verdere verspreiding.
Het ziekenhuis dient ook als isolatie, in de huidige containment aanpak, dat doorkruist men zo.
En je kon er op wachten natuurlijk:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/08/he ... n-a3996333
Maar goed , toeloop op het ziekenhuis is minder, en de IC bedjes zijn lekker leeg. En dit was juist de groep, die we met onze "intelligente lockdown" proberen te beschermen.

ZeerPrivé
Berichten: 5792
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wel jammer dat de headline (Helft demente ouderen in verpleeghuis R’dam overleden) niet klopt met de werkelijkheid, namelijk de helft van de bewoners van 1 afdeling in verpleeghuis.

Er sterven jaarlijks tijdens de griepperiode duizenden ouderen, dus zo schrikbarend vind ik de cijfers nog niet.

BL2
Berichten: 4883
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
09 apr 2020 07:29
Aangezien ik om me heen merk dat de meeste ondertussen wel een beetje klaar zijn met die maatregelen en ondertussen wel weer richting normaal willen, snap ik dat er optimisme is bij die cijfers.
Nou dan ga je het nog "zwaar" krijgen, dit gaat nog heeel lang duren. We staan pas aan het begin.

#-respect

Sta liever stil in gedachte bij de bewoners van een Rotterdams verzorginghuis, waar al de helft (!) van een hele afdeling overleden is, en veel personeel besmet is.
Bewoners in dit soort huizen lopen een enorm risico, door het bizarre feit dat er geen simpele mondkapjes zijn.

Verder bijna 4000 doden in 2 dagen in de VS !

@ 16again: "De IC bedjes lekker leeg" Wat een walgelijke uitspraak en voorstelling van zaken, terwijl er honderden Nederlanders daar vechten voor hun leven, zorgpersoneel uitgeput is en er telkens opnieuw zeer zwaar zieke medemensen worden binnengebracht en sommige ziekenhuizen aan de rand van Fase 3 zijn aanbeland.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2020 08:29
Wel jammer dat de headline (Helft demente ouderen in verpleeghuis R’dam overleden) niet klopt met de werkelijkheid, namelijk de helft van de bewoners van 1 afdeling in verpleeghuis.
Ik zou zeggen: Gelukkig klopt de headline niet.
Ook op de 2 andere afdelingen vallen slachtoffers
BL2 schreef:
09 apr 2020 08:36
@ 16again: "De IC bedjes lekker leeg" Wat een walgelijke uitspraak en voorstelling van zaken
In mijn beleving is het pas walgelijk, dat die besmette mensen niet naar het ziekenhuis gaan, en in verpleeghuis blijven. Vandaar de botte eye-opener

ZeerPrivé
Berichten: 5792
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zou zeggen: Gelukkig klopt de headline niet.
Ik niet, gewoon een sensatie headline. Ouderen naar de IC brengen die te zwak zijn om de toeters en bellen te overleven, is volkomen zinloos.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wat een geluk dat we nog thuis wonen. Dat we door de regering gedwongen zijn om thuis te blijven wonen. En alle bejaardentehuizen zijn afgebroken. Hier zijn we veiliger.

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
09 apr 2020 00:37
Zeker waar, minder écht verpleegkundigen ook.
Verzorgingshuizen en verpleeghuizen zijn er nog zat , Theo.
Mensen overlijden daar aan de lopende band nu.
40% vd mensen in de verpleeghuizen is nu besmet :shock: .
Dus bijna de helft.

En zijn zeker ook veel ouderen thuis, maar die zijn relatief gezond en blijven veelal nu binnen denk ik.
40% van de tehuizen heeft een besmetting en 1 of meer besmette bewoners. Dat is toch echt iets anders.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2020 08:51
Ouderen naar de IC brengen die te zwak zijn om de toeters en bellen te overleven, is volkomen zinloos.
Isolatie is ook een doel, en rechtvaardigt wat mij betreft de gang naar het ziekenhuis. Ook als die gang eenrichtingsverkeer is.

ZeerPrivé
Berichten: 5792
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De bewoners van verpleeghuizen zijn al geïsoleerd en worden als zij besmet zijn op 'Corona' afdelingen gelegd.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door marnix »

Theo, schreef je dat vanochtend vroeg ook al niet?

BL2
Berichten: 4883
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Theotrucker schreef:
09 apr 2020 08:55
En alle bejaardentehuizen zijn afgebroken
Ik wil het niet geloven !
Er zouden er nog zo'n 2700 in Nederland moeten zijn.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2020 09:08
De bewoners van verpleeghuizen zijn al geïsoleerd en worden als zij besmet zijn op 'Corona' afdelingen gelegd.
Je kunt je afvragen: is die verpleeghuis setting daarvoor geschikt? De Leeuwenhoek in ieder geval niet, daar heeft men nu alleen nog maar Corona afdelingen

witte angora
Berichten: 31225
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Naar Spanje gaan zal er dit jaar niet in zitten, voor zover het al mogelijk zou zijn. Spanjaarden worden, volgens onderstaand bericht, aangespoord om in eigen land op vakantie te gaan. Hoe gaat dit met de zomervakantie in Nederland? Voor het paasweekend worden Duitsers en Belgen gevraagd vooral thuis te blijven. Uit verre landen zullen weinigen hierheen komen. Maar waar gaan Nederlanders straks op vakantie? Mogen we, al is het in eigen land, in de zomer een paar weken op een ander adres de benen strekken? En zo ja, wat is er dan te doen? Restaurants zijn dicht, kustwegen zijn afgezet, parken en natuurgebieden zijn gesloten. Hoe gaat de komende vakantieperiode er uit zien?
'Spanje gaat buitenlands toerisme weren'

De Spaanse regering werkt aan een plan om buitenlands toerisme deze zomer te weren, dat meldt de Spaanse krant ABC. De Spanjaarden zelf worden aangemoedigd in eigen land op vakantie te gaan.

Normaal gesproken zouden deze periode ook veel Spanjaarden onderweg zijn om de voor christenen Heilige Week te vieren. Semana Santa, zoals ze het in Spanje noemen, wordt daar groots gevierd. Met name de steden Málaga en Sevilla staan bekend om hun processies. Maar correspondent Rop Zoutberg twittert dat het nu rustig blijft op de snelwegen.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2329896-klm-hel ... apjes.html

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
09 apr 2020 10:01
ZeerPrivé schreef:
09 apr 2020 09:08
De bewoners van verpleeghuizen zijn al geïsoleerd en worden als zij besmet zijn op 'Corona' afdelingen gelegd.
Je kunt je afvragen: is die verpleeghuis setting daarvoor geschikt? De Leeuwenhoek in ieder geval niet, daar heeft men nu alleen nog maar Corona afdelingen
Daar is dus overduidelijk iets fout gegaan.. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat de 'normale' gang van zaken is, als je daar al van kan spreken in deze tijd. Als ik om me heen kijk, dan is deze situatie zoals die daar is gelukkig een uitzondering.

16again
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Zo uitzonderlijk lijkt dat me toch niet:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdcf318f/

angel1978
Berichten: 11135
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
09 apr 2020 10:09
Zo uitzonderlijk lijkt dat me toch niet:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdcf318f/
Uitzonderlijk lijkt me iets totaal anders dan 'normale' gang van zaken..
40% van de tehuizen is besmet, maar dat is toch iets heel anders dan dat er complete afdelingen of tehuizen besmet zijn? Ook als er een geïsoleerd geval is binnen een tehuis valt deze onder deze 40%

Moneyman
Berichten: 30462
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 apr 2020 10:09
Zo uitzonderlijk lijkt dat me toch niet:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdcf318f/
Inderdaad, ik ben bang dat het helemaal niet uitzonderlijk is. Laten we eerlijk zijn: al die verpleeg- en verzorgingstehuizen zijn de afgelopen jaren compleet uitgekleed, met onder meer een chronisch materiaal- en personeelstekort tot gevolg. Dat personeel werkt zich de tandjes, maar kan natuurlijk ook niet meer dan roeien met de beperkte middelen die er zijn.

En dan heeft een virus als Corona gewoon vrij spel...

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vrij spel zoals hier.

Het coronavirus slaat hard toe in de joodse gemeenschap in Amsterdam. In zorgcentrum Beth Shalom zijn 15 mensen overleden, nog eens 22 bewoners zijn waarschijnlijk met het virus besmet. Een klein aantal van hen is inmiddels aan de beterende hand

Moneyman
Berichten: 30462
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, en zo zijn er legio voorbeelden te noemen. Ze halen alleen niet allemaal het nieuws...

BL2
Berichten: 4883
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Als ooit al deze ellende achter de rug is zullen de overlevenden schrikken wat er werkelijk op het moment gebeurt in Nederland. Het sterfte cijfer zal vele malen hoger blijken te zijn dan iedereen zich nu realiseert.
En dan hebben we het nog niet ocer de vele welke met (zwaar) lichamelijke en geestelijke klachten weer "beter" zijn, en hun verdere leven klant zijn bij de zorginstellingen.

En dan lees je elders dat mensen echt boos zijn dat ze hun spotgoedkope Kruitvat treinkaartje niet kunnen gebruiken om naar de bollenvelden te gaan kijken.

Gesloten