LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 31701
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is inmiddels ook een landelijke bezoekregeling in de maak voor familieleden van Coronapatiënten die in het ziekenhuis liggen. Begin volgende week, dus vermoedelijk dinsdag, wordt er meer duidelijk. Opnieuw een klein lichtpuntje.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ing-vaccin

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een bijeenkomst om geld op te halen in een klein dorpje op 5 maart eindigt in 313 ziekenhuisopnames en wekenlang dagelijkse begrafenissen. Meer dan twintig voorlopig, maar het is nog niet afgelopen. In Heinsberg tijdens een carnevalsavond, in Ischl afterski.

https://www.1limburg.nl/ggd-als-bijeenk ... =section-1

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kan een heel eind met je meegaan, Jablan , maar wanneer je aleenstaand bent , geen kinderen meer hebt om voor te zorgen, je vriendinnen niet kunt opzoeken, heel ernstig zieken in mijn directe omgeving niet kunt bezoeken en je verder geen afleiding hebt omdat je ' al ' een maand niets anders doet dan thuis hangen en wat aanklooien en je gevoelig voor depressies bent dan is het lastig.
Ik kan ook letterlijk niet ver van mij afkijken omdat ik geen wijds vergezicht heb .
Mijn buren zie en spreek ik nog maar zelden , 1x per week kom ik echt buiten en dan vind ik de sfeer naar en raar.
Ik loop risico dus ben ik ook uiterst voorzichtig.

Je hebt geen lijfelijk contact , kunt niet dichtbij iemand komen , laat staan een HUG geven , dan wordt het wel wat armoedig , niet?
Sta je midden in je gezin dan heb je dat dus wel.
Ik zie gelukkig mijn zoon iedere dag , maar hij blijft op gepaste afstand want hij is bezorgd dat ie mij vandaag of morgen besmet en dat wil hij niet .
En ik kan voorlopig nog steeds niet terecht voor mijn behandeling hier in de buurt.
Morgen ga ik mijn Zorgverzekeraar bellen

Maar nogmaals ik besef dat we tot de gelukkigen behoren waar geen Corona zieken en overledenen zijn , tot nu toe.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Je komt op mij nog steeds heel normaal over. Probeer wel vaker naar buiten te gaan. 's Morgens vroeg een stuk wandelen, het wordt vroeg genoeg licht en juist voor acht uur is het heel erg rustig buiten. Sjaal om, eventueel hoed op, dan val je vanzelf op en blijft iedereen netjes op afstand. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben er vrijwel zeker van dat als er geen tekort aan mondkapjes zou zijn dat men vanuit de Overheid de mensen wel zou aanraden om die dingen te gebruiken , misschien hoef je dan ook niet eens zo strikt die 1.5 meter te handhaven.
Waarom wordt daar om heen gedraaid ? We hebben gewoon een tekort en wat we hebben gaat naar de zorg, terecht natuurlijk!

Edit: dank je wel , ik ben ook nog steeds heel ' normaal ' hoor en hang sterk aan het leven en kan ook genieten van mijn tuin .
Heb net 4 dagen lang iedere dag lekker in de tuin gewerkt en daarna ook nog de ramen gelapt. :wink: En ik hoor veel vogeltjes !

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
16 apr 2020 22:33
Ik ben er vrijwel zeker van dat als er geen tekort aan mondkapjes zou zijn dat men vanuit de Overheid de mensen wel zou aanraden om die dingen te gebruiken , misschien hoef je dan ook niet eens zo strikt die 1.5 meter te handhaven. Waarom wordt daar om heen gedraaid ? We hebben gewoon een tekort en wat we hebben gaat naar de zorg, terecht natuurlijk!
Ik heb dat vandaag ergens gelezen, dat deskundigen wegens het tekort algemeen gebruik afraden. Waarschijnlijk was het in de Volkskrant.
Hier worden dingen over het hoofd gezien, de blik is net te strikt wetenschappelijk-bureaucratisch.

- Mond-neus-bescherming op straat met de kapjes, die ook op de IC worden gebruikt, is zinloos, want het filter loopt zo vol met fijnstof. Buiten, in een niet-steriele omgeving, is het voldoende als de bescherming druppels tegenhoudt. Daar heb je geen topkwaliteit voor nodig, model 'zelfgemaakt' voldoet ook.

- Met bredere bescherming kun je sneller weer aan de gang en is het afstand houden minder relevant.

Het rivm is wat traag, vermoeden wij, want 'verlies reukzin' staat nog steeds niet bij de eerste symptomen, terwijl dat overal wel door patiënten wordt gemeld.

Kort citaat uit eigen werk daarover: „Zuster, laat maar, het gaat goed met mij. Maar die oude vrouw verderop heeft weer de po gevuld, die kunt u legen want zelfs ik ruik iets ... ach, nee, dat was de kippensoep van het huis ... sorry, mijn fout.“
„Volgens mij ben je alweer hard op weg om gezond te worden,“
:wink:

Moneyman
Berichten: 30854
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
16 apr 2020 22:15
Maar nogmaals ik besef dat we tot de gelukkigen behoren waar geen Corona zieken en overledenen zijn , tot nu toe.
Lady1234 schreef:
16 apr 2020 21:54
Goed waardeloos als u denkt hierdoor in een depressie te geraken. Kan ik niet over mee praten of oordelen. Ben zelf eind februari flink in de lappenmand terecht gekomen, en zit daar nog grotendeels in. Maar ik heb geen seconde minder aandacht gehad van de medische stand, in tegendeel haast zou ik zeggen. Ben al die weken misschien twee keer naar een super geweest, met een karretje zodat ik daar op kon leunen, overigens zeer tegen de zin van dochter. Maar ik heb via internet veel contact met al mijn familie, vrienden en bekenden. En in begin maart kon ik mijn zinnen nog verzetten met het doen van aangiften inkomstenbelasting, altijd leuk. 😀😀 En mijn omgeving blij maken met hun restituties.
Dus zoek een bezigheid, het schijnt dat lopen je hoofd leeg maakt van muizenissen. Is op dit moment aan mij niet besteed, want na vijftig meter sta ik te happen en te hijgen. Maar kop op, niet somberen.
Mooi, dat jullie hier allebei laten zien dat het ondanks alle ellende helpt om te kijken naar wat wél kan, en je zegeningen te tellen. Respect! En sterkte/ beterschap in jullie situaties!

Nijogeth
Berichten: 10414
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

tttlocke schreef:
16 apr 2020 21:49
Nijogeth schreef:
16 apr 2020 21:40
En toch zie ik alles heel negatief in. Ik heb ooit in een depressie gezeten en daar wil ik niet nog eens in komen. Als dit echter lang door zou gaan, dan zie ik dat echter wel gebeuren. En als ik dat gevoel al heb, dan zijn er velen die nog erger zijn en daar houd ik mijn hart voor vast.
Ik snap niet dat in het alternatieve scenario waar jij voorstander van bent de negativiteit dan weg is bij jou. Ook niet dat in dat scenario depressies worden voorkomen. Hoe kun je daar zo overtuigd van zijn?
Nou, als ik naar mijzelf en de mensen in mijn eigen sociale kring kijk, waarvan ik weet dat ze dergelijke problemen hebben of hebben gehad, dan kan ik bepaalde conclusies trekken. Vaak is de eigen directe sociale kring heel erg klein, doordat men niet zomaar mensen binnen laat. De sociale kring zelf is vaak wel groot, maar weinig mensen die je dan echt kennen. Echter is er wel gewoon de behoefte om sociaal contact met anderen te hebben en die mogelijkheden zijn nu gewoon daadwerkelijk minimaal geworden. Want laten we eerlijk zijn: waar kun je nu nog heen om mensen te ontmoeten?

In het geval dat sociale gelegenheden weer open kunnen, denk daarbij aan sportkantines, horecazaken, maar ook dingen waar je activiteiten kunt uitvoeren (bijvoorbeeld bowlen, bioscoop), dan wordt de sociale kring ook weer groter. Dat geeft vele mensen ook lucht. De wetenschap dat je wanneer het niet lekker zit, dat je dan even naar de bar op de hoek loopt en weet dat er dan mensen zijn waar je een praatje mee kan maken of dat je iemand mee kan vragen ergens iets te gaan doen, want momenteel is het alleen thuis mogelijk wat te doen.

Mensen hebben vaak niet door hoe klein een wereldje kan worden als ineens bijna de hele sociale kring weg valt. In mijn eigen geval heb ik dat ook. De jongens van mijn oude voetbalteam sprak ik nog elke zondag in de kantine van de voetbalclub, maar ik heb nu met geen enkele van ze contact, ook geen telefoonnummers bijvoorbeeld. Maar ik mis het wel om gewoon even te praten over helemaal niets, gewoon even het hoofd leeg maken en met andere dingen bezig zijn. De mensen die ik wel spreek, die zijn te dichtbij om dat bij te hebben.

Moneyman
Berichten: 30854
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 apr 2020 11:31
Maar ik mis het wel om gewoon even te praten over helemaal niets, gewoon even het hoofd leeg maken en met andere dingen bezig zijn. De mensen die ik wel spreek, die zijn te dichtbij om dat bij te hebben.
Eens. Juist dat "easy talking" kan ook niet via telefoon, skype, app of whatever.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Waar jij over praat Nijogeth daar is vg mij maar een woord voor en dat is eenzaamheid .
In die eenzaamheid nu wordt men keihard geconfronteerd met zichzelf.
Daar kun je voor weglopen door het bv op een zuipen te zetten, je kunt er ook iets uit leren nl dat heel veel mensen eenzaam zijn , sowieso ook voor deze crisis. Niet alleen ouderen maar ook heel veel jongeren zijn gewoon eenzaam en zitten in een virtuele ' vriendenkring ' .
Misschien en hopelijk vindt er een algemeen omdenken plaats , dat de ikke ikke maatschappij zal veranderen in een echte -wij- maatschappij.
Ook direct na WOII was er een enorme saamhorigheid , al de oudjes van nu hebben schouder aan schouder gezorgd voor de wederopbouw , de weelde en de luxe waarin we nu dankzij hen hebben geleefd.
En juist mede daarom vind ik het zo.n gotspe dat deze ouderen zo laat of zelfs te laat beschermd zijn., een schijnbaar afgeschreven vergeten grote groep.

16again
Berichten: 16320
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
17 apr 2020 11:52
Ook direct na WOII was er een enorme saamhorigheid , al de oudjes van nu hebben schouder aan schouder gezorgd voor de wederopbouw , de weelde en de luxe waarin we nu dankzij hen hebben geleefd.
Van de oudjes die in 1945 met die "opbouw" begonnen zijn, is al vrijwel niets meer over.
In mijn beleving zijn het vooral de babyboomers van na de oorlog , die nu hard klagen. Juist de groep die van voorzieningen genoten hebben, die op termijn voor nieuwe generaties alleen maar minder worden.
Kwam die weelde en luxe niet vooral uit de grond in Slochteren?

ZeerPrivé
Berichten: 5952
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor kwetsbare ouderen die thuis wonen lanceert het kabinet vandaag een nieuwe aanpak, zo blijkt uit stukken waar De Telegraaf over beschikt. Het ministerie van Volksgezondheid, gemeenten en zorgaanbieders hebben afgesproken om bij ’kwetsbare mensen thuis zo lang als mogelijk in te zetten op stut en steun in de thuissituatie’.

Volledig artikel https://www.telegraaf.nl/nieuws/2871977 ... uisblijven

ZeerPrivé
Berichten: 5952
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
17 apr 2020 12:59
moederslink schreef:
17 apr 2020 11:52
Ook direct na WOII was er een enorme saamhorigheid , al de oudjes van nu hebben schouder aan schouder gezorgd voor de wederopbouw , de weelde en de luxe waarin we nu dankzij hen hebben geleefd.
Van de oudjes die in 1945 met die "opbouw" begonnen zijn, is al vrijwel niets meer over.
In mijn beleving zijn het vooral de babyboomers van na de oorlog , die nu hard klagen. Juist de groep die van voorzieningen genoten hebben, die op termijn voor nieuwe generaties alleen maar minder worden.
Kwam die weelde en luxe niet vooral uit de grond in Slochteren?

Bovendien is de opbouw van het land niet gestopt in de jaren 50/60, maar gaat dagelijks door. Ik ervaar overigens de maatschappij helemaal niet als ikke, ikke en nog eens ikke.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
17 apr 2020 12:59
Van de oudjes die in 1945 met die "opbouw" begonnen zijn, is al vrijwel niets meer over.
In mijn beleving zijn het vooral de babyboomers van na de oorlog , die nu hard klagen.
Dat klopt , díe oudjes zijn bijna allemaal overleden, echter : zij hebben " ons " de babyboomers wél opgevoed . In de jaren 50 en 60 en 70 was het nog niet zo.n vetpot als nu en pakten velen van die generatie flink aan .
BTW : ik klaag nooit , want ik heb zéker ook die mindere tijd meegemaakt .

ZeerPrivé
Berichten: 5952
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moederslink, jij klaagt niet, maar veel ouderen wel. Je hoeft daarvoor alleen maar de topics op diverse forums te lezen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Weer terug naar de mondkapjes. Jena was de 1e grote stad in D met deze plicht, inmiddels vrijwel overal behalve thuis. De stad had erg veel besmettingen, vergeleken met het gemiddelde in Thüringen, maar meldt sinds 8 dagen geen nieuwe gevallen. Waarmee wat mij betreft de mening van RIVM en regering onderuit gehaald wordt.

Hoe lang dragen? Totdat het ding vochtig wordt.

Als ze zelfgemaakt zijn, van stof, dan meerdere keren per dag wisselen, wassen op 60 graden en drogen in een hete lucht oven of magnetron.

Wel opletten, dat ze goed aansluiten en recht blijven zitten.

(Overigens gaan wij voor de Dandy-Outfit. Heeft meer stijl, ziet er minder eng uit en we zijn er ijdel genoeg voor)

Moneyman
Berichten: 30854
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
17 apr 2020 13:24
Moederslink, jij klaagt niet, maar veel ouderen wel. Je hoeft daarvoor alleen maar de topics op diverse forums te lezen.
Ik zou "ouderen" vervangen door "mensen". Zowel in het echte leven als op dit forum wordt er geklaagd door mensen van allerlei leeftijden, kleuren, geslacht en overige pluimage. Klagen is niet zozeer leeftijdsgebonden.

Moneyman
Berichten: 30854
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
17 apr 2020 13:30
(Overigens gaan wij voor de Dandy-Outfit. Heeft meer stijl, ziet er minder eng uit en we zijn er ijdel genoeg voor)
Het is dat het het Radarforum is, anders zou ik zeggen...

Afbeelding

Lady1234
Berichten: 27377
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De weelde van Slochteren begon zo midden jaren zestig.

En mijns inziens hangt klagen helemaal niet met leeftijd samen.

ZeerPrivé
Berichten: 5952
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@MM: misschien heb je gelijk en ligt mijn focus meer op klagende ouderen. Pensioenen al jaren niet omhoog, kwartje van Kok???, eigen risico te hoog enz.

Gesloten