LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
17 apr 2020 17:40
reggie2 schreef:
17 apr 2020 17:35
Jij vindt het leugens , ik vind dat niet. Zo heeft ieder zijn eigen mening.
Mondkapjes helpen om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
Het tegenovergestelde beweren is onwaar.
Waarom vind jij van niet?

Je slaat zover door dat je echt compleet ongeloofwaardig wordt. Je hele argumentatie hangt van los zand aan elkaar en je beschuldigingen zijn bijna belachelijk. Hoe meer ik dit soort dingen zie hoe meer ik neig het met het RIVM eens te zijn..
Geen mondkapjes dus tenzij noodzakelijk voor je beroepsuitoefening.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
17 apr 2020 17:53
tttlocke schreef:
reggie2 schreef:
17 apr 2020 17:35
Jij vindt het leugens , ik vind dat niet. Zo heeft ieder zijn eigen mening.
Je slaat zover door dat je echt compleet ongeloofwaardig wordt. Je hele argumentatie hangt van los zand aan elkaar en je beschuldigingen zijn bijna belachelijk. Hoe meer ik dit soort dingen zie hoe meer ik neig het met het RIVM eens te zijn..
Over doorslaan gesproken: je beschuldigingen mogen dan talrijk zijn, in tegenstelling tot de mijne, ontbreekt jouw argumentatie ervoor volledig.
Als ik het ergens mee eens of oneens ben, dan ben ik dat op grond van de inhoud, niet omdat ik iets anders 'bijna belachelijk' vind of 'van los zand aan elkaar' vind hangen.
Afijn, een inhoudelijke reactie geven zit er bij jou zo te zien niet in.
Een waarheid als een koe.
Lees dat opiniestuk uit The New York Times eens door.

Adviezen of zelfs maatregelen over wie in geval van schaarste mondkapjes (en welke soort mondkapjes) mag of moet gebruiken en wie niet, staan hier vanzelfsprekend los van. Misschien is dat het, wat je niet begrijpt?

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jij vindt dat de mondkapjes helpen, ik en anderen vinden van niet. Jouw mening is niet bindend hoor. Valt mij vaker op dat jij perse gelijk moet en zal hebben.

Die krijg je van mij niet. Lees morgen wel weer hoeveel onzin jij hier neer hebt geplempt. Fijne avond nog.

angel1978

tttlocke schreef:
17 apr 2020 18:08
angel1978 schreef:
tttlocke schreef:

Over doorslaan gesproken: je beschuldigingen mogen dan talrijk zijn, in tegenstelling tot de mijne, ontbreekt jouw argumentatie ervoor volledig.
Als ik het ergens mee eens of oneens ben, dan ben ik dat op grond van de inhoud, niet omdat ik iets anders 'bijna belachelijk' vind of 'van los zand aan elkaar' vind hangen.
Afijn, een inhoudelijke reactie geven zit er bij jou zo te zien niet in.
Een waarheid als een koe.
Lees dat opiniestuk uit The New York Times eens door.

Adviezen of zelfs maatregelen over wie in geval van schaarste mondkapjes (en welke soort mondkapjes) mag of moet gebruiken en wie niet, staan hier vanzelfsprekend los van. Misschien is dat het, wat je niet begrijpt?

Juist deze manier van beargumenteren is de reden waarom je compleet ongeloofwaardig bent.. en oh ja, een opiniestuk van de New York Times, serieus? Dat is je onderbouwing?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wordt er door de overheid wel gesproken over mondkapjes in combinatie met het versoepelen van maatregelen. Waarbij zelfgemaakte mondkapjes iets heel anders zijn als professionele mondkapjes. Nog even op een rijtje wat het doel is:

- het doel van de maatregelen is de curve van besmettingen uitspreiden in de tijd, in afwachting van een vaccin, en om de zorg niet dusdanig te overbelasten dat er onvoldoende zorg verleend kan worden.

Aangezien het nu de goede kant op gaat, kan er inderdaad worden gekeken of er mogelijkheden zijn waarbij er wel een kans is op besmettingen, maar waarbij die kans aanzienlijk verminderd is. Zelfgemaakte mondkapjes beschermen voor zo'n 50% tegen het virus. Inderdaad, dan worden er nog steeds mensen besmet. Maar minder dan zonder mondkapjes. Is dat erg? Nee. Zolang er geen groepsimmuniteit en geen vaccin is, worden mensen vroeg of laat toch wel besmet. Alleen, met die zelfgemaakte mondkapjes blijft het aantal besmettingen hopelijk binnen de perken.

Maar ik schat zo in dat het voor een hoop mensen een opluchting zal zijn als ze weer naar de kapper kunnen. Al is het met een eigen, zelfgemaakt mondkapje. Om eens wat te noemen.

tttlocke

reggie2 schreef:
17 apr 2020 18:10
Jij vindt dat de mondkapjes helpen, ik en anderen vinden van niet. Jouw mening is niet bindend hoor. Valt mij vaker op dat jij perse gelijk moet en zal hebben.
Die krijg je van mij niet. Lees morgen wel weer hoeveel onzin jij hier neer hebt geplempt. Fijne avond nog.
Wat een vriendelijke reactie...

Natuurlijk helpen mondkapjes. Kijk naar decennia ervaring in de zorg, ziekenhuizen, medische wetenschap, laboratoria.
Hoe komt het toch dat we in de kafkaëske situatie verzeild geraakt zijn dat de uitspraken 'mondkapjes helpen' of 'mondkapjes helpen de verspreiding van het virus tegen te gaan' (een open deur intrappen toch) als controversieel worden gezien?

Vinden we niet meer belangrijk wat waar is? Wat feiten zijn?
Ik hecht aan wat waar is. Gelijk krijgen hoef ik niet.
Jij krijgt van mij onmiddellijk gelijk als je mij overtuigt van jouw opvatting. Het zal niet gebeuren, want je probeert het niet (ik denk dat dat komt omdat je geen argumenten hebt om wat te berde gebracht is, te weerleggen).

Heb je dat opiniestuk in NYT waarnaar ik eerder linkte al gelezen? Mijn tip: doen!
Laatst gewijzigd door tttlocke op 17 apr 2020 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

witte angora schreef:
17 apr 2020 18:19
Toch wordt er door de overheid wel gesproken over mondkapjes in combinatie met het versoepelen van maatregelen. Waarbij zelfgemaakte mondkapjes iets heel anders zijn als professionele mondkapjes. Nog even op een rijtje wat het doel is:

- het doel van de maatregelen is de curve van besmettingen uitspreiden in de tijd, in afwachting van een vaccin, en om de zorg niet dusdanig te overbelasten dat er onvoldoende zorg verleend kan worden.

Aangezien het nu de goede kant op gaat, kan er inderdaad worden gekeken of er mogelijkheden zijn waarbij er wel een kans is op besmettingen, maar waarbij die kans aanzienlijk verminderd is. Zelfgemaakte mondkapjes beschermen voor zo'n 50% tegen het virus. Inderdaad, dan worden er nog steeds mensen besmet. Maar minder dan zonder mondkapjes. Is dat erg? Nee. Zolang er geen groepsimmuniteit en geen vaccin is, worden mensen vroeg of laat toch wel besmet. Alleen, met die zelfgemaakte mondkapjes blijft het aantal besmettingen hopelijk binnen de perken.

Maar ik schat zo in dat het voor een hoop mensen een opluchting zal zijn als ze weer naar de kapper kunnen. Al is het met een eigen, zelfgemaakt mondkapje. Om eens wat te noemen.
Maar daarvoor hoeven de klanten echt geen mondkapje te gaan dragen hoor. Voor hen geldt nog steeds hetzelfde: niet bij klachten en symptomen en verder uit de buurt blijven van andere mensen. De kapper echter en andere (contact)beroepen die niet de mogelijkheid hebben om op 1,5 meter te blijven omdat ze dan hun werk niet kunnen doen kunnen beschermd worden door een mondkapje te dragen ( een echte, niet zo'n ding dat zo lek is als een mandje ) en niet alleen zichzelf maar ook de klant beschermen tegen besmetting.

angel1978

tttlocke schreef:
17 apr 2020 18:23
reggie2 schreef:
17 apr 2020 18:10
Wat een vriendelijke reactie...

Natuurlijk helpen mondkapjes. Kijk naar decennia ervaring in de zorg, ziekenhuizen, medische wetenschap, laboratoria.
Hoe komt het toch dat we in de kafkaëske situatie verzeild geraakt zijn dat de uitspraken 'mondkapjes helpen' of 'mondkapjes helpen de verspreiding van het virus tegen te gaan' (een open deur intrappen toch) als controversieel worden gezien?

Vinden we niet meer belangrijk wat waar is? Wat feiten zijn?
Ik hecht aan wat waar is. Gelijk krijgen hoef ik niet.
Jij krijgt van mij onmiddellijk gelijk als je mij overtuigt van jouw opvatting. Het zal niet gebeuren, want je probeert het niet (ik denk dat dat komt omdat je geen argumenten hebt om wat te berde gebracht is, te weerleggen).

Heb je dat opiniestuk in NYT waarnaar ik eerder linkte al gelezen? Mijn tip: doen!
Je leest niet echt, maar blijft gewoon je stokpaardje herhalen. Dat werkt niet.

tttlocke

angel1978 schreef:
17 apr 2020 18:16
tttlocke schreef:
17 apr 2020 18:08
angel1978 schreef:

[...]
[...]
Juist deze manier van beargumenteren is de reden waarom je compleet ongeloofwaardig bent.. en oh ja, een opiniestuk van de New York Times, serieus? Dat is je onderbouwing?
Kom nou eens met een inhoudelijke reactie. Standpunten weerleg je op de inhoud,
Als je goed had gelezen, dan had je gezien waarom ik verwees naar dat stuk uit de NYT en dan hoef je niet te doen alsof dat stuk dé onderbouwing is van alles wat ik hier te berde breng. Onderbouwing van mijn standpunten vind je in mijn bijdragen. De inhoud ervan bepaalt of het klopt wat ik zeg. Niets anders.
Dat opiniestuk in NYT is overigens een prima stuk. Het geeft precies aan wat het probleem is als autoriteiten, om het algemeen belang, zoals zij dat zien, te dienen, menen de grens tussen waarheid/onwaarheid over te moeten gaan en waarom dat verkeerd uit kan pakken. Dáár gaat het wel om geloofwaardigheid.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 17 apr 2020 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.

tttlocke

angel1978 schreef:
17 apr 2020 18:27
Je leest niet echt, maar blijft gewoon je stokpaardje herhalen. Dat werkt niet.
Ik lees me suf, maar vond in de bijdragen van Angel1978 en Reggie2 vooral ongefundeerde beschuldigingen, geen inhoudelijke standpunten, laat staan onderbouwingen, geen weerlegging, geen argumenten, wel hatelijkheden en persoonlijke aanvallen. Zelfs met dat laatste heb ik geen problemen, maar ook die zou ik graag onderbouwd zien :)

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica.

In hoeverre het effectief zal zijn in de bestrijding van het virus, dat durf ik dan weer niet te zeggen, maar ook daarbij zal het moeilijk zijn met echte cijfers te komen, zoals dat met alles is in deze hele crisis.

tttlocke

Nijogeth schreef:
17 apr 2020 18:55
Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica.[...]
Logica waarop kennelijk een taboe rust(te). Het taboe wordt wel geleidelijk aan doorbroken.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nou even serieus.
Ik kom een keer per week noodgedwongen in de supermarkt.
Onze zoon wil met de kleine bij ons op bezoek komen.
Maar 1,5 meter afstand is nogal een ding in de woonkamer. Wij durven het niet aan. Gevaarlijk? Dan die vermaledijde mondkapjes?
Als ik dat beeld voor mijn ogen heb, nee.
Hoelang nog wachten? Tot we een vaccin hebben en we door de huisarts opgeroepen worden voor de nieuwe (corona) griepspuit?
Dan ook pas met de kleinkinderen? Half jaar, een jaar?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ook meespeelt in die discussie over het wel of niet dragen van mondkapjes dat wij dat totaal niet gewend zijn itt tot de Aziatische landen.
Misschien vinden we dat we voor schut staan of dat een ander denkt dat juist jíj besmet bent ?
Of de aloude uitspraak " doe maar gewoon " ?
We willen niet opvallen of afwijken van het normale straatbeeld.

Zelf denk ik dat bij het juiste gebruik hiervan het wél zou kunnen meehelpen.
In uitgeademde lucht kunnen virusdeeltjes uitgesproeid worden.

Als ik niet ziek ben , geen koorts heb en zó.n ding mij enigszins zou kunnen beschermen overweeg ik nu toch zo langzamerhand om zo.n kapje te gaan dragen. Voor mijn gevoel heb ik dan ietsje meer bewegingsvrijheid . En dan nóg zal ik afstand houden.

Wat tttlocke ook zegt : die dingen worden overal gedragen , ook in ziekenhuizen, bij operaties, in laboratoria etc.
Dus het onnut van deze dingen is voor mij nog niet echt overtuigend beargumenteerd.
Dat virus verspreidt zich via de lucht , dus ook uitgeademde lucht ( van een ander , een besmet persoon) kan mij bereiken , ook met 1.5 meter.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Om het voor tttlocke op te nemen: hij/zij komt wel een onderbouwing uit alle hoeken en windstreken om aan te tonen dat regering en rivm deze week onzin hebben verkondigd. Geen reden om daar heel fel op te reageren.
Theotrucker schreef:
17 apr 2020 19:27
Wij durven het niet aan. Gevaarlijk? Dan die vermaledijde mondkapjes? Als ik dat beeld voor mijn ogen heb, nee. Hoelang nog wachten? Tot we een vaccin hebben en we door de huisarts opgeroepen worden voor de nieuwe (corona) griepspuit? Dan ook pas met de kleinkinderen? Half jaar, een jaar?
Als je een tuin of overdekt terras of balkon hebt: ga daar zitten. Als je een sjaal hebt: doe die zolang om. Als je mond-neus-kapjes hebt: doe ze om. Voor je gevoel mag het er belachelijk uitzien, maar het went snel genoeg om iets op je gezicht te dragen. Alles is beter dan eindeloos te wachten, totdat je van staatswege weer bezoek zou mogen ontvangen.
Tegenvraag: hoe vaak zag jij je zoon en kleinkinderen voor 1 maart? Als jullie elkaar wekelijks zagen, zijn jullie immuunsystemen al een beetje op elkaar afgestemd. Met wie hebben je bezoekers nog meer contact gehad de laatste tijd? Als dat veel mensen zijn, dan zeker afstand houden.

Nog een keer ingaan op de doe-het-zelf-mond-neus-kapjes: die zijn prima, als er een opening in zit voor een filter. Dat kan een stofzuigerzak zijn of een inlegkruisje of voor de hamsteraars: 10 lagen toiletpapier over elkaar. Zo zijn ze goed. Twee lagen dichtgeweven stof over elkaar mogen ook.
Nijogeth schreef:
17 apr 2020 18:55
Wat een onnozele discussie. Ik denk zeker dat mondkapjes helpen tegen de verspreiding en dan vooral bij mensen die ziek zijn. Een groot deel van de eerste virus deeltjes zullen toch in dat kapje terecht komen, in plaats van in de lucht. Dat lijkt me gewoon simpele logica. In hoeverre het effectief zal zijn in de bestrijding van het virus, dat durf ik dan weer niet te zeggen, maar ook daarbij zal het moeilijk zijn met echte cijfers te komen, zoals dat met alles is in deze hele crisis.
De brede opinie is, dat je niet jezelf beschermd, maar juist anderen.
Eerste voorbeeld is de stad Jena, waar de burgemeester eenzijdig de kapjes verplicht heeft gesteld en het aantal nieuwe besmettingen eerst scherp daalde, nu al 8 dagen geen nieuwe gevallen.
Tweede voorbeeld om vanaf vandaag te volgen, is de deelstaat Sachsen, die sinds vandaag de kapjes verplicht heeft gesteld voor het openbaar vervoer en in het algemeen overal waar afstand houden lastig is. (Bericht was erg beknopt, nog niet verder kunnen zoeken.)
Derde voorbeeld is Oostenrijk. Het land is veel verder gegaan in de beperkingen, maar is ook heel snel met het teruggaan naar een min of meer normaal leven. Mondkapjes zijn overal verplicht, waar je vreemde mensen tegenkomt (mijn samenvatting, het overheids-Oostenrijks is nauwelijks goed te vertalen) en de beperkingen zouden niet worden opgeheven, als die dingen niet zouden helpen.
Vierde voorbeeld vormen Polen en Tsjechië, die razendsnel de grenzen hebben dichtgegooid en ook mondkapjesplicht kennen, waardoor het aantal gevallen behoorlijk langzaam stijgt, in sommige regio's al weer terugloopt.
Dit zijn allemaal voorbeelden uit Europa, waarbij je relatief makkelijk terug kunt zoeken naar wanneer de gezichtsbedekking is ingegaan en hoe het aantal besmettingen zich daarna heeft ontwikkeld.

In Duitsland is het Robert-Koch-Instituut al een week of drie geleden van standpunt veranderd. Eerst kwam daar dezelfde opvatting als bij het rivm vandaan. Daarna werd het 'wie wil, kan zoiets dragen', omdat ze ook helpen massapaniek te voorkomen. Inmiddels zit Duitsland op een 'dringende aanbeveling' om ze te dragen, omdat de cijfers van de afgelopen weken het gelijk van de burgemeester van Jena en de Oostenrijkse aanpak hard aantonen. Nu Sachsen overgestapt is naar een plicht, zal Bayern volgen en daarna de andere deelstaten, omdat hierdoor weer vele andere dingen mogelijk worden en de economische schade beperkt kan blijven.

Overigens zullen kappers en andere mensen in een contactberoep natuurlijk de wegwerpvariant van deze kapjes dragen. Jij als klant komt daar natuurlijk binnen met een retro-mondkapje, model Star Wars, met de opdruk 'F... The Virus' :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan wordt het misschien tijd dat iemand in de uitzending laat zien hoe je zelf mondkapjes maakt? Op internet zijn wel dingen te vinden, maar soms wordt het uitgelegd door mensen die precies snappen wat ze zelf zeggen, maar een ander moet er drie keer naar kijken om er nog niks mee te kunnen.

Moet alleen nog er achter zien te komen hoe mijn naaimachine werkt. Heb ik ooit uit de kringloop vandaan gehaald, hij zou perfect moeten werken, maar ja...

Theotrucker

Zoon en kleinzoon zijn tot ca twee weken geleden behoorlijk ziek geweest met onder andere koorts. Maar niet getest op Corona. Wij zijn gezond, geen hoesten buiten de hooikoorts niesbuien of zo maar we zijn gewoon enorm bang.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat vind ik niet gek, Theo , om bang en bezorgd te zijn.
Misschien kunnen je zoon en kleinzoon vragen om een test waaruit kan blijken of zij antistoffen in hun lichaam hebben aangemaakt?

Nog even terugkomend op die mondkapjes :
zelfs die 3 astronauten werden na 7 maanden in het heelal , onthaald in Kazachstan door mensen met jawel : mondkapjes!

Theotrucker

Ze wonen 2 kilometer van het Duitse dorpje waar het zo grandioos mis is gegaan. Maar ja dat is ook geen 1,5 meter en maakt eigenlijk niet uit. Misschien nu wel het veiligste dorp van Duitsland? We zijn sinds 5 weken op afstand gebleven. Pasen en een verjaardag is al voorbij. Over een jaar kent die kleine ons niet meer. Het lijkt op een scheiding, maar dan wel gelukkig zonder eventuele ruzies!

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
17 apr 2020 20:13
Dan wordt het misschien tijd dat iemand in de uitzending laat zien hoe je zelf mondkapjes maakt? Op internet zijn wel dingen te vinden, maar soms wordt het uitgelegd door mensen die precies snappen wat ze zelf zeggen, maar een ander moet er drie keer naar kijken om er nog niks mee te kunnen. Moet alleen nog er achter zien te komen hoe mijn naaimachine werkt. Heb ik ooit uit de kringloop vandaan gehaald, hij zou perfect moeten werken, maar ja...
Waar is mevrouw Breien als je haar nodig hebt? :P nou ja, probeer ik het zelf ...
Model heeft twee lagen, is eigenlijk een envelop-idee, want tussen de lagen moet het filter komen.
Benodigdheden:
- twee scharen, één om stof mee te knippen en één om je filter op maat te krijgen.
- elastiek of ... hoe heet dat ... smalle reep stof.
- katoenen stof. Het mag een laken zijn, een goede kwaliteit zakdoek of theedoek.
- een centimeter om je eigen gezicht mee af te meten, zodat je weet hoe groot het ding moet worden.
- garen.
Het meeste is te koop bij Wibra, Zeeman of als je geluk hebt: bij een fourniturenzaak, stoffenzaak of op de markt.
Met een simpele rechttoe-rechtaan steek op je naaimachine moet het al lukken. Neem wat extra stof om mee te oefenen, want uiteindelijk heb je er minstens 3, eerder 21 per persoon nodig, omdat je ze moet wisselen zodra ze vochtig worden.

Absoluut slecht: een masker met een filter, waardoor de uitgeademde lucht direct naar buiten wordt geblazen. Dan kan je net zo goed zonder rondlopen, want je besmet anderen daarmee.
Theotrucker schreef:
17 apr 2020 20:18
Zoon en kleinzoon zijn tot ca twee weken geleden behoorlijk ziek geweest met onder andere koorts. Maar niet getest op Corona. Wij zijn gezond, geen hoesten buiten de hooikoorts niesbuien of zo maar we zijn gewoon enorm bang.
Als het kan, dan buiten zitten en helaas toch afstand houden. Binnen zit er minder beweging in de lucht en is de kans op besmetting direct stukken hoger, daarom buiten zitten.
Laatst gewijzigd door Jablan op 17 apr 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten